V Praze přibyly další křižovatky s preferencí MHD. Tramvaje pouští přednostně už skoro všechny
Nový buspruh mezi Petrovicemi a Jižním Městem. Foto: Ropid

Ropid představil další letošní změny, které by měly zrychlit veřejnou dopravu v metropoli.
Jsem zvědavej, kolik lidí do 118 tohle nažene. Přeci jen to bude docela citelné zrychlení, které může nalákat některé lidi, kteří momentálně jezdí přes Florenc
Jak se ta preference tramvají v křižovatkách projevuje? Pokaždé, když přijede tramvaj ke křižovatce, tak dostane zelenou? Nebo jen když má zpoždění?
To druhé funguje v Brně, a znamená to, že šalina poskakuje od červené k červené, protože vata v jízdním řádu.
V Praze mi přijde, že je to obvykle tak, že tramvaj má přednost vždy, aby ani nemusela zastavit, alespoň na méně vytížených křižovatkách. V Brně takhle na celé trase 12. funguje jen křižovatka u Technického muzea a je to v porovnání s jinými městy fakt hrůza pořád poskakovat od křižovatky ke křižovatce.
Ředitel DPMB tady v podcastu někdy loni odpověděl dost vyhýbavě, že se ho na to hodně lidí ptá, že na to mají pracovní skupinu a že intenzita dopravy, a že věří že všichni co tam u toho diskutují si uvědomují že je to problém.
Já osobně jsem to pochopil tak, že se jim to moc nedaří přes Městské komunikace protlačit.
Nevím jak teď, ale ještě před pár lety to leckde fungovalo dost divně, viz např. https://www.youtube.com/watch?v=NSEVOIzmii8
Tak já když jezdil víc tramvají po Plzeňské do centra, tak mi přišlo, že u zastávky Bertramka je semafor, který jak když naopak má za účel ty tramvaje vždycky aspoň 2-3 minuty zdržet, asi aby jich pak na Andělu nebylo do té zastávky moc najednou…
Funguje to pořád stejně. Mezi Bertamkou a Andělem není na většině semaforů preference, ale koordinace. Takže na Bertramce tramvaj čeká na polohu v koordinaci, aby ostatní křižovatky pak projela plynule. A nejsou to 2 – 3 minuty. Délka cyklu je 80, takže maximální čekání je cca 1 minuta.
V Praze to nezávisí na zpoždění tramvaje. Funguje to tak, že je přednostně zařazen cyklus, ve kterém může tramvaj jet v požadovaném směru. Někde to může tak, že tramvaj ani nemusí zastavit (tak by to podle mne mělo být vždy, pokud tam není kolize s jiným prostředkem MHD). Ale třeba na Pankráci, kde jezdí 19 jako náhradní doprava za metro, je to teď nastavené tak, že tramvaj z centra pokaždé musí zastavit. Takže k dokonalosti má ten pražský systém ještě daleko.
V ulici Na Pankráci je závada na koordinačním kabelu, po kterém se předává přihlášení TRAM do křižovatky s Hvězdovou. Většinu tramvají z centra proto semafor zdrží.
Jinak… není zařazen cyklus, nýbrž fáze. Cyklus se pak skládá z jednotlivých fázi.
Preference na křižovatkách je určitě plus, nicméně zejména u tramvají bych se zaměřil i na další způsoby, jak zrychlit provoz. Pražské tramvaje stále zaostávají co se týče cestovní rychlosti a zlepšení bych tak zkoušel více způsoby, např.: -Zajistit spolehlivý průjezd centrem, zaměrit se na pokutování za špatné parkování (naštěstí zde se už nějaká změna odehrála) -Zlepšit dopravní značení tak, aby odbučující auta neblokovala tramvaje (omezit např. ve Vodičkově odbočování doleva nebo zavést semafory před zastávkami se zastávkovými mysy, podobně jako je to v Brně na Šilingrově nám.) -Zvýšit počet rychlostních výhybek a rychlostních křížení, zejména u mezilehlých obratišť (např. Červený… Číst vice »
Dvě vozovny Kobylisy, podobně jako třeba Pankrác+Kotorská moc ničemu nevadí, protože jsou u konce tratě, kde už tolik lidí nejde (u Pankráce to teda teďka úplně neplatí, vzhledem k výluce metra).
