V Plzni začaly zkušební jízdy nejdelšího českého trolejbusu
Zkušební jízdy probíhají zatím bez cestujících.
V Plzni lze nově od včerejšího večera potkat zejména večer zatím nejdelší trolejbus, který bude v Česku jezdit. Škoda Group začala s ověřovacími jízdami tříčlánkového trolejbusu Škoda Solaris 24M, který bude jezdit zřejmě ještě letos na Letiště Václava Havla v Praze.
Zahájení jízd bez cestujících oznámil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na sociálních sítích. Vyjíždět do ulic bude vždy z depa Karlov po 20. hodině. Jeho trasa povede ulicemi Borská, U Trati, Železniční, Lobezská, U Prazdroje, Rokycanská, ale také Doudlevecká, Zborovská, Mostní, Malostranská a Nepomucká. DPP věří, že v Praze bude trolejbus ještě do Vánoc.
Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu
Jde o první tuzemský trolejbus, který je tříčlánkový, což natahuje jeho délku pro provoz na hraničních 24,7 metru. Zároveň je vybaven bateriemi, takže dokáže jet i na trase bez trakčního vedení. Pražský dopravní podnik ho nasadí na vytíženou linku mezi nádražím Veleslavín a letištěm Václava Havla. Ta bude elektrifikována jen zhruba z poloviny, úsek od Terminálu 3 bude muset trolejbus zvládnout na baterie.
Testování v Praze i s cestujícími
Zatímco karoserie a podvozek jsou od polského Solarisu, Škoda má na starosti elektrovýzbroj, nastavení softwaru a finalizaci včetně oživování. Pro Prahu se „megatrolejbusů“ vyrobí celkem 20. Po dodání vozu ze Solarisu trvá dozbrojení v Plzni zhruba měsíc. Jelikož jde o nový typ, podléhá schválení Drážního úřadu a soupisu testů. Statické i jízdní testy probíhají v Plzni, v listopadu se první model přesune do Prahy, kde musí najezdit 20 tisíc kilometrů s cestujícími. Zabere mu to 3–4 měsíce.
V únoru 2024 tak bude otestováno a zároveň by už měly být všechny trolejbusy dodány v garážích DPP. „Vzápětí odstartuje během prvního kvartálu ostrý provoz na letiště, jelikož ve stejném termínu se dokončí i trolejové vedení a měnírna, která bude sdílená s prodlouženou tramvajovou linkou na Dědinu,“ říká mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.
Plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi přepraví až 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly.