Doprava ve městě Dopravci Železnice

V Brně se po půl roce vracejí vlaky opět na dolní nádraží

Stanice Brno, hl. nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Stanice Brno, hl. nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cestující, kteří chtějí v Brně využít vlak, musí po půl roce místo na hlavní nádraží na nedaleké dolní nádraží. Důvodem přesunu na stanici, odkud jezdila většina vlaků z Brna celý loňský rok, jsou stavební práce mezi hlavním a židenickým nádraží.

Omezení potrvá od soboty 4. července až do 2. srpna. Podle informací na stránkách Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje budou některé vlaky končit už v Králově Poli. Obnoví se také posilová tramvaj P6 a autobus 61 začne zajíždět k dolnímu nádraží.

Na dolní nádraží zamíří vlaky linky R9, tedy spoje do Prahy přes Havlíčkův Brod. Dosud končí na hlavním nádraží. Výjimkou jsou vlaky R9/990, 988, 991, 989, které začínají/končí v Brně hl. n. Linka R8 Brno – Bohumín bude zkrácena jen do brněnského hlavního nádraží.

V případě spěšných vlaků Pernštejn na dolním nádraží začínají, končí ale na hlavním. Osobní vlaky z Blanska do Křenovic budou mít speciální výlukový jízdní řád, pojedou ale přes hlavní nádraží. Vlaky, které jezdí ze Židlochovic do Tišnova, skončí cestu v Brně na hlavním nádraží, do Tišnova nedojedou, a vlaky mezi Břeclaví a Tišnovem pojedou přes dolní nádraží a hlavní vynechají.

 

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MMM

Nevím, proč po dobu výluky nemůžou zastavit expresní spoje na Prahu v Židenicích, přestup z S3 bude opět výživný.

Martin z topírny

To je hnus, co se v tom Krně furt děje…

A opět – již tradičně to nejvíc „obsrala“ S3 + R9 – zřejmě se páni radní z Kuřimi, Tišnova a pod. lokalit méně snaží jak pan starosta Židlochovic – tam jezdí vlaky téměř bez úprav

Osobák cca se 150 lidmi se na hlavní nevleze – ale RJ asi s 10 cestujícími do Brna Králova Pole – projede 🙂 jak komické…

Ignác

RJ končí na hlavním, během výluky na KrPole nejede

Pedro72

Kdyby něco z toho byla pravda, bylo by to na pováženou. Ale není.

Jedine vlaky

Raději stávající, odporné, hnusné nádraží, ale s napojením na MHD, než nové někde na poli s pouhou obsluhou kloubovým autobusem. Pokud se postaví nádraží u řeky..dopadne to jak se Zvonařkou. Tedy k nádraží nebude rozumné napojení MHD, i kdyby se postavily 2 tramvajové tratě. (Přestupy navíc, prodloužení jízdní doby, nedostatečná kapacita, více autobusů)..

Petr766

Samozřejmě že ne. Dolní mohlo dávno stát a ušetřili bychom si každoroční x měsíční šaškování s výlukami.

Petr766

A nejlepší je demagogicky započítat (údajné) prodloužení jízdní doby (ačkoliv hodně lidí to bude mít na Dolní rychlejší, vůbec nebudou muset šaškovat na hlavním…), ale takticky zapomeneme, že ty 2-3 minuty jízdní doby navíc ušetříme zkrácenou jízdní dobou vlaků nebo tím, že šaliny nebudou čekat na volné nástupiště od Nových Sadů až na Hlavák….

Pavel P.

Zkrácení jízdní doby ve vlaku, při jízdě na hlavní nádraží, se teoreticky týká pouze směrů Břeclav, Střelice a Chrlice v důsledku kratší trasy, která je následně překonávána MHD nižší rychlostí, takže celková jízdní doba zhoršena. Vlak ušetří cca 1 až 2 min, autobus na dolní jede 4 minuty. Čekání u Nových Sadů a Hlavního nádraží zůstane stále, nanejvýš se přesune od vlastních nástupišť na křižovatky Nové Sady x Hybešova a Křenová x Dornych – tzn. místa kde se nové tramvajové tratě napojují na stávající síť. Vyhnutí se Hlavnímu nádraží (současnému) bude zajímavé pro cesty ze směrů Břeclav a Střelice na… Číst vice »

Pavel

Je pravda, že letos se tu výluku podařilo opadu tajit do poslední chvíle. A vzhledem k tomu, že výluky nejsou po celých linkách, ale jen po částech, budu to hodně velký zmatek. Třeba oblíbená víkendový vlak Pernštejn začíná na Dolním, ale večer přijíždí na Horní.
Snad se již brzo dočkáme modernizace brněnského železničního uzlu. Zatím ještě pár let musíme strpět současný stav.

