egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

V Brně chtějí vykopat dávno pohřbený železniční viadukt. Proběhla první měření

Obnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM Brno
Obnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM Brno
Brněnský "negrellák" leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem

Přes šest set metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány města na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století.

Má to ale háček. Brněnský „negrellák“ leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. Není přitom jasné, do jaké míry se zachoval a zda ho lze vůbec zachránit. Na to má nyní odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna (KAM). Město počítá s odhalením mostu v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží.

Zkušební měření prvního úseku zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření bude mít KAM k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánuje KAM změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.

„Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline,“ uvedl ředitel KAM Michal Sedláček.

Vídeňský viadukt nechala v Brně postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován.

Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

in Bruenn!? ++++hezky city.. a jak to muselo fungovat za Rakouska 😊😉 taky v Praze nejsou skoro zadny brnaci

jva

tak on si někdo vzpomněl, že je pod kolejemi viadukt a chce z toho na různých projektech vytřískat prachy… Na mostě přes Svratku jsou 4 koleje a pak už se kolejiště rozšiřuje. Na kolik asi v 19. století ten viadukt byl kolejí? Tipuji max. na dvě. Čili odryjí tak maximálně slepé díry. Zhruba takové, jako má onen myslitel v té kouli na krku. Ale jistě, pár stejně inteligentních se vysněných obrázků na internetu chytí a peníze jen potečou…

sorák

Chce to přečíst si víc než jen nadpis…
1. „Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný…“
2. realizace proběhne nejspíš za x let, až bude v provozu nové nádrží – nebudou potřeba koleje ke starému nádraží – nebude potřeba val – nebudou ty Vaše „slepé díry“

Ačkoli se jedná o zajímavý nápad, kdo ví, kdy a jestli se ho vůbec dočkáme…

Zlámalík

Naprosto nesmyslná „píár“ akce. Letos dokončili opravu toho všeho „nahoře“ za víc jak 2 miliardy. Aby se mohl viadukt vykopat, muselo by se napřed postavit a komplet zprovoznit nové nádraží tak, aby koleje na současné nádraží nebyly vůbec potřeba. A původní viadukt je cihlový, nedělám si iluze, v jakém stavu je (bude) po cca 150 letech zasypání zeminou.
Kdyby radši opravili nádraží současné a odstranili ten bordel okolo, ono by to mohlo vypadat taky hezky a hlavně by to mohlo fungovat. To nové nádraží kvůli plánované malé kapacitě nebude.

leviathan

Ostatně soudím, že pokud je původní stavba vhodná k rekonstrukci, tak ji všemi deseti podporuji jako konečně důstojnou součást pohledu od jihu. Současný val je svědkem doby nepěkných pohledů na urbanizovanou krajinu.

xyz

Stejně je ironie, že na konci roku 2020 (!) se řeší takováto věc, která přece měla být dávno vyřešena – ta promenáda včetně dalších věcí je plánována už nějakých 15 let (svého času v r. 2005 v tehdy nově otevřené Vaňkovce byl vystaven model „Jižního centra“ po odsunu; mimochodem už v tom tehdejším modelu chyběla budova Tesca); po komunálních volbách na podzim 2006 dokonce i (do té doby protiodsouvací) soc. dem. v Brně otočila, že souhlasí s odsunem, a to kvůli tomu, že jedině odsunutá poloha je plně projekčně připravená tak, aby stihla být dokončena do konce roku 2015 tak,… Číst vice »

leviathan

Některým lidem trvá docvakávání déle než by si oni samotní přáli. I nám mnohdy nedocvakává, že něco je v našem i světovém systému špatně…

Jaaa

Spíš by to chtělo vykopat pány z KAMu.

Radovan Novotný

Příště by bylo fajn, když už se motají v kolejišti, napsat Bezpečnostní štítek. Reklama jak kráva, ale zřejmé porušování předpisů SŽ…

Jedine vlaky

Jé už se všichni těšíme, jak osobáky začnou jezdit přes Konečňák..

Slosor

To by byla bomba. Držím palce.

Růža

Po orloji, další brněnská atrakce!

Kofolytik

Tak, a teď ještě tenhle kostel a bude načas hotovo.

https://www.stavebnictvi3000.cz/clanky/zasypany-kostel

K.S.

Co to je? Námět a projekt je to zajímavý, nebylo by od věci to postavit, je k tomu nějaký cenový odhad?

