Doprava ve městě Tramvaje

V Liberci zpomalí tramvaje projíždějící areálem bývalé Textilany. Už nepojedou opuštěným územím

Vizualizace budoucí podoby areálu Textilany v Liberci. Foto: Petr Šikola / Domyjinak.cz
Vizualizace budoucí podoby areálu Textilany v Liberci. Foto: Petr Šikola / Domyjinak.cz
Na trase přibude kvůli výstavbě bytů i nová zastávka.

Cestování tramvají mezi Libercem a Jabloncem v příštích letech na území Liberce mírně zpomalí. Důvodem je chystaná bytová výstavba na místě areálu někdejší textilní továrny Textilana. Rozhlehlý průmyslový areál prošel před patnácti lety demolicí a nyní je v podstatě volnou plochou v širším centru města. To se má ale změnit: majitel pozemků chystá v oblasti rozsáhlou bytovou výstavbu.

Plány developera počítají se stávající trasou tramvaje, ta ale bude muset zpomalit. Vyplývá to z konceptu územní studie, kterou schválili liberečtí radní. Namísto jízdy po nezastavěných plochách bude tramvaj jezdit obydlenou oblastí. „Úprava spočívá ve snížení traťové rychlosti tramvají, vytvoření sdílené zóny pěších, cyklistů a tramvají, v úpravě krytu tramvajové trati na pochozí zpevněný a případně ve snížení převýšení koleje v přilehlém směrovém oblouku,“ popisuje náměstek primátora pro technickou správu Jiří Šolc. Změna by měla jízdní dobu prodloužit zhruba o minutu až dvě.

Podél ulice Jablonecká, mezi zastávkami Textilana a U Lomu, je navržen kryt tramvajové trati z travnatého pásu namísto stávajícího štěrkového kolejového lože. Na trati přibudou dvě zastávky v obou směrech: Přibližně v polovině mezi tramvajovými zastávkami Textilana a U Lomu je nově navržena zastávka z důvodu lepší dopravní obslužnosti území veřejnou hromadnou dopravou a menší docházkové vzdálenosti z nově navržené zástavby a z části sídliště Králův Háj.

Chceme, aby se v tomto prostoru chovala tramvaj městotvorně, byla tichá a pro cestující přirozeně pohodlná,“ dodal Šolc.

Areál bývalé Textilany patří od roku 2018 společnosti Rubin Blue, součást skupiny Middle Europe Investments (MEI). Předseda správní rady MEI Peter Winkelman Českému rozhlasu Liberec řekl, že s výstavbou prvních dvou domů pro rezidenční bydlení by se mohlo začít za dva roky. Výstavbu chce developer rozdělit do čtyř etap během 10 let. Celková investice vyjde podle informací Českého rozhlasu odhadem na čtyři miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
glosátor

Je zajímavé, jak a kolik lidí dokáže úplně zblbnout jedna jediná zbytečná věta o tom, že „cestování tramvají mezi Libercem a Jabloncem v příštích letech na území Liberce mírně zpomalí“: ve výsledku to „zpomalení“ je malichernost, která jen vyvolává hloupé reakce, a přitom kdyby v tom textu nebyla, tak všichni budou chválit, jak bude užitečné, když tam vznikne další zastávka, aby ta tramvaj byla atraktivnější pro obyvatele stovek nových bytů. A pokud jde o soužití tramvají a chodců na pěších zónách, nikdy jsem neslyšel, že by to oběma stranám přinášelo nějaké velké problémy – navíc ta komunikace v Liberci bude… Číst vice »

karl

dalsi stripek do mozaiky „zbytecna investice 1,5mld do rekonstrukce tramvaje do jablonce“. dekujeme, ale tohle si nechte v liberci i s tim jabloneckym terminalem. takova moderni,luxusni a draha doprava nikoho nezajima. vsichni radsi pojedou autem nez nejakym srotem s mastnou tyci. ten pan co tomu tam tedka sefuje by mel v nejlepsim odejit do privatni poradensky sfery a nechat to tam tem, co mu ten zamer vyrobit rychlou dopravu pro jablonec totalne podkopali a muze tam ty politiky totalne zkoupat jaky jsou hlupaci. nic jinyho si ani nezaslouzej. o tohle v jablonci nestoji vubec nikdo, natoz o ty zmeny ktery… Číst vice »

jan.lbc

Klídek, šéfe.

