V Liberci začíná uzavírka desetiletí. Omezení na hlavním průtahu včetně zavření dvou exitů potrvá rok a půl
K převedení dopravy do jednoho jízdního pásu dojde v neděli, už od dnešního dne začínají práce na značení.
Řidiče a cestující v Liberci čeká od dnešního dne zásadní omezení provozu, které zpomalí nejen průjezd městem po silnici I/35, ale zatíží výrazně i dopravu v některých městských ulicích.
Začíná rekonstrukce dvou mostů na silnici I/35, která slouží jako hlavní průtah městem a denně po ní projede kolem 50 tisíc aut. Práce jsou naplánovány na rok a půl, hotovo má být v říjnu příštího roku.
Samotné práce začnou v pondělí, už během pátku ale začne první omezení kvůli instalace dočasného dopravního značení. K převedení dopravy do jednoho jízdního pásu dojde v neděli odpoledne. Řidiči budou jezdit po pásu ve směru do Turnova, který bude v režimu 2+1. Samotný most, který je ve velmi špatném stavu, zmizí o Velikonocích a začne se stavět nový.
Během dneška a víkendu bude na sil. I/35 v Liberci probíhat instalace dočasného dopravního značení před pondělním zahájením opravy mostů v úseku ul. Klatovská-Košická, které přinese i dopravní omezení. Počítejte zde prosím s pohybem pracovníků a projíždějte kolem nich opatrně. pic.twitter.com/abpyyGby1r
— ŘSD Liberecký kraj (@RSD_Liberecky) March 11, 2022
Zásadní komplikace čeká řidiče ve směru od Turnova, kdy dojde k omezení sjezdu na Jablonec nad Nisou i do centra města na Košickou a k Babylonu. Nepůjde ani najet na průtah ve směru od Jablonce nad Nisou. Bude uzavřena i komunikace k aréně, která bude využívána pro staveništní dopravu. „Během stavby se budeme snažit najít časové úspory, aby vzniklé dopravní komplikace trvaly co nejkratší dobu,“ uvedl ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. ŘSD nesoutěžilo zakázky jen na cenu, ale velkou váhu měla i doba realizace.
Zátěž na objízdných trasách
Objízdné trasy jako náhrada za zavřené exity ze silnice povedou zejména přes Doubí a Rochlice po ulicích Hodkovická, Vratislavická a ulici Dr. Milady Horákové. Tu čeká ještě na začátku dubna o víkendu drobná oprava povrchu v úseku od Poštovního náměstí ke Kauflandu, kde jsou již velké výtluky. Detailně jsou objízdné trasy popsány na stránkách města.
S 51 tisíci auty denně patří průtah mezi nejzatíženější úseky v Libereckém kraji. Most přes Doubskou ulici ve směru z Turnova je dlouhodobě ve špatném stavu. S jeho rekonstrukcí se čekalo na dokončení křižovatky Rádelský Mlýn, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. Kvůli jeho špatnému stavu je most lokálně podepřen a je na něm snížena rychlost s omezenou šířkou. Most je ze 70. let, neprošel žádnou rekonstrukcí. Na jeho místě vznikne úplně nový most.
Přípravu komplikovala i jednání s majiteli některých pozemků pod mostem. Do výrobního areálu, kde sídlí dopravce Transpan, se ŘSD zavázalo i během stavby garantovat z každé hodiny dvacetiminutový volný příjezd. Most bude po dokončení širší než dosud, budou na něm tři jízdní pruhy již ve směru od České mládeže. Vznikne tak třípruhový průpletový úsek. Zakázku získal Porr za 148 milionů korun, odhadovaná cena byla 160 milionů korun. Firma se zavázala dokončit stavbu za 497 dní.
Místo mostu pevné těleso
Druhou stavbou je rozšíření silnice od Klatovské ulice ke Košické. Ta dosud v této části vede po šestnáctipólovém mostě. Nově s výjimkou příjezdu k aréně povede silnice po pevném tělese s armovanou stěnou, zaplní se z velké části recyklovanou drtí z demolovaných mostů a vozovky. Klíčovou proměnou projde i nájezdová rampa ze silnice I/14, která má dosud příliš malý poloměr oblouku a dochází zde k nehodám. Zmizí naopak „slepá“ rampa, která na této silnici vznikla v 90. letech a nikam nevede, protože později došlo k přehodnocení plánů, kudy sjezd z této silnice vést. Součástí zakázky bude i rozšíření na tři jízdní pruhy. Zakázku získalo sdružení Strabag a Integra stavby za 163,5 milionu korun, stavbu dokončí za 518 dní.
Po dokončení v říjnu příštího roku čeká Liberec oddychnutí si od dopravních komplikacích jen na pár měsíců. V roce 2024 má začít oprava tunelu na silnici I/35.