Doprava ve městě Tramvaje

V Liberci končí provoz tramvají T2R, nikde jinde na světě už nejezdí

Tramvaj T2R v Liberci. Foto: DPMLJ
Tramvaj T2R v Liberci. Foto: DPMLJ

Z pravidelného provozu v tuzemské městské hromadné dopravě zmizí v sobotu další typ tramvají. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) ukončí provoz tramvají T2R. Liberec je posledním městem na světě, kde tyto modernizované verze tramvají T2 z druhé poloviny padesátých let minulého století ještě jezdí.

Až do soboty budou jezdit tramvaje v pravidelném provozu, v sobotu dokonce i netradičně na lince 11 do Jablonce nad Nisou. V 19 hodin v sobotu projede tramvaj za doprovodu harmonikářů a valčíku na rozloučenou pod hodinami na terminálu Fügnerova a pak její éra v liberecké městské hromadné dopravě skončí. „Protože očekáváme značný zájem, budou vozy, které běžně jezdí na lince jako sóla, nasazeny v soupravě,“ řekla mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Poslední rozlučková jízda bude vypravena v 18 hodin ze smyčky Fügnerova do Vratislavic a zpět.

Kompletní jízdní řád pro sobotní jízdy je na stránkách Bovera clubu

Loučení bude mít v průběhu sobotního odpoledne i svou neveřejnou část, která vyvolala tak ohromný zájem odborné veřejnosti, že rezervace maximálních 130 možných účastníků byly naplněny během čtyřiadvaceti hodin. Akce se zúčastní odborníci a fandové nejen z celé republiky, ale také ze Slovenska, Německa, Polska, Francie i Ruska.

Tramvaje T2R jsou modernizací legendárních tramvají T2, vyráběných společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let minulého století. Celkem bylo v letech 1955–1962 vyrobeno 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu.

Na přelomu let 1954 a 1955 byly vyrobeny první dva prototypy typu T2. Oba od roku 1955 jezdily ve zkušebním provozu v Praze. První prototyp s evidenčním číslem 6001 byl v roce 1964 předán do Olomouce, kde byl v roce 1985 vyřazen z provozu a zlikvidován. Druhý s evidenčním číslem 6002 byl již v roce 1956 kvůli zkouškám předán do Liberce na úzkorozchodnou tramvajovou síť – šlo tak o první tramvaj typu T nasazenou na úzkorozchodnou trať. O rok později byl vůz převezen do Bratislavy, kde v pravidelném provozu jezdil do roku 1977 a poté byl předán pražskému Muzeu MHD, kde byl v roce 1999 uveden do původního stavu.

Do Liberce pak bylo v letech 1960 a 1961 dodáno celkem 14 vozů tohoto typu přímo z výrobního závodu, v letech 1965 až 1971 pak přibylo dalších 9 z likvidovaného tramvajového provozu v Ústí nad Labem. Provoz tramvají T2 byl v Liberci ukončen v roce 1988. K návratu tohoto typu vozů na liberecké tratě v podobě 8 kusů typu T2R pak došlo v letech 1995 a 1996. Jednalo se o vyřazené vozy z Ostravy, které však byly v lepším technickém stavu než v Liberci provozované mladší T3.

Důvodem pro pořízení byl dočasný nedostatek tramvají způsobený odesíláním libereckých tramvají na modernizace. Poslední dvě tramvaje prošly v Liberci v roce 2006 velkou prohlídkou a díky tomu se staly unikáty – posledními vozy svého druhu v pravidelném provozu na světě. Ostatní byly zlikvidovány s výjimkou dvou, které byly předány do Plzně a Ústí nad Labem.

Poslední dvě tramvaje má koupit pražský dopravní podnik, který je chce použít pro své historické linky.

8
Diskuze

avatar
4 Komentáře
4 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
Ryk Matželezničář v důchoduMichalZdeněkJarda V. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Vyvázání a zavázání dvou podvozků je práce pro dva lidi na cca 3 – 4 hodiny.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To tvrzení, že vozy T2R budou jezdit až do konce listopadu t.r., je podloženo čím?

Michal
Host
Michal

Pěkný… mimochodem, jaká je obecně perspektiva tramvajového provozů v Liberci? Jsou tam dlouhodobě objemy na tramvaj?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Do Jablonce jezdí naprosto standardně a pravidelně. Navíc budou jezdit ještě do konce listopadu, kdy jim propadají papíry

Jarda V.
Host
Jarda V.

I podle fotky v záhlaví článku je vidět že jsou na 1000mm podvozcích…….

Kubrt
Host
Kubrt

Mají rozchod 1000 mm, do Liberce moc často nejezdím, ale když jsem je viděl, jezdily na lince 5.

...
Host
...

„Až do soboty budou jezdit tramvaje v pravidelném provozu, v sobotu dokonce i netradičně na lince 11 do Jablonce nad Nisou.“

Nemají ony zmiňované tramvaje náhodou standardní rozchod 1435 mm? Pokud ano, jak pojedou do Jablonce?

Partneři


Newsletter

Výběr editora