V Praze vznikne nová tramvajová a autobusová zastávka. Radní schválili převzetí části projektu od DPP
Nová zastávka bude na Modřanské ulici v úrovni křižovatky Šífařská x Mezi Vodami. Zdroj: Mapy.cz

Bezbariérový přechod mezi nástupišti bude z rozebíratelné konstrukce.
Trvalo to jen 3 roky…
Ta zastávka je v plánu už opravdu od roku 2022 a naprosto dává smysl, jak ohledně vzdálenosti mezi ostatními zastávkami, novou zástavbou, tak i s přestupem na autobus 190, kdy přestup na Nádraží Braník, Černém koni a Pobření cestě jsou nevyhovující z hlediska rychlých, bezpečných a bezbariérových přestupů.
Jedinou nevýhodou bude zrušení přímého spojení na Smíchov s nutností přestupu na tramvaj a i prodloužení celkového času trasy, kvůli zvýšení počtu zastávek. Nicméně ekonomicky to dává smysl.
Nutnost přestupu na tramvaj ale není inherentní vlastností té zastávky.
To bude konec rychlodráhy. Někdy si říkám, že by lidi chtěli zastávku a tramvaj až do postele.
Město by pro ukojení vašich šotochoutek mělo vyhánět lidi do aut? Mezizastávková vzdálenost 1 km je v území se sedmi a vícepodlažní obytnou zástavbou zvěrstvo, které musí být co nejdříve napraveno.
Spíš mají lidi nejdřív přemýšlet, kde si kupují bydlení. A ne že se nastěhují a pak zjistí, že se jim nechce chodit na tramvaj. Když jsem bydlíval na Barrandově, chodil jsem každý den na tramvaj 600 m ráno tam a večer 600 m zpátky domů. Naprosto normální, takhle tam chodila spousta lidí. Ale dneska by měl každý nejraději zastávku přímo před domem a daňoví poplatníci se na to mají složit. Protože kdo jiný financuje stavby DPP než daňoví poplatníci skrze dotace.
Já jim na to rád z daní přispěji. Je pravda že na Barrandově jsou některé domy daleko od MHD, s tím se nic moc dělat nedá, ale tady jim ta tramvaj vede kousek od domů. Skoro by se dalo říct, že nepostavením zastávky na tom DPP ztrácí, protože je to pro méně lidí atraktivní.
No a kolik trvale bydlících a v jaké vzdálenosti od zastávky musí být, aby už byl důvod zastávku zřídit?
Ta tt a území, která obsluhuje, byla postavena a bylo zastavěno podle nějakých plánů … které zřejmě nepočítaly se zástavbou rozlivového území za tt?
Nezáleží na MZ vzdálenosti, ale na docházkové vzdálenosti…
Jestli jedna zastávka zničí rychlodráhu, tak to nikdy nebyla rychlodráha.
Škoda, že se tedy aspoň z jedné linky neudělá rychlíková linka na způsob autobusů.
A bude se kromě přestupů, přestávek, intervalů, zpoždění, výluk řešit v tvorbě jízdních řádů i grafikon 🙂 Aneb proč si neudělat malý koridor Praha – Pardubice ale bez výhyben.
Tramvaj 17 bude stavět na zastávkách 0,1,3,5,6,8,10,12. Tramvaj 27 na zastávkách 0,2,4,6,7,9,11,12. Výchozí, přestupní (6), a konečná (mimo rychlodráhu) zastávka vyřešeny.
Mínusy protože §1 ?
Ne, mínusy protože je to nesmysl, znemožňuje to cesty mezi vybranými dvěma zastávkami, případně mezi konkrétní zastávkou a jinou zastávkou mimo rychlodráhu. Takže když budu chtít z Čechovy čtvrti jet na Smíchovské nádraží, nejdřív kolem mě projede nestavící linka 27, pak nastoupím do linky 17 a v Braníku budu muset vylézt a čekat na další 27, která pojede celou dobu za mnou? Kromě toho v dané hustotě provozu to stejně nebude fungovat, tramvaje se budou ve špičce dojíždět (hlavně v těch společných zastávkách) a zrychlení nedosáhnu, mimo špičku to naopak způsobí zbytečně dlouhá čekání někde venku po cestě.
