Letecké společnosti Letectví

V Rusku skončil provoz legendárních Tu-154 v pravidelné dopravě

Tu-154M společnosti Alrosa. Foto: Alrosa
Tu-154M společnosti Alrosa. Foto: Alrosa
V provozu zůstává posledních pár strojů pro armádu, komerční provoz skončil.

Více než 50 let po prvním letu skončil komerční provoz letadel Tu-154. Posledním letem s cestujícími byl včerejší spoj společnosti Alrosa z Mirnyj do Novosibirsku. O posledním letu informovala ruská média i dopravce na svých sociálních sítích.

Šlo o 28 let staré letadlo s registrací RA-87757, na palubě bylo 140 cestujících. Třímotorový stroj zůstane zatím v Novosibirsku, o jeho budoucnosti není rozhodnuto. Ve stejném městě je už jedno z letadel Tu-154 součástí zdejšího muzea.

K vyřazení letadla došlo 52 let po prvním vzletu tohoto typu, komerční provoz začal v únoru 1972 v barvách Aeroflotu. V Rusku ještě několik těchto letadel létá pro armádu.

Tu-154 bylo nejrozšířenějším proudovým letadlem v Rusku. Dobře ho znají i cestující v tuzemsku: dlouho bylo součástí letky ČSA, stejně tak létal i pro českou vládu. Ke konci jeho provozu přispěly i velmi hlučné motory a vysoká spotřeba. V Česku lze Tu-154 vidět v Leteckém muzeum v Kunovicích, kde je bývalý vládní letoun vystaven.

Za celou dobu provozu došlo s tímto typem letadla ke 110 nehodám, při kterých zahynuly přes tři tisíce lidí. Mediálně nejznámější je pád letadla ve Smolensku s polskou státní delegací včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. První nehoda letadla se stala v roce 1973 v Praze.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel.k

Dalsi veci je, ze zapadni aerolinky tlaci na vyrobce motoru, na stale mensi spotrebu a nizsi hlucnost. U vetsiny typu se nekolikrat vymeni motory za jejich zivota. Na vychode tohle nikdo neresil. Tedy resil, kdyz je prestala mnoha zapadni letiste poustet k nim. V Rusku s timhle problem nikdo nemel. Ropy dost a hlucnost???

Pavel.k

At chcete nebo ne, Tupolev byl sveho casu asi jediny, kdo byl sveho casu schopen takovyto airliner na vychode vyrobit. Nepocitam Iljusin. U 154 je patrne nasledek problemu to, ze konstrukci jiz nevedl stary pan Tupolev, ale jeho syn. Tovarna navic mela problem s technologii vyroby slitiny na vyrobu potahu kridla. Mnoho paru kridel se muselo sesrotovat hned z vyroby, neprosly unavovymi zkouskami. Ve vyrobe se verilo v novou slitinu a takhle to dopadlo.Tehda to byla velika rana, fabriku na zapade by to asi polozilo. Tady zasahl stat. Proste vychodni technologie dosahla sveho maxima. V dobe vsemoznych embarg to asi… Číst vice »

Papoun

No konecne tahle rachotina uz mela bejt davno na vrakaci tj. Silena popelnice

Tomáš V.

Úvodní obrázek v malém náhledu vypadá jako nějaká exotická variace na Pan Am! 😀

Bifidus

Páni. A co ANT-7, ten také ještě létá ?

Oran Gutan

Ve svý podstatě se těším na alternativní historii pana Čecha.

Dorota

Krásný stroj.

mata

Ano má své chyby, ale za mě jedno z nejlepších a nejkrásnějších sovětských dopravních letadel

Pražák

Čímž. je řečeno vše, aneb mezi slepými je jednooký králem.

Dorota

Přesně tak a držák, měl jsem čest na něm 19 let od B 2 až po M pracovat.