Jablonečáky v Liberci taky nikdo nechce

Jindra

Jablonečáci jsou stejně jako liberečáci normální, mají rádi svoji tramvaj která obě města spojuje. Bohužel, na každé straně se vyskytne několik jedinců se silně ujetým názorem.

Panoramix

Developer se ve vizualizacích pěkně odvázal co se tramvajového provozu týče. Na obrázku vidím celkem 6 kapacitních souprav v obou směrech (jedna je schovaná za velkou kancelářskou budovou, čouhá jenom střecha). Tzn. interval kratší jak metro C v ranní špičce. S takovým nasazením by asi hodinová kapacita stačila na přemístění celého Liberce. 🙂

Vít Jůza

Při 300 cestujících v každé tramvaji a půlminutovém intervalu za hodinu tak s bídou třetina Liberce ….

Démon

Asi tím chtěl ukázat, kolik tam ubytuje lidí. Asi budou všichni místo procházky k přehradě jezdit tramvají do Tesca 🙂

Démon

Nebo nepočítal se s tím, že se zruší tramvajová trať do Rochlic 🙂

Jiří Kocurek

Možná tím jenom chtěl zviditelnit kudy ta tramvajová trať vlastně vede. Taková prkotina.

Grossák

Nevidíme detaily a dovolím si tedy reagovat spíše obecně. Předem se omlouvám za neznalost záměru. Přijde mi ale divné, že tramvaj jedoucí zástavbou bude muset zpomalit. Tramvaj je pouliční vozidlo a jízda zástavbou je její vlastnost, přičemž obvyklá rychlost je v takovém případě do 50 km/h. Městotvorná = pomalá? Tramvaj tvoří páteř veřejné dopravy, u které je cestovní rychlost důležitý provozní parametr určující kvalitu a atraktivitu služby. A tedy ovlivňuje i počet cestujících a také provozní náklady. Bylo by akceptovatelné, aby podobné omezení rychlosti vzniklo také na souběžné páteřní silniční komunikaci? Pokud ne, tímto přístupem se zvýhodňuje individuální automobilová doprava… Číst vice »

Rochličák

Myslím, že na metrovém rozchodu a v zástavbě 50 km/h. Na segregované 1435mm trati 60 km/h, v Ostravě zkouší i více. Přes bývalou Textilanu se jezdí celkem rychle, třebaže jsou zastávky kousek od sebe. Mezi Mlýnskou a Textilanou to je fakt jízda/brzda (což dělá trochu hluk) a mezi Textilanou a Lomem to každopádně zpomalí ta přidaná zastávka. Výhodou tramvaje tedy je spíš to, že jezdí přes pěší zóny, což v Liberci vynikne zejména mezi terminálem a nádražím, po silnici jedoucí autobusy pravidelně zůstávají viset v zácpě, zatímco tramvaje nikoli.

Alibaba

Tramvaj má v uličním prostoru stejnou rychlost jako okolní auta, takže u nás maximálně 50 pokud není značkou upraveno jinak.
Na samostatném tělese to bude podle možnosti tramvaje, tratě a ZZ.

robert

Vidím to úplně stejně.

Petr

Pokud ta tramvaj má být tichá a odpovídající parametrům minimálně roku 2000, tak bude potřeba vyhodit pana Lavičku.

Jindra

Máte na jeho místo zálusk? Konkrétně uveďte, co se Vám nelíbí. Jinak Váš názor lze považovat za jakýsi infatilní výlev Vaší zhrzené duše.

Petr

Infantilní? Made my day 🙂

Terminál

Pokud si bereš moje jméno do úst, tak musíš být konkrétní a hlavně musíš uvést argumenty, co je špatně s ohledem na možnosti, především finanční, které máme. Ono kritizovat stylem „všechno špatně“ a bez argumentů, jak to dělat lépe je v současné době tak nějak normální, že. K té Textilaně: toto navrhované řešení je špatné a je proti původně navrhované koncepci rekonstrukce celé „jedenáctky“. Přidaná zastávka je v rozporu se zdravím rozumem, neboť vozidla budou stanicovat po 250 m. To zajisté vzhledem k navíc požadovanému snížení rychlosti přispěje k atraktivitě spojení se satelitními Vratislavicemi a Jabloncem. Jízdní doba se prodlouží… Číst vice »

luda

Zase bych to neviděl tak emotivně, MEI bohužel a nebo bohu dík, patří ke společnostem, které navrhují studie jak na běžícím pásu, ale skutek utekl(spekulace?) co se týče realizace nějakého skutečného záměru. Zkrátka ten výhled na 5 – 7let je hodně optimistický, spíš to bude reálně pro příští generace a s novým majitelem pozemků..

