V Čakovicích dokončili obnovu vlečky, vznikly nové zastávky. Pravidelné vlaky ale vyjet nemohou
Zastávka Zámecký park v Praze-Čakovicích. Foto: Městská část Praha-Čakovice

Na vlečce jsou dvě nové zastávky.

Na vlečce jsou dvě nové zastávky.
Když se o této akci začínalo mluvit, jevilo se jako problém uspořádání dvou přejezdů vedle sebe (hlavní trať plus vlečka) – dva samostatné (bezpečnost?) nebo jeden s dlouhou vyklízecí dobou. Jak to nakonec bude řešené? Děkuji.
Ty přejezdy na Cukrovarské jsou od sebe 210 metrů. To si úplně neumím představit jako jeden přejezd. Navíc když je mezi nimi vjezd do areálu bývalého cukrovaru na jedné straně a na druhé autosalon a parkoviště.
Úplně v tom problém nevidím, přejezdy P2515 a P2554 jsou si k sobě blíže, leč jasně, ne ve městě, ale i tak, nevyjíždíme na přejezd, pokud ho nejde přejet. Myslím že Všetaty mají taky oba přejezdy samostatně řešené s příjezdem na nádraží mezi nimi a problémy tam nejsou
Když to vezmu odhadem podle loňských čísel, tak kompletní modernizace přejezdu vychází v průměru na 12 milionů.
24 mega za dva přejezdy, to je v pražském dopravním rozpočtu plivnutí do moře. Je to pár zastávkových přístřešků, nebo necelé dva elektrobusy. V kontextu jiných investic jsou toto nejlépe utracené peníze široko-daleko.
To zcela jistě a pokud to mistím umožní přímou dopravu ze sídliště na okraji do centra, je to super. Škoda, že se takto neuvažuje i jinde. Takových nevyužívaných vleček v blízkosti sídlišť je po celé republice víc než dost.
Ona se úplně nabízí ještě vlečka v Hostivaři, končící přímo u nového sídliště Malý Háj. A čistě shodou okolností na Hostivaři končí linka S49…
Ovšem dnes už je to vlečka do depa Regiojetu,kterým dle jeho tvrzení nelze projíždět vlaky.Myslím si,že by to šlo,ale musela by se změnit konfigurace již nakresleného depa.Bohužel většina nápadů na využití kolejové infra přichází pozdě,kdy už je všude okolo naplánováno něco jiného.
Když má Jančura teď (a asi i na dost dlouho) propachtovanou „tangentu“, tak by to snad mělo být i v jeho zájmu, ne?
Z podstaty je to ovšem všechno jen drahá šotohloupost, protože pro pražská sídliště, kde jezdí autobusy MHD často a k metru, nemá vlak jezdící v intervalu 30 minut žádný velký význam – a v Čakovicích by mnohem užitečnější byla zastávka v dosahu ze sídliště na neratovické trati, i když i z té vlečky asi nakonec nějaká frekvence přece také bude.
Zrovna tento kout je obsloužen dost mizerně – linka 173 jezdí v intervalu 15/30, na Kutnohorskou je to 500-800 metrů chůze, a tam svazek 229/364/366 není o moc lepší – navíc chronicky zpožděný.
Ono je to vlastně dost podobné jako u Sídliště Čakovice, jen tam jezdí 136 v krátkém intervalu – ovšem taky trpící na častá zpoždění.
U sídlišť (a ve velkých městech zejména) je půlhodina jako využitelný interval příliš mnoho, to je přijatelné snad pro venkovskou vesnici, kde obyvatelé nemají potřebu příliš někam jezdit. Samozřejmě by těch vlaků někdo používal i při tom dlouhém intervalu, ale když uvážíte, kolik stojí ta infrastruktura a jak je reálně využitá, tak to lze obhájit opravdu těžko. Kdyby ty vlaky jezdily celý den aspoň po čtvrthodině, tak to už by smysl dávalo, ale trefovat se do půlhodin jen kvůli cestě vlakem mnoho lidí určitě nebude – to jsem dělával já, když mě už čas nijak netlačil a nikam jsem nespěchal,… Číst vice »
No zrovna v Čakovicích ve špičce jsi rád když se busem za půl hodiny dostaneš do Letňan, vlakem jsi dávno v centru.
