V Katovicích a okolí vyjedou první vodíkové autobusy, výrobcem je domácí NesoBus

Cílem pilotního projektu je poznat reálné náklady.
V největší a nejlidnatější polské metropolitní oblasti Horní Slezsko-Zagłebie (GZM), zahrnující katovickou aglomeraci, vyjedou do provozu první vodíkové autobusy domácího výrobce NesoBus.
První z osmi vozidel se ukázalo v minulém týdnu na Kongresu nové mobility, zbývajících sedm dodá výrobce do konce roku. Obsluhovat mají linky v Katovicích, Tychách, Łaziskách a Mikołowě.
„Jde o spoje, které umožní důkladně otestovat vodíkovou technologii v každodenním provozu. Cestující pocítí také rozdíl v komfortu cestování. Vodíkové autobusy jsou tiché, bezemisní a moderně vybavené. Standard zahrnuje mj. klimatizaci, wi-fi, USB nabíječky, rozšířený kamerový systém a informační systémy pro cestující,“ uvedla v tiskové zprávě GZM.
Zavedení vodíkových autobusů je pro metropolitní oblast pilotní projekt. Cílem je poznat reálné náklady, prověřit provozní bilanci a připravit se na okamžik, kdy bude vodíkový trh cenově konkurenceschopnější. Vozidla budou tankovat na stanici v Katovicích. Síť vodíkových čerpacích stanic se má postupně rozšiřovat.
Pořízení autobusů bylo možné díky projektu „Hydrogen GZM“, jehož celková hodnota přesahuje 124 milionů zlotých. Servis i záruka jdou za výrobcem. Palivové články mají záruku na 10 let, energetické zásobníky na 15 let.
Původně plánovala GZM nákup až 30 vodíkových autobusů. Do záměru však promluvila právě jejich cena, a tak se GZM rozhodla pro pilotní program s osmi vozy.
„Projekt zahrnuje také 18 kloubových elektrobusů. Zavedení vodíkových autobusů není jen investicí do nového vozového parku, ale také do rozvoje technologií obnovitelných zdrojů energie a budování nezávislosti na fosilních palivech,“ dodala GZM.
V Česku bude prvním regionem s pravidelným provozem vodíkových autobusů Mníšecko. Dosud s nimi dopravci více či méně úspěšně jen experimentovali.
Desítku autobusů Solaris Urbino 12 vysoutěžila společnost Martin Uher Bus, která s nimi bude v objednávce Středočeského kraje jezdit. Autobusy stojí 154 milionů korun. Jejich úkolem je ověřit provoz v kopcovitém terénu. Dojezd autobusu bude až 320 kilometrů. Vyjet mají v prosinci.
Vodíkové autobusy pro Mníšecko jsou už hotové, vyjedou do prosince