Jiří Kocurek

Mno ještě se bude muset rekonstruovat celé Židenické. A odsun/neodsun nádraží na to nebude mít pražádný vliv. Stejně jako neměl vliv na opravu trati z Králova Pole do Maloměřic. Stejně jako odsun/neodsun nádraží nemá vliv na stavbu přestupního terminálu v Lískovci. Stejně jako odsun/neodsun neměl žádný vil na rekonstrukci nádraží v Líšni nebo výstavbu nadjezdu tamtéž.
To všecko znamenalo výluky a byly by úplně stejné, ikdy se nádraží přesunulo do Heršipc.

CeV

Kdyby osobáky končily v Kr. Poli/Židenice a z opačného směru Dolní/Chrlice, nemuselo by se to řešit. Balíci to můžou dojet MHD.

Johnczek

Vy už jste asi dlouho nejel ze Židenic nebo Chrlic do centra, viďte? 🙂

Jiří Kocurek

Toho bych tipoval na speciální expres Srbská – Hlavní za dozoru policie ČR. A když to stačí jemu, tak i všem ostatním.
Pro neznalé: Expresní spoj pro kotel Sparty/Slavie/Baníku po fotbale. Aby se cestou nezatoulali.

CeV

Pro tupé ze Zlínského kraje a milovníky Arrivy:
Nehovořím o této konkrétní výluce, ale celem problému nádraží s kapacitou.

Ondřej Holub

Hmm, letos se to teda podařilo tajit do poslední chvíle… Nu což, sice se z pohledu cestujícího opravou nic nezlepší (nedělám si iluze), ale snad se to cestování po opravě aspoň nezhorší (jako se stalo třeba mezi Maloměřicemi a Židenicemi) 🙁

ukulele

Co se tam stalo?

Jiří Kocurek

Předělali zabezpečovací zařízení a přemístili návěstidla. A teď prý nevycházejí zábrzdné vzdálenosti.
Stačí postavit na Dolním nádraží, na zelené louce, nové Hlavní nádraží a problém pak má být vyřešen.

Martin z topírny

Za nemalou investici se díky nepovedenému projektu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení – tak většina spojů S3 od Kuřimi + R9 má po rekonstrukci jízdní dobu + cca 75-90 vteřin navíc…a to se vyplatí

Petr Novák

Takže s linkami 2 a 3 se tentokrát jako s náhradní dopravou nepočítá? To je škoda. Myslím, že právě loňská výluka nám ukázala, jak moc je potřeba aby při výluce na hlaváku sloužily jako náhradní doprava.
A na dolní jsem čekal, že spíš přesunou linku X, která jezdí střídavě na hlavák a do Komárova a teď bude muset jezdit do Komárova trvale, protože 61 mezi Komárovem a hlavákem bude muset něco nahradit. Je to asi drobnost, ale ono i to X by na výlukové lince mezi dolním a hlavním nádražím vypadalo líp, než 61. Ale to už je rejpání.

korda

Brno by mělo mít 2 nádraží Hlavní i to dolní podle toho jak jsou položené koleje to jinak nejde nebo všechno přestavět jak udělají elektrizaci vlári bude jezdit vice vlaků na Kyjov a na Vyškov už jeto na hraně jedna kolej k Černovické spojce nestačí i Černovická spojka by se musela napojit na dolní nádraží

Pedro

Zkuste místy napsat tečku. To je takový ten puntík na oddělení jednotlivých vět. Třeba by Vaše vyjádření bylo alespoň trochu srozumitelnější.

realista

Větší srozumitelností ovšem nerozumnou podstatu toho názoru (= dvě osobní nádraží místo jediného) neodstraníte – jen bude více a dříve patrná.

K.S.

