V Ostravě vyroste nová městská třída, spojí Karolinu s Dolní oblastí Vítkovic

Jeden z návrhů nové ostravské čtvrti Žofinka. Plánovaná třída Jedna míle v dolní části vizualizace. Zdroj: OstravaJeden z návrhů nové ostravské čtvrti Žofinka. Plánovaná třída Jedna míle v dolní části vizualizace. Zdroj: Ostrava

Projekt počítá i s rezervou pro možnou novou tramvajovou trať.

Ostrava vybrala v tendru firmu, která vypracuje investiční záměr připravovaného projektu nové městské třídy Jedna míle. Součástí má být komplexní dopravní řešení včetně veřejné dopravy, cyklodopravy a zajištění bezbariérových vazeb pro pěší a cestující.

Zhotovitelem investičního záměru bude firma Dopravoprojekt Ostrava, v soutěži uspěla s cenou 3,6 milionu korun. Výstupy investičního záměru by měly být známy na přelomu prosince 2025 a ledna 2026.

Projekt Jedna míle představuje novou městskou třídu v délce přibližně 1,6 kilometru, spojující centrum Ostravy s Dolní oblastí Vítkovice. Je součástí širšího rozvojového území Karolina – Dolní oblasti Vítkovice.

Nová čtvrť

„Základním rysem dopravního konceptu je podpora urbanistické koncepce vzájemného propojení tří městských částí, Moravská Ostrava, Slezská Ostrava a Vítkovice, čímž se zlepší vzájemná dostupnost těchto lokalit a dojde k jejich přiblížení centru města. Nová komunikace rovněž zajistí napojení území Pod Žofinkou, kde je plánována revitalizace a developerská výstavba, na okolní uliční síť. Dojde tak k podpoře rozvoje nově vznikající městské části s plánovanými až 12 tisíci obyvateli a uživateli,“ řekla deníku Zdopravy.cz mluvčí Ostravy Gabriela Pokorná.

Jeden z návrhů nové ostravské čtvrti Žofinka.Zdroj: Ostrava

Jeden z návrhů nové ostravské čtvrti Žofinka.
Zdroj: Ostrava

Rezerva pro tramvajovou trať

Projekt počítá i s rezervou pro možnou novou tramvajovou trať vedenou v ose páteřní části třídy. Trať by byla alternativou k v současné době jediné tramvajové spojnici centra Ostravy se zbytkem města přes Karolinu a náměstí Republiky.

„Díky morfologii terénu dané jak přírodními podmínkami, tak jeho modelací důlní činností, jsou v rámci stavby plánovány dva mosty křížící železnici a nižší most přes železniční vlečku. Vedení městské třídy probíhá paralelně s řekou Ostravicí a vytváří tak atraktivní místo zejména pro pěší, cyklisty či veřejné aktivity,“ dodala Pokorná k Jedné míli.

Termíny realizace Jedné míle by měl podle Pokorné přiblížit právě připravovaný investiční záměr, vzhledem k rozsahu stavby nelze vyloučit budoucí etapizaci výstavby.

„Zahájení lze výhledově předpokládat od roku 2028,“ uzavřela Pokorná.

Tagy Jedna míle ostrava
9 komentářů