Kajman

To vypadá úžasně.

alfons

to je nesmysl. Stavba při zasypání byla vysipaná hlušinou. autor si neuvědomuje, co by znamenalo ji vyhrabat z vnitra a druhá stránka, že po odebrání by se kostel tak jako tak zhroutil. už teď pod zemí musí mít narušenou statiku. Leda něco jako betonový sarkofág jako v černobylu, peněz na to máme dost….

jan v

Je to studentská práce. Cvičení, které má autora naučit vnímat génius loci a uchopit historickou hodnotu území, kde zdánlivě žádná neexistuje. Je to proces na opačném konci spektra stavebního umění, než utilitární stavby pro dopravu. Nejdená se o návrh určený k realizaci, nýbrž k přemýšlení nad minulostí a budoucností. A byť je to návrh spekulativní, či možná i naivní, cenu publika si rozhodně zasloužil.

Vnější pozorovatel

No to si děláš srandu. Nádraží v Brně připomíná chliv, ti géniové se nejsou schopni dohodnout na novém, voli si tam jedno větší nemehlo než druhý ale budou vykopavat viadukt 😅 tak tohle je možný jen v Brně

Gwann

Prostý lid má jasno, chce mít nádraží tam kde je a max.zbourat tesco. To paní politici opakovaně a pořád se protivi drtivé vůli lidu. A proto je z toho takový chliv.

PS: nejsmutnější na to všem je fakt že nádraží na zvonarce nebude mít dostatečnou kapacitu, asi se nepodaří ho napojit od severu 4kolejema (padlo by několik ulic,co asi brání rozšíření) a skoro všichni ho budou mít o dost dále. Já z 20min pěšky…25-30 minut tramvají.

Takže na prd ve všech ohledech.

Jedine vlaky

Co to píšete. Proč by vlak měl jezdit do centra? I když je to jedna z těch výhod cesty vlakem..v Brně musí být vše jinak..stačí nám ta Vídeňská..

Zdendik

Návrh na 4 koleje je už dávno promyšlený a počítá se s tím. Zpevnění koruny náspů a položení 4 nových stop. Ohánět se „lidem“ smrdí rokem 1948 a následujícími léty. Další maska byl „pracující“. A jak se ozval, dostal ránu.

Jaaa

Jo? A kde?

Gwann

PS: bez ohledu na křížení směru nákladní dopravou projíždějící novým nádražím…(tohle se dělo i na starém nádraží cca do 60-70.let a bylo to důvodem stavby nákladního průtahů…

Jiří Kocurek

„Nádraží v Brně připomíná chliv“ — to nádraží je ve správě Města Brna?

„se nejsou schopni dohodnout na novém“ — 86 % pro reko v centru je zcela jasný výsledek.

Nehledě na to, že je po rekonstrukci. Asi jste tam tak 3 roky nebyl, nebo ignorujete současný stav. Aneb každá lež se hodí, když si chce nědo zanadávat a kopnout.

Zdendik

Souhlasím s tím, že je to chlív a kdyby bylo 86% pro reko, tak je referendum platné. A i zarputilí zastánci „nádraží v centru“ pochopili, že stávající nádraží rekonstruovat nelze, oprava proběhla, aby to ještě pár let vydrželo. Se 650 odjezdy za 24 h je za hranicí kapacity. Pokud by se současný stav zakonzervoval, chodíme na vlak do Modřic a uskuteční se záměr na protažení kolejí podél D1 směrem Ostrava.

Jaaa

Nejabsurdnější na tom všem je, že ho rekonstruovat i rozšířit lze, a je to zdaleka nejlevnější a nejrychlejší varianta s nejméně dopady. Ale to by se muselo CHTÍT.

cestující Veronika

kdyby se vykopala aspoň malá část tohoto viaduktu a udržovala se pro pěší, bylo by to pěkné, ale nechala bych to až do dob, kdy se vyhrabeme z kovida a z nedostatku financí v ČR.

Paja

Tak ono hlavně je nutné napřed přesunout nádraží v Brně 🙂

Gwann

To je nutné nepresunout

Jiří Kocurek

Jenže to nevysvětlíte. Návaznost mezi vlakem a šalinou je nepotřebná a v nové poloze bude lepší (ding-dong). Jakékoliv změny na památkově chráněném viaduktu jsou nepřípustné. Ale tvoří bariéru a tak se nesmí přestavět na vícekolejnou estakádu, která by byla průchozí. A ty sklady v Malé Americe se zrušit nesmí. Ty sklady jsou nutné, co kdyby došla ropa – to je postulát, proti tomu se neargumentuje.
A cože se tam dnes skladuje? Stavební suť z demolic ve městě. Nahoře na kolejích potom traťovka skladuje pražce a na zbytku se odstavují (vyřazené?) osobní vagony. Garážuje tam MUVka.

Frantisek

Sklady by ale bylo fajn zachovat spolu s nádražím. Nejde přeci jen o „došla ropa“. Viadukt lze zachovat a rozšířit. Všechno jde, když se chce. Často je to i levnější než rozmáchlá prázdná gesta.