Naštěstí tento hloupý nápad úspěšně hatí zapojení kolejiště depa do žst. Hostivař jen do dvou dopravních kolejí, což bez vynaložení stovek milionů korun nelze změnit. Přičemž pouze u krajní koleje by šlo vybudovat nástupiště, což zase úspěšně hatí stožáry trakčního vedení, které by se musely odsunout dál od osy koleje. A to také naštěstí nikdo dělat nebude, neb jde o komplikovanou záležitost – musely by se prodloužít alespoň tři brány trakčního vedení, což by znamenalo jejich výměnu.
To, co píšete, jsou v případě, že by to někdo opravdu chtěl realizovat, v podstatě jen maličkosti – a i ten peron by se vešel mezi brány TV u vstupu do podchodu v Dolnoměcholupské ulici, ale problém je spíš v tom, že by byl jen u jedné koleje a navíc by to příliš komplikovalo přestupy mezi „tangentou“ a vlaky na benešovské trati výrazným prosloužením přestupní doby a nezbytného dlouhého přesunu.
Jen to ne, to je absolutní nesmysl. Krom toho RegioJet nemá zájem, aby mu přes depo jezdily osobní vlaky. To by totiž znamenalo osazení kolejiště depa zabezpečovacím zařízením, což je akce tak za sto milionů korun.
Ale vůbec ne – žádných sto milionů: pro pouhý průtah nějakým kolejištěm nemusíte to kolejiště zabezpečovat celé, stačí jen rozhodující výhybky a boční ochrany. Ale záleží hlavně na tom, jak mnoho, často a kde je tam třeba posunovat, protože chtít jezdit „skrz ranžír“ by určitě vůbec vítané nebylo.
Obávám se, že nejde jen o přejezdy, ale i o vlastní stanici Čakovice.
To je podle mě chybný argument. Ano, v pražském dopravním rozpočtu jsou to drobné, ale zase tato linka motoráčku je v kontextu pražské mobility úplně malinkaté prd. Co se týče nejlépe utracených peněz, nebyl bych si tak jistý. Dejme tomu, že jiné než tyto výdaje nebude nutné nejbližších 5 let na ty přejezdy vynakládat. Kolik motoráčků za těch 5 let po přejezdech projede a kolik cestujících tudy převezou?
Linka S34 jezdí v x po hodině 15x denně. Takže za 5 let je to kolem 17-18 tisíc motoráčků v každém směru. To mi přijde jako smysluplná investice.
Takže když to vydělíme, vychází to na cca 600 Kč za každý průjezd motoráku?
Po 5 letech už to ale bude zadarmo. 🙂
Investičně ano, ale údržba bude stát něco i pak.
Ona to taky není žádná výletní linka, ale docela schopná alternativa kmenové linky 136.
I kdybychom započítali veškeré náklady na opravu vlečky, ukažte mi jiný dopravní projekt, který dosáhne takto výrazného zlepšení dostupnosti dopravy za tak málo peněz. Pohybujeme se tady o řád níž oproti tramvaji.
O řád níž v nákladech, ale i v přínosech.
Viz interval tramvaje vs. vlaku (i když O. K., zčásti se to stírá aspoň tím, že vlak je rychlejší).
To jako že vlak ve špičkovém intervalu půl hodiny je kvalitní a kvalifikovanou alternativou k autobusům ve špičkovém intervalu 6 minut, N.B. v Praze? No, teda, to je mi úvaha …
Ty autobusy přeci nikdo nebere, avšak přímé spojení na Masaryčku místo 136 + přestup zajímavé rozhodně je.
A 30min interval je použitelný, pokud je samotné spojení časově konkurenceschopné, to je hezky vidět na S4 a donedávna to platilo i pro S2/S22.
Čakovice byly původně presentovány jako „jen za pár šupů“ = za málo peněz snadno a rychle hodně muziky, aby to pravdy neznalí zkousli a podpořili, a nikdo nechtěl slyšet, že to tak jednoduché ani levné nebude. Až postupně začalo být i mnoha původně netušícím zřejmé, co to bude obnášet. Nakonec tak Čakovice získají za cenu utracení nemalých nákladů naopak jen málo muziky: někdo tím sice určitě jezdit bude, ale pro možný pokrok k zdvoukolejnění trati do Neratovic nebo aspoň ke zvýšení kapacity současné jednokolejky to nepřináší nic.
