V Brně začala náročná stavba městského okruhu v oblasti Tomkova náměstí, potrvá tři roky
Vizualizace úseku VMO Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: Brno.cz
Ze stavebního hlediska jde o náročný úsek s několika mosty a dvěma mimoúrovňovými křižovatkami.
A od kdy máme čekat definitivní rozvrat tangenciálního spojení severu a severovýchodu Brna definitivním zrušením trolejbusů?
Tak na jsem na vlastní oči viděl co to zahájení stavby vypadá. Dalo by se to 3 (cedule s vizualizaci a reklamou na stavitele), 2 (chemické záchody), 1 (šutr s plaketou) a možná do konce roku bude i těžká technika.
Jak koukám, Brno asi nebylo očkováno proti Kotasovu moru.
A přitom to Kotas nedělal.
Tak se z toho zřejmě stal Oficiální Národní Styl Dopravních Staveb, protože to vypadá jako generická kotasovina použitá na Barrandově, na Novém spojení, na estakádě u Lahovic a mnoha dalších stavbách. Nu, zřejmě už si Mistr vychoval v Sudop Group stádečko projektantů, který to zvládnou vlastními silami. Každopádně architektonicky je to fakt příšerný a naprosto anachronický.
Kdyby v SUDOPu, je to docent a regulérně chová stádečko na ČVUT, kde VEDE vlastní ateliér.
Okruh je potřeba, ale když je to sakra v centru města, tak by se někdo v ŘSD mohl podívat, jak podobné stavby vypadají v Rakousku a Německu. Ty sjezdy jsou fakt tragédie – jako by to byla křižovatka uprostřed ničeho…
Ono to ani zdaleka není v centru města. A bohužel platí, že ať se v Majlontě nebo Husovicích postaví cokoli, vzhled těchhle čtvrtí to nemá šanci zhoršit.
Za centrum města se vzhledem k výstavbě nového nádraží považuje i Komárov…
Jsem zvědav, kolik na té zastávce šaliny bude po dokončení vystupovat lidí, příjemné to bude asi snad ještě míň než přestup v pisárkách…
Pokud se novému nádraží, jestli někdy bude, povede udělat z Komárova centrum, bude to zázrak. Ale zatím to centrum není garantovaně, stejně jako Husovice a Majlont – dvě dědiny napřed živelně přerostlé do dělnických kolonií a potom doražené zázraky typu seřaďovák, cementárna, teplárna nebo „magistrála“ Karlova-Provazníkova. Tohle je prostě periferie, část šedé zóny mezi centrem Brna a sídlišti okolo.
A tahle stavba už se postará o to, aby to tak zůstalo…
A kudy jinudy by měla jít I/43?
pardon, I/42
Mluvíme o podobě té MÚK a ta by podle mě rozhodně mohla být o dost lepší a méně agresivní vůči okolí i při vedení samotného okruhu stejnou trasou.
Čtyřproudový most se sjezdem na každou stranu – co je na tom agresivního?
A jak tedy by ta MÚk měla konkrétně podle Jakuba P vypadat? Co by mělo být jiné? Obecných vět napíše kdokoliv mnoho…
OK, berme tedy, že okruh tam být musí a tedy nebudeme řešit, co je nahoře na těch pilířích, jen spodek, do kterého jde jedno sjezdové a jedno nájezdové rameno. Na každém bych udělal normální, klasickou městskou T křižovatku s Karlovou s kolmým křížením. Důležité je to zejména na tom sjezdovém, kde to dá řidičům sjíždějícím z okruhu jasný signál, že už jsou v normálním městském provozu a ne na okruhu vyhrazeném pro motorová vozidla a musí tomu přizpůsobit styl a rychlost jízdy. V navrhovaném stavu se např. hodně bojím toho křížení šikmých pruhů, kde ti sjíždějící na Karlovu na sever… Číst vice »
souhlas, to křížení sjedzových/nájezdových ramen ve tvaru X je špatné. podle vizualizace to vypadá, že by snad tam bylo na výšku dost místa, aby se neprotli, ale obešli mimoúrovňově – to by bylo super.
Ten kříž na Karlově se mi taky nepozdává, zbytečná kolize navíc.