V případě, že by tramvajové linky měly interval deset minut a jezdily na trati jen dvě, tak by to fungovat mohlo i se započítáním nepravidelností. Problém je, že intervaly linek jsou kratší a linek jezdí více než dvě. Takže až na nějaké zvláštní případy by to stejně nešlo použít. Další problém je, že je to politicky neprůchodné, čemuž se ani nedivím. Takže asi tak :-).
PLUS, protože je do dobrej fór!
V Ostravě to na trati kolem Místecké ulice kupodivu jde. Linka 10 projíždí zastávky Moravská, Kolonie Jeremenko, Český dům a Důl Hlubina. Na celkové rychlosti je to poznat.
Ale je fakt, že na Modřany toho jezdí víc a k tomu jde o delší trasu.
A taky tam mají sdružený špičkový interval tři minuty?
Ve špičce tam jezdí 1, 6 a 10, jestli si dobře pamatuju, tak každá co 10 minut, tedy opravdu asi tři minuty.
S tím, že by tedy ty zastávky pro “couráky” musely být řešené alá VRT.
Ona „rychlodráha“ vznikala v době, kdy se ani nesnilo, že tam vyroste několik stovek bytů. Navíc s ohledem na chystané úpravy linek 20 a 190 je nejvyšší čas toto zrealizovat.
(Nádraží Braník bohužel jako logický přestupní bod neposlouží, protože tam tramvaj uskakuje pryč na estakádu.)
Ta estakáda je tam skutečně nepraktická. Říkám si jestli by pořád nestálo za to se jí vyhnout a vést tramvajovou trať přes ulici (klidně úrovňově s preferencí) před nádraží, kde by se vybudovala jedna hrana v každém směru pro tramvaje a autobusy dohromady. Místa je tam spousta a nadále by tam zůstaly i obratiště obojího.
Nestálo by to zato se estakádě vyhnout, protože by se tramvaje značně zpomalily a v Braníku u nádraží není nic krom nádraží.
Tam by spíš mělo význam vést i busy DC normálně po průjezdné komunikaci. Ostatně na 190 ve směru ZC i na 106/121 tam ideální přestupní bod už dávno je.
Souhlasím. Na téhle trati by šlo zvažovat i odstraňování nějakých zastávek, aby to bylo víc jako pravá „Light Rail“ a spolu s barandovskou tratí úplně eliminovalo potřebu metra podél vltavy.
Kdy bude zastávka hotová?
Já tedy doufám, že ty autobusové zastávky budou dělané v zálivu a nikoliv v jízdním pruhu, jak je zobrazeno v náhledu. Protože zrovna v této lokalitě to je možné, aby byly zachovány jízdní pruhy v současné šíři a nebyly tu polopruhy jako jsou v Ječné směrem k IP Pavlova. Myšlenka je to tedy dobrá, snad nebude kulhat to provedení.
Autobusy tam maji byt zruseny. Nahrazeny prave teamvajemi ze Smichace pres Dvorecky most.
V této přestupní zastávce mají být zrušeny autobusy? A na co přestoupím?
To není pravda, linka 190 bude zachována s trasováním na Nádraží Braník, kde se má propojit s linkou 106 (špičkové spoje 190 zatím zachovány na Smíchov).
Pro část lidí v Modřanech, kteří jsou daleko od tramvaje, tedy bude nově nutný přestup bus-tram při cestách na Prahu 5, a tomu má právě pomoci tato zastávka.