Nemusí být, pokud se provede nějaká rozumná segregace, buď směrová, nebo vrstvová. A pokud se udělají další menší úpravy, například se na Dolním postaví další peron, přidá kolej a upraví se zhlaví tak aby tam byly průjezdné koleje z průtahu a ne 2 na průtahu, jedna předjízdná a divočina pro náklady ranžírem. Další možnost je že 2. hlavní bude v Židenicích, ale tam by se muselo hrábnout do nádraží už dnes, pak by se muselo hrábnout i do projektu, který má málo hran na něco takového. Musely by se popropojovat tratě v rozpletu atd. Na dolním se zase ale dají… Číst vice »

Jiří Kocurek

Můžu mít taky blbý nápad? Tramvaj linky 1 bude projíždět zastávku Hlavní nádraží a zastaví až na Nových sadech. Zatímco tramvaj linky 8 projde zastávku Nové Sady a zastaví až na Hlavním nádraží. Lidi si přestoupí…

K.S.

To dojdou…

pamětník

Tak nějak k tomu přistupovali (když měli „regulérní“ možnost vládnout) bolševici – že by se to už zase vracelo?

Petr766

Děláte, jako by více nádraží ve větších městech nikde nebylo

Jedine vlaky

Nikdo přece nejezdí na hlavní! Přesně tak! Stačí přidat peróny na Dolním a 61ku dát nejlépe v 3kloubovém vedení po 3 minutách.

Petr766

Stačí tam udělat nové nádraží.

Cargo

Nebude nějaký oběh jezdit žehlička ?

Petr766

Je to smutné, každý rok menší či větší výluky, přitom dávno mohlo být nové moderní nádraží. Jen díky hloupým aktivistům se nedá v Brně nic postavit.

Haha

Radši nic než vylhané Ac, které by nic neřešilo, protože vylhaná dopravní prognóza – nestačí ani dnešní dopravě, v SP nejsou započteny ani vlaky RGJ. 😡

Panda

To si vážně myslíte, že nebýt aktivistů, tak by se našlo sto miliard na nové nádraží a SJ diametr? 😀

Bardotka

Kdo mluví o SJ diametru?
A těch 40 miliard mělo být nejen za nádraží, ale za přestavbu a modernizaci kompletně celého uzlu Brno, hl. nádraží

Petr766

Mohlo už dávno být zafinancováno (samozřejmě před těmi 10-15 lety za lepší peníze) a postaveno. Když zvládlo Rakousko o dost větší projekt za cca 4 roky…. tak proč ne tady.

Pavel P.

Pokud vím, tak Rakousko ve Vídni nahradilo dvě hlavová nádraží jedním průjezdným, a tak vzniklo nové hlavní nádraží ve Vídni, a to prakticky ve stejné poloze jako předchozí stanice. Ostatně tohle se v Brně řešilo už když se stavěla trať do Prahy. Rozdíl Vídně oproti Brnu je v tom, že nebylo potřeba zásadně předělat MHD, což je něco, co přesun nádraží v Brně potřebuje. Zároveň jsou investice do MHD omezené na jednu tramvajovou trať (Bulvár), spojku na Plotní, a možná ještě trolejbus přes Bulvár a Hybešovu na Mendlák. Reálně čekám, že se protlačí nové nádraží, zjistí se že je tam… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Aktivisti mají tentokrát víc pravdy, než si myslíte. Základní chybou je zrušení samostatných koridorů pro osobku a cargo a vecpání na jeden společný. Dalším neřešitelným rébusem je přivedení rozumné MHD na Dolní. Jak prohlásil nebožtík Dukát: „Odsun je bez diametru nemožný a s diametrem zbytečný. Takže lepší bude postavit ten diametr, který pomůže a neuškodí.

Pavel P.

Stavět nádraží v podobě, v jaké bylo ve studii proveditelnosti, není dobrý nápad. Zde je pár důvodů: Nedostatečná MHD – dvě tratě a autobusy nestačí na nápor z vlaků a autobusů z jihu Brna. Kapacita dráhy s bídou zvládne očekávaný objem dopravy, který nezahrnuje jediný komerční vlak. Nákladní doprava jezdí převážně v noci a to i 9 za hodinu přes Židenice. Úspora času vyšla pozitivní díky tomu, že se silně hodnotila doba čekání na spoj – např. zkrácení intervalu ze 30 na 15 minut je považováno za ekvivalent zkrácení jízdní doby o 10 min. Nové nádraží by byla pěkná věc,… Číst vice »

Petr766

MHD je řešitelná, nemusí přece jezdit k nádraží všechny linky, to je úplně zbytečné.

Pavel P.