Jenže ta vizualizace je prastará, chtělo by to smínek z prováděčky…
Přesně tak.
Ono by to tak zůstalo i bez ní. Nebo si myslíte, že by tam bez tohohle mostu vznikl nový Kravák, v dolíku mezi tratěmi, seřaďovákem a teplárnou?
Mno kdyby se mělo znova přesouvat centrum Brna (kdysi bylo na Starém Brně), tak radši někde okolo Lužánek než uprostřed průymslového brownfieldu, na doslech od seřaďovacího nářadí a pod čtyřkolejnou železniční tratí.
Tak se běžte někdy podívat po Provazníkově, koukněte dolů ze stráně na Husovice a možná budete překvapen… samo z uličního prostoru to může někde vypadat různě a o Toimkáči radši nemluvit… ale je to škoda, že se to neudělá trochu kultivovaněji.
Ano, takže místo zlepšování to ještě víc zvrtáme. Za 10 let budou Majlont i Husovice z důvodu gentrifikace vypadat úplně jinak.
Kdy jste byl naposledy v Majlontu nebo v Husovicích? Obě čtvrti se v posledních letech dost zvedly. V Majlontu nové bytové domy a v Husovicích se zgruntu zrekonstruovalo hodně rodinných domků (nástavby, vestavby) i činžáků (Mostecká). Plus oprava ulic. V Husovicích už se nedá sehnat domek k rekonstrukci a s výjimkou několika lokalit už tahle část poměrně výrazně prohlédla (Rotalova).
S touto stavbou mám jediný problém a to ten že nechápu proč se nezačne stavět od budoucího tunelu Vinohrady přes seřazovací nádraží a až postoupí stavba úseku VMO Žabovřeská do nějaké další fáze tak potom začít omezovat byť neúplné dobře fungující ale pořád kapacitní úsek okruhu Tomkače a přes Svitavu.
Ještě bych pochopil stavbu změněneho propojení Merhautova Tomkač aby se měli opět kde vyřadit drataři pro trolejbusy
Když by se čekalo na “někdy”, možná by se Brno nemuselo dočkat. Jde o peníze, rozestavěné půjde z velké části do OPD II. V dalším období je pro I.tř celkem asi tolik, jako na dvě stavby co nyní na VMO běží … a jak bude vypadat rozpočet dalších let lze asi tušit… strategie ŘSD musí být jasná, co bude rozestavěno do jara příštího roku tak to už dostaví.
Bohužel to tak dopadlo, že se to sešlo naráz. A mám jisté obavy o napojení mostu přes Tomkáč na současný most přes Svitavu. Aby z toho nebyla horská dráha, provizorium na několik let. Takhle se aspoň oddělí doprava jedoucí na Vinohrady od té, co směřuje na jih.
Držme palce geologům, ať se jim daří s průzkumem. Stanovisko EIA je kladné.
Most přes Svitavu půjde k zemi taky a bude úplně nový asi o 5m výše. Můj odhad prácí je následovný: most se rozdělí ze současných 2+2 na 1+1 pomocí city bloků a druhá půlka se strhne a začne se stavět nový most s nájezdy až bude tato půlka hotova začne se teprve řešit Tomkač a napojení na Husovicky tunel
Spíš odhaduju, že se jako první postaví prodloužení Provazníkovy vedle Amfory až na Dukelskou plus nájezd z Dukelské na okruh, převede se na ně provoz z/do tunelu a začnou se vrtat základy pro pilíře přemostění.Omezení asi bude dost masakr, nejspíš se bude hodně využívat zkratka po Dolnopolní a mezi garážemi na Markéty Kuncové, případně po Soběšické.
Jo to by zbyl vždycky aspoň 1 pruh v každém směru. Tlačenice. V trolejbusu taky.
Monžá by stálo za zvážení mostní provizorium pro chodce v ose Kaloudovy. Že by si člověk vystoupil, předešel dva trolejbusy a na Tomkáči chytil dřívější spoj.
V trolejbusu? To těžko, ten se má zrušit.
To vím, že půjde do drtičky. Reagoval jsem na možnost postavit jen tu část nad Tomkáčem.