Doprava ve městě Letectví Letiště Zprávy

PPF chce v Letňanech místo letiště novou čtvrť, starosta upozorňuje na sysla

Letiště Letňany. Pramen: Letnany-airport.cz
Letiště Letňany. Pramen: Letnany-airport.cz

Na pozemcích stávajícího sportovního letiště v pražských Letňanech by podle plánů skupiny PPF měla vzniknout nová městská čtvrť. Během příštích desetiletí by na ploše měly vyrůst nejprve park, následně i čtvrť s bydlením, obchody a službami či administrativními plochami. Oznámila to PPF, která pozemky vlastní. Stavba by měla začít přibližně za deset až 15 let, odhad výše investic zatím skupina nemá. Vlastníci pozemků zahájili proces změny využití území.

Provoz sportovního letiště a provoz leteckých škol uprostřed hustě osídlené městské aglomerace už podle vlastníků není dlouhodobě udržitelný. Změna využití území by měla otevřít a zprůchodnit dnes izolovanou oblast a zkrátit dostupnost některých strategických míst, a to včetně konečné stanice metra C.

V západní části dnešního letiště by měl nejprve vzniknout park o rozloze 15 hektarů, který naváže na dnešní Lesopark Letňany. V zeleném pásu podél území by měl vzniknout prostor pro řádově 150.000 metrů čtverečních sportovišť i novou cyklostezku, která se napojí na současnou infrastrukturu. V druhé části území pak bude během několika desítek let vybudována městská čtvrť s byty, obchody a službami, administrativními plochami či prostory pro letecký výzkum.

„Naší ambicí je navrhnout fungující městskou čtvrť, která bude vyváženým souborem všech městotvorných funkcí. Místo, kde budou lidé žít, pracovat, učit se, ale i žít kulturní život, nakupovat, relaxovat a sportovat. To vše komfortně, aniž by byli nuceni trávit čas dlouhými přesuny z místa na místo,“ uvedl Vladislav Minář, jednatel společností, které vlastní pozemky pod letištěm a které patří do skupiny PPF.

Na přípravě urbanistické studie využití celého území pracuje ateliér QARTA ARCHITEKTURA, který má například zkušenosti s oživením pražského Karlína. Urbanisté podle PPF dostali za úkol ve studii zlepšit dopravní situaci v území Letňany-Kbely-Čakovice, doplnit klíčové městské funkce a posílit infrastrukturu pro práci i bydlení. Jednou z priorit je vybudování propojovací komunikace mezi Beladovou a Toužimskou ulicí, která by se stala objížďkou pro dopravou přetížené Letňany a Kbely. Plán počítá také s vybudováním koridoru pro městskou hromadnou dopravu, který by měl zásadně zlepšit dopravní připojení Kbel.

Minář dále uvedl, že součástí čtvrti by měly být také technologie pro hospodaření s užitkovou a dešťovou vodou, dále chytré systémy schopné optimalizovat dopravu, intervaly MHD i svozy odpadů nebo solární stěny k zachytávání energie a jejího následného využití. Nová čtvrť by se podle vlastníků měla svým charakterem v budoucnu podobat například nové vídeňské čtvrti Aspern, která nyní vzniká na místě bývalého letiště.

Starosta městské části Praha-Letňany Zdeněk Kučera je ale zdrženlivý. „V tuto chvíli je velmi předčasné tvrdit, že na místě Letiště Letňany vznikne obytná čtvrť. Skupina PPF teprve podala podnět na změnu územního plánu na magistrát, ke kterému se ještě naše městská část nevyjádřila. Investor na veřejné prezentaci občanům Letňan poprvé představí své záměry,“ uvedl. Veřejná prezentace se koná dnes.

Po ní se bude podle Kučery podnět v několika krocích diskutovat na radnici městské části, následně dojde k jeho přesunu k projednání na magistrát. „Také se ke všemu bude vyjadřovat Institut plánování a rozvoje Prahy, proto může celý proces trvat mnoho let, poněvadž nezapomeňme, areál Letiště Letňany byl v roce 2005 prohlášen za národní přírodní památku z důvodu výskytu sysla obecného, který patří k nejohroženějším živočichům v České republice, tudíž je toto území stále chráněno a nelze na něm stavět,“ doplnil starosta.

