V Liberci končí provoz tramvají T2R, nikde jinde na světě už nejezdí
Z pravidelného provozu v tuzemské městské hromadné dopravě zmizí v sobotu další typ tramvají. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce
Z pravidelného provozu v tuzemské městské hromadné dopravě zmizí v sobotu další typ tramvají. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) ukončí provoz tramvají T2R. Liberec je posledním městem na světě, kde tyto modernizované verze tramvají T2 z druhé poloviny padesátých let minulého století ještě jezdí.
Až do soboty budou jezdit tramvaje v pravidelném provozu, v sobotu dokonce i netradičně na lince 11 do Jablonce nad Nisou. V 19 hodin v sobotu projede tramvaj za doprovodu harmonikářů a valčíku na rozloučenou pod hodinami na terminálu Fügnerova a pak její éra v liberecké městské hromadné dopravě skončí. „Protože očekáváme značný zájem, budou vozy, které běžně jezdí na lince jako sóla, nasazeny v soupravě,“ řekla mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Poslední rozlučková jízda bude vypravena v 18 hodin ze smyčky Fügnerova do Vratislavic a zpět.
Kompletní jízdní řád pro sobotní jízdy je na stránkách Bovera clubu.
Loučení bude mít v průběhu sobotního odpoledne i svou neveřejnou část, která vyvolala tak ohromný zájem odborné veřejnosti, že rezervace maximálních 130 možných účastníků byly naplněny během čtyřiadvaceti hodin. Akce se zúčastní odborníci a fandové nejen z celé republiky, ale také ze Slovenska, Německa, Polska, Francie i Ruska.
Tramvaje T2R jsou modernizací legendárních tramvají T2, vyráběných společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let minulého století. Celkem bylo v letech 1955–1962 vyrobeno 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu.
Na přelomu let 1954 a 1955 byly vyrobeny první dva prototypy typu T2. Oba od roku 1955 jezdily ve zkušebním provozu v Praze. První prototyp s evidenčním číslem 6001 byl v roce 1964 předán do Olomouce, kde byl v roce 1985 vyřazen z provozu a zlikvidován. Druhý s evidenčním číslem 6002 byl již v roce 1956 kvůli zkouškám předán do Liberce na úzkorozchodnou tramvajovou síť – šlo tak o první tramvaj typu T nasazenou na úzkorozchodnou trať. O rok později byl vůz převezen do Bratislavy, kde v pravidelném provozu jezdil do roku 1977 a poté byl předán pražskému Muzeu MHD, kde byl v roce 1999 uveden do původního stavu.
Do Liberce pak bylo v letech 1960 a 1961 dodáno celkem 14 vozů tohoto typu přímo z výrobního závodu, v letech 1965 až 1971 pak přibylo dalších 9 z likvidovaného tramvajového provozu v Ústí nad Labem. Provoz tramvají T2 byl v Liberci ukončen v roce 1988. K návratu tohoto typu vozů na liberecké tratě v podobě 8 kusů typu T2R pak došlo v letech 1995 a 1996. Jednalo se o vyřazené vozy z Ostravy, které však byly v lepším technickém stavu než v Liberci provozované mladší T3.
Důvodem pro pořízení byl dočasný nedostatek tramvají způsobený odesíláním libereckých tramvají na modernizace. Poslední dvě tramvaje prošly v Liberci v roce 2006 velkou prohlídkou a díky tomu se staly unikáty – posledními vozy svého druhu v pravidelném provozu na světě. Ostatní byly zlikvidovány s výjimkou dvou, které byly předány do Plzně a Ústí nad Labem.
Poslední dvě tramvaje má koupit pražský dopravní podnik, který je chce použít pro své historické linky.