Cesta s přestupem z linky 190 na linku 20 prodlouží cestu z Modřan na Smíchovské nádraží minimálně o deset minut, takže jen přibyde lidí v automobilech. Není to nic, čemu by se dalo zatleskat, je to spíš na nakopání jistých tělních partií některým jedincům z ROPIDu. Naštěstí se linku 190 podařilo zachránit ve špičkách pracovního dne. Ale jinak si cestující užijí nenávazností a prodloužené doby cestování vylepšeném o jeden přestup. Prostě něco, co nedává smysl.
To bych nedramatizoval. Netýká se to zdaleka ani celých Modřan, styčné body s linkou 20 budou jak v Hodkovičkách, tak na Poliklinice Modřany, špičkový interval 8 min, tedy srovnatelný s busem, v obou případech rychlý přestup.
Pokud je toto pro někoho důvod, aby si poseděl v koloně na Barrandovském mostě nebo na Radlické, tak sám sobě lže do kapsy.
Až článek dočtete do konce, vaše naděje se rozplynou.
Duvodem pro tuto prestupni zastavku je zamer na zmrzaceni linky 190, aby nejela ani k metru, ani na nadrazi Branik. Bez teto zastavky se neda ji propojit s linkou na Lysiny.
O nejakou petici lidi z Hodkovicek tady opravdu nejde.
Je to tak viz dokument Rozvoj linek PID v Praze 2022-2032. Doslova se tam píše následující:
Změna trasy linky 20 ze Smíchova do Braníka a Modřan umožní zkrátit autobusovou linku 190 (po spojení s linkou 106
u Černého koně) k tramvajovým spojům. Mezi tramvajovými zastávkami Belárie a Černý kůň severně od křižovatky
Modřanské ulice s ulicí Čs. exilu bude vybudována nová tramvajová zastávka Hodkovičky a v její blízkosti i autobusová
zastávka, kde bude umožněn nejkratší přestup z linky 106 (+190) na tramvaje.
A kam tedy linka 190 pojede? Rovnou nahoru na Lysiny?
Ano. Spoji se s (tusim) 106 nebo 121.
Da se to najit i v planech Ropidu na Dvorecky most.
Pôvodný PID plán počíta so spojením s linkou 106, ktorá bude od nádraží Braník pokračovať do súčasnej konečnej 190 Na Beránku
Petici s více, jak tisícovkou podpisů za záchranu linky 190 v původní trase bude příští týden projednávat kontrolní výbor a následně Zastupitelstvo Magistrátu v termínech 22. a 23. října. Obě zasedání jsou veřejná, kdo můžete, přijďte petici podpořit. O likvidaci linky 190 se už delší dobu (několik let) pokouší Dopravní podnik, Ropid, odbor dopravy Magistrátu a to vše za souhlasu radnice Prahy 12 (ano, té radnice, která souhlasila se zrušením linky 165). Všechny zúčastněné subjekty vrší důvody, proč nejde linku 190 zachovat, dotace na most, souběh s tramvají, snížení emisí a šetření nákladů. A přístup všech je shrnut ve větě… Číst vice »
To již cca rok a půl neplatí. Zástupci Prahy 12 s vedením města vyjednali provoz linky 190 vždy do Braníka a ve špičkách pracovních dnů až na Smíchov. V tomto rozsahu jej vložili do návrhu rozpočtu na rok 2026. Proces udržitelnosti přijaté dotace na Dvorecký most se rozběhne někdy v závěru roku 2026, tj. pak bude město muset vyhodnotit, jak moc provoz linky 190 na Smíchov ovlivní nárok na přijaté dotační prostředky. To je spolu s přidělením prostředků v rozpočtu (tramvajová linka 20 do Modřan stojí ročně navíc cca 75 milionů Kč, omezení linky 190 mezi Braníkem a Smíchovem by… Číst vice »
Díky za odpověď. Ví se už, kdy bude zveřejněna celá podoba linkového vedení?
Minulé pondělí jsme byli naposlední městské části, připravujeme aktualizaci pro 6 tramvajových tratí s postupným vývojem, vše by mělo být k dispozici do jednoho měsíce.