Jde o další developerský projekt na výstavbu nové čtvrti na území Prahy. Jedním z nich je například za 5,5 miliardy Kč Sigma Modřany, kde společnost Central Group na pozemku o rozloze 89 tisíc metrů čtverečních postaví novou rezidenční čtvrť, která nahradí současný rozlehlý skladový areál. Na místě bývalého nákladového nádraží v Praze na Smíchově pak developerská firma Sekyra Group zbuduje projekt Smíchov City, kde by mohlo bydlet až 3300 lidí, dále je v plánu zhruba 190.000 metrů čtverečních ploch pro služby, nakupování a kanceláře. Součástí projektu jsou základní a mateřská škola a kulturní centra. Další projekty se chystají například u Masarykova nádraží.

O nezastavěných plochách, které sousedí s připravovaným projektem PPF, vede Praha spor se státem. Část z nich vlastní stát a část hlavní město, přičemž premiér Andrej Babiš (ANO) chce prostor využít pro stavbu areálu pro státní úředníky. K tomu nicméně potřebuje přesvědčit město, aby svoje pozemky na stát převedlo. Vedení magistrátu pod vedením primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se však tomu brání, odmítlo myšlenku „úřednického ghetta“ a převedení pozemků na stát podmiňuje řadou podmínek, například finančním příspěvkem na dokončení městského okruhu.

ČTK

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jungmann

Za vším je snaha byznysu „vydojit“ bezohledně cokoliv se namane. Ochrana přírody je pro tento byznys překážkou, kterou je nutné zlikvidovat. Za tím účelem se začali v těsné blízkosti letiště pořádat megalomanské koncertní akce, aby se zde zlikvidoval chráněný sysel. Úspěšně se při tom daří likvidovat nervy obyvatel Letňan a ušetřena není ani část Hloubětína. Pro dosažení zisku se na nic neberou ohledy. Letňany mají smůlu, budou zřejmě obětovány a zbytek přírodní lokality bude nenávratně ztracen. Zisk a bezohlednost k lidem, přírodě i tradicím. Je mi z toho velmi smutno a lituji naše potomky. Argument o hluku z provozu letiště… Číst vice »

Petr

„Provoz sportovního letiště a provoz leteckých škol uprostřed hustě osídlené městské aglomerace už podle vlastníků není dlouhodobě udržitelný.“ A vedlejší Kbelské nevadí? Stavět byty na letišti vedle letiště je zajímavé, zřejmě pro fajšmekry.

ABC

A jaký je na tom vedlejším Kbelském provoz, zvlášť o víkendech?

Petr

Vy bydlíte jen o víkendech?

Miloš

Tak ve cvhíli, kdy tam cíleně zlikvidovali chráněného sysla tím, že se povolovaly koncerty hned vedle téhle chráněné oblasti, bylo jasné, že jde hlavně o to stavět. To samé to Babišovo volání po vládní čtvrti mělo za cíl jen tak mimoděk umožnit zrušení letiště, jelikož hned by byl na stole argument s nebezpečnýma letadlama plných teroristů.

Kamui

Právě naopak. Vybudovat nové letiště je dnes velmi složité až nemožné. Proto by se zde mělo využít toho, že letiště už tu je a místní tak mají mnohem méně možností jak jeho existenci sabotovat.

ABC

A kdo a jak by to měl využít, když majitel o to nestojí a místní už zřejmě vůbec ne?

Jungmann

Jsem jedním z „místních“ a jsem proti likvidaci letiště, které je dosud chráněným územím. PPF pro svůj ziskuchtivý zájem dělá vše pro likvidaci ochrany tohoto území. Je to jeho ostudnou vizitkou. Byl jsem přítomen na informačním setkání s občany, kde zástupci PPF ve svých argumentech uváděli, že hluk z provozu letiště ruší obyvatele Letňan. Letecký provoz tohoto letiště je slyšet méně, než-li provoz automobilové dopravy. Nepříjemným hlukem jsme však obtěžováni při megalomanských koncertech, které jsou zřejmě pořádány pro likvidaci chráněného sysla na polním letišti.

Martin K.

Praha se stejně díky své politice dávno rozrostla do okresů Praha – východ a Praha – západ, jen toho letiště je škoda..

ABC

takových letišť je kolem Prahy hromada

Martin K.

