regio-vlak

V Praze přibyly další křižovatky s preferencí MHD. Tramvaje pouští přednostně už skoro všechny

Nový buspruh mezi Petrovicemi a Jižním Městem. Foto: RopidNový buspruh mezi Petrovicemi a Jižním Městem. Foto: Ropid

Ropid představil další letošní změny, které by měly zrychlit veřejnou dopravu v metropoli.

Během uplynulého roku stoupl v Praze podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje už na 93,8 procenta. U autobusů pak podíl dosahuje 58,4 %. O 1,84 km přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy, z toho 0,4 km na tramvajovém tělese.

Informoval o tom organizátor veřejné dopravy Ropid, podle kterého jde v případě buspruhů o zdánlivě bezvýznamná vylepšení, která však autobusům v daných místech výrazně pomáhají. Letos se pruhy upraví na dalších deseti místech, zejména v souvislosti s převedením autobusů na nový Dvorecký most.

Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ uvedl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Preference tramvají přibyla loni na dvou světelně řízených křižovatkách a funguje již na 242 z nich. Preference autobusů pak přibyla na deseti křižovatkách a dosáhla počtu 310.

Buspruhů je v Praze nyní celkem 73,63 km. Nejvýznamnější úpravy pro lepší průjezd se loni provedly například na Praze 6, kde změny nejprve vyvolávaly emoce či obavy. Šlo o ulice Evropská, Jugoslávských partyzánů a Kamýcká – Roztocká – Podbabská. Jejich platnost je nyní neomezená.

První čísla ukázala vliv omezení na vjezdech do Prahy 6. Starostové z okolí nadšeni nejsou

Další buspruhy vznikly na Novopetrovické ulici, od zastávky Jakobiho až po křižovatku s ulicí Štychova (celkem 645 m).

V ulici Na Poříčí mohou autobusy linky 207 nově jezdit po tramvajovém tělese v úseku pod severojižní magistrálou, zároveň pak v ulici 17. listopadu od zastávky Staroměstská až před zastávku Právnická fakulta.

V Radlické pak mají tutéž výhodu linky 120, 231 a 232 od od Bieblovy ulice po ulici Za Ženskými domovy.

Na důležitém příjezdu do Prahy vznikne další buspruh. Starostové se dohodli na preferenci MHD

Mezi další úpravy zrychlující provoz MHD Ropid zařadil mírné prodloužení buspruhu u křižovatky s ulicí Nad Lesním divadlem v rámci úprav přechodu nebo úpravu režimu v křižovatce Radlická x Kutvirtova pro lepší průjezd linky 153.

Na Strakonické se pak díky zprovoznění nového podchodu mohla zrušit snížená rychlost 50 km/h v oblasti bývalého přechodu pro chodce.

Co se plánuje pro rok 2025

Letos dopravu zlepší hlavně přetrasování linek 118, 196, 197 z Barrandovského mostu na Dvorecký most. V Modřanské se upraví zastávky, buspruhy i řazení. Ve směru do centra bude buspruh jako prostřední pruh v řazení před Jeremenkovou se zastávkou za křižovatkou. Ve směru z centra před Branickou bude levý pruh jako odbočovací vlevo již za Jeremenkovou.

Další změny chystané Ropidem jsou následující:

  • Horňátecká: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů před křižovatkou s Přemyšlenskou (nově levý pruh i přímo, pravý pruh pouze vpravo s povolením jízdy rovně pro autobusy) a podobně i u předchozích křižovatek s Mirovickou a Třeboradickou – díky tomu pojede většina vozidel levým pruhem a autobusy plynuleji pravým
  • Pod Lisem ve směru do centra: prodloužení jízdy po tramvajovém tělese pro linky 112 a 234
  • Trojská: regulace vjezdu do oblasti ulicí K Bohnicím, tím zlepšení podmínek pro autobusové linky 112 a 234
  • Trojský most ve směru z centra: úprava řazení a nový buspruh – levý jízdní pruh na mostě nově jako buspruh, pravý jízdní pruh pro ostatní vozidla
  • Antala Staška: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická
  • Roztylská x Pod Chodovem: změna režimu okružní křižovatky na vjezdu z Roztylské (odlehčovací by-pass)
Tagy PID praha preference MHD ropid
18 komentářů