V Pardubicích začnou omezení spojená se stavbou severovýchodního obchvatu, potrvají dva roky
Práce na obchvatu poprvé více zasáhnou i do provozu v krajském městě.
Pardubice čekají následující dva roky dopravní omezení, která souvisejí se stavbou severovýchodního obchvatu krajského města. Zatímco podle stránek ŘSD mají první omezení začít už dnes, podle města až na konci května.
Jde o stavbu s názvem I/36 Trnová – Fáblovka – Dubina. Zakázku za 1,446 miliardy korun získalo sdružení Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav. Jde o dosud největší silniční zakázku v Česku v režimu Design & Build, kdy je zhotovitel zodpovědný i za část projektu. Oficiálně začala stavba už loni v prosinci, nyní se práce posouvají více do města a omezí provoz.
Od 17. 4. probíhá instalace značení v místě vybudování provizorního vjezdu a výjezdu ze stavby na okružní křižovatce na Dubině (u Lidlu). Část chodníku bude uzavřena a bude tedy nutné využít obcházkovou trasu pro pěší. Ostatní provizorní výjezdy ze stavby v ulicích Poděbradská a Hradecká nevyvolají omezení dopravy ani chodců.
Dočasné uzavření Poděbradské
Podle ŘSD mají dnes vypuknout omezení v oblasti okružní křižovatky Trnová (ul. Poděbradská, Bohdanečská, Trnová). Důvodem je přeložení stávající inženýrské sítě (horkovod, vedení ČEZ, datové rozvody atd.) a vybudování kompletně nové kanalizace. Omezení má trvat do konce září. Město na svých stránkách uvádí ale termín od konce května. „Po dobu realizace přeložek inženýrských sítí bude dočasně uzavřena Poděbradská ulice mezi okružní křižovatkou Trnová a okružní křižovatkou u Baumaxu. Průjezd stavbou zůstane obousměrně zachován pouze pro MHD, osobní a nákladní doprava bude vedena po objízdných trasách,“ uvedlo ŘSD.
Dojde i na příčné překopy Poděbradské ulice, kvůli nimž budou nezbytné krátkodobé výluky i pro MHD. Plánovány budou zejména na víkendy a v těchto dnech bude zajištěna náhradní autobusová doprava. Po dokončení této první etapy bude provoz obnoven v původní podobě. Navazující finální etapa proběhne v roce 2024.
Na ulici Hradecká dojde od června do konce října k částečnému omezení provozu z důvodu přeložek inženýrských sítí a přípravy napojení na budoucí silnici I/36. Už na počátku května byla uzavřena cyklostezka do Starého Hradiště. Cyklisté mohou využít náhradní trasu, která vede přes ulici Hradecká.
Stavba I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina bude čtyřpruhová a směrově rozdělená. Nová silnice by měla výrazně snížit zátěž centra města tranzitní i místní dopravou. Silnice I/36 slouží mimo jiné jako přivaděč k dálnici D35. Povede od kruhové křižovatky u Globusu ke křižovatce na Dubině ve směru na Holice.
„Stavba bude mít zásadní vliv na zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy na stávajících komunikacích v Pardubicích, kde po jejím zprovoznění očekáváme výrazný pokles tranzitní, ale i místní dopravy, která již nebude muset projíždět centrem města. Nová komunikace bude dostatečně kapacitní a díky oddělení jízdních směrů i bezpečnější,“ uvedl při zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Další úsek v přípravě
Součástí stavby bude také dvanáct protihlukových stěn, podchod pro pěší a osm mostů. Hlavní dominantou stavby bude zavěšený dvoupolový most přes Labe. „Pardubice již léta čekají na dnes zahájený obchvat. Pro Pardubický kraj je to další důležitý dopravní projekt po D35 z Časů do Ostrova, který zprovozňujeme tento čtvrtek. Obchvat výrazně uleví severovýchodní části města od tranzitní dopravy a řidičům se zkrátí celková jízdní doba přes město,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. V přípravě je již také navazující stavba, v rámci které dojde k rozšíření silnice I/36 na čtyřpruh, a to od dnes zahájené stavby až k mimoúrovňové křižovatce Doubravice.
Zhotovitele vybíralo ŘSD téměř dva roky. Soutěž nabrala zpoždění kvůli množství dotazů, což podle ŘSD pramenilo i z toho, že jde o dosud největší zakázku. která běží v režimu Design & Build. Vítěz musí stavbu částečně vyprojektovat. Vítězné sdružení se k zakázce dostalo poté, co z tendru po rozhodnutí soudu vypadla společnost Metrostav Infrastructure a polský Budimex. Ten byl vyloučen z důvodu chyb v nabídce. Obě firmy byly levnější.
Dlouho trval i podpis smlouvy: vítěz byl vyhlášen už loni v červnu, teprve v prosinci došlo k podpisu. „Došlo ještě k podání námitek a proběhlo nové hodnocení,“ vysvětlil Mátl deníku Zdopravy.cz. Námitky podávala Eurovia CS, která nakonec skončila druhá. Podle informačního letáku má být hotovo v roce 2025.