Jaaa

Ten sklad by šlo přestavět na osobní halu pro VRT. 🙂

Poudy

Kamarád covid nás opustí jistě brzy, ale s tím nedostatkem financí nevím nevím.

Jiří Kocurek

Tak nám zase servírují svíčkovou, ale ten býk pořád ještě běhá na pastvě.

Petr

To mi připomíná 😀 Když vy brizolit, tak my kachličky! A když vy inženýrku tak my… To budete koukat!n 😀

Jirka

Bude to stát obrovské peníze a přínos? Nevidím žádný, bude to sice hezčí, ale zase mosty je potřeba udržovat a opravovat. Peníze je vhodnější vynaložit na něco jiného.

Luděk S.

No právě! Bude to stát balík. Přínosy nás nezajímají.

medical_examiner

A z toho balíku upadávají stébla…

X 1

Kdyby stébla. Celé snopy. 🙂
Když dobře zaseješ, násobné víc sklidíš.

Gwann

Jo, a o to tu jde především v celém bezva projektů stehujeme nadrazi do horoucich pekel

Jirka

Popravdě, pokud se někdy nádraží opravdu přesune, tak nemá smysl nechávat celé kolejiště předpolí hlavního nádraží. Takto se aspoň uvolní prostor a nebude z toho rumiště. Aktuální spojení na Londýnské náměstí je dost blbé.

Pavel

Také bych si představoval vést po tom starém viaduktě šalinu (Židenice – současné hlavní nádraží – Londýnské náměstí), ale obávám se, že jeho stav bude mizerný a hlavně byl stavěn jako jednokolejný. Pokud tam budou nějaké oblouky, tak pár jich zachovat, jinak lávku a hotovo. Hlavně už žádné nízké podjezdy.

mezera

Místo kolejí budou koleje. A o tom celý odsun nádraží je. Konečně jsem to pochopil.

Vojta

„V roce 1869 byl v souvislosti s přivedením další trati budované společností KFNB do Brna (od Přerova) a zdvoukolejněním úseku Hlavní nádraží – Horní Heršpice rozšířen viadukt od řeky Svratky (oblouky byly provedeny z cihelného zdiva) pro druhou kolej. … V letech 1893-1904 proběhla velká přestavba stanice. Nejdříve se do stavebních prací v letech 1893-1897 pustila KFNB. Posunula jižní zhlaví horního nádraží až k mostu přes Svratku, zasypala původní viadukty a sousední pozemky náspem a prostoru na západ od hlavní koleje využila pro stavbu nákladního nádraží.“ Zdroj: https://www.brnak.net/index.php?id=bh_txt Takže jsou tam nejspíš 2 různě staré viadukty nalepené na sebe. S… Číst vice »

Frantisek

Ano, je potřeba dokončit přesun dopravy z kolejí na silnice. 🙂

Pavel

Můj tip je, že žádný viadukt tam, bohužel, není. Původní viadukt byl určen jen pro jednu kolej. Při rozšiřování před více jak sto lety byl z obou stran násep dosypán. Jen na některých místech byl zachován, zadní stěna zazděna, popřípadě byl viadukt rozšířen pro průjezd pod tratí. Pokud by tedy naši předci zachovali oblouky, museli by tu hlínu pod ty oblouky napěchovat, aby nevznikly nepřístupné dutiny. Což je dost pracné. Nebo, jednodušeji oblouky viaduktu odstranili a hlínu jednoduše nasypali shora a udusali. No a ještě cihly a kamení z oblouku mohli na něco použít. Žádná dokumentace o tom, co s… Číst vice »

K.S.

Z toho viaduktu by mohly být dochované poměrně dlouhé kusy a v určité době asi byl dvojkolejný i. www. k-report net/presmerovani/?prispevek=3949917 Klenby by mohly být sice probořené, ale ne ve stavu zabraňujícím jejich obnovení.

xyz

Jsem zvědav, jak bude město Brno schopno ufinancovat zvýšený rozsah MHD k nově odsunutému nádraží. Už od 1. 1. 2013 seškrtalo svoji MHD, kdy mj. prodloužilo intervaly některých linek či kdy zavedlo prodloužení nočního provozu v nepracovních dnech až do 7. h ráno (později to bylo zpětně posunuto na 6. h ranní). Zejména při možných dlouhodobějších propadech příjmů (ostatně – z takto „propadlých“ peněz bude totéž město budovat tramvajové tratě nutné pro obsluhu onoho odsunutého nádraží). Přitom k odsunutému nádraží budou muset být některé linky „uhnuty“ z jejich dosud přímějšího vedení na dosah jádru města, přes přirozený přestupní uzel a… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Nutnost větších přepravních výkonů si žádá nové vozy, ale ty se do stávajících vozoven nevejdou. Takže by se musela postavit minimálně jedno další šalinové depo a nikde jsem nezaznamenal, že by se taková stavba připravovala, takže minimálně 10 let při rychlosti stavebního řízení v ČR ani být nemůže. Nová vozovna znamená další zaměstnance provozu a údržby, šofce a to je těžká krupica navíc. A kromě toho se obsluha odsunuté role předpokládala trolejbusy po Nové městské třídě, která ale z územního plánu vypadla, bo by se kvůli ní musela vybourat celá jedna strana Příční a Traubovy (kvalitní měšťanské domy z 19.… Číst vice »

K.S.