Co by naopak redukci zasloužilo jsou zastávky na Karlově Náměstí – IMO by stačily pouze zastávky za křižovatkou ve švech směrech.
Jako, že by 10 nebo 22 stavěly na Štěpánské a pak až na Moráni, resp. Novoměstské radnici? Nebo myslíte nové zastávky? A kde by byla ta směrem na IPP? A kde by ta před Morání měla výstup z metra? To by se minimálně u 2 zastávek muselo chodit z metra přes koleje v opačném sméru, takže by chodci zdrźovali tramvaje před křižovatkou…
Myslím, že problém s krátkými vzdálenostmi mezi zastávkami by se měl řešit všude. Každá zastávka navíc může ovlivnit nejen dobu jízdy, ale i komfort cestujících a řidiče (časté zastavování a rozjíždění není příjemné, v zimě se otevíráním dveří pouští do vozu chlad apod.). Pankrác je teď nově přesunuta a úsek z Pankráce na Kotorskou měří 450 m. Sice z Kotorské na PP je to kolem 260 m, ale tam to má odpodstatnění, aby mohla na Kotorské zastavovat i linka 18.
Co se týče Karlova náměstí, MartinS. již popsal situaci dobře.
Pokud jsou zastávky blízko u sebe, ale mají dostatečný počet cestujících, kteří je využívají, je to v pořádku. Každá zastávka navíc sice zmenšuje komfort pro cestující, kteří tudy jen projíždí, ale zvyšuje komfort pro cestující, kteří tam nastupují nebo vystupují.
Souhlasím a dodatečně se omlouvám, můj předchozí komentář nebyl moc dobře srozumitelný. Na Karlově náměstí dává současné uspořádání smysl, zastávky jsou vytížené dost, měl jsem na mysli právě spíš nějaké tratě na okrajích města, kdy jsou právě dvě zastávky blízko sebe a na obou obvykle nastupují jednotky cestujících, což je právě případ Vysočanské a Špitálské. Tam opravdu není důvod mít další zastávku po 140 metrech.
Špitálská do centra dává smysl, protože tramvají neprojíždí smyčkou, takže tam Vysočanská není. Řekl bych, že tam je navíc ta Vysočanská – pravděpodobně vznikla tak, že je snaha mít zastávku těsně před smyčkou, Praha nezná zastávky tramvají, které by byly pro některé linky průjezdné, takže holt na Vysočanské musí zastavit i linky, které jedou dál.
Vysočanská ale vznikla také kvůli přestupu na autobusy. Dává větší smysl Špitálskou z centra zrušit okamžitě, směrem do centra zatím ponechat, po rekonstrukci zřídit nácestnou zast. Vysočanská obousměrně a Špitálskou zrušit úplně.
Vysočanská-Špitálská je pouze dočasné provizorium, dříve byla konečná Nádraží Vysočany před obratem ve smyčce, ta provizorní u smyčky zkrátila přestup na autobusy. Celá oblast čeká na přestavbu smyčky. Proto i ta směrová deformace za Špitálskou při napojení nového a starého úseku v BKV panelech. Podobně byla Dubečská-Na padesátém, než se postavil podjezd a zastávka Nádraží Zahradní město. Zastávky u vozovny Kobylisy si žádali cestující a to z důvodu, že tramvaje vyjíždějící z vozovny zastavily v té občasné a tramvaj ze smyčky projela. Teď ráno čekají až v té druhé a nezůstanou trčet ve smyčce, protože spoj na jejich lince vyjel… Číst vice »
Dočasné bych to úplně nenazýval. Na Vysočanské se zastavuje už skoro 7 let, kromě obnovení provozuschopnosti odstavné koleje v ul. Pod Pekárnami se pro přestavbu neudělalo nic a zahájení je v nedohlednu. Není důvod tam tu zastávku nechávat, může být prostě zrušena a nástupiště tam může zůstat, stejně jako v případě zastávky Mezi Hřbitovy. Oproti zastávce Na Padesátém se v případě Vysočan ale nečeká na vybudování nějaké nové zastávky a opravdu moc nevidím důvod, proč by ještě měly tramvaje na Špitálské zastavovat (stále mluvím pouze o směru z centra). Co se týče vozovny Kobylisy, tak uznávám, že to tam dává… Číst vice »
Je ten krátký úsek na Radlické skutečně novinkou? Cedule o povolení BUS na tramvajový pás tam je od od roku 2023 (https://mapy.cz/letecka?pid=101824240&newest=0&yaw=6.044&fov=1.257&pitch=0.025&x=14.4030282&y=50.0664500&z=20&ovl=8)
Mírný pokrok v mezích zákona. Nově ji pověsili na sloup a značení buspruhu zbělelo. 🙂
Zajímalo by mě více informací k „Antala Staška: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická.“. Chodím kolem denně, ale je to tam komplikované, je tam konflikt mnoha různých potřeb. Tam by se to celé mělo vymyslet nějak jinak, možná i pro Prahu atypicky, ale když by to pomohlo, proč ne.
