V Brně se po letech pustili do opravy tramvaje zvané „dřevák“ z roku 1943
Dopravní podnik města Brna (DPMB) se pustil po 14 letech do velké opravy staré tramvaje číslo 107, které se pro
Dopravní podnik města Brna (DPMB) se pustil po 14 letech do velké opravy staré tramvaje číslo 107, které se pro dřevěné obložení ve městě přezdívá „dřevák“. Tramvaj z roku 1943 je ze sbírky dvanácti veteránů dopravního podniku nejvyužívanější.
Podnik k opravě využívá čas, který získal prozatímním zrušením nostalgických linek H4 a H24 kvůli nákaze. Práce probíhají v ústředních dílnách DPMB, kde montéři revidují brzdy nebo elektrickou výzbroj. Vůz také dostane nové dřevěné opláštění a lak.
„Snažíme co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,“ uvedl vedoucí programu retrovozů DPMB Jiří Černý.
Práce na voze by měly být hotové ještě na jaře. Kdy jej lidé v novém kabátě uvidí, ale není zatím jasné. Start nostalgických linek je odložen na neurčito. „Jedna věc je současná situace s výskytem koronaviru, druhá jsou opatření, která budeme muset přijmout na snížení obrovských ztrát, které nám v jejím důsledku vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,“ doplnil šéf podniku Miloš Havránek.
Vůz číslo 107 byl vyroben v roce 1943 Královopolskou strojírnou Brno, cestující vozil do roku 1971, kdy přešel pod Technické muzeum v Brně. Spolu s vlečným vozem se do DPMB vrátil v roce 1989, od kdy je využíván jako historické vozidlo. V roce 2006 prošel vůz první kompletní renovací. Vůz má kapacitu 28 míst k sezení a 20 ke stání. Ročně po Brně najezdí kolem 2000 kilometrů.