dkv_obrazok

V Česku už jezdí 50 tisíc elektromobilů. Do dvou let jich má být dvakrát tolik

Dobíjení elektromobilu. Foto: Škoda AutoDobíjení elektromobilu. Foto: Škoda Auto

Národní plán počítá s milionem elektromobilů v roce 2035.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Zbožné přání…Zrovna Česko je cenou elektřiny nejméně vhodnou zemí v celé Evropě pro používání el. auta. Např. Norsko má cenu elektřinu v přepočtu na naší korunu za 1 kč/kwh a v Turecku nabíjení vyjde až 5x levněji než tady u nás.To půjdou ceny elektřiny zase nahoru kvůli zdražení plynu(závěrná elektrárna je paroplynová),posílení sítě kvůli OZE a stavba jaderné.Vše zaplatí odběratel elektřiny ve faktuře.

Selský rozum

Ale zase může být Turek rád, že příchod elektromobilů mu dal novou práci. Takhle by zůstal prezidentem Jaguar clubu v ČR, s čímž se oháněl při vstupu do politiky. Že je blábolení o autech jeho jediný myšlenkový zájem ukazuje že český pepík od piva žádný komplexní volební program nepotřebuje. Ale to se vědělo

Padre

On ale samozřejmě není prezidentem historického Českého Jaguar klubu s mnohaletou tradicí,ale nějakého truc Jaguar klubu ,který má všeho všudy asi dva členy, Takový lži klub si může založit každý Jouda.

Jarda

mají dokonce 3 členy 🙂

Jan Sova

No ale zase mu jde ke cti, že ty nové Jaguáry nechválí a hlásí se ke starému odkazu této značky….

Padre

Slovenský velkouzenář, kterého třetina našich obyvatel chce dosadit do funkce předsedy vlády České republiky dnes uvedl ,že se od elektromobilů odchází a i proto se nebude stavět Gigafactory v Dolní Lutyni.Zřejmě na tom pozemku chce sám postavit fabriku na ten mazlavej hnůj, kterému říká Kostelecké uzeniny.

Vojtěch

Ne třetina obyvatel, ale třetina voličů 😉 Kde stejně jako v USA je třetině jedno, kdo nám bude vládnout

Jan Sova

To by si naběhl, za čárou by mu poláci s uzeninou dost konkurovali.
Ale nastrčeného rodinného člena s nějakým byznysem tam pochopitelně mít může…

Jarda79

Kolik těch nových je tzv povinných (státní instituce, dotace) a kolik dobrovolných. To by bylo asi ne tak hezké číslo.

David

Firemní oktávka v TDI je povinná a nebo dobrovolná? Ptám se pro kamaráda…

Jiří Zýka

Z okolí vím jen o jednom, co “byl donucen dotací”, aneb byl byl hloupý, kdyby to na firmu nevzal. Zbytek EVčkařů, co znám, to mají dobrovolně, za své těžce vydělané prachy. Třeba jako já

Jan Sova

státní sféra tramvaje moc nerozjela. Tam se to mělo tlačit prvně a na pošty….

michal001

Ať si každý koupí, co mu vyhovuje lépe. Ale bez dotace či diskriminace jiného řešení. Možnost volby vždy přináší nižší cenu. Fascinuje mě pokrytectví EU s auty a Přitom nikomu nebudou vadit miliony vypuštěných tun CO2 za dovoz cukru a hovězího ze států Mercosur. Přitom EU je v těchto komoditách nejen plně soběstačná, ale ještě je i vyváží. Klasický Kocourkov. Ale souhlasím, že se starými spalováky do EURO5 včetně se musí zkoncovat a v provozu i výrobě nechat EURO6 a vyšší.

Radek Šindel

Já ale pořád nerozumím, kde je ta diskriminace spalovacích aut. Momentálně je to spíše naopak. Spalovací auta sice platí spotřební daň, neplatí emisní povolenky, neplatí zdravotní externality, panuje obrovská benevolence u STK, kdy v provozu zustávají čoudící popelnice atd. Jasně, ať se všechny pohony tržně srovnají. Aˇž se začnou odvádět povolenky v plné výši, z paliv se začnou platit zdravotní externality, tak pak se bavme o rovném trhu. Do té doby se ale nějakých jiných zvýhodnění i elektrického pohonu ale neobejdeme.