Tryskáček

Měl jsem to veliký štěstí přesně tímto kouskem letět. Už vloni v květnu to byl poslední mohykán TU-154 na pravidelkách. Dva dny před tím jsem si ještě užil vyřazovací let TU-134 jakožto poslední Čech v historii. Během dvou dnů se mi splnil sen a jsem rád, že jsem ho neodkládal na letošek. To bych měl po parádě…

Adolf

Ještě s ním pořád léta i Air Koryo.

GPGP

Super letadlo na údržbu, nee jako B 737 kde to bylo o něco těžší.
A když do něj ČSA namontovali americký počítač od Bendix Kings tak na svou dobu dokonalý stroj 🙂

Pražák

Což platí, jakž takž jen pro verzi M, ty předchozí byly i na ruské poměry ne zcela povedené. A co se ekonomiky provozu týče, tak ani M, byť mělo signifikantně menší spotřebu než předchozí verze, nebylo žádná výhra.

Jiří Kocurek

110 nehod
Neodpustím si sarkasmus: Ten typ měl být vyřazen z provozu už při třetí nehodě.

Pražák

Je třeba trochu rozlišovat, první verze Tu 154, tj Tu 154, 154A a 154B byly skutečně poněkud problematické, např. při přistání nebyl zase takový problém „posadit“ to letadlo na zadek. Ivani se to snažili postupně vylepšovat a od poslední skutečně sériové verze M to bylo již skutečně celkem solidní letadlo. Nicméně hlučné a žravé bylo vždy. Za většinou nehod navíc nestály ani tak konstrukční vady (byť i to se stalo), ale především typicky ruský přístup k údržbě, bezpečnosti provozu, prostě bordel.

AirFanda

Většina nehod byla způsobena nízkou úrovní údržby právě v zemích, kde byly tyto stroje užívány, či nedisciplinovaností posádky mebo dalšího leteckého personálu. 6 nehod ze 110 bylo buď vojenské sestřelení, nebo teroristická akce. Nehody téměř nikdy nešly za konstrukčním návrhem letadla. Tu154 mělo podobnou smůlu jako naše L410, kdy jeho statistika nehodovosti byla způsobena hlavně vnějšími vlivy.

Stony

Nedrzi to nejaky rekord? Myslim ze jestli bylo 6 letadel sestreleno nebo odpaleno, tak to bude byt prvenstvi ne?

kulhán

A i kdyby, tak co jako?

Stony

No prijde mi to jako docela fajn zajimavost. Nebojte, cara vam nekritizuju.

jirka

jedno TU-154 sestřelil Boeing 757… cs.wikipedia.org/wiki/Srážka_letadel_nad_Überlingenem

Já, kdo jiný

Jenže tam to byla chyba letového dispečera. Ten za to zaplatil životem, protože člověk, který ztratil v TU 154 dítě, ho přijel do Zürichu zabít.

Pražák

Většina ano, ale ty první verze šly chybám posádky naproti, např. první nehoda 154 u nás (letadlo Aeroflotu) byla sice chyba posádky, ale napomohl tomu velmi „uživatelsky nepřívětivě konstruovaný přepínač), nebo havárie Malev na Ruzyni v 81(verze B), letadlo se rozlomilo při prudším přistání, což byla primárně chyby pilotáže, ale zároveň se na tom podílel i poddimenzovaný samonosný potah, který to nevydržel. Tohle vyřešila až verze M.

AirFanda

Díky za doplnění. Jestli myslíte MALEV641, tak těm se přistání hrubě nepovedlo. Podle toho, co jsem četl, práskli s letadlem o ranvej zrychlením 4g, na ruské wikipedii uvádí dokonce 14g. To skoro jinak dopadnout nemohlo.

Pražák

Ano prákli s tím solidně, ale to, že ta konstrukce byla poddimenzovaná dokazuje právě M, které ji má zesíleno. Ostatně i B už dostalo oproti A a prvotní verzi Tu 154 výztuhy právě v těchto místech.