A nebo, pokud je viadukt ve stavu kdy by byl použitelný a bylo by možné vedle něj, přes památkáře, postavit dvojče, nestojí-li z minulosti. Dovést šalinu takto: mapy. cz/s/larenonogo Co by se mi ale líbilo ještě víc je ponechání 2. a 3. nástupiště a vedení šaliny částečně přeložit sem, pak by šlo udělat také něco takovéhoto: mapy. cz/s/hafojaleno A dalo by se toho tam dostat ještě víc a i s tím že by se dam daly některé směry dostat mimoúrovňově. Úplně nejlepší by také bylo pokud by se podařilo to napojení na Vídeňské udělat s celkem rychlými výhybkami a směrové… Číst vice »

Frantisek

Nechte na nádraží vlaky, to bude nejlepší.

Roman0306

Přestavovat železniční viadukt na promenádu mi přijde s prominutím hovadina…

px50pha

přesně, ještě by po něm mohl někdo chodit

medical_examiner

A skákat pod vlak

mezera

Jsou města (místa) kde to udělali. Na mostech (viaduktech) po odstranění železných kolejnic položili dlažbu. V případě vícekolejných mostů pak třeba jen na jedné koleji, na druhé zůstal štěrk. Ale zde ten most není, je tam násep. A ten spíše brání (rozděluje) neb se musí obcházet.

Lanusta

V Praze to už mají, tak to v Brně chtějí taky?

Navíc v Praze mají hned pak ještě promenádu tunelem. Cyklostezka, původně žel. trať, hlavní nádraží most přes Husitskou Vítkov tunel.

...

A je to tam 90 % času polomrtvé.

Jaaa

To taky není promenáda…

Ketchup1970

Tak takhle to vypadá ve městě https://cs.wikipedia.org/wiki/Viaduc_des_Arts

Roman0306

Já to spíše myslel z hlediska železniční dopravy. Za 1. kdyby nádraží zůstalo tam kde je, a pouze se rozšířilo (např. Zbouráním Tesca). Tak by to bylo ideální, nádraží by totiž zůstalo v centru města. Za 2. Kdyby se po přesunu opravdu dělala promenáda, co by se pak dělalo s odstavným nádražím? Prostě a jednoduše, celý tento projekt mi přijde poněkud hloupý 😀

D.S.

Vizualizace vypadá pěkně. Snad taková bude i realita a za oblast nového nádraží se Brno nebude stydět. I když jsem byl spíše odpůrcem přesunu brněnského nádraží, tak jsem postupně svůj postoj přehodnotil a věřím, že přesun bude přínosem.

xyz

Jen tak pro zajímavost se zeptám, na základě jakých nových událostí jste svůj postup přehodnotil? Děkuji za odpověď.

D.S.

Z důvodu nedostatečné kapacity stávajícího nádraží a stísněností současného centra. Ale jedná se o můj osobní názor.

xyz

Kapacitu stávajícího nádraží lze navýšit (tím více když bude diametr, o kterém zastánci odsunu argumentují, že bude, čímž vyřeší problémy vzniklé odlehlou pozicí nádraží) i jinak.

A kapacitně problematické bude i odsunuté nádraží mj. z titulu kolizí osobní a nákladní dopravy, která najednou bude „na jednom místě“ namísto dosavadních samostatných tras pro každý z druhů dopravy.

M H

Kapacitu navýšíte pouze tím, že zboříte Tesco a postavíte zcela nové nádraží na místě Tesca a stávajícího nádraží a dále postavíte od základu nové koleje ze Židenic až do Heršpic – ideálně jako čtyřkolekjku plus uděláte průraz skrz současnou zástavbu, aby vzniklo rychlé a přímé dvojkolejné napojení trati na Slatinu. Ano, šlo by to. Ale Brno by bylo rozkopané v centru a okolí na hezkých pár let a mělo by po celou tu dobu paralyzovanou železniční dopravu…a určitě by to nebylo levnější než nové nádraží u řeky, které navíc může vznikat aniž by zásadně paralyzovalo železniční provoz.

Tomáš Gottschalk

Píšete totální hlouposti. Kapacitu stávