cargo

V Brně chtějí vykopat dávno pohřbený železniční viadukt. Proběhla první měření

Obnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM BrnoObnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM Brno

Brněnský "negrellák" leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem

Přes šest set metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány města na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století.

Má to ale háček. Brněnský „negrellák“ leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. Není přitom jasné, do jaké míry se zachoval a zda ho lze vůbec zachránit. Na to má nyní odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna (KAM). Město počítá s odhalením mostu v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží.

Zkušební měření prvního úseku zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření bude mít KAM k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánuje KAM změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.

„Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline,“ uvedl ředitel KAM Michal Sedláček.

Vídeňský viadukt nechala v Brně postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován.

Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

Vídeňský viadukt v Brně, historické zobrazení. Pramen: KAM BrnoZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM BrnoZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM BrnoObnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM BrnoZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM Brno
Tagy brno Top Vídeňský viadukt
106 komentářů