V Rusku skončil provoz legendárních Tu-154 v pravidelné dopravě

Tu-154M společnosti Alrosa. Foto: AlrosaTu-154M společnosti Alrosa. Foto: Alrosa

V provozu zůstává posledních pár strojů pro armádu, komerční provoz skončil.

Více než 50 let po prvním letu skončil komerční provoz letadel Tu-154. Posledním letem s cestujícími byl včerejší spoj společnosti Alrosa z Mirnyj do Novosibirsku. O posledním letu informovala ruská média i dopravce na svých sociálních sítích.

Šlo o 28 let staré letadlo s registrací RA-87757, na palubě bylo 140 cestujících. Třímotorový stroj zůstane zatím v Novosibirsku, o jeho budoucnosti není rozhodnuto. Ve stejném městě je už jedno z letadel Tu-154 součástí zdejšího muzea.

K vyřazení letadla došlo 52 let po prvním vzletu tohoto typu, komerční provoz začal v únoru 1972 v barvách Aeroflotu. V Rusku ještě několik těchto letadel létá pro armádu.

Tu-154 bylo nejrozšířenějším proudovým letadlem v Rusku. Dobře ho znají i cestující v tuzemsku: dlouho bylo součástí letky ČSA, stejně tak létal i pro českou vládu. Ke konci jeho provozu přispěly i velmi hlučné motory a vysoká spotřeba. V Česku lze Tu-154 vidět v Leteckém muzeum v Kunovicích, kde je bývalý vládní letoun vystaven.

Za celou dobu provozu došlo s tímto typem letadla ke 110 nehodám, při kterých zahynuly přes tři tisíce lidí. Mediálně nejznámější je pád letadla ve Smolensku s polskou státní delegací včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. První nehoda letadla se stala v roce 1973 v Praze.

 

Tagy Alrosa seznam Tu-154
42 komentářů