V Itálii oživí provoz na dvou tratích, s restartem se vrací i syn „italského Jančury“
O ArenaWays mají zájem i španělské státní dráhy Renfe.
Na italském železničním trhu se chystá velký návrat průkopníka soukromých vlaků na Apeninském poloostrově. Společnost ArenaWays začala v roce 2010 jako první konkurovat státnímu dopravci Trenitalia na trati z Turína do Milána, za dva roky ale zkrachovala.
Od ledna se firma vrací znovu do provozu. Tentokrát už v mírně jiném byznysu: namísto dálkové dopravy v režimu open access (zjednodušeně řečeno bez dotací) začne provozovat regionální dopravu v Piemontu. Konkrétně na tratích z Cunea do Savigliana a mezi městy Ceva a Ormea. Kontrakt získala od tamější regionální vlády, jde o dopravu v závazku veřejné služby. Vzhledem k tomu, že na obou tratích jde o provoz pod limit 500 000 kilometrů ročně, smlouva byla uzavřena přímým zadáním. O kontraktu informovala italská média, například Corriere della Serra.
Desetiletý kontrakt se týká tratí, kde osobní vlaky nejezdí od roku 2012. Region Piemont za provoz linek zaplatí 3,6 milionu eur ročně.
Počátky firmy Giuseppeho Areny na italských kolejích tehdy připomínaly příběh Radima Jančury a jeho RegioJetu. Nejen tím, že se postavil proti státní firmě, ale i začátkem byznysu postaveném na ojetých vozech od jiného státního dopravce. ArenaWays zvládly přežít dva roky provozu, než zkrachovaly. Soudy později konstatovaly, že státní dopravce porušil zákon a zneužil svého dominantního postavení při vytlačování konkurence z trhu, v té době ale už firma dávno neexistovala.
Nové ArenaWays jsou vlastněny skupinou Longitude Holding. Za ní stojí syn původního zakladatele Matteo Arena, stavební firma Generale Costruzioni Ferroviarie a Caronte & Tourist, provozovatel trajektů na jihu Itálie.
Dopravce si pro provoz na tratích pronajme čtyři dieselové jednotky Pesa ATR 220 od regionálního dopravce Trasporto Passeggeri Emilia Romagna.
Expanze firmy může být nakonec ještě větší. Podle španělského serveru Expansion jednají španělské státní dráhy o vstupu do ArenaWays. Podobně již získaly v minulosti španělské dráhy podíl v českém Leo Express. Renfe by tak mohlo začít více konkurovat italským státním drahám, které již vstoupily na španělský trh se svými rychlovlaky.