V Německu začala kamionová revoluce. Na dálnici vyjela auta bez řidičů
Do ostrého provozu na německých dálnicích poprvé vyjel kamion, který nemá řidiče a ovládá ho počítač. Zatím nejezdí úplně sám,
Do ostrého provozu na německých dálnicích poprvé vyjel kamion, který nemá řidiče a ovládá ho počítač. Zatím nejezdí úplně sám, ale v konvoji s dalšími, které řidiče mají.
Takzvaný platooning odstartoval na konci června na německé dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem. Šlo o kamion MAN patřící společnosti DB Schenker. Konvoj autonomních digitálně propojených kamionů vyrazil z pobočky DB Schenker v Neufahrnu poblíž Mnichova a po digitálním simulačním úseku na dálnici A9 zamířil do Norimberku.
Němci projekt, který podporuje i spolková vláda dvěma miliony euro, označují jako revoluci v nákladní dopravě. „Cesta zboží z nakládací rampy až ke konečnému zákazníkovi může být bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Řidiči mají příležitost stát se moderními specialisty logistiky v digitálních kamionech. Testováním chytré interakce člověka, stroje a materiálu se nám povedlo na naše silnice dostat technologie zítřka,“ prohlásil Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer.
Standardní testovací provoz seskupených kamionů na 145 kilometrů dlouhé trase začal 25. června 2018, v rámci zkušebního běhu budou kamiony až do začátku srpna jezdit bez nákladu. Poté začnou přepravovat například náhradní díly, nápoje nebo papír. Denně by trasu mohly stihnout až třikrát.
Nová technologie umožní DB Schenker rozšířit svůj digitální obchodní model. „S projektem platooningu dále rozšiřujeme svoji roli průkopníka v oblasti autonomního a seskupeného řízení,“ zdůraznila Sabina Jeschke, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologii.
Platooning znamená, že v konvoji kamionů je první s řidičem, další už jsou ovládány elektronicky a řízeny z prvního vozu. První vozidlo v řadě je vedoucí a určuje rychlost a směr jízdy.
Řidiči prošli speciálním výcvikem, i během testování je čeká například i zkoumání psychosociálních a neurofyziologických účinků na ně. “Je zřejmé, že digitalizace mobilního a dopravního systému vede k úplně novým požadavkům na zaměstnance v oboru,“ komentoval prof. Dr. Christian Haas, ředitel Institutu pro komplexní zdravotnický výzkum na Hochschule Fresenius.