Terminál

Neboj, to není o emocích, jsem úplně v klidu. Jenom je úsměvné, když liniová stavba je přizpůsobena a postavena v duchu plánované zástavby bývalého areálu Textilany, potom přijdou jiní politici a všechno je jinak. Určitě se nehroutím, volby budou za chvilku…….A takto si tady žijeme v časovém intervalu 4 roky

LudaL

O jakých politicích mluvíte? Tady jde jasně o dohodu s nějakým majitelem pozemků. Oni se totiž měnili nejen politici, ale hlavně se změnil majitel pozemků. A odvolávat se na nějakou představu z před 20 lety je nereálné. Navíc – to nejdůležitější – trasa zůstává.

Terminál

On se zas tak majitel nezměnil, ono to je krapek složitější, a bohužel právě s těmi politiky

Jan Dobiáš

Vzhledem k rozměrům zástavby bude mít řada cest cíl právě tady, takže by naopak bylo divné, kdyby tramvaj novou čtvrtí projela bez zastavení. Vzdálenost 250m mezi zastávkami je v městské zástavbě docela běžná.

Jan

V husté městské zástavbě je běžná vzdálenost 400-500m. V Praze je na to Dopravní podnik a IPR háklivý, když jsou někde úsek pod 400m, protože by to údajně už moc zpomalovalo provoz. Nedejbože když se má vložit nová zastávka do 700m dlouhého úseku, viz Žižkov, Seifertova. Já tedy považuji 400m nebo čtyři bloky zástavby za celkem optimální číslo.

pohledem realisty

Nemáte pravdu – o tom je třeba rozhodovat případ od případu a není žádný důvod v husté zástavbě nemít zastávky i častěji než po 400 metrech, když jich není tak blízko mnoho za sebou, což samozřejmě platí i pro Prahu. A v Liberci to bude právě takový případ – sice budou 3 zastávky „na dohled“, ale v pustých úsecích mimo zástavbu pochopitelně nic.

M H

Co má znamenat slovní spojení „sdílené zóny pěších, cyklistů a tramvají“?

Veřejná hromadná doprava by měl být od pěších a cyklistů jednoznačně oddělována, aby jimi nebyla bržděna a nevznikaly tak nebezpečné situace…a je jedno, jestli jde o tramvaj, trolejbus či autobus a to v kterémkoli městě.

Roman Soudný

To je teď taková urbanistická móda, míchat tramvaje a chodce dohromady, ačkoliv je to k neprospěchu obou.

M H

Móda, která vede ke leda tak zpožďování VHD a následné nenávisti lidí vůči cyklistům a pěším, kteří ji zdržují…tedy cesta do pekla.

Jaaa

To kterej módní diletant vymyslel? Divím se…

Jiří Kocurek

Tramvaj v pěší zóně na Václaváku, šalina v pěší zóně na Svoboďáku apod., to není nic nového.
Jenže tam je to dáno historicky a jinak to prakticky udělat nejde. V nové zástavbě se mi to ale také nepozdává.

Roman Soudný

Jenže na Václaváku ty tramvaje v pěší zóně nejezdily. Vždycky tam s nimi byla i auta a naštestí i v budoucnu budou tramvaje od lidí oddělené (pokud nedojde k protažení až do ulice Na Příkopě).

PedrosVozomixos

Pěší zóně ne, ale co jsem videl fotky z historie, tak jezdili středem náměstí a teď se řeší kudy povede od středu náměstí nahoru ke Koňu….

Vít Jůza

Na pražském Václaváku měly tramvaje svoje místo, vedle auta svoje ulice, a po stranách chodci chodníky. V příčných ulicích se někde tramvajový a automobilový provoz překrýval.

Jenda

Nakonec stejně kde vede kolej pěší zónou, tak to svádí chodit po straně.

