V sobotu se vrací speciální jízdy pohornickou krajinou, nově vyjedou i z polského Těšína
Oproti loňskému ročníku bude základní okruh delší, nová trasa povede z Polska k ostravské ZOO.
Slezský železniční spolek obnoví v sobotu 4. června provoz Báňských spěšných vlaků. Ty jezdí po uhelnách vlečkách Ostravsko-karvinského černouhelného revíru.
Okružní jízdy do míst, kam se běžně veřejnost nedostane, mají letos mírně upravený jízdní řád. Vlaky budou v provozu o všech sobotách a nedělích až do 18. září. Návštěvníkům nabídnou dva okruhy a také úplně novou třetí trasu. V sobotu ve 12:40 budou odjezdy z nádraží Ostrava střed, v neděli ve stejný čas z Havířova.
„Trasu jsme letos mírně poupravili – navštívíme monumentální těžní věž typu Walsum u dolu Barbora ve staré Karviné, spočítáme oběžná kola na vtažné jámě závodu ČSM-Sever, řekneme si, proč dnes Žofinka slouží jako vodní jáma a kde na dole Michal byla kdysi briketárna,“ řekl předseda spolku Ladislav Antalec. Jízda bude delší, potrvá téměř tři hodiny. Jízdenka vyjde na 270 Kč dospělé, 130 Kč děti. Je možné je rezervovat zde.
Novinkou sezóny je vlak z polského Těšína (Cieszyn) do ostravské ZOO. Jeho trasa je naplánována také po uhelných vlečkách (Cieszyn-Těšín – Louky – Darkov – Josefova jáma – ZOO – Ostrava střed). Večer poveze lidi zpět ze ZOO již po hlavní trati přes Havířov.
Účastníci projížďky si užijí výhledy do unikátní pohornické krajiny na pozůstatky těžkého průmyslu a díky audiokomentáři a informačním panelům na jednotlivých zastávkách budou moci nahlédnout i do historie tohoto území.
Vlaky s fotozastávkami
„Součástí trasy budou také krátké zastávky na takzvaných fotopointech, významných místech, kde si lidé budou moci vystoupit, místo prohlédnout i vyfotit. O těchto místech se dozví zajímavé informace buď díky audiokomentáři, nebo z připravených informačních panelů. Navíc se letos výletníci můžou těšit na tři nové fotozastávky, Báňský spěšný vlak zastaví i u dolů Barbora, Žofie a Michal,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Výletní komentované vyjížďky organizuje Slezský železniční spolek ve spolupráci s krajskou akciovou společností Moravskoslezské Investice a Development (MSID) v rámci transformačního programu POHO 2030, a to za finanční podpory Moravskoslezského kraje.
„Historicky sehrálo právě napojení na železnici důležitou roli v rozvoji Ostravska i Karvinska. Tyto v minulosti dopravní tepny jsou dneska spíše skryté a je dobře, že se znovu otevřou všem zájemcům. Navíc taková projížďka územím POHO 2030 má úplně jinou atmosféru,“ doplnil člen představenstva MSID Petr Birklen.
Vlečky, které v minulosti sloužily pro přepravu uhlí, poskytne PKP Cargo International. „Velmi nás těší zájem veřejnosti o jízdy po vlečkách Ostravsko-karvinského revíru, které jsou unikátní železniční sítí a jejich historie sahá až k počátkům těžby uhlí v regionu. Společně s Moravskoslezským krajem hledáme možnosti pro její další využití do budoucna, například její zapojení do přeprav pro turistické účely nebo osobní dopravu mezi přilehlými obcemi. Účastníci budou mít opět jedinečnou možnost podívat se vlakem do lokalit, kde se běžně nedostanou a mnohdy se jim naskytne úplně jiný pohled na zdejší krajinu, než na jaký jsou zvyklí například při jízdě autem nebo na kole,“ řekl předseda představenstva PKP CI Dariusz Seliga.