V Praze otevřela druhá plnicí stanice na vodík, vznikla na Barrandově
Nová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen Unipetrol
Stavba vyšla na více než 130 milionů korun.
Stavba vyšla na více než 130 milionů korun.
Takže tak. Mno byla by za to nabíjecí stanice a k tomu navrch odhadem 10 elektrobusů. A každý další elektrobus za polovinu ceny vodíkového busu s bonusem 3x vyšší účinnosti energetického řetezce.
No vzhledem k tomu, že jaderné i tepelné elektrárny u nás výrabějí většinu energie a součástí jejich okruhu jsou parní turbíny s učinnosti cca 50 procent. Učinnost tepelných je jen 35 procent….
A z těchto elektráren se vezme elektřina na výrobu vodíku. Protože neplatí, že vodík prostě je.
Účinnost fotovoltaiky je nějakých 11 až 12 %, protože 4380 hodin v roce je noc. Větrníky jenom nějakých 22 % a to jsou nejlepší lokality buď zabrané nebo v CHKO.
Z těch elektráren berou elektřinu na výrobu vodíku jen diskutujíci na tomto webu.
A odkud se ta elektřina na výrobu vodíku vezme, když ne z elektráren?
„Zelený“ vodík je jen akumulace elektřiny, podobně jako přečerpávačka nebo baterie, jen s třetinovou účinností. A ten odpadní rafinérský zase vůbec není zelený.
Ony se ty baterie taky neobjevi lusknutím prstů. Jejich výrobu a emise při nich nikdo nezminuje.
Jaktože nezmiňuje? Nicméně to nejsou emise na provoz, ale emise na výrobu. Ten výrobek pak bude mnoho let jezdit a cyklovat aniž by ta baterie dělala emise.
Kromě toho vodíkové vozidlo má také baterie.
No, účinnost fotovoltaiky je jistě zajímavý údaj při počítání návratnosti, ale výhoda je, že jak soláry tak větrníky jen „plýtvají“ sluncem a větrem. Což není případ používání paliv pro výrobu energie.
Jako fakt ne, přifázováním genrátoru vodíku za elektrický generátor hnaný vodní turbínou (zelený vodík z elektrárny na Vltavě je realita) se žádná elektřina navíc nevyrobí.
Naopak bude výsledkem účinnost okolo 20 % elekřiny ve vozidle a 80 % ztrát. Samotné turbostrojí má účinost přes 95 % na cestě voda-elektřina.
Jinak Temelín má za provozu nulové emise CO2 a co se betonu týká, tak nahrazení výroby Temelína větrníky by spotřebovalo o hodně víc betonu na základové patky, než kolik se ho použilo v Temelíně. Jo, ty betonové patky nejsou vidět, takže v jejich existenci ledaskdo nevěří.
Zelený vodík ale blaznoství strany zelených po evropě.
Když srovnám zelený vodík a bateriový provoz. Vycházi lepé baterie.
Ale stav je takový že mám vodík odpad, který se spaluje, případně odvaží a prodava dál. A místo toho chci bateriový provoz. Přítom dovoz a výroba baterii, jejich životnost už nikdo neřeší. A je to stejné jako v porovnání s fosilniní palivy. Benzín se prostě na čerpací stanici objeví a auto ma takové emiseco jsou v katalogu. Težbu ropu rafinaci, už nikdo nepočita…
A jen tak mimochodem. On ten „vodíkovej“ bus taky potřebuje a má baterie. A ne málo.. Jen místo dobíjení ze sítě si musí svoji elektrárnu a baterie neustále vozit sebou.
Vodík jako odpad, toho není mnoho. Navíc potřebujete ultračistý vodík, taky problém. Navíc ho potřebujete stlačit na +-80 MPa, což je fakt hodně a stojí to spoustu energie.
A navíc v tom vodíkovém vozidle baterie tak jako tak jsou, protože to je primárně elektromobil s průběžným dobíjením z palivového článku.
130 mega? Proč ne 280 nebo 340?
Viděl jsem cenu. Zůstávám u H4
Na celkovém světovém znečištění CO2 se EU podílý 8%. Z těch 8% je podíl spalovacích motoru osobních automobilů 12%. Jsem viděl ty sufražetky v EP jak po odsuhlasení tleskaly a témněř brečely. Pak v tom roce 2030 budou čumnět jak telata na vrata, co se děje. EU zachraňuje planetu. Zbytek světa se nám bude jenom a jenom smát.
EU se ve jménu vznešených cílů udělá závislá na Číně, která na cíle kašle – a pak se bude divit. Bohužel my taky.
Po roce 2030 si nikdo ani nevzpomene na nějakej fantasmagorickej blábol starej skoro 10 let. Tak to prostě v životě chodí. Termín se posune, výjimky atd. My se taky v roce 2023 neřídíme podle plánů z roku 2015. Nebo snad jo?