Máte pravdu, MHD jde vyřešit, ale otázka je, jakým způsobem a za kolik. Pro informaci, předpokládaný tok cestujících ve špičce je jen z vlaků kolem 16 000 osob za hodinu v jednom směru (denní obrat 117 tis, 13,5% jede ve špičce – hodnoty dle studie proveditelnosti), tzn. narvaná šalina (270 lidí) za minutu jen na obsluhu nádraží. Jinak řečeno, je potřeba přibližně 4 čtyřnásobek kapacity linky 1 ve špičce pracovního dne, mimo prázdniny. Osobně jsem toho názoru, že takové toky cestujících nepůjde bez diametru zvládnout. Navíc by diametr pomohl i s kapacitou uzlu. Jenže se vracím k problému – kdo… Číst vice »

Lex

Studii pro výběr typu diametru zadalo město pokud se nemýlím. Nedivil bych se kdyby „nejlépe“ vyšel diametr pro vlaky (oproti metru či šalinám), protože by to byla investice SŽ a ne města. A kdo to zaplatí? To se necháme překvapit A ještě co se pozemní MHD, tak ta jde s odsunem nádraží celkem do kopru. Např. teď se staví šalina do Kampusu tak aby bylo přímé spojení z hln a co se stane po odsunu? Pokud bude linka 8a jezdit na dolní, tak se prodlouží trasa o pár set metrů a 1 či 2 zastávky a několik světelných křižovatek, takže… Číst vice »

Adamgolias

Nesmíte věřit všemu co se povídá , pokud tedy za aktivisty nepovažujete demokratický volené zástupce lidu

Jiří Kocurek

Aktivista je každý, kdo nemá ten jediný správný názor: Přestupní vazby roztrhat!

Petr766

Myslíte ty demokraticky zvolené zástupce, kteří se během 4 letého období totálně znemožnili a kromě pár MČ už nikde naštěstí nejsou?

K.S.

Tak on je hlavně problém v penězích, smíchání nákladní a osobní dopravy v přetíženém uzlu, křížení výhybkami a ne přesmyky… Samozřejmě některé věci by mohly řešit jiné změny sítě, například vybudování II. hlavního tahu, ale ten je asi nereálnější než nádraží v Brně. Přesun není problém, ale musí se celý přepočítat a předělat. Tedy, buď předělat, nebo udělat kapacitu pro náklady někudy jinudy, ale to se nedá asi čekat pokud nebyl nikdo s to udělat přesmyk v Třebové pro Olomouckou trať aby do osobního vedla čtyřkolejka a úrovňová 2+2, nebo pokud nejsou s to ani začít pracovat na kapacitě Třebová… Číst vice »

Lex

Teď se zpracovává dur na židenické nádraží včetně jeho propustnosti. Židenice mi přijdou nové jako největší problém Brna.
Průplety nákladní dopravy mezi osobní se zrealizují jen těžko a beztak se musí dopravní technologové hroutit!!!

A nezapomínejte na to, že o Brnu se rozhoduje na SŽ.

A pokud by byl nějaký obchvat Brna, tak bych to krásně započítal do nákladů uzlu a pak nádraží v centru za 60 mld a 100 mld za odsun+obchvat, by mohl změnit názor neodborné veřejnosti 😉

K.S.

Máte nějaké info k Židenicím? Která verze je v jednání?

Pokud bude ta nová trať dost daleko od Brna, třeba pokud se bude dělat kapacita někde na severu, nebo pokud to bude II. Hlavní tah, tak to není důvod k nákladům na ŽUB započítávat.

Lex

Pokud ta trať bude muset vzniknout z důvodu nedostatečné kapacity židenických zhlaví nebo diametr pro odlehčení osobní dopravy, tak jedno či druhé by mělo být k ŽUBu započítáno, chápu že i kdyby to vedlo mimo Brno, tak ale je to nuceně vyvolaná investice bez které by uzel kolaboval (ve vztahu k Petrovu kde by to nebylo potřeba při zachování trati přes dolní nádraží). A co se týče jednání o Židenicích, tak ve chvíli kdy kordis požaduje flexibilní časově průjezdy, kvůli zpoždění, a zesnad navýšení počtu vlaků denně (kdy dost nákladních vlaků jezdí i ve dne – znám z vlastních zkušeností),… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jakože když by se nádr odsunul, tak by se ten most přes Bubenčíkovu opravovat nemusel, jo?