V Hradci Králové končí Citelisy. Vyjíždí 12 nových kloubových hybridů Urbanway
Nové autobusy pro Hradec Králové. Foto: DPmHK
Spotřeba nafty u hybridních autobusů má být o zhruba desetinu nižší.
Spotřeba nafty u hybridních autobusů má být o zhruba desetinu nižší.
Konec Citelisů bude v roce 2077, v témže roce, konkretne 7.7. v 7:07 hod. budou rovněž z vozů MHD demontovány komunistické děrovačky papírových jízdenek. Do té doby vítejte v muzeu MHD HK
Tak nějak si myslím, že jste MHD v HK už hodně dlouho nevyužil co?
Tak jen pro pořádek.
Ten strojek je jen u řidiče.
V celém voze se dá platit kartou u terminálu co je u každých dveří.
Plus samozřejmě si můžete za hotové koupit jízdenku u řidiče (myslím, že to ještě nezrušili).
Jízdenka se dá koupit i přes SMS.
Takže co vám vadí na jedné z mnoha možností koupit si papírový lístek co pak označíte u řidiče v děrovačce?
K čemu je jedna jediná komunistická děrovačka úroků 1977 v celém voze? To jsou ty tržby z předprodeje pořád nad 10% když je tolik jiných možností???? Nebo prostě v HK musí být „všechno“?? To v Plzni alespoň ty komustický vehikly nechali u všech dvéří.
Haha chápu. Hlavní problém není to, že ve vozech je možné si označit jízdenku, ale problém je, že se jedná o systém podle vás vyrobený za dob komunismu.
Tak to pak chápu čisté politická záležitost.
Jen by mne zajímala ještě jedna věc.
Vy chcete zrušit papírové jízdenky úplně bez náhrady nebo by vám stačilo, že by se vyhodilo pár milionů na nové strojky co by třeba na lístek něco tiskly?
Ano, proč v roce 2025 derovat jízdenku MHD z předprodeje ve vehiklu z roku 1977 když je tolik jiných možností? Proč se všechna česká města těch děrovaček už dávno zbavila ale jen v Hradci a Plzni musí být do konce světe, nebo konce DP??? To je tak úžasný vynález soudruhů z RVHP že ho tam musíme mít???DP se všude rád chlubí jak má všechno nejmodernější, nejnovější atp. ale tyto komunistické děrovačky v nových supermoderních vozech jsou skutečně úsměvné. Ve vlacích ČD taky průvodci chodí v roce 2025 s kleštěmi a prostipava papírky???
A pro řidiče taky lahůdka, asi 4x za šichtu podle písmenek G,H,K,J atd. jak debil měnit kolíčky (který jdou stejně tupý jak prdel) podle kódů z vyjezdaku. Fakt chuťovka v roce 2025.
A není už v roce 2025 komunistická děrovačka papírových jízdenek přece jen přežitek? Jako když to člověk vidí v historických vozech a uvědomí si že to je pořád v HK a Plzni v provozu, tak se ptám: proč proboha???? O zrušení těch vehiklu se v Hradci mluví už xnad od roku 2007. No tak je tam necháme do roku 2077. Hlavně že nechali shnít a sešrotovat 15Tr02/6 č.77 z roku 1990
Problém MHD v Hradci Králové není a poslednich dvacet? let nikdy nebyl ve stavu vozového parku, ale v naprosto tristní frekvenci spojů.
Trochu mě překvapuje nerozšiřující se síť drátů pro trolejbusy, např. pro linku číslo 9, nebo 27 na velká sídliště
„V Hradci Králové končí Citelisy“. A budou nahrazeny stejně vypadající replikou.
No konec Citelisů to sice bude, ale generační obměna to bude jako když Ešemky s vlnitým plechem nahradí Ešemky s rovným plechem.
Vzhledem k tomu, že nějakých 7-8 kloubových Citelisů zůstane nadále v provozu a 4 sóla k tomu, o úplné ukončení provozu citelisů v HK se nejedná.
Ještě mají přijít 4 12 metrové hybridy
Vzhledem k tomu, že v Hradci Králové je trolejbusova síť, tak by mne zajímalo, kde budou ty hybridní autobusy jezdit. Pokud to bude na linkách s malým počtem spojů, které pod trolejemi jezdí jenom krátké úseky, pak je to v pořádku. Ale v ostatních případech by asi byly lepší parciální trolejbusy.
Na páteřních linkách 9, 23 a 24, kde doposud jezdily kloubové Citelisy a NS18. A linky 23 a 24 jsou cca 50% trasy pod dráty…
9 rozhodně není páteřní linka.
Také HK vlastní několik parciálních trolejbusů a elektrobusů.
Elektrobusy jsou třeba nasazované na linku 12 a 14
Ale některé linky jedou opravdu jen malou část své cesty pod dráty.
Je potřeba mít náhradu v případě opravy silnic nebo výpadku.
Takže já osobně modernizaci vítám.
Ty vozy mohou jít třeba na linky 16 a 9.
Každopádně kde co jezdí si můžete zjistit i v odkazu níže. Mají to rozdělené v plánku.
https://www.dpmhk.cz/33/Mapy_a_schemata/
Dokáže někdo kvalifikovanější objasnit, jak to je u těch busů s využitím baterie? Před lety jsem v Norsku zažil městské busy, které na křižovatce vypnuly motor, rozjezd byl elektrický a cca od 10 km/h diesel zase naskočil. To dávalo smysl.
Tak nějak podobně se chovalo i to testované Volvo u DPP, i když jen cca každý třetí rozjezd byl z baterie.
Ale třeba pražské Urbanwaye vypadají jako čistě stop-start. Po zastavení motor zhasne, ale hned po sešlápnutí plynu znovu nastartuje. To asi nebude zas taková výhra oproti Streetwayi na volnoběh, co?
Asi záleží co si objednatel zažádá za minimální kapacitu baterie. Pokud na hybrid stačí směšné nízkých 1kWh (viz objednávka DPP), tak se nemůžeme divit, že to v praxi moc nepomůže.
Tak u městského linkového autobusu, který nestále zastavuje do zastávek / na křižovatce a pak se zase rozjíždí dává smysl pomocí EDB dobít baterku a pak hned při rozjezdu pomoci elektromotorem dieslu k lepší akceleraci.
Baterka 1 kWh = 3,6 MJ energie.
Rozjezd 12,5 t těžkého busu z nuly na 50 km/h je kinetická energie 1,2 MJ.
Takže i ta malá baterka stačí pro tři rozjezdy bez dobíjení (OK to by platilo při dokonalé účinnosti, ale je vidět, že to není řádově mimo).
A ještě co se týče potenciální energie, tj. jízdy do kopce. Těch 3,6 MJ odpovídá zhruba převýšení 30 metrů. Hradec Králové je lautr rovina, ten kopeček v centru má vůči okolí sotva 15 metrů. Takže taky dostatečná kapacita.
Ale mild-hybridy neumí rozjezd čistě z baterky, je to v podstatě klasický naftový autobus s převodovkou, kde je hybridní modul jen doplněk. Takže rozjezd bude stejně na naftu s pomocí elektriky. A něco spotřebuje taky topení/klimatizace.
Ne že bych si hrál nějak na kvalifikovanějšího, ale něco k tomu kdáknu: V Praze je to jen mild-hybrid s 1kWh baterií, takže sotva na pomoc s rozjezdem. To Volvo byl aspoň full-hybrid. A i na mild-hybrid má urbanway totálně podstřelenou kapacitu (skoro 1kWh mají i osobáky), takže v prvním malém klesání se to nabije hned na plno a pak už se zase jen maří energie mechanicky (motor+případně retardér) a běžnými brzdami. S tím, kolik je v Praze kopcovitých úseků je to zoufalé nevyužití potenciálu technologie a výsledně i finanční ztráty na spotřebě. A popravdě já jsem ještě u Urbanwaye… Číst vice »
Nedávno tu někdo psal, že dveře do těch Streetwayů stejně montuje Iveco
určitě ne. Stejné dveře i dveřní systémy mají i Bratislavský Otokary.
Proč špatně vypsané výběrko (z tohoto hlediska)? DPP chtěl běžný naftový autobus (provozně výhodnější), který se bude moci započítat do povinného podílu nízkoemisních vozidel, a přesně to dostal. Dementní jsou spíš ta nařízení o nízkoemisních vozidlech.
Osobně mi na Urbanwayích spíš vadí uspořádání interiéru, ale to je jiná pohádka.
Protoze poptavan ve VR byl hybrid, ale nenapsal se jaky a s jakymi okrajovymi podminkami, takze se do tohoto formalne vesel mild-hybrid, kdezto ostatni uchazeci to pochopili normalne jako poradny hybrid a takovy nabidli samozrejme za vyssi cenu, bo drazsi a slozitejsi technologie. Iveco to defacto vyhralo trikem. Ale holt stalo se, nema cenu se v tom dal vrtat. Proste s tema omlazenejma agorama budeme muset zit.
Ja usporadani urbanwaye taky nemusim, uplne trpim z tech zabitych prostor pred a za kloubem. A taky je to kratky. Oproti sorce nebo i streetwayi je to pro prazskou dopravu krok zpet.
A možná byl hybrid poptáván jen z důvodu, že se počítá do povinných nízkoemisních vozidel (samotná spotřeba byla myslím samostatné kriterium). V takovém případě by to nebyl žádný trik, ale prostě dodání poptávaného. Jaký další důvod by mělo poptávat určitou technologii? Údržba? Ta by byla dražší u full-hybridu.
Souhlas a jen dodám, že i Dacia má ve svých full-hybridech 1,2kWh baterii…
V Praze je to nějaký light hybrid s malou baterií která dieselu jen pomáhá při rozjezdu, nic víc. Je to levnější, kritéria pro dotaci to splňuje, tak to koupili.
Co to pořád všichni mají s dotací? Jde o kritérium na nařízení o nízkoemisní a bezemisní vozidla a neschopnost pražského DP, který místo aby ten vývoj vzal na vědomí, snaží se to takto v rámci legislativních mantinelů očůrat, aby potom, až se časem parametry zpřísní, platil o to více.
Vzhledem k množství busů, které DP má je úspora každé korunu (byť to někdo nazve očůráváním, ale jde o přesné dodržení toho, co nějaký učený a velmi dobře placený odborník sepsal a ještě lépe plavený politik EU schválil). Asi bych našel mnoho toho co mi u DP nelíbí, ale zrovna proti tomu to nemám nic.
Tyhle hradecké jsou to samé.
To fakt smysl v Oslu nedavalo. Meli jsme dva busy pouze Volva. Kdyz byla zastavka ve sklonu jedno zda z kopce ci do kopce tak se bus rozjizdel na diesel pouze. A asi tam byla i nejaka prodleva casu po kterou bus musel stat aby se system prepnul. Obcas bus chcipnul kdyz se trakce prepinala.