Nehledě na to, že je to nejdražší linka v PIDu (1km za 238,-Kč), ale asi bude mít potenciál. Ale uvidíme co Magistrát města Prahy vykóme a posune onu příležitost dál.
Na ceny zastávkových přístřešků jsem se díval, nabízejí je za 70 až 130 tisíc Kč, hned několik firem. Plus teda doprava a montáž, ale ta neudělá násobek ceny, aby přístřešek vyšel na více než milion.
No jo, ale to není jediný správný (vysoutěžený) dodavatel 😀
to máte jako zásobovací sklad českých drah,to je přímo monopol na ND a ty ceny panečku!!
..v české třebové…
Copak, někdo přišel na to, že výstražný kříž není zabezpečením?
Teď aby to v tom předpise zvýraznili barvou
Asi ještě chybí ze strany vlaku dát desítku, respektive jízdu na dohled, plus houkání.
ano,neexistuje termín nezabezpečený přejezd!každý je svým způsobem zabezpečený.kříži,PZZ,a břevny,jednoduchými nebo dvojitými
Nezabezpečený přejezd ale teoreticky vytvořit lze. Vezmu kříž – přejezd je stále v evidenci, ale už není zabezpečený. Nebo strčím gumu mezi koleje – přejezd to fyzicky je, ale možná se nepočítá když není evidovaný.
Nicméně momentální realita je taková, že všechno co je přejezd, tu značku asi má.
„Zejména zastávka Severní nástupiště má svou polohou velký potenciál dostat do vlaků více cestujících, je v blízkosti největšího čakovického sídliště.“
Ja vam nevim, nehovori se zde nahodou spis o te druhe ze zastavek?
Je to tak, tou větou je myšlena zastávka Zámecký park.
Taky jsem si říkal, jestli jsou myšleny ty tři paneláky:-)
Rovněž tak zastávka na fotografii u článku není Zámecký park, ale Čakovice severní nástupiště.
Nechtěli by Čakovičtí poradit Praze 14, jak postavit vlakové zastávky? Nedaleko se na ně totiž docela čeká.
To jako fakt? Můžete to upřesnit?
Myšleny jsou určitě zastávky mezi Malešicemi a Běchovicemi pro linku S61 Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť, ale tam za to nemůže tak úplně Praha 14.
Projektovou přípravu nových zastávek zajišťovala městská část Praha 14. Ten projekt se ovšem táhl déle, než měl. Ale je fakt, že teď je to asi stopnuté do doby stavby přesmyku v Libni nebo dalších staveb ŽUP, takže nadlouho. Škoda.
Úplně nevidím souvislost s Libeňským přesmykem, jsou to v zásadě opačné směry (nemyslím že by nějaké vlaky dnes jezdili mezi Libní a Malešicemi přes Běchovice, ani že by se po dostavbě přesmyku část cest z Malešic do Běchovic táhla přes Libeň). Ovšem Oldřich Sládek (ředitel sdružení nákladní dopravců) se nedávno vyjádřil, že udělají vše co dokážou proti zavedení S61 do doby, než bude zbudován přesmyk na severním zhlaví Malešic. (Ten má vypadat tak, že se trať od Běchovic mimoúrovňově rozplete do dvou dvojkolejek + jednokolejné Jahodnické spojky. Jedna dvojkolejka nadjede trať Malešice –Libeň a zapojí se do severního zhlaví západně… Číst vice »
Dík za informace. Spíše to jenom prohlubuje můj názor na S61 (lysohlávky v množství nikoliv nepatrném ?).
Stále se domnívám, že smysl by mohla mít při zajištění přestupu na „A-čko“ což by nepochybně vyžadovalo zásadní přestavbu Malešic, nejen pro zajištění přestupu, ale i pro zanechání prostoru pro nákladní přepravu.
A zastávky Jahodnice / Kyje ? Jaká je poptávka na dopravu z Úval někam do oblasti Průmyslové a jaká je poptávka z Jahodnice do Vršovic ??
