V ostravské MHD končí papírové jízdenky, začíná prodávat nové kreditní papírové lístky s čipem

V ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPOV ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPO

Dopravní podnik Ostrava (DPO) definitivně potvrdil svůj plán skončit příští rok s papírovými jízdenkami. Od 1. ledna je přestane prodávat,

Dopravní podnik Ostrava (DPO) definitivně potvrdil svůj plán skončit příští rok s papírovými jízdenkami. Od 1. ledna je přestane prodávat, od 1. dubna s nimi cestující nebudou smět jezdit. Nahradí je elektronickým jízdným, pro ty, co nemají platební karty pak kreditními jízdenkami. Slibuje si od toho úsporu 10 milionů korun ročně.

Ostrava má v Česku jeden z nejrozvinutějších odbavovacích systémů v MHD, pro cestování stačí přiložit platební kartu u validátoru při nástupu a to samé při výstupu, systém pak automaticky po celém dni vyhodnotí, zda se vyplatí cestujícímu krátkodobá jízdenka nebo celodenní a podle toho si strhne peníze. Dál zůstanou SMS jízdenky.

DPO je prvním dopravním podnikem, který končí s papírovými jízdenkami, poslední nechal vytisknout v říjnu. „Je to zásadní a evoluční krok, o který si naši cestující svým chováním řekli vlastně sami. První měsíc (v červenci 2016) po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve vozidlech DPO využilo tuto novou formu odbavení jen 5 procent cestujících. A dnes (v listopadu 2019) ji využívá více než polovina,“ řekl předseda představenstva Daniel Morys.

Dalších více než 15 % podle něj volí jinou elektronickou platbu: SMS, kartu ODIS nebo aplikaci MojeDPO. „Kromě každoroční úspory ve výši zhruba 10 milionů korun nemusí DPO investovat do obnovy odbavovacího systému na papírové jízdenky, která by byla po 25 letech fungování jinak nezbytná,“ dodal Morys.

Ti, co nemají platební kartu, si budou moci zakoupit kreditní jízdenky. Ty budou k dostání v 18 zcela nových automatech, ve všech prodejnách DPO, ve všech pobočkách Ostravského informačního servisu a u externích prodejců. Kreditní jízdenky lze opakovaně dobíjet. „Kreditní jízdenkou se cestující odbaví stejně jako platební kartou, budeme tak mít pouze jeden odbavovací systém namísto současných dvou. Tím, že si je mohou lidé dobíjet, má celý systém i určitý ekologický aspekt,“ dodal Morys.

Cestující ale musí počítat s tím, že minimální kredit pro nabití bude 100 korun, kredit lze převádět na jinou kartu. Bude platit šest měsíců. Jízdenka je papírová, uvnitř je čip.

Tagy dopravní podnik ostrava DPO elektronické jízdenky ostrava papírové jízdenky
95 komentářů