Leinad

S placením externalit souhlasím. Ale je někde podloženo, že se neplatí (spotřební daň je malá? Brzo bude v ceně i povolenky, je to málo?)

Radek Šindel

Spotřební daň už se roky nevalorizovala. Kdybychom přepočítali ceny paliva na dnešní kupní sílu a srovnali s rokem 2000, tak by litr stál okolo 85Kč. Takže ano, je nízká a povolenka litr zdraží o jednotky korun.

Jiný Petr

A pořád jste nepochopil, že emise nedělá STK. Tam bych s myšlenkovými úvahami začal. Na STK musí i elektromobil

Radek Šindel

Dobře, na měření emisí, ať je to formálně správně.

ghjghj

Souhlasim, automobilky by mely vratit dotace ktere dostaly na vyvoj spalovacich motoru.

Jan Sova

Já bych přitvrdil. Ony totiž automobilky berou řadu dotací. Hlavně ty německé….

Jan Sova

Spalovák s Euro6 (7) a star-stopem, děkuji nechci…. Trumpa na start-stop, největší ku–ítko v dějinách automobility.

lvy

Tak jsem byl dneska na akci v Letňanech a musím říct, že z celkových asi 160 aut se mi líbilo jen jedno a to beru jen exteriér, interiér jsem neměl sílu koukat. Jenže to bylo auto pro zábavu, takže možná až budu v důchodu, ale navíc to byla Čína, takže to bych fakt neměl odvahu, protože vím jak to v Číně funguje a jak fungují Čínské firmy a nejsem zvyklý utrácet za servis. Nicméně co mě ještě zaujalo, tak to byly problémy elektromobilů a dle toho co padlo na místě od odborníků, tak si asi servisáci přijdou na své. 🙂

David

Hezký exkurz do spalovák vs EV je i válka na Ukrajině…ve střední Evropě zase tolik rafinerii neni a i s funkčním průmyslem pak oprava po zásahu nějakým low cost drones trvá měsíce… mě denně solary vyrobí energii na nejakych cca 100km i EV, ale nevím o moc lidech co si vaří benzin a nebo jezdi na vyjetej olej.

Ddd

A proto jim na frontě jezdí samé EV…

Nose Peak

Lítaj tam drony na baterky…

Dusmor

Jednorázový, použít a zahodit.

Jan Sova

No tak ty soláry to je kapitola sama pro sebe. Jako hrušek na krámě jich všude je… A ta životnost a montáž, samé poctivé firmy…

Pavel

Osobáky jsou v pohodě, ale co ty nákladní auta? Myslíte si, že se prosadí troleje na českých dálnicích?

Davidoff

Hahaha, už je to vymyšlené. Jmenuje se to železnice.

michal001

Jasně a vlečka povede do každé farmy i firmy. My vám dáme VRT, holoto jedna 🙂

Frantisek X

Takže chcete železnici už jen pro lehkou osobní dopravu, kde jsou energetické úspory oproti silnicím minimální, zatímco těžké náklady budete vozit i dálkově po mnohem náročnější silnici? Není lepší „přežít“ drobnou neefektivitu v návozu jednotlivých vozů k vlaku či od něj, než pak mít široké dálnice plné „vlaků“ z nákladních aut? A podle toho ovšem i plánovat infrastrukturu? Řekl bych, že současná „málem dálnice do každé vesnice“ plus opravy železnice „aby se neřeklo“ a „nepřibývaly koleje“ (každý kus VRT vyvážíme zrušením kusu obslužné sítě), už má cekem zjevná negativa (a to se VRT zatím jen kreslí, až na jeden postavený… Číst vice »

cbtrk

Nic než li-ion baterky se v dopravě dosud neprosadilo. Trojele byl výkřik zoufalosti bez perspektivy.

Jan Sova

Teď jsou v dohledu jakési nové články. I strejda Musk prý to bude vyrábět… No kdo si počká….

Mysel

Jakesi nove clanky jsou „v dohledu“ kazde dva mesice. Uz tak dvacet let..