Čili nejprve dotace , pak lidé … cílem je prostavět dotace, nikoli obecně zlepšit (= zrychlit, zpohodlnit, zkulturnit) vhd … špičky pracovních dnů = pojedete v sedle, o víkendu a máte po legraci
Pokud nedostanete dotace, v zásadě nic nepostavíte. Není-li dotace, není most, není tramvajová trať, trolejbusová trať, trolejbus, tramvaj, úsek metra. Když Vám někdo dá na ruku miliardu, asi budete dost zvažovat, jestli si jí nevzít, když na druhé straně váhy je jeden přestup navíc… Jako radní města jste odpovědný za to, že lidem nevezmete miliardu z jejich daní, když jste ji mohl pro město získat.
Tak jsem ten materiál našel, je to tedy z roku 2022, ale je to tam. Má se to spojít s linkou 106 co vede přes Jílovskou, zatímco linka 121 přes Klánovu je nadále kreslená na Nádraží Braník. Což mi tedy přijde také nešťastné, a to i kvůli dnešní lince 106. Nová přestupní zastávka je fajn, ale od nádraží pojede více tramvají a hlavně je tam to nádraží. A hned na kopci nad ním je sídliště, ze kterého na to nádraží nemá nic přímo jet…
Jde opravdu o lidi z nových domů vedle tramvajové trati, je nesmysl, aby to měli na zastávku tramvaje Belárie skoro 600 metrů. Ale vytvářet novou zastávku pro autobusy, tak to bude akorát naprosto zbytečný špunt na silnici, protože zastávka linky 190 U Belárie je mnohem vhodnější, jenže nová zastávka pro autobusy je akorát posedlost ROPIDu linkou 190, kterou chce zlikvidovat. Naštěstí neprošla likvidace linky 190 po otevření Dvoreckého mostu zcela, v pracovní dny ve špičkách stále pojede až na Smíchovské nádraží. Ovšem zmrzačit jí i takto částečně, je flusnutí veřejné hromadné dopravě do tváře, což ROPID ve své hlavní posedlosti,… Číst vice »
Mne to skôr príde že sú tou linkou 190 posadnutí obyvatelia. V špičke to má pravidelne 10+ minút zpoždení od Smíchova, jeden prestup na tramvaj na novej zastávke bude pre cestujúcich z hladiska spolahlivosti ovela lepšie riešenie ako sa dostať na Smíchov k metru
Nemohu souhlasit. Dojde k prodloužení doby cesty zejména v sedlech, večer a o víkendech – není reálné zajistit návaznost autobus – tramvaj v obou směrech. Přechod přes Modřanskou na tlačítko znamená další zdržení. A problém nastane pro cestující s kočárky, vozíčkáře nebo i jen starší, hůř pohyblivé lidi. Přestupní zastávka Hodkovičky bude také mnohem méně bezpečná večer a v noci, než Smíchovské nádraží. Hodkovičky jsou země nikoho, z jedné strany tramvajové těleso a z druhé něco mezi loukou a smetištěm. Domníváte se, že těch víc jak tisíc podpisů na petici je jen posedlost občanů Modřan?
Myslíte těch 164 podpisů…
Jsou dve ruzne petice, o jedne je v clanku, druha za zachovani soucasne 190, ta ma kolem 1000 podpisu.
Právě přestupy v sedlech a o víkendu (někdy jsou tam 3 minuty jindy 35) dělají speciálně MHD v Pze v tangenciálních směrech špatně až nepoužitelnou. Obzvláště to pociťuji po zrušení 165, a opravdu se bojím nechat dítě přestupovat za šera/tmy přičemž musí ještě přejít na protisměrnou zastávku, má na to šibeniční čas a pokud mu to ujede 40 min další spoj… Nepoužitelné a musím ho vozit…
Melete nesmysly, žádné zpozdění 10+ a už vůbec pravidelně linka 190 nemá. Ani za opravy BM neměla.
