V Libni se staví jiné soumostí, než se vysoutěžilo. Zakázku už opět řeší ÚOHS

Neúspěšný uchazeč o rekonstrukci Libeňského mostu napadl smlouvu opakovaně u antimonopolního úřadu.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl rozkladu, který podala společnost Eurovia, a zrušil rozhodnutí svého úřadu týkající se soutěže na rekonstrukci Libeňského soumostí v pražské Libni. Stížnost tak musí jeho podřízení projednat znovu. Šéf úřadu přitom rozhodnutí zrušil již podruhé, ÚOHS v dřívějších nepravomocných rozhodnutích neshledal na zakázce problém.
V tendru na kompletní rekonstrukci zchátralého soumostí přes Vltavu vyhlášeném Technickou správou komunikací (TSK) zvítězila v lednu 2022 firma Metrostav TBR. Projekt tehdy mimo jiné počítal s rekonstrukcí stávající podoby hlavního mostu přes Vltavu.
V prosinci 2023 však vedení Prahy radikálně změnilo plány a oznámilo, že místo opravy čeká most demolice a na jeho místě vznikne tvarově totožná replika.
Zakázka uzavřená s Metrostavem TBR však pokračuje dále a letos 13. května pražští politici oficiálně zahájili stavbu několika objektů na libeňské straně soumostí.
Eurovia však smlouvu napadla u antimonopolního úřadu, jelikož se zjednodušeně řešeno bude stavět něco zcela jiného, než bylo vysoutěženo.
„Navrhovatel se návrhem domáhal uložení zákazu plnění smlouvy, neboť dle něj v důsledku změny provedené studií 3 došlo k velmi podstatné/zásadní změně smlouvy, a tímto fakticky došlo k zadání nové veřejné zakázky, a to mimo rámec zákona,“ uvádí se v rozhodnutí šéfa ÚOHS.
Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba problémy u antimonopolního úřadu stavbu soumostí momentálně nijak významně neovlivňují. „Stavba je zahájena a pokračuje. ÚOHS dosud pravomocně nerozhodl, opakovaně dal TSK v první instanci za pravdu. Tak uvidíme, jak to dopadne,“ řekl pro Zdopravy.cz Hřib.
Dodal, že ty části Libeňského soumostí, které se skutečně v plánech významně změnily, se budou stejně soutěžit znovu.
Ultrasložitá stavba
Na dotazy k aktuálnímu situaci po rozhodnutí šéfa ÚOHS mluvčí TSK Barbora Lišková ani po více než týdnu neodpověděla.
Ředitel TSK Filip Hájek pro Zdopravy.cz již dříve potvrdil, že původní vysoutěžený kontrakt trvá i přes změny projektu za pochodu, pouze se k němu budou přidávat nové stavby, se kterými se nepočítalo.
Jde například o podchod navazující na Vojenovu ulici, který si prosadila Praha 8, či samotná stavba mostu přes Vltavu. Půjde o minimálně pět nových objektů. Celé soumostí by mělo být podle Hájka hotovo do roku 2030.
Kromě nyní zahájené stavby má TSK stavební povolení zatím pouze na dočasný náhradní most, který bude sloužit v průběhu stavby mostu přes Vltavu. U dalších staveb do konce letošního roku stále poběží projektování, povoleny by měly být příští rok v srpnu. „Je to ultrasložitá stavba, nejsložitější projekt, který kdy TSK měla,“ uvedl Hájek.
První etapa oprav soumostí už běží. Zahrnuje rekonstrukci původních třech mostních konstrukcí; přes ulici Štorchova, oblouk inundačního mostu a rámovou konstrukci přes ulici Voctářova. Metrostav TBR také zpracovává projektovou dokumentaci pro veškerá územní rozhodnutí a stavební povolení. Proběhla také demolice tří mostních objektů a výstavba proplachovacího kanálu a havarijní nádrže.
Libeňský most z roku 1928 od významného architekta české moderny Pavla Janáka stavbaři dosud nikdy neopravovali. Soumostí tvoří šest mostů.
O rekonstrukci zchátralého mostu se mluvilo přes 20 let. Loni na něm kvůli špatnému stavu musel být zrušen provoz tramvají, předpolí hlavního mostu jsou podepřená.