Doprava ve městě

V Mladé Boleslavi začala jezdit rikša. Dobrovolníci vozí seniory po městě

Roman Meliška s cyklorikšou v Mladé Boleslavi. Foto: Zdeněk Kolín
Roman Meliška s cyklorikšou v Mladé Boleslavi. Foto: Zdeněk Kolín

Mladá Boleslav je prvním městem v České republice, kde se spustil dobrovolnický projekt na ekologickou přepravu lidí, kteří už nemohou sami jezdit na kole. Projekt Cycling without age vznikl v Dánsku, dnes běží již v 50 zemích.

V Mladé Boleslavi ho rozjel někdejší manažer Škody Auto a dnes projektový manažer a konzultant a propagátor takzvané mikromobility Roman Meliška, akce se zúčastnil také velvyslanec Dánského království v České republice Ole Frijs-Madsen.

Projekt vznikl v roce 2012 v Kodani, kde jeho zakladatel Ole Kassow začal brát na trojkolce připomínající indickou rikšu na projížďky seniory. „Vzniklo z toho emotivní a silné hnutí; co začalo v jednom městě s jednou starší cyklorikšou, nabralo během let sílu po celém světě. Dnes jezdí pod hlavičkou Cycling without age přes 3 000 elektrických trojkolek v 50 zemích světa,“ říká Meliška.

Jím založená nezisková organizace Kolem na kole s podporou Nadačního fondu Škoda Auto projekt přivedla do Česka pod názvem Na kole v každém věku. „Přesně o tom to celé je: kolo, ten vynález starý už dvě století, dává lidem svobodu a pocit radosti v každém věku. Vzpomenete si ostatně, jaké to bylo, když jste se poprvé na kole rozjeli vy? Díky elegantní elektrické trojkolce můžeme tuhle euforii rozdávat lidem v každém věku. Kolo propojuje generace, dodává městům kvalitu života a proměňuje k dobrému veřejný prostor. Kolo je dobrý způsob, jak se pohybovat po městě,“ říká zakladatel mladoboleslavského spolku Kolem na kole Roman Meliška.

Jde o příkladnou podporu aktivního života seniorů, zároveň skvělou ukázku cyklomobility v rámci městské dopravy budoucnosti. A díky systému dobrovolnictví pak tento projekt skvěle aktivizuje lidi, aby se více zapojili do své komunity. I proto je Nadační fond Škoda Auto hrdým partnerem tohoto mimořádného projektu,“ prohlásil ředitel Nadačního fondu Ladislav Kučera.

„Jak asi víte, Dánové jsou je jedním z nejšťastnějších národů na světě a existuje mnoho průzkumů, které ukazují, že tomu je tak také proto, že lidé všech věkových skupin tu nadšeně používají kolo jako běžný dopravní prostředek. Cycling Without Age přitom není jen o jízdě na kole na čerstvém vzduchu. Přináší lidem různých generací spoustu porozumění, úcty, přátelství a také trochu dobrodružství. Není tedy divu, že si tento projekt získal mnoho fanoušků po celém světě, kteří se pro něj tak nadchli, že se rozhodli založit si vlastní pobočku v místě, kde žijí. A já jsem opravdu velmi rád, že si tento skvělý projekt našel cestu také do České republiky a bude tu fungovat pod názvem Na kole v každém věku. Všichni přece můžeme mít vítr ve vlasech,“ dodal dánský velvyslanec v Praze Ole Frijs-Madsen.

Do projektu se jako první zapojí senioři z domu s pečovatelskou službou na Radouči. „Jsme dohodnutí, že jak budou přibývat dobrovolníci, nabídneme tuto možnost i dalším zařízením pro seniory ve městě. Vnímám to jako báječnou aktivitu na zpestření jejich programu,“ konstatovala Miroslava Kašpárková, náměstkyně primátora Mladé Boleslavi pro sociální záležitosti. Více informací o celém projektu je zde.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ozzy

Chválihodný projekt 🙂
Jen si dovolím malou opravu Mladá Boleslav není prvním městem v republice. V Bohumíně, už něco podobného běží od loňského roku

https://www.mesto-bohumin.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/24725-bohuminem-bude-o-prazdninach-jezdit-cykloriksa.html

Ales

Ale Bohumin uz je v Asie, nebo ne? 🙂

pkajetan

„Bohumín je cyklistickým městem a nápad cyklorikši, který pochází z Dánska, se nám zalíbil. Do jeho pořízení jsme loni na podzim investovali 130 tisíc korun, dalších zhruba 26 tisíc korun městu přispěla společnost Rockwool.“ vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.
Fakt za jedno/u rikšu 130000,- Kč ?????????????????????????????????

Bob

Hodný chváli a úcti. Jen se obávám, že v době, kdy se zakazuje drezúra zvířat v cirkusech i práce opic a afroobyvatel, hrozí, že se někdo začne práv rikšařů zastávat i proti jejich vůli a začne to označovat za ponižující vykořišťování.