Nejprve ještě pár informací z rozvojových plánů (když už mám pořádnou klávesnici a ne mobil): Plán rozvoje pražské metropolitní železnice (2018) počítá s tím, že Běchovice střed – Zahrada budou jezdit linky S61(Smíchov) a S71(Radotín), obě v půlhodinovém taktu. Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně RS (2025) počítá s tím, že se obě linky posílí na čtvrthodinový takt a S61 se od Smíchova zkrátí na Zahradu, kde bude rozumně rychlý přestup na S71 směr Malešice – tím se ušetří kapacita, vozokilometry a nutnost přesmyku od Vršovic do Malešic. Není bez zajímavosti, že tato S71 zajistí jedinou obsluhu stanice Běchovice –… Číst vice »
Jenže Běchovice střed jsou v současné konfiguraci totální nesmysl. To když někdo vymýšlel, tak nevím, jestli měl představu, že se relativně nedávno (10 let) zbudovaná zastávka bude rozhrabávat? To už má fakt větší užitek prodloužení do Úval
Pokud se nepletu, tak přestavba Běchovic nás čeká snad již brzy v souvislosti s VRT Praha – je potřeba doplnit 4. kolej do Libně a rozplet (nejlepší obrázek co jsem našel je ze SP VRT Praha–Brno https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/Kqu7zgv0jf2dnJb?path=%2FB.%20V%C3%BDkresov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st%2FB.4%20Situace%20projektov%C3%BDch%20variant%201-10%20000#pdfviewer)
Ta souvislost (také) s Libeňským přesmykem je třeba v tom, že se zvětší flexibilita provozu, a tedy i propustnost libeňské trati a přeneseně i kapacita kolejiště v Malešicích.
Máte pravdu, tam je to zaústěné úplně retardovaně – aby se ušetřilo 60 m kolejí a kousek délky silničního mostu tak je Libeňská trať řešena jako odbočka z dvojkolejné Běchovické namísto toho aby měla vlastní kolej ze zhlaví
Jsou nějaké další vlečky, které mají takový potenciál?
Napadá mě Solo Sušice.
Musela by se ale protáhnout alespoň někam k Hrádecké.
To už se tady řešilo cca před rokem.
Vlečka by se ale musela rozvětvit, aby osobní doprava nebyla blokována vozy s dřevem přistavenými k vykládce.
https://mapy.com/cs/letecka?mereni-vzdalenosti&l=0&rm=9e1r8x84DxH8J04XLG4GJM4jIX4jG-4Q2l4XH4H84XfkDCJFLJBGXLnEvLMBE4rFFJN4MJICp2UfRrfV.IcILJqHUKjHJflLf0n&x=13.5336062&y=49.2417162&z=16
Dvůr Králové nad Labem? Neměla by ale být znemožněna nákladní obsluha přilehlých průmyslových ploch, pokud by došlo ke zlepšení parametrů hlavní tratě. Tady se řeší jeden přestup na autobus, který sveze lidi i z více míst, zatímco jinde plánujeme přestupní uzly vymístěné do polí, kam jej klidně přidáme, a svoz abychom tam zaváděli extra (nemá-li to být jen pro auta).
Ne, budovat nácestné terminály VRT v centrech měst opravdu nemá smysl, protože tím by se popřela ta rychlost vlaků na nich. Jediné řešení jsou, pokud to místní podmínky dovolí, sjezdy z VRT na konvenční tratě.
A byl jste třeba někdy v Itálii?
Dvůr Králové nad Labem – jsem místní Vlečka má stavební délku 3,6km, tedy do perónů v žst. DKnL cca 4km Směrové poměry (cca 150m oblouky) umožní jet optimisticky 50km/h. Tedy doba jízdy se zastávkou v Lipnici bude minimálně 6 minut. Koleje končí skoro 1km od centra a určitě 500m od autobusového nádraží. V současnosti jede bus z nádraží na autobusák 5 minut. Tedy je to podobné, ale dostanu se o 500m blíž centru, potažmo v buse vydržím a vystoupím o 4 minuty později u pošty, tedy úplně v centru nebo jedu kamkoliv dál busem (od R14 vyjíždí 3 linky) Zprovoznění… Číst vice »
No, úplné terno tahle vlečka sice není, ale při troše dobré vůle by až tam třeba mohly končit a začínat (minimálně vybrané) přímé osobní vlaky z HK/Pardubic (místo Jaroměře), protože frekvence do těch vesnic ke Staré Pace je tak na „sólo šukafón“ a místo v Jaroměři by mohla přestupovat na kopci nad Dvorem. a i Jaroměř by tím získala přímé spojení s další městskou zastávkou. Jančura by pak mohl jezdit snáze do/z Liberce v hybridech a posléze jen v BEMU s tím, že tu další trať by SŽ mohla drátovat etapově po částech postupně tak, jak by to vycházelo pro… Číst vice »
Třeba vlečka ze Mstětic by mohla být základem pro kvalitní spojení silně se rozvíjejících Nehvizd s Prahou a možností pokračování do regionu.
