Doprava ve městě Tramvaje Zprávy

V Brně se po letech pustili do opravy tramvaje zvané „dřevák“ z roku 1943

Historická tramvaj číslo 107 DPMB. Pramen: DPMB
Historická tramvaj číslo 107 DPMB. Pramen: DPMB

Dopravní podnik města Brna (DPMB) se pustil po 14 letech do velké opravy staré tramvaje číslo 107, které se pro dřevěné obložení ve městě přezdívá „dřevák“. Tramvaj z roku 1943 je ze sbírky dvanácti veteránů dopravního podniku nejvyužívanější.

Podnik k opravě využívá čas, který získal prozatímním zrušením nostalgických linek H4 a H24 kvůli nákaze. Práce probíhají v ústředních dílnách DPMB, kde montéři revidují brzdy nebo elektrickou výzbroj. Vůz také dostane nové dřevěné opláštění a lak.

„Snažíme co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,“ uvedl vedoucí programu retrovozů DPMB Jiří Černý.

Práce na voze by měly být hotové ještě na jaře. Kdy jej lidé v novém kabátě uvidí, ale není zatím jasné. Start nostalgických linek je odložen na neurčito. „Jedna věc je současná situace s výskytem koronaviru, druhá jsou opatření, která budeme muset přijmout na snížení obrovských ztrát, které nám v jejím důsledku vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,“ doplnil šéf podniku Miloš Havránek.

Vůz číslo 107 byl vyroben v roce 1943 Královopolskou strojírnou Brno, cestující vozil do roku 1971, kdy přešel pod Technické muzeum v Brně. Spolu s vlečným vozem se do DPMB vrátil v roce 1989, od kdy je využíván jako historické vozidlo. V roce 2006 prošel vůz první kompletní renovací. Vůz má kapacitu 28 míst k sezení a 20 ke stání. Ročně po Brně najezdí kolem 2000 kilometrů.

Historická tramvaj číslo 107 DPMB. Pramen: DPMB
Historická tramvaj číslo 107 DPMB. Pramen: DPMB
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

„Podnik k opravě využívá čas, který získal prozatímním zrušením nostalgických linek H4 a H24 kvůli nákaze.“

Ty linky každoročně začínají jezdit až ve druhé polovině června (a jezdí pak do září).
Tzn. ani při nouzovém stavu by v dubnu či květnu nejezdily.

xyz

** Samozřejmě myšlen opak – při NEEXISTENCI nouzového stavu by v dubnu/květnu nejezdily.

Jakub

Dobrý, akorát teda nevím, jestli tam musel být ten označovač jízdenek.

Kuba

Souhlasím, nicméně vzhledem k tomu, že na historických linkách platí normální tarif, tak to holt asi nejde jinak.

Jaaa

Tož stejně tam jezdí průvodčí, tak by ty jízdenky mohl štípat. 🙂

Dalibor

aspoň by nemusel svítittou barnou…

Kalanis

I Pražákovo T2 dostaly ten nový označovač pro nákup jízdenek. A že ten vypadá opravdu divně.