Stačí si nyní otevřít mapa.pid.cz a většina spojů linky 190 má zpozdění 20 minut a více.
Nemá, nelžete.
O zkrácení linky 190 ROPID nerozhoduje. Linka 190 bude na Smíchovské nádraží zkrácena, pokud bude její provoz v rozporu s přidělenou dotací na Dvorecký most ve výši téměř 1 miliardy Kč. O dalších 120 milionů, tedy 50 % dotaci na 3 nové tramvaje 52T, už se s ohledem na zachování provozu linky 190 ve špičkách na Smíchov, žádat přestalo. Provoz ve špičkách je aktuálně objem provozu, který je na základě rozhodnutí vedení města po dohodě s Prahou 12 vložen do návrhu rozpočtu na rok 2026. Linka pojede tak, jaké financování pro ni bude na rok 2026 schváleno.
Takže zprasení dnes ještě funkční dopravy z Modřan na Smíchovské nádraží obhajujete tím, že za nepřidělenou část dotace na Dvorecký most se daly pořídit tři 52T?!? Vypadá to, že jako tramvajový šotouš (což je o Vás velmi dobře známo) zase pěkně trollíte. Pokud to myslíte opravdu vážně, měl byste se zamyslet, zda byste se své pozice náměstka ROPIDu radši neměl sám od sebe vzdát…
To dost špatně čtete. Nároku na dotaci na 3 x 1/2 tramvaje 52T jsme se s ohledem na 190 automaticky vzdali, právě s ohledem na zachování provozu 190. A za nás jsme měli 190 v plném provozu i na příští rok, ale do rozpočtu ji takto město nepřijalo. Zbytek není v našich rukou, protože dotaci na most nárokuje INV a podmínky určuje někdo jiný.
A ještě komentář k posedlosti tramvajemi. Každá nová stavba tramvajové trati, kterou na počátku do ÚP založí IPR a následně investorsky řeší DPP, prochází procesem CBA, tedy analýzy cost benefit. Stejně i stavba mostu či trolejbusové tratě. Kromě toho investorům v rámci těch akcí přibyly také povinnosti řešit redukci emisí CO2. Tj. každá stavba, než se rozběhne, vyžaduje předání zásadních podkladů o redukci naftové autobusové dopravy, případně náhradou třeba redukci parkování a tedy redukci CO2 pomocí úbytku pohybů IAD. Jako organizátor provozu proto ROPID má povinnost předat podklady o budoucím provozu, které co nejvíce omezují naftovou autobusovou dopravu a najdou… Číst vice »
Nikoliv, boj ROPIDu proti lince 190, respektive jeho tramvajové kliky, je dobře známý. ROPID to samé předvedl před nějakými třinácti lety u linky 123, jenže ani tam naštěstí nevyhrál.
Jasně, a proto jsme navrhovali provoz 190 zachovat plný i na příští rok (a v návrhu rozpočtu jsme s tím zatím neuspěli) a navrhujeme zdvojnásobení autobusových spojů z Budějovické na Smíchov s Dvoreckým mostem (s tím jsme zatím uspěli) a nedávno jsme 123 k Andělu ve špičce posilovali (rovněž městem schváleno a hrazeno)…
Ubytek parkovani je v CR naproste sci fi. Jen v dosahu uvazovane zastavky Hodkovicky od covidu pribyly stovky parkovacich mist.
Omezení nebo rovnou zruseni 190 by znamenalo jedine – vice CO2 z aut…
Także řešení toho, aby přestupy navazovaly 1:1, vlastně skoro nic nestojí! Jenom by se muselo chtít zařídit, aby na sebe tram a bus musely čekat.
Průměrná vzdálenost mezi zastávkami je něco kolem 400 metrů, takže tady se to opravdu hodí.