Třeba vyhnat auta z pravého pruhu směrem od křižovatky, aby mohly busy projet na zastávku a netrčet za auty před přechodem.
Nebo pustit auta na Dvorecký most, aby na druhý břeh z P4 nemusela IAD komplikovaně přes barranďák (takto to odnáší třeba Antala Staška, zvlášť když je kvůli MD zavřena Na Strži
Pro letosek bych na dvorecky most auta klidne pustil, pro prazskou dopravu by ti melo blahodarny vliv.
Krom toho, že Dvorecký most bude až ke konci roku, tak na Smíchovské straně by to pro IAD nekomplikované taky nebylo. I autobusy dlouhodobě jezdí po Strakonické a až Moulíkovou k nádraží, protože celá oblast od Lihovaru až k Plzeňce je taky dlouhodobě staveniště. A z Dvoreckého mostu můžete akorát do Nádražní a nebo přes Zlíchov do Hlubočep nebo do Křížové. Od 8. do 16.2. neprojedou přes Plzeňku ani tramvaje, kvůli odstraňování mostu. Časem budou omezení ještě větší až dojde i na rekonstrukci stanice metra a přestavbu tramvajové tratě, pak bude MHD na Barrandov na odklonu přes Dvorecký most a… Číst vice »
Ten přechod je tam ústřední problém a zároveň něco, co lidé potřebují. Pro busy by samozřejmě bylo ideální mít tam dlouhý záliv pro sebe jako je to třeba u Nemocnice Krč. Ale nikdo dnes nechce přechod přes tolik pruhů, ne pokud nebude světelný, takže světelný bude muset být. Což bude prospěšné ve špičce, protože to bude dávkovat lidi/auta, ale mimo špičku to moc populární nebude ani pro jednoho. Nějak úplně oddělit busy od aut, udělat to jako dvě ulice, místo tam na to je, jedna ulice jako nádraží pro autobusy, druhá užší ulička jen auta (a klidně pro jistotu s… Číst vice »
Buspruh například v uvedeném úseku Kamýcká – Roztocká – Podbabská je od Po do Pá přes den nutnost. Není vůbec o čem.
O víkendech přes den je už nadbytečný a v noci (21-6) úplně k ničemu.
Takže se Praha vrací do „osvědčeného“ pravidla z doby mládí mnohých z nás, že co není povoleno je zakázáno.
A ten nárůst zcela nesmyslné buzerace vynikne zejména s ohledem na to, že přes den, kdy o smysluplnosti té preference MHD není absolutně pochyb, je respektovanost v řadě případů dlouhodobě zcela tristní a její kontrola a vymáhání rovněž.
Máte pravdu, v podstatě úplně stačilo to omezení na pouhé špičky pracovních dnů, ale za tohle asi mají úředníci z ROPIDu plusové body od OMH, takže s tím nic stejně dělat nelze. Mnohem víc tam ale vadí to zprznění provozu na obou koncových křižovatkách, které působí zdržování IAD a to se ve výsledku stejně přenáší na MHD, byť třeba jinde než přímo na komunikaci s BUSpruhem.
