V Pardubicích začala stavba severovýchodního obchvatu, vznikne nový most přes Labe
ŘSD od stavby očekává pokles tranzitní dopravy přes centrum Pardubic.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo stavbu severovýchodního obchvatu Pardubic. Zakázku za 1,446 miliardy korun získalo sdružení Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav. Jde o dosud největší silniční zakázku v Česku v režimu Design & Build, kdy je zhotovitel zodpovědný i za část projektu.
Stavba I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina bude čtyřpruhová a směrově rozdělená. Nová silnice by měla výrazně snížit zátěž centra města tranzitní i místní dopravou. Silnice I/36 slouží mimo jiné jako přivaděč k dálnici D35. Povede od kruhové křižovatky u Globusu ke křižovatce na Dubině ve směru na Holice.
„Stavba bude mít zásadní vliv na zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy na stávajících komunikacích v Pardubicích, kde po jejím zprovoznění očekáváme výrazný pokles tranzitní, ale i místní dopravy, která již nebude muset projíždět centrem města. Nová komunikace bude dostatečně kapacitní a díky oddělení jízdních směrů i bezpečnější,“ uvedl při zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Další úsek v přípravě
Součástí stavby bude také dvanáct protihlukových stěn, podchod pro pěší a osm mostů. Hlavní dominantou stavby bude zavěšený dvoupolový most přes Labe. „Pardubice již léta čekají na dnes zahájený obchvat. Pro Pardubický kraj je to další důležitý dopravní projekt po D35 z Časů do Ostrova, který zprovozňujeme tento čtvrtek. Obchvat výrazně uleví severovýchodní části města od tranzitní dopravy a řidičům se zkrátí celková jízdní doba přes město,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. V přípravě je již také navazující stavba, v rámci které dojde k rozšíření silnice I/36 na čtyřpruh, a to od dnes zahájené stavby až k mimoúrovňové křižovatce Doubravice.
Zhotovitele vybíralo ŘSD téměř dva roky. Soutěž nabrala zpoždění kvůli množství dotazů, což podle ŘSD pramenilo i z toho, že jde o dosud největší zakázku. která běží v režimu Design & Build. Vítěz musí stavbu částečně vyprojektovat. Vítězné sdružení se k zakázce dostalo poté, co z tendru po rozhodnutí soudu vypadla společnost Metrostav Infrastructure a polský Budimex. Ten byl vyloučen z důvodu chyb v nabídce. Obě firmy byly levnější.
Dlouho trval i podpis smlouvy: vítěz byl vyhlášen už v červnu, teprve nyní došlo k podpisu ceny. „Došlo ještě k podání námitek a proběhlo nové hodnocení,“ vysvětlil Mátl deníku Zdopravy.cz. Námitky podávala Eurovia CS, která nakonec skončila druhá. Podle informačního letáku má být hotovo v roce 2025.