V Pisárkách se rozjely práce na stavbě vratné smyčky. První tramvaje ji využijí příští rok v létě

Nová smyčka ve vozovně Pisárky, vizualizace. Pramen: DPMBNová smyčka ve vozovně Pisárky, vizualizace. Pramen: DPMB

Díky nové smyčce budou tramvaje do vozovny najíždět přímo. Součástí stavby budou i dvě nové odstavné koleje a kolejové rozvětvení ve vozovně.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) začal se třetí etapou modernizace vozovny v Pisárkách. Během následujících 17 měsíců zde stavbaři vybudují vratnou smyčku, která umožní otáčení tramvají a zároveň snadnější odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly. Ta má vyrůst v západní části brněnského výstaviště.

Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách, která je nejstarší vozovnou brněnského dopravního podniku.

V současnosti musejí všechny tramvaje, které jedou od Bystrce do vozovny či naopak, najíždět kilometry navíc. Každý vůz tak při cestě na linku či z linky podle DPMB ztratí téměř deset minut času. Díky nové smyčce budou tramvaje do vozovny najíždět přímo. Součástí stavby budou i dvě nové odstavné koleje a nové kolejové rozvětvení ve vozovně.

„Nechceme, aby se tato stavba dotkla cestujících, proto je naším cílem, aby byl po celou dobu maximálně zachován provoz tramvají. Veškerá dopravní opatření se budeme snažit vyřešit jednokolejným provozem nebo dočasným přesunem zastávky Lipová. Pokud by přece jen k výluce tramvajové dopravy mělo dojít, budeme tyto výluky plánovat pouze na víkendy,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Ve vozovně již od ledna probíhají přípravné práce, které zahrnují přeložky inženýrských sítí či úpravy trolejového vedení. Probíhá také vrtání a vystrojení pilot pro mostní konstrukci a opěrnou zeď kolejové harfy, základy, bednění a armatura opěr mostu budoucí smyčky.

Ze stavebního hlediska je nejnáročnější částí celého díla mostní objekt, na němž je tramvajová smyčka vedena.

Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, kdy v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje, aktuálně ve vozovně nocuje více než 160 tramvají.

Modernizace vozovny v Pisárkách v letech 2015–2024

I. fáze
První etapu modernizace vozovny zahájil DPMB v roce 2015, kdy bylo rozšířeno kolejiště pro odstavení tramvají o 560 metrů.

II. fáze
Na podzim roku 2018 začala výstavba nové haly denního ošetření a očisty s myčkou a moderními technologiemi na kontrolu výzbroje tramvají, kol či soukolí. Zastřešen byl prostor mezi stávající a novou halou. Celá tato etapa byla zkolaudována na podzim 2020.

III. fáze
Vybudování vratné smyčky v uzlu Lipová a nového kolejového rozvětvení ve vozovně. Termín realizace: leden 2023 – konec léta 2024

Cena: Celkové náklady činí 680 milionů korun. V roce 2023 by mělo být proinvestováno přibližně 330 milionů korun.

Tagy DPMB Vozovna Pisárky
6 komentářů