V Lutychu začaly po více než 60 letech vozit cestující opět tramvaje

Návrat tramvají do Lutychu. Foto: Ville de LiegeNávrat tramvají do Lutychu. Foto: Ville de Liege

Projekt nabral přes dva roky zpoždění, výrazně podražil.

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hory

,,Nová trať je dlouhá 11,7 kilometru, ….. město zatím odložilo stavbu dalších částí tratí, celkem mělo vzniknout 11 kilometrů.“

Takže celkově to mělo být 11,7+11 km (tedy 21,7 km) nebo jde o překlep?

salina

22,7 kdyz uz 😀

Honza

Myslíte že by některá česká města mohla také znovuzavést tramvaje? Například Ústí nad Labem. Dávalo by to smysl? Jen se ptám.

M19

Nedávalo.

Kamui

V Olomouci a Liberci IMHO tramvaje nedávají úplně smysl ani dnes.

Výhleďák

V Olomouci ještě snad nějaký smysl mají, protože je tam síť fungující jako plošná obsluha města, ale v Liberci a třeba i v Mostu už žijí jen z toho, že tam tramvajovou dopravu kdysi někdo zřídil, a tak ji udržují i nadále, ale zcela nový tramvajový systém už by tam teď nikdo soudný určitě nezřizoval – pro města této velikosti je teď doba nakloněná spíše elektrobusům a parciálním trolejbusům, protože nepotřebují koleje. Podle Wikipedie má Lutych skoro 200 tisíc obyvatel, tedy cca dvojnásobek našich krajských měst, a se svou aglomerací celkem asi 3/4 milionu lidí, takže to není kategorie adekvátní… Číst vice »

Kubrt

Začněme tím, že se zeptáme, jestli v nějakém českém netramvajovém městě je nějaká dopravní osa s intenzivním provozem, na níž by případně mohla být stažená další poptávka ve formě přípojů z dalších předměstí (á la Plzeň).
Dále: každá infrastrukturní investice by měla řešit nějaký problém dosavadní infrastruktury (á la přeplněné tramvaje se v Praze vyřešily metrem).
Ve Francii bylo nově založeno několik tramvajových provozů i v městech pod 100 000 obyvatel, ale všude je to značná darda pro rozpočet a někde ve finále takové stagnující trápení (Avignon, Aubagne).

Michal Bartoníček

Jistě, ty počáteční náklady jsou vždycky vysoké – infrastruktura, vozovna, měnírny, pořízení zcela nového vozového parku.
Co se týká Avignonu, tak tam je to zoufalé, první etapa vede nesmyslně na jih a vyhýbá se těm největším přepravním proudům. Aubagne neznám.

Twix

Jablonec nad Nisou 🙂 Když už tam ta tramvaj je a končí před centrem, protáhnout ji nejen k autobusáku ale i dál na Paseky. Ale stejně by to některé důležité směry neřešilo. Samostatná otázka jsou vlakotramvaje, jestli by mělo smysl „přilepit“ nějaká města k existujícím tramvajovým provozům, ale také nevidím moc šikovných příležitostí.

M19

Vlakotramvaj – Brno, možná Olomouc, Ostrava.

Saruman

Co se týče Ostravy tak se občas mluvilo o napojení Hlučína a dál do Opavy.
To byly však nejspíš jen něčí sny.

Výhleďák

Jablonec (nad Nisou) je jasný, ale tam nejde o úplně nový či nově obnovený systém, ale o rozšíření / doplnění systému nyní existujícího. Navíc Jablonec s Libercem i bez mezilehlé zástavby dávají dohromady přes 150 tisíc lidí, což už má k velikosti Lutychu blíž než stotisícová města, a kdyby třeba i v Jablonci vzniklo nějaké rozvětvení či malá místní síť, tak by to zvýšilo i oprávněnost meziměstské trati nejen jako spojnice dvou lokálních center, ale i spojnice dvou sítí.

Michal Bartoníček

Podle mého názoru určitě. Např. znovuobnovení tramvajové dopravy mezi Ostravou, Orlovou a Karvinou a nově i do Havířova. Ale to je tak asi vše.
Ústí nad Labem nejspíš smysl nedává. Ale rozšíření těch existujících provozů už ano.

Twix

Vypadá to pěkně, byl jsem tam přesně před rokem a koleje už tam ležely ale celkově to bylo ještě hodně rozestavěné. Na fotkách jsou skoro samá místa bez trolejí, ale mimo hlavní centrum to samozřejmě troleje má. Dost se to hodí pro spojení na „hlavní“ nádraží Guillemins, které je relativně daleko. Je tam patrné, že v centru se trať dělí na dvě jednokolejné tratě, ve směru na východ se má jet po nábřeží a opačně ulicí Féronstrée, ovšem v neděli se má ulicí Féronstrée jezdit obousměrně, proto je tento úsek částečně dvoukolejný (zdroj Gleisplanweb).