V Jihlavě hlídá parkování monitorovací vůz. Přestupky má sledovat po zkušebním měsíci
Data z provozu kamerového vozu v budoucnu poslouží pro plánované úpravy či rozšíření nového parkovacího systému.
Jihlava odstartovala provoz kamerového auta ke kontrole parkování. Během prvního, testovacího měsíce bude monitorovací vůz pouze sbírat statistická data, přestupky začne hlídat až před koncem roku. Vozidlo společnosti Cortec si město na Vysočině pronajalo zatím na 17 měsíců.
Podle ČTK souvisejí kontroly s novinkami v parkovací politice, které Jihlava letos zavedla. Město počítá s úpravami maximálně dvakrát do roka s tím, že do konce tohoto roku se již žádné změny ve stávajícím zavedeném systému parkování neplánují.
„Další úpravy bychom však chtěli vyhodnocovat na základě dat a nikoliv pocitů či stížností jednotlivců,“ sdělil ČTK primátor města Petr Ryška.
Primární funkcí monitorovacího auta je sběr dat o vytížení jednotlivých parkovišť. Tato data pomohou městu sledovat provoz parkovišť a podle toho upravovat nebo rozšiřovat systém parkování ve městě.
„Další základní funkcí auta je samozřejmě dohled na dodržování pravidel na parkovištích a postupně také na dodržování zákazů stání a zastavení na ulicích ve městě. Monitorovací auto také bude umět upozorňovat na auta s nečitelnými registračními značkami, auta dlužníků nebo kradená auta a přivolá k nim strážníky,“ doplnil náměstek primátora zodpovědný za nový systém parkování David Beke.
Jak a co auto pohlídá
Auto pořizuje dokumentaci průběžně, autonomně bez zásahu řidiče nebo spolujezdce. Pořízená data průběžně vyhodnocuje a odstraňuje ta, u kterých není podezření na přestupek. Prvotně zpracovaná data z terénu uchovává pro další zpracování a předání k dalšímu řízení. O přestupcích rozhoduje policie.
V místě, kde auto parkuje, je tzv. home base neboli domovská stanice. To je soubor technologického vybavení, které slouží pro obsluhu technologie ve vozidle a zpracování dat z monitorovací jízdy.
Technologie bude vyhodnocovat dodržování pravidel parkování, dodržování zákazů stání a dodržování zákazů zastavení. Zjistí také obsazenost parkovacích stání a vozidla s nečitelnou RZ. Obsluha vozu bude moct zvolit jednu z těchto kontrol, nebo libovolnou kombinaci dvou z prvních čtyř. Kontrola nečitelných RZ je aktivní vždy.
Monitorovací auto bude v Jihlavě jezdit po čtyřech předem plánovaných přibližně čtyřkilometrových trasách. Další tři trasy se podle města v současné době plánují. Projetí jednoho úseku by mělo zabrat přibližně 20 minut a před oznámením o možném spáchání přestupku musí auto úsek projet dvakrát.
„Lidé se proto nemusí bát, že si po zaparkování nestihnou koupit parkovací oprávnění nebo že by dostali pokutu, když si pojedou něco jenom rychle vyřídit,“ doplnil Ryška.
Monitoring se bude týkat všech typů parkování, stání a zastavení, tj. kolmého, šikmého i podélného. Auto umí zaznamenat a vyhodnotit všechny RZ ze zemí Evropské unie (EU) a Schengenského prostoru ve všech variantách jejich provedení.
Přesnost čtení viditelných a nezakrytých reflexních RZ bude podle smlouvy s pronajímatelem minimálně 95 % a spolehlivost nalezení RZ volně parkujících vozidel minimálně 90%.
Nová parkovací politika
Změny v parkování platí v Jihlavě od začátku září. Systém se rozšířil o dvě oblasti na nynějších pět v širším centru, město jej zdůvodnilo nedostatkem míst pro auta. V příštím roce je v plánu zavést parkovací zóny v okolí jihlavské nemocnice.
Parkování by mělo být výhodnější pro Jihlavany; roční parkovací oprávnění vyjde rezidenty na 1200 Kč a abonenty na 4800 Kč. Krátkodobé parkování na vyhrazených místech stojí od 20 do 30 korun za hodinu, platit se dá v parkovacích automatech i online. Dle ČTK v Jihlavě evidují denně přes 100 parkovacích přestupků.
Podle Bekeho by další plochy, které by měly sloužit jako středně velká parkoviště, neměly být až za městem, ale v okolí vnitřního okruhu města. „To je podle mě jediný smysluplný systém, který může v Jihlavě fungovat. To znamená, že lidé vystoupí a pěšky do pěti sedmi minut dojdou do svého cíle,“ řekl Beke. Vedle parkovišť Jihlava řeší i výstavbu parkovacího domu.
Dle ČTK je v Jihlavě s asi 52 500 obyvateli registrováno přibližně 25 000 aut. Loni jich podle mluvčího jihlavské radnice Radovana Daňka v registru přibylo 900. Do města navíc denně přijíždí dalších 9000 aut.
Monitorovací auto si město Jihlava pronajímá od společnosti Cortec. Zavedení technologie a provoz po dobu 17 měsíců přijde městskou kasu na 1 880 066 Kč bez DPH.
„Jihlava se rozhodla využít v pilotním provozu nájem tohoto kontrolního auta na dobu 17 měsíců tak, abychom poznali možnosti této technologie a následně se rozhodli o finálním dodavateli a měli čas ho vysoutěžit. Buď opět formou nájmu nebo pořízením vozidla do vlastnictví města,“ řekl primátor Ryška.
Toyota Yaris s devíti kamerami je v provedení hybrid. Technika, která je uložená v kufru vozu, se může nabíjet elektromotorem. Přesné údaje o tzv. vozidle automatického monitoringu najdete níže:
Vozidlo a jeho výbava:
Toyota Yaris Hybrid HSD13
Monitorovací kamerová nástavba:
Přehledové kamery (konfigurace 2 + 2 + 1)
Kamery ANPR pro čteni RZ (konfigurace 2 + 2)
Přísvity IR pro noční snímání
Nosný systém na střechu vozidla
Anténní systém s držáky
Telemetrie vozidla:
Systém určování polohy GNSS/GPS
Systém přesného času NTP GNSS
Měřící lidar pro měření průjezdního profilu (konfigurace 2 + 2)
Inerciální systém pro určování změn pohybu vozidla
Propojení se systémovou sběrnicí CANBLUS (bezkontaktní)