Akorát to bude znamenat po Belárii už druhou zastávku pod kopcem místo jedné společné na nadjezdu (s možnými rampami do existujících autobusových zastávek), což se negativně projeví zvýšenou spotřebou energie, byť to snad zčásti zmírní rekuperace. Leda zbořit „lochnesku“.
Ideální by bylo udělat z Modřanské ulici s normálním městským profilem. Současná podoba tvoří zbytečnou bariéru mezi řekou a Hodkovičkami.
To by bylo pěkné. Teď je to pomník slepých uliček dopravního inženýrství.
Měla to být rychlodráha na 70-80 km/h pro rychlou dopravu lidí z míst daleko od centra. Vše logicky mimoúrovňově. Ve své době určitě moc dobrá myšlenka. Na jedné straně chceme jezdit po kolejích 300, 320 a víc, a tady bychom zase chtěli tramvaj na společném tělese s ostatními účastníky dopravy a jízdy stylem krok-sun-krok s průměrem pod 30 km/h. Pak budeme brečet, že z centra na okraj prahy se kodrcáme MHD přes půl hodiny.
Jestli už někdy opravdu nevíme co chceme.
Jenže v osmdesátých letech bylo v prostoru mezi současnou zastávkou tramvaje Belárie a Nádraží Braník jen pusto a prázdno…
Nešlo by to teda řešit tím, že by tramvaje obsluhovaly jenom každou druhou zastávku, plus 1-2 přestupní?
Diskutujme, proto je to fórum. 🙂 Myšlenka budiž, provedení… no, vždyť se na to koukněte. V kontextu okrajových podmínek v době vzniku to asi bylo přijatelné řešení (i tak si ale neumím úplně vysvětlit jisté detaily Belárie nebo Modřanské školy…), ale ta oblast se vyvíjí a nadále vyvíjet bude. Nebylo by tedy podle mě od věci tu osu revidovat i s ohledem na skutečnost, že životnost konstrukcí není neomezená. Vytyčení nějakého strategického (řekněme regulačního) plánu by pak mohlo sloužit nejen pro přetvoření lochnesky do nějaké méně utilitární podoby, ale i k formování okolní zástavby, která se zatím k té ose… Číst vice »
Ale prdlajs. Čtyřpruhová silnice s vyhrazeným pruhem pro autobusy je naprosto správné řešení.
Ignorujeme „““ …. Místní komunikace se rozdělují podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení do těchto funkčních skupin: Místní komunikace skupiny A, kterou je zejména rychlostní místní komunikace s funkcí dopravní MK skupiny B, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, funkce dopravně obslužní MK skupiny C, kterou je obslužná komunikace, s funkcí obslužnou MK skupiny D, kterou je komunikace se smíšeným provozem a komunikace s vyloučením motorového provozu ……““ – https://www.czrso.cz/clanek/kategorie-pozemnich-komunikaci-dle-csn/?id=1205 = Modřanská ulice je správně tzv. sběrná komunikace s minimem přímých vjezdů do okolní zástavby a obslužnou komunikací je s ní souběžná… Číst vice »
Modřanská nic z toho nesplňuje. Přímé vjezdy do zástavby má po celé své délce, Mezi Vodami je souběžnou ulicí pouze na 20 % délky Modřanské a co je nejdůležitější: oblast se z průmyslové mění na rezidenční a tomu je potřeba přizpůsobit charakter komunikací. Z Modřanské by měla vypadat jako Evropská, Kolbenova, Černokostelecká, atd. Prostě městská třída.
Zbytečná úplně není, především je to protipovodňové opatření.
Nikoli,
protipovodňovým opatřením je v tomto úseku násep pacifiku a s ním související opatření, detaily k nalezení zde: https://bezpecnost.praha.eu/mapy/povodne-velkeho-rozsahu
Přesně tak. U všech mostů pacifiku v tomto úseku jsou v ohradách i trubky sloužící k přehrazení mezery v náspu sloužícího jako protipovodňová hráz.