Roman Soudný

A proto nechápu ty věčné snahy nacpat tramvaje na tzv. “hradební korzo” protože tím by popřely celý smysl té pěší zóny.

*h8*

nemusí být vždy pravda – viz „sdílená zóna“ v Kufsteinu,AT. s místními autobusy. Ale ostatně jako vždy u většiny opatření, zejména urbránních, platí „each case, unique case“, tedy že co někde funguje perfektně, tak v jiném místě nemusí být ideálním řešením.

Franta

Pěší zóna a tramvaje fungují perfektně v Praze na Náměstí Republiky. Ty tramvaje tam jezdí jednou za 3 minuty, cinknou, lidi odejdou z trati, tramvaje projedou a zas se tam 2,5 minuty v klidu korzuje. V centru města to je takhle lepší než cokoliv jiného.
Pak je na pěší zóně i spousta zastávek, ale tam to opticky ruší vyvýšená nástupiště. Ale korzuje se taky po kolejích – Václavské náměstí (před Lucernou), Jindřišská, Invalidovna, Palmovka…Já to považuji za standard.

Bertik

Cinkne a lidi odejdou… Stačí jeden idiot se špuntama v uších, kterému tam řve něco jako hudba a je problém. A že takových je…

mic

Na Náměstí republiky je oblouk a tramvaj jede beztak krokem. Kdyby to bylo na rovném úseku, byl by problém….

M H

Pěší zóna a tramvaje v Brně na Náměstí Svobody a Masarykově je neustálý boj, kdy řidiči a DPMB tam kvůli lidem jezdit nechtějí (ale chtějí trať pro příležitostné jízdy a mimožádné události) a radnicí Brna-střed a lidmi, kteří naopak chtějí doprvní obslužnost v centru pro málo mobilní občany. Občas vítězí jedno, jindy druhé.

NaPravouMiru

Jen tak dál. Nevyužitá plocha se musí využít. Snad toto postupně postihne všechny nevzhledné Liberecké pozemky, které město hyzdí. Toto je ale velký potenciál. Snad to vyjde.

luda

A že jich je, jen namátkou, jáma na Perštýně, hned vedle Střelnice, naproti býv. tiskárny, Textilana, no a na zplanýrovaných jatkách na Americké skoro dvacet let taky nic nestojí… A je jich jistě daleko víc..

Jindra

Ale tento problém, týkající se Vámi uváděných pozemků je pozůstatek po předchozích vedení města Liberce

Rochličák

Dodal bych, že se zatím jedná pouze o koncept územní studie. Čili investor jedná s Radou SML, Radou architektů, Kanceláří architektury města a dalšími aktéry ve vlastním zájmu, aby došel k elementární dohodě v území (vyjasnil vedení tramvaje potoka a tak) a nehodily mu to úřady přenesené působnosti a dotčené orgány na hlavu. Jakým způsobem pak bude probíhat projednání se samosprávou a občany, je otázkou. Třeba územní studie díry na Perštýně se dle mého názoru moc nepovedla. Leda že by byl v dokončovaném územním plánu požadavek na regulační plán, tím si teď nejsem jistý. U něho by bylo projednání zevrubnější… Číst vice »

Petr766

Tak on když ten barák ve „volné“ krajině vyjde s pozemkem kolikrát i levněji než novodobá 2-3kk králikárna v brownfieldu nebo v paneláku po „rekonstrukci“, nedá se tomu divit. Dokud se budou byty kupovat spekulativně, tak normální lidi budou muset bydlet jinde, pokud nechtějí platit předražený nájem nějakému „investorovi“. Nebo hypo na 40 let, to aby si ji brali už při maturitě….

Rochličák

Kdyby jenom spekulace. Taková nearchitektura typového baráku s jednoduchou garáží se financuje a povoluje mnohem snadněji než bytovka v centru. Kde by třeba mělo být parkování a zároveň s tím živý parter. A dostatečné oslunění… Výsledkem snahy o vysoký standard pro všechny pak je nešetrnost ke krajině a půdě a k veřejné infrastruktuře. A většina územních plánů funguje v nějakém měřítku, přičemž územní studie jsou dost jednoduchým a reguláky dost složitým nástrojem. Čtyři miliardy a další stamiliony za pozemky město nemá, tak doufejme, že bude investor velkorysý a uzavře s ním oboustranně výhodnou dohodu, kterou následně i dodrží.