S tím vůbec nesouhlasím.. Zahušťovat takto nekontrolovatelně Prahu je absolutní nesmysl…

David

Další satelity plné moraváků.
Miliardu let je tam letiště, celou Prahu zastaví hnusnými kostkami…

Xapadlo

Pokud soukromý majitel požaduje změnu územního plánu na svém pozemku, ležící na území hlavního města, jehož výsledkem je jeho mnohonásobné zhodnocení, měl by městu toto zhodnocení doplatit nebo jinak adekvátně komepenzovat. Jinak jde o okrádání daňových poplatníků.

Jakub

A v čem okrádá daňové poplatníky když je to jeho pozemek?

ABC

Asi tím že pak bude platit mnohem více na dani z nemovitosti

Jirka

O změně územního plánu rozhodují úředníci. Občan tam nemá absolutně žádnou rozhodovací pravomoc. K okrádání daňových poplatníků samozřejmě nedochází. Pokud máte louku a úředník rozhodl, že se tam můžete stavět, tak kde vidíte to okrádání?

Jan

Nemáte pravdu, o změně územního plánu rozhodují demokraticky volená zastupitelstva (na změnu neexistuje žádný právní nárok). Když ho změní, ovlivní to jak životní prostředí, tak životy (a ceny nemovitostí) lidí v sousedství. Zároveň to znamená, že bude město v budoucnu muset postavit silnice a další infrastrukturu, školy, školky… Když se z nezastavitelného pozemku stane zastavitelná plocha, její cena se znásobí. A znásobí se jen proto, že o tom demokraticky zvolené zastupitelstvo rozhodlo, že to tak bude – tak trochu „vznikne hodnota z ničeho“, resp. z toho administrativního rozhodnutí. Můj názor je, že by tak město mělo činit primárně u svých… Číst vice »

Jirka

Město téměř žádné pozemky, na kterých by se dalo potencionálně stavět, nevlastní. Poplatek by samozřejmě výstavbu ještě prodražil.

Martin

To je podobne, jako kdyz si koupite kus pole jako zemedelskou pudu, nebo travnaty porost za cenu par korun a pak prijdete na katastr a chcete ho zmenit na stavebni, poplatek je jen administrativni, ale nic vam pak nebrani pozemek prodat za 1000x vyssi cenu,… Takto se i nekdy vydelavaji miliardy, zvlaste, kdyz mate dobre kontakty a za patricnou odmenu urednikovi, aby z toho taky neco mel… Tech prikladu je opravdu spousta… Mj. se podivejte na inzeraty, kde vam realitky nabizeji pozemky jako investici kousek za obci na kterych se stavet neda, ale do budoucna by se mohlo, kdyz si… Číst vice »

Marian Kechlibar

Silnice, infrastruktura, školky … no a? Však ti lidi, kteří tam budou bydlet, budou taky platit daně, ze kterých se to pokryje. To není žádná charita ze strany města, které by sedělo na nějaké zlaté žíle a rozdávalo z ní.

Jiří Kocurek

Ale stát to z těch daní bude muset zaplatit. Takhle by to zůstalo státu (rozuměj státním úředníkům) v kapse. A navíc moravákům, jak upozorňuje David. Jako by Moravák byl méněobčan.

sch

Ve světě funguje Institut příspěvku na infrastrukturu města, který se platí podle objemu a druhu stavby. Nejde tedy o zhodnocení o tom to není. Ale o tom že když chci ve městě něco postavit musím přispět na budování společného. U takto velkého projektu by se od toho odečetlo, to co postaví na svych pozemcích a bylo by. Nechci bezdůvodně developery obhajovat, ale při rozsáhlé výstavbě postaví infrastrukturu, silnice a nakonci je bezplatně předvedou na město. Když si koupíte parcelu pro jeden dům, nic takového neplatíte. U nas je chyba, ze neexistují jasne daná pravidla, jak ten příspěvek ma vypadat.

Jan

Koupili to jako pole/les za cenu pole/lesa a teď z toho chtějí stavební parcely. Tak se v ČR dělá realitní byznys: teď si sehnat PR/public affairs agenturu, naklonit si zastupitelstvo a máte v kapse změnu územního plánu, a tedy i zhodnocení za několik miliard. Pokud by mělo město měnit územní plán, mělo by tak činit vždy jen na svých pozemcích (pokud nejde o drobné vlastníky) a ty potom prodat investorovi, ať několikanásobné zhodnocení s názvem „změna na zastavitelné území“ není ráj pro realitní spekulace, ale ať to jde zpět do městské pokladny pro vybudování okolní infrastruktury, kterou stejně v konci… Číst vice »

Kubrt

..město měnit územní plán, mělo by tak činit vždy jen na svých pozemcích (pokud nejde o drobné vlastníky)..
To je dost nereálná představa, takhle by se výstavba zastavila. A drobní vlastnící nejsou zárukou, že nebudou chtít vydělat (logicky).