Ty mínusy tak trochu nechápu, protože poslední úprava provedená před cca čtvrtrokem situaci na Podbabské spíše zhoršila, než aby jí pomohla kdyz ten BUSpruh začínal až kousek za tím „pětníkovým kruháčem“ na konci Kamýcké a kolem zastávky Roztocká mohla i IAD projet „bypassem“ bez nutnosti vjíždět na Podbabskou přes ten kruháč, byla doprava plynulejší, protože úzkým místem je teď především nadjezd nad železniční tratí u konce Kamýcké a ne jen sama Podbabská. A to, co vyvedli u Kauflandu, je kapitola sama pro sebe – přitom tamní situaci bylo možno řešit jen úpravou světelné signalizace a určení jízdních pruhů mohlo klidně… Číst vice »
Je trendem nechávat buspruhy trvale, aby řidiči nemuseli řešit, jestli zrovna platí nebo ne (protože když je to třeba 6 – 9 a 13 – 19, a to jen v pracovních dnech, nemusí si každý hned uvědomit, jestli tam může vjet nebo ne). Zároveň v době, kdy není potřeba, nebývá ani problém s tím, že se jede jen jedním pruhem (provoz je slabší).
Trend to sice je, ale nemyslím, že je to úplně rozumné: klidně bych volil aspoň kompromis, že v naprosté většině případů stačí BUSpruh vyhradit jen v pracovní dny a o víkendech a svátcích bude volný pro všechny: při slabším víkendovém provozu se zejména na komunikacích s vyšší povolenou rychlostí vyplatí mít možnost předjíždění pomalých vozidel, což vyhrazený BUSpruh legálně neumožňuje.
Je to rozumné. Při slabším víkendovém provozu stejně stačí ta kapacita jednoho pruhu. A rychlejší jízda je něco, co není ve městě žádoucí. To je jeden z problémů Prahy, že je rychlost aut preferována na úkor ostatních. A pak se všichni diví, že je ve spoustě případů rychlejší jet autem než MHD. Auta jsou nenahraditelná, pokud vezou nějaký těžší náklad – pak ale holt pojedou pomaleji. Případně pojedu taxi nebo autem v nějaké netypické relaci, třeba v noci. Pro rychlé cestování lidí ale má sloužit MHD. Takže to, že vám „zbytečný“ BUS pruh o víkendu neumožní předjíždět pomaleji jedoucí auta… Číst vice »
Plzeňská/Vrchlického je buspruh po-pá 6-10, 14-19 a funguje to. Když není ten buspruh vyhrazený, jede jím stejně méně aut a bus projede. V sedle, večer/v noci/o víkendech se.projede pohodlně.
No funguje… Pokaždé když tam jedu, tak i v době, kdy pruh „je v provoz“, pohybují se v něm vozidla, co tam nemají co dělat. Občas (ale opravdu jen občas) tam vidím policajty, co je odchytávají, ale odchytí vždy jen někoho, někteří to projedou. A také stojí pokaždé na stejném místě (až skoro u hřbitova), takže kdo to ví, tak jen je zmerčí (nebo to, že někoho zastavují), hned se snaží nacpat zpět do levého pruhu, kam patří. Už jsem tam mnohokrát viděl i situaci, kdy celý ten tzv. vyhrazený pruh byl stejně ucpaný auty v délce několika set metrů… Číst vice »
aha, takže kvůli nějakým neschopným omezíme všechny a kdo chce jet třeba o víkendu normálně a ne se táhnout za někým kdo zrovna jede na nákupy, tak vlastně nemůže.
…..Letos dopravu zlepší hlavně přetrasování linek 118, 196, 197 z Barrandovského mostu na Dvorecký most…..
Opravdu letos? Po už několika ohlášených posunech dokončení stavby se aktuálně teď nejčastěji skloňuje leden 2026 jako termín dokončení. Připravuje se tedy varianta, že se ještě na nedokončenou stavbu pustí doprava a už za provozu budou probíhat dokončovací práce? Bylo by dobré, kdyby redakce ověřila, když už o tom převzala článek.
Když se pořádně rozjede, tak ten prostředek přeskočí.
Prostě zastávky Přístaviště a Lihovar nebude mít 118 v jízdním řádě.
Lihovar tam bude v obou případech.
Koukám na ten obrázek a zrovna rozšiřování bus pruhů tam, kde nejsou potřeba (viz jižák), je docela o ničem. Jasně, můžeme to hezky vykázat, ale reálně to nemá přínos, jako by mohl být někde víc v centru
Zrovna v té Novopetrovické se to v ranní špičce hodí náramně. Kromě městských linek je to i poslední míle pro linky 38x a zaseknout se kilometr před cílem bylo fakt nanic.