Chronosphere

Jsem tady nebojte. Zcela s váma souhlasím. Tento stroj je ale odstrašujícím příkladem ne konstrukce,ale komoušských poměrů v letectví. Letěl jsem s tím pouze jednou,a to jsme se naštěstí stihli ožrat,neboť z Burgasu bylo 5 hodin zpoždění na odletu z důvodu nespecifikované opravy v kokpitu. Na palubě jsme ještě

Krtek

Vy jste taky ultraodborník na všechno…

Peta

je vystaven třeba i v Plzni

Lkprak

Krásné letadlo, taková ruská obdoba (co se týče využití) boeingovských 737 nebo Airbus Family. Bohužel ekonomika provozu vyznívala pro oba konkurenty mnohem, mnohem lépe.

Chronosphere

Nejen ekonomika,ale i poměr úspěšných startů a přistání.

Roman

Matematicky máte pravdu. TU154 bylo vyrobeno 1026 kusů. A320 více jak 9500. Takže čistě matematicky má Airbus více startů a přistání.
Pokud to ovšem byla narážka na nehodovost TU154 tak výše v diskuzi je to od uživatele AirFanda hezky vysvětleno

Pražák

Tu 154 byl konstruován jako „odpověď“ na 727, to že byl ve výrobě tak dlouho jen svědčí o stavu ruského civilního leteckého průmyslu. Ekvivalent B 737/A320 nemají Rusové v sériové výrobě do dnes.

Džamel

Tak MS(MC)-21 snad už brzy bude, ale vidím to na stejný propadák jako SSJ …

Pražák

Na to bych si i vsadil. Prodeje mimo ruské aerolinky, kterým to stejně jako SSJ vnutí stát na sílu budou v jednotkách kusů. A i další problémy budou podobné, tj. problémy s kvalitou výroby, mimo Rusko velmi špatná servisní podpora, dodací lhůty na ND v týdnech, ne-li v měsících. Prostě Rusové by si měli uvědomit, že na tohle nemají a ani nikdy neměli a soustředit se na to kde mají nějakou šanci, tj. armáda a menší dopravní/transportní letadla do méně civilizovaného prostředí. Snažit se v hlavních kategoriích konkurovat Airbusu či Boeingu a v budoucnu Číňanům je mimo jejich možnosti.

Já, kdo jiný

Asi to tak dopadne. Takový COMAC 919 na tom bude líp.

Lukáš F.

Ale mají, Tu-204/214. Jen se jich vyrobilo velice málo, protože i ruští dopravci nakupovali spíše od dua A/B.

Pražák

Tu 204/214 není ekvivalentem B 737/A 320, ale B 757, který se ovšem již nějaký pátek nevyrábí.

mata

Suchoj Superjet 100 ,to snad není ekvivalent k B737/A320???

Kubrt

Ne.

Pražák

Ne, SSJ je ekvivalent k Embraerům řady E nebo čínskému AR-21. B737/A320 jsou o třídu výše.

Martin V.

Měli ekvivalent následovníka (B727 -> B757), v Rusku Tu-154 -> Tu-204, který vyrábějí už 30 let a stihli jich vyrobit celých 86 kusů. Dodnes jsem nepochopil, jak je možné tuhle kusovou výrobu udržet tak dlouho.

Pražák

Protože Rusko, kdo to nezažil, nepochopí. A pořád se u nás najdou lidé co z Ruska čekají spásu. To zase nechápu já. Jinak jsme ve shodě, Tu 154 byla odpověď na starší a povedenější B 727, Tu 204 pak reakce na opět povedenější B 757.
Obecně Rusové až na dvě výjimky nikdy opravdu konkurenceschopné dopravní letadlo neměli, tou první je Il 14, případně jeho česká verze Avia 14-32 (hlavně díky skutečně povedeným Švecovovým motorům), tou druhou pak Il 18, ten snesl srovnání se západní konkurencí.