Jan

Samozřejmě, ideální stav by byl, kdyby změna územního plánu byla zpoplatněna, tj. městu by se muselo odvést tolik, o kolik byl pozemek zhodnocen. Pak by se zamezilo jak účelovým spekulacím, tak silně korupčním rizikům spojeným s velkými změnami územního plánu. Dokud takový systém nefunguje, není rozumné měnit územní plán v takovém rozsahu v zájmu soukromého vlastníka.

Bilbo.cz

Ono to tak do určité míry skutečně funguje. Jako developer, když chcete stavět něco na pozemku, který není stavební, musíte zaplatit poplatek za zábor orné půdy, který tvoří značnou část rozdílu cen stavebních a nestavebních pozemků. Jako fyzická osoba, která si staví vlastní dům sebe sebe jste od tohoto poplatku osvobozen, ale jako developer zaplatíte zhruba 1000/m^2. Jenomže i tak se jim ty spekulace vyplácí…

Jirka

Není pravda, pokud je pozemek určený územním plánem k zastavění, tak neplatíte nic.

Jarda

Nesouhlasím. Viz moje reakce na na Bilbo.cz. I když je pozemek v územním plánu veden k zastavení, tak musíte jako soukromá osoba zaplatit za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu, pokud jen pozemek veden jako orná půda.

Jarda

Nesouhlasím. I jako soukromá osoba pokud stavíte na vlastním pozemku, který je veden jako orná půda, vlastní rodinný dům, tak platíte za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu. Poplatek je podle ‘’kvality” půdy, dá se to spočítat z katastru, poplatek se může dostat až někam pomalu k 200 Kč/m2.

Martin

no jo, ale spocitejte si to, a ted si spocitejte, kdyz na takovem pozemku postavite bytovku a za kolik ji prodate… Jako soukroma osoba ale mate malou paku te zmeny vubec dosahnout, jako developer to jde celkem dobre, pac zisk je obrovsky…

Jirka

Takže vlastníte louku nebo pole a nějaký úředník rozhodne, že celá oblast bude k zastavění. Najednou musíte vysolit třeba desítky milionů. Přijde vám to normální?

Jan

Zcela souhlasím s tím, že by se tak nesmělo dít proti vůli vlastníka (změnit jeho pole na stavební plochy a znásobit tak jejich hodnotu; ostatně nikdo ho ani dnes nemůže nutit k tomu, aby tam něco stavěl, je to jeho majetek…). Popravdě k tomu v praxi prakticky ani nedochází (docela logicky). Jinak viz výše https://zdopravy.cz/v-letnanech-by-mela-vzniknout-na-uzemi-letiste-nova-mestska-ctvrt-51074/#comment-28862.

Jirka

Nicméně se to děje i proti vůli vlastníka. Územní plán se mění v celcích. Ne po jednotlivých pozemcích. Nemůžete mít kousíček pole a hned vedle domky. To pole by nešlo ani obdělávat. Územní plán řeší území jako celek.

Jirka

Jedná se o absolutně normální byznys a kdyby se měli měnit územní plány jen u pozemků města, tak se nepostaví vůbec nic.

Jirka

Míst pro výstavbu v Praze ubývá a Praha se bude dále rozšiřovat. Dříve nebo později si to prosadí.

Tomas

Že chtějí zrušit jedině z pěti pražských letišť, které má dvě paralelní dráhy a metro? No nevím…

Jakub

Tak když nevíš, o čem tu přesvědčuješ?
Ne vážně.. opravdu se dá té louce říkat letiště? Je to travnatá plocha a pro letiště s větší kapacitou reálně nevyužitelné. Navíc vedle jsou Kbely..

ABC
Pavel

Pražský magistrát se budu muset především rozhodnout co dál s tou hrůzou nazývané Výstaviště Letňany. Za dvacet let své existence je to stále provizorium a z počátečních plánů na výstavbu velkého mezinárodního výstaviště na ploše letiště, nezůstalo zhola nic. Vlastník je soukromý a spíše to vypadá, že by se rád toho výstaviště zbavil. A vůbec bych se nedivil, kdyby jej letos koupila skupina PPF, aby scelila pozemky.