Tam je jediná kuriozita to prostřídání buspruhu zprava doleva, ale to souvisí i s trasou 126 a napojením k Horčičkově.
Ještě účinnější to bude po dodělání v celém úseku. Jen mi přijde, že za zastávkou Jakobiho mohl ten pruh klidně zůstat vpravo, když všechny autobusové linky jedou přímo. Auta odbočující dole vlevo by tak zdržovala akorát ostatní auta, naopak auta přijíždějící zleva by nekřížila buspruh (a přijde mi – mohu se mýlit – že mnohem více se jezdí mezi Křeslicemi a Háji než mezi Křeslicemi a Petrovicemi). Po dodělání by se pak autobusy od starých Petrovic napojovaly akorát do buspruhu a auta by beztak dávala přednost všem vozidlům na hlavní…
No, a právě ta kuriozita ten buspruh absolutně ničí, protože těch pár set metrů si stejně člověk v silný špičce postojí
A navíc tam předtím byla defakto antipreference – auta to mohla (k radosti místních obyvatel) vzít přes staré Petrovice, ze kterých se na připojení téměř nečekalo, zatímco poslat tudy oficiálně všechny kloubusy nešlo, tak stály někdy až 30 minut v koloně. Pomohlo to výrazně, byť tedy problém byl tak max. hodinu denně (Podle sezóny a stavu uzavírek v širším okolí). Ještě teda je potřeba dodělat ten kus kolem squashe.
Při rozkopané Novopetrovické loni projel Starými Petrovicemi 18m kloubus i 15m tříosa.
Jo, tam je to pravda. Ale třeba Opatovská je naddimenzovaná úplně nesmyslně. Tam zdržují akorát semafory, ale jinak by tam problém nebyl. Takhle to spíš slouží nočním závodníkům
Ten buspruh v Novopetrovické je zrovna mimořádně důležitý, v ranní špičce tam trčí příměstské i městské busy, akorát měl být souvislý a s vyhrazeným nájezdem na kruháč
V Brně jen tiše zavádíme.
*závidíme
Zase se můžete seznamovat…
Co se vlastně v Brně děje? Většina križovatek je technicky vybavena preferencí MHD, stejně tak jsou vozy MHD.
Je to politické rozhodnutí, že je ta preference využívana minimálně nebo co vlastně?
Pamatuji si, že vedení DPMB ohledně toho mělo i nějaké konflikty s vedením Brněnských komunikací.
Domnívám se, že vůle a know-how.
Čistě vůle. Ten systém by měl preference zvládat, jen by mu stačilo nastavit, ať je používá a ignorovat to, že třeba někde si auta holt počkají 2 cykly. Doprava by tím nezkolabovala, stejně se po většině centra poskakuje v zácpách, tak by se jenom distribuovaly jinam a MHD by bylo rychlejší.
Ale tak zase nějaký pokrok tu je. Třeba linka 12 na Kounicově už nějaké preference má, dřív to bylo mnohem horší.
Potvrzuji, u Klusáčkovy jsem s šalinou stál naposled ani nevím kdy. Ovšem Kounicova x Nerudova, to je jiné kafe, tam stojí šalina i v devět večer a někdy to vypadá, že semafor čeká na Godota, než se uráčí dát volno.
Stále chybí velmi potřebná preference na Chodovské, alespoň v nočním období např. 21:00 – 7:00 by mohla být preference i na kříženích s magistrálou (I. P. Pavlova). A pak, to už nikdo neřekne, jsou tu pražské novinky, kdy sice v noci bliká žlutá, ale po stisku tlačítka chodcem automaticky dostanou nejen auta, ale i tramvaj, pokud je přihlášená, klidně do jízdy návěst Stůj a zelená padne pro chodce. To by podle mě mělo jít jen pokud tramvaj není v přibližovacím úseku, resp. pokud ano, tak počkat po jejím průjezdu.
Tak semafor nejde probudit do jiného stavu, než každému běží vyklízení, každý má stůj. Ale jo, dovedu si představit, že tramvaj v jízdě ještě zůstane bez signálu.