Doprava ve městě

V Brně testují chytré označníky na zastávkách. Mluví a data mají on-line

Interaktivní označník BiZON, který se začal testovat v brněnské MHD. Foto: Vars Brno
Interaktivní označník BiZON, který se začal testovat v brněnské MHD. Foto: Vars Brno

Dopravní podnik města Brna (DPMB) začal testovat nový interaktivní označník, který má cestujícím přinést více informací a přitom mít nižší spotřebu energie než stávající. Zatím je jen na tramvajové zastávce Mozolky. Jeho distributor v Česku, společnost Vars Brno, chce s označníkem nazvaným BiZON proniknout do české městské hromadné dopravy.

Označník používá displej typu e-paper, který znají například uživatelé čteček, takže má podle distributora velmi dobrou čitelnost. Zastávka je interaktivní, cestující mohou například listovat jízdními řády a mapkami, navíc jsou jim k dispozici informace o odjezdu nejbližšího spoje. Ukazují se například i tarifní informace, označník rovněž umožňuje hlasové oznámení z dispečinku při mimořádnostech.

Je to cesta, kterou chceme jít. Nebudeme se bránit ani jiným technickým řešením tohoto označníku,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek, který se nebrání myšlence osadit do budoucna interaktivními označníky většinu zastávek v Brně.

Zařízení umí komunikovat s nevidomými, kterým data z displeje přečte. Veškeré informace i o výlukách či mimořádnostech se nahrávají do označníku online. Testovaný panel má o 90 % nižší spotřebu než elektronické informační panely, takzvané ELPy instalované od roku 2014. Těch je v Brně zatím 50 a letos jich přibude ještě dalších 35.

Testování je zdarma, DPMP zřídil speciální adresu, kam cestující mohou posílat zkušenosti se zařízením. Samotnou montáž a údržbu provádí společnost UniCab. Vars chce jít cestou lokálních partnerů. „E-paper displej není v Česku novinkou, již jej zkouší i jiná města. Co je však v Brně revoluční, je interaktivita a autonomie takového dispeleje,“ řekl předseda představenstva Vars Brno Tomáš Miniberger. Podle něj je takový typ displeje pro venkovní označníky ideální: displej se chová jako papír a slunce mu nevadí a je energeticky velmi nenáročný. Označník má i vlastní fotovoltaický panel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Eda
Host
Eda

Je sice hezké, že DPMB chce jít s dobou, ale je otázkou, zda zrovna toto je ideální. E-paper beru – to je věc na takové záležitosti šikovná. Aktualizace jednoduchá, spotřeba elektřiny nízká, čitelnost i na sluníčku dobrá. Tato cesta je určitě vhodná. Co mě ale zaráží je skutečnost, že by si mohl člověk na tomto zařízení něco vyhledávat, zobrazovat či listovat i v jiných informacích. A co ostatní lidi, kteří se budou chtít podívat na jízdní řád? Tento zobrazovač má být jednoznačně jednoúčelový, a to pro zobrazování jízdního řádu a pro nic víc. Klidně ať je další displej pro takové… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Naprostý souhlas – ale (jako obvykle) „Brňáci“ …

E.M.
Host
E.M.

Nic o tom neví, ale už má „jasno“…inu, (jako obvykle) ajznboňáci v důchodu…

E.M.
Host
E.M.

Horní část s aktuálními odjezdy je zobrazena trvale, takže i kdy by si s tím někdo hrál, ostatní se mohou bez problémů podívat kdy to pojede. Ve spodní části je pouze jízdní řád a seznam zastávek pro každou linku plus tarifní info. Takže pokud není někdo vyloženě zlomyslnej dement, tak není důvod se s tím dlouhé minuty mrcasit, tolik dalších info v tom prostě není.

Eda
Host
Eda

To je sice hezké, že dva aktuální příjezdy jsou tam stále, ale ostatní info nikoliv. Docela často mě zajímá i kudy jede spoj, což je zejména v době výluk důležité. Nebo stačí pár turistů (podle vás v podstatě těch „zlomyslných dementů“) a ke sloupu se nemáte šanci ani přiblížit. Ono se stává často i nad papírovými jízdními řády, že se u nich nějaký tuzemec zdrží docela dlouho a ostatním tak překáží, aby se podíval na to, co chce – tj. na jakékoliv informace, které jsou uvedeny ve standardním jízdním řádu, tak jak jej známe nyní v papírové podobě. Tohle je… Číst vice »

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

„nižší spotřeba el.energie než stávající“ – tím DPMB myslí než stávající papírové označníky? Tak to vynalezli perpetuum mobile..

(chápu že tím myslí ty světelné tabule na přestupních uzlech, ale tento označník testují na normální zastávce, to nelze srovnávat..)

Nápad to může být dobrý, ale tato argumentace je trochu mimo.

MildaIV
Host
MildaIV

Tipnu si že i cena bude mimo. Kdyby rači udělali pořádnou appku do mobilu nebo lepší webovou stránku, která ukáže to samé podle aktuální polohy. To by náklady byly prakticky 0.

RH
Host
RH

Kdyby „rači“ Češi hledali místo nadávání. To by tady byla prakticky civilizace. https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.zolex.iris

Miropiro
Host
Miropiro

V článku je to pak popsáno. Na některých zastávkách jsou elektronické informační panely, takzvané ELPy instalované od roku 2014. S těmi je to srovnáváno. Jinak úspory by to mohlo přinést. Vezměte si, že dnes kvůli každé změně jízdních řádů musí vylepovat nové jízdní řády … u tohoto jen na dálku zadají výměnu a šetří se …