„Zdroje jsou“, Vladimír Špidla, 2002
Být vámi, zněním si jméno. Nebo si doplňte „prof. Václav Klaus“, máte podobně prázdné názory.
USA se od fosilních aut taky odklání a Čína prodává nejvíce EV ze všech zemí na světě a do OZE dávají také neskutečnou hromadu peněz. Zákaz v roce 2035 není možnost, ale povinnost, tedy pokud chce Evropa i v budoucnu mít aut. průmysl.
nejlepší je načíst zahraniční zdroje a myslet si jak si EU kálí na hlavu. Přitom podobné cíle běží všude na světě. I v USA nebo dokonce Číně.
Takže bysme to mohli udělat stejně strategicky jako s plynem (němci i ČR), myslet si, že to je levný zdroj navždy a nemusíme nic dělat. A pak být šokování když stojí násobky ceny.
Ještě poprosím o opravu v druhé kapotle: Unipetrol má… za pomoci elektrické energie Z ekologicky čistých zdrojů.
Děkuji.
Jinak mít pod zadkem vodík při 700 barech (70 MPa), dobře, no… Nehledě na účinnost a to všechno, co se tady už probíralo…
Slepá ulička pro malokonzumenty. Výroba a ukládání vodíku je extrémně náročné = extrémně drahé. Možná někde, kde bude aplikace navázaná na nějakou průmyslovou výrobu vodíku a spotřebu v místě, ale takto ne.
Stavba na více než 130 milionů korun. Čte to vůbec autor po sobě?
To se musí dohromady s titulkem.
„Palivo na kilometr jízdy vyjde na více než 4 Kč. Stavba na více než 130 milionů korun.“
Není to úplně šikovné.
Čte, ale opravdu není neomylný. Díky za upozornění.
A já to měl vážně za záměr. 🙂
V článku na idnes je, že 1km přijde na 2,80 Kč
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vodik-cerpaci-stanice-toyota-mirai.A230310_122422_automoto_iros?zdroj=vyhledavani
Zde je spotřeba 0,8 kg na 100 km https://fdrive.cz/clanky/test-projeli-jsme-v-cesku-vodikovou-toyotu-mirai-2-prvni-jizdni-dojmy-7964
1,5kg je na dálnici, což u obdobných aut na fosilní paliva je 10l/100 km….
Je 2023… obdobně velké benzínové sedany jezdí dálnici za 7l benzínu a 5-5.5l nafty
Vycházel jsem odtuď https://www.autohled.cz/a/skoda/superb/spotreba
Chtěl jsem napsát až 10l/100km.
Používám údaj o spotřebě, který uvádí Toyota v oficiálních dokumentech.
Já to viděl tady: https://www.google.com/search?q=toyota+mirai+spot%C5%99eba&client=firefox-b-d&ei=9mcLZO6LGcuX9u8P4tO-0AI&ved=0ahUKEwju3t7Y8NH9AhXLi_0HHeKpDyoQ4dUDCA4&uact=5&oq=toyota+mirai+spot%C5%99eba&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIFCAAQgAQyBggAEBYQHjIGCAAQFhAeMgYIABAWEB4yBggAEBYQHjIGCAAQFhAeOgoIABBHENYEELADOgcIABCwAxBDOgsIABCABBCxAxCDAToECAAQQ0oECEEYAFDBBFidFWC1F2gBcAF4AIABZ4gB3wWSAQM4LjGYAQCgAQHIAQrAAQE&sclient=gws-wiz-serp
Jinak v ofiko dokumentech je 0,79-0,89
https://www.toyota.cz/nova-auta/mirai
10 litrů je nesmysl. A jnak je to jiné palivo, takže … kolik miligramů na 100 km spotřebuje elektromobil?
Nabíjecí stanice jistě nestojí 60 mil. Kč na stojan.
ElektroDad testoval Hyundai Nexo a po dálnici při 130km/h měl spotřebu i 2kg na 100km
u BEV a FCEV jsou spotřeby v daleko větších intervalech než u ICE vozu
Za ty ceny totální šílenost.
Místo toho plánu k roku 2030, jsme za to mohli mít raději 500-1000 elektrobusů, které by daleko víc snížili spotřebu nafty.
Klid, prostě je potřeba některým lidem názorně ukázat, konkrétní čísla, proto se zkouší jen jeden vůz…
Ale já to píšu jenom k těm dotovaným čerpačkám, kterých 12 určitě stihnou postavit a mají v plánu k roku 2030 80 čerpaček.
Vozy do toho vůbec nezapočítávám.
Bych taky raději viděl parciální trolejbusy, elektrobusy… A nebo i trapnej hybrid. Vodík asi ne, aby každý menší město stavělo plničku? To ať raději jezdí na CNG.