David

A nešlo by to dobíjet v rámci povinných přestávek? Navíc všechno neni jen dálková přeprava. U kde čeho by bylo i lepší EV, třeba kvůli pohonu nástaveb, nářadí apod.

michal001

Jako když bivakují na nájezdech a sjezdech z dálnice? 🙂 Vlastně ano, nahodí dieselcentrálu v chladícím návěsu a dobije se…

David

ŘSD staví v posledních letech odpočívadla jako nikdo jiny do teď …

Mysel

To ano a je to velice dobre. Jenze kdyz je tricet let nestavelo a ani ted neni tempo vystavby nijak zavratne, tezko ocekavat nejaky uspokojivy stav v dohledne budoucnosti.

Dusmor

Dohánějí to, co se třicet let zanedbávalo.

Ddd

V mezinárodní kamionové dopravě je taková konkurence a takový tlak na efektivitu, že jakékoliv (ekonomicky) výhodné řešení by firmy už dávno zavedly.

Pro začátek nejjednodušší varianta. 4,5 hodiny jízdy, 45 minut přestávka, 4,5 hodin jízdy. V ideálním případě dojezd k 800 km. Je k dispozici tahač, který to zvládne tak, aby začal s plnou baterií a dojel až do cíle? S plně naloženým návěsem. A to neřešíme dostupnost dobíjecí stanice během přestávky a rychlost dobíjení před další cestou. Pak existují ještě horší scénáře, kde diesel má vždy jednoduché řešení v podobě 10-15 minut u pumpy.

Vladimír

Vsak spalovak uz nedava smyl jak ekonomicky, tak ve srovnani s novými modely ani s dojezdy. Uz se objevuji auta s dalnicnim dojezdem 600km a to jsme v technologiich baterek terpve v plenkach.

Dejf

hmm jenže dvojku za elektrickou A6 zatím kdekdo dát holt nemůže. jako neříkám, že to není budoucnost, ve městě je ta efektivita výborná, při domácím nabíjení je cena provozu velmi zajímavá, ale jak se vyjede na dálnici se spotřebou přes 20kWh/100km a cenou rychlého DC nabíjení někde okolo 12-14kč/kWh, tak začíná mít příběh tendenci ke špatným koncům. jako mý další auto už patrně elektrický bude, ale ještě to bude nějakej ten roček zrát, zatím moc není kam spěchat.

Filip Jirsák

Otázka je, zda bude mít smysl optimalizovat osobní auta pro jízdu po dálnici. Jestli prostě nebude daleko efektivnější místo ve štrůdlu aut po dálnici jet vlakem a auto, pokud je potřeba, si půjčit až na druhém konci.

ABCD

Teď je víkend většina českých měst je průjezdná, takže pro pár lidí to možná teď vychází lépe autem. No a někdo teď řekne, že jim bude třeba změnu vnutit nedobrovolně. Já to spíš nutit nebudu…

Caprad

Lidé chtějí svoje auto, ne si půjčovat nějaký křáp ve kterém předtím jezdilo nějaké prase, navíc za zcela neadekvátní cenu.

none

Možná je lepší si auto zavolat a dojet kam potřebuju. Parkování a servis bych nechal na někom jiném.
Vše se nějak vyvíjí. Třeba tu za pár let budou silnice plné samořídících aut, čekající na svého pasažéra a řidič bude něco jako dneska majitel veterána. Existují, ale není snadné ho potkat

lvy

Jako že bychom postavili desítky tisíc kilometrů tratí nebo jak si to představujete?

Frantisek X

Dát do pořádku to, co je, a doplnit to tam, kde to pro daný přepravní proud chybí. Desítky, nejvýše stovky kilometrů (pokud započítáme „železné dálnice“ = VRT, které dosud nestojí – ovšem lépe v trasách, kde vhodně doplní ostatní železnice). Ty „desítky tisíc“ jsou jen takový zoufalý výkřik, ne?

michal001

Jasně a u nás na sídlišti ho budu nabíjet prodlužovákem z okna. Nezapomeňte, že u veřejné nabíječky platíte i za čas připojení, takže noční nabíjení nepřichází v úvahu. Teorii o vlaku přecházím s úsměvem. Naše 2 firemní elektrické dodávky (eVito) mají realný dojezd 259 km při ceníkové ceně 1.400.000 bez DPH za kus. Servisním technikou se jeho nářadí zatím do vlaku ani na kolo nevejde.

Jan Sova

To co popisujete je velkokapacitní metropolitní řešení. Co náš chudý venkov, který tak poctivě chodí k volbám….