A co říkáte na trať z Malešic na Žižkov pro možnost frekvence z Hostivaře a z Běchovic?
Vzhledem k plánované výstavbě mi přijde vhodnější využít trať pro stavbu TT která obyvatelům nové čtvrti nabídne spojení do Prahy, než tamtudy lifrovat lidi z Běchovic, kteří by akorát přetížili TT Olšanská
To už je dneska ovšem, bohužel, zcela passé.
Pro připomenutí, jak to mnozí zpochybňovali. 😉
https://zdopravy.cz/mestska-cast-praha-cakovice-zahajuje-opravu-vlecky-chysta-ji-pro-osobni-vlaky-76533/?comments=1#comments
Já jsem nezpochybňoval, že to jde postavit, ale od začátku říkám, že to je nekoncepční kravina.
A máte moje naprosté sympatie – ale když měl v době, kdy si to vymyslel, Langusta patřičné zastání na ROPIDu, tak proč by mu tu hrašku nezařídili.
Jakože linka S34 do Čakovic, nebo její protažení k Zámku?
Dvě lokálkové zastávky za 6 mega? Co na to SŽ se svojí KV aréna za 20 (před pár lety)?
Sajeme Železnici
Soutěžila MČ zabezpečovací zařízení nebo je u to ztráta času a možný dodavatel je jen jeden?
Třeba z Opočna do Dobrušky se jezdí bez zabezpečovacího zařízení a jistě tam jsou i nějaké přejezdy. Asi budu dělat konzultanta.
Ale asi to neplatí pro obvod žst. Opočno. 😉
A spočítal jste dopravní moment na přejezdu?
Aby jste toho konzultanta vůbec mohl dělat… 🙂
Mezi Opočnem a Dobruškou je přejezdů 8, přičemž PZZ z nich nemá ani jeden. Dokonce ani ten, co je přímo v obvodu žst. Opočno vedle autobusové zastávky. Na druhou stranu tam jezdí celé dva páry osobních vlaků denně (jeden ráno, druhý odpoledne) + občas manipulák se dřevem.
Nesoutěžila, když nemá ještě zajištěné financování.
Pro určení vhodnosti až potřebnosti PZZ – přejezdového zabezpečovacího zařízení je určující 1.) nejen vytížení tratě počtem vlaků (zde u linky S34 dnešní rozsah 2x 15ti spijů -https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/1334/20241215/1334_(3212_301)Z.pdf v pracovních dnech dává výhledově smysl rozšířit na obdobný jako mají BUS linky MHD – denně od cca 5h ráno do cca 1h nasledujícího dne minimálně 2 vlaky za hodinu, protože 1 z centra/Masarykova nadr. a naopak 1 zase na něj = 40 vlaků denně, ale po modernizaci trati se zdvoukolejněním a eletrifikací přes Satalice a Kbely se dá interval zkrátit na poloviční až čtvrtinový = zdvou až zčtyřnásobit počet spojů na… Číst vice »
A zkusil jste se také zamyslet nad tím, kam by se ty vlaky na Masarykovo nádraží vešly a jak by se tam (nebo nakonec i kamkoli jinam v centru ŽUP) vůbec dostaly? A ty „obracáky“ na rajské zahradě ukončíte (uvrátíte) jak a kde – na širé trati, a zpět do Satalic pojedou „proti srsti“?
Rajská zahrada je teď nově přestavěná, do toho se asi nebude sahat až do zčtyřkolejnění Vysočany – Skály (Horní Počernice). Bez zásahu tam moc obracet nejde a po zčtyřkolejnění by mělo jít procpat celkem slušný takt přinejmenším do Vysočan – do centra ovšem až po výstavbě alespoň jednoho z tunelů