Jungmann

Skupina PPF to již vlastní. Na plochu letňanského letiště se nikdy výstavba velkého mezinárodního letiště neplánovala. To si pan Pavel zřejmě plete se záměrem takové výstavby na letišti Vodochody, nebo měl na mysli mezinárodní letiště pro malá letadla.

Tomas

😢

Adam H

Nevím no. Zastavovat další část zeleně.

ABC

takový řepky by se tam mohlo pěstovat, že

Adam H

A nebo by to mohla být prostě a jen tráva, že…

ABC

tak ať si to koupí ten kdo si jí tam chce pěstovat.

Martin

Koupilo si to PPF, a koupilo to jako travu/ letiste, je to jejich vec, ze si koupili pozemky, ktere nejsou urceny k zastavbe, meli si koupit jine…

Standa

Dalsi byty pro rusky milionare, skoda, ze takhle nestavi mesto na polich za Prahou normalni levne panelaky pro mlade rodiny.

Filip

ne každá rodina potřebuje lowcost, zákazníci jsou ruzní

Petr

Problém je, že lowcost se dnes vůbec nestaví, ale také je potřeba… Potom se divíme že jsou v Praze tak vysoké nájmy.

Tomas

ale samozrejme , ze lowcosty se staví.

A nájmy jsou v praze vysoké z jednoduchého důvodu .. poptávka je taková, že jsou pořád lidi, co je zaplatí.

Ten__Bíliny

Je rok 2020. Ne před 1989… Dobré ráno.

...

Jděte se projít v Karlíně k té nové výstavbě kolem Vltavy. Samý Rusák. Proč jim ta dlouhodobá víza vůbec dávají?

ABC

pán je xenofob?

...

Ne, pána štve, že je Praha trvale zacpaná provozem, přičemž v minulosti to tak hrozné nebývalo (před deseti, patnácti, dvaceti lety) a hledá a nachází příčiny.

Paja

Myslím že Rusové mnoho desetiletí pracují na tom, aby je tu nikdo nechtěl (teda aspoň nikdo soudný).

Frantisek

Ještě, aby vůbec bylo možno někde alespoň stanovat…

Peeetr

Nevyrovnaná republika.
Praha bude do budoucna spíš potřebovat místa pro nové továrny případně vnitroměstské mnohaposchoďové sklady. Nové úřednické centrum pro několik tisíc lidí z pár ministerstev ať se raději postaví v Ostravě, když za to Praha vyžaduje úplatky.
Administrativní kancelářská centra čeká během dalších desetiletí rychlý úpadek, a je chybné jich mít velké množství v jednom městě, když jejich přestavba na jinou funkci je docela problematická.

Frantisek

Jo, na logistiku nikdo nemyslí, jen si pak všichni stěžují na přetížené silnice, hluk, smrad. Slepým východiskem je betonování dalších lánů, přehrad, elektráren na pohon čím dál většího množství čím dál těžších vozidel a klimatizací čím dál teplejších budov. Záplatování záplat směrem ke zdání blahobytu…

ABC

Kvůli dešti … ach to zatracený sucho!

jozka

Tohle nevyhrajete. Kdyz je sucho, je to klimaticka zmena, kterou jsme zavinili. Kdyz prsi… tak taky.

Frantisek

Ale prdlajs. Přílišným spalováním nějak klima ovlivňujeme, přinejmenším místní. Že krajina neudrží vodu, protože jsme jí vzali rozmanitost a betonujeme v ní plochy, je také zřejmé. Něco neovlivníme, ale ještě tomu přidávat, to bohužel umíme lépe, než kdy dříve.

jozka

Aktualizujte si noticky. Uz nejaky ten patek bojejeme proti zmene klimatou snahou o uhlikovou neutralitu. Svata Greta rikala, ze na to mame uz jen dvanact let. Teda pardon, ted uz jen jedenact.

thegrid

A ze tak najednou sysel zmizel mdyz nekdo koupi levne pole a zada o premenu na stavebni parcelu hned vedle metra.

jozka

Mate to v tom clanku.

ABC

někteří čtou jen nadpis a diskuzi

Peeetr

Ale už v článku není, jestli soukromý kapitalista nenakupoval v rámci spekulace po vesnicích kočky, a nevysazoval je u těch syslů 🙂

ABC

kočky si vystačí s těma hrabošema

Jungmann

Jde o velké peníze, tak musí jít příroda a život místních občanů stranou. Hodně smutná realita.