Nose Peak

Sociálně slabí si holt koupěj A6ku mild hybrida…

Radek Šindel

Téma je to složitější, proto jsem jej popsal detailněji v tomhle článku. https://medium.seznam.cz/clanek/radek-sindel-proc-je-rychlonabijeni-drahe-a-proc-to-vlastne-neni-zas-takovy-problem-133179

Dachs

Hodinová sazba práce v autorizovaném servisu je u mé značky u EV asi 2,5x vyšší než u spalováku, …u kterého (jde o nové auto koupené minulý rok) jsem příjemně konsternován spotřebou, čili reálným dojezdem. Při delších výpravách vážně super. Advokacie se EV dělá hezká (ano, ten odpich…), ale dojezd 600 km, byť to nechci zpochybňovat, je u drtivé většiny modelů a v řadě situací pořád ještě chiméra. „EV“ alternativa by u mě za podobné auto znamenala vysolit o 400 tis. (nějaký základ modelu), spíše o 700 tis. víc (právě lepší baterka aj.). To je pořád šílený rozdíl a ekonomiku v… Číst vice »

Vojtěch

S prvním odstavcem můžu v podstatě do puntíku souhlasit (současné nedostatečný dojezd pro dálniční nájezdníky a vyšší cenový rozdíl u nižší kategorie aut), ale ve druhém už najíždíte na klasickou českou rétoriku ustavičného odporu ke všemu novému a předběžnému “strašení”. Obecný zákaz na běžnou komoditu občanů je samozřejmě konzervativní krok, ale pokud k němu od roku 35 opravdu dojde, bude se týkat pouze nových aut, to doufám víte. S přihlédnutím na gerontokracii vozového parku v ČR nemá Jan Novák ještě minimálně 15 let co řešit. Teď jsou EV hlavně pro firmy (dotace), fandy a výrobce kteří musí plnit emisní kvóty.… Číst vice »

lvy

Ať počítám jak počítám, EV mě vychází podstatně dráž, než klasické auto a to v tom nepočítám hodnotu svého času, který bych trávil na nabíječkách (30000km/rok).

David

Většina lidí si to nabíjí doma, na nákupech m, v práci…a teda nečeka v autě než se to dobije.

michal001

Bohužel ne každý má svůj vlastní RD s FVE a tolerantního zaměstnavatele, který umožní zaměstnanci v práci nabíjet (ať už za erár nebo s fakturací). A na nákupech? Nejsem si jistý, že to 1 nabíječka u Lidlu zachrání.

Vojtěch

Jedna nabíječka v Lidlu je v roce 2025 dostatečná, jest neni téměř nikdy plná.

Jan Sova

to bude asi taky tou veřejnou cenou přes 20 Kč / kWh. To jaksi ekonomicky nevychází oproti nabíjení doma….

Petr

Jeden problém, kde brát elektřinu? V Holandsku už mají problém a budují plynové elektrárny.

Mysel

To je stale jeden z mensich problemu. Mnohem vetsi a nakladnejsi problem je s prenosovou soustavou, ktera uz ted v mnoha evropskych zemich zrovna neoplyva spolehlivosti.

Ondra

Čím více a především ve městech, tím lépe

Želvák

A nebo vůbec žádné elektroauto a životní prostředí se naopak zlepší…

Honza

Ve městech především MHD

Huh

Upřímně si přiznejme, že auta nezmizí. To by pro část společnosti bylo horší než pohřbít rodiče 🙂 Takže o každý ušetřený litr uhlovodíků spálených ve městě buďme rádi i tak

none

A část lidí (mladí ve městech) zase auto nepotřebuje.

Jan Sova

To je fakt, dá se jim wi-fi, mobil nebo PC a nemusí ani vypadnout z baráku. Štědrý stát (rodiče) se postará….

michal001

A viděl jste ceny za 1 kW nabíjení např v Paříži? Já tam byl a díky monopolizaci dodavatele jsem se nestačil divit. Platit 0,7 až 0.9 EUR za kWh není nic příjemného. A jsem si jistý, že do Prahy to přijde také.

CarlosEV

Jasně 🤣 a Tesla Supercharger má v Paříži za rychlé nabíjení ceny €0.21 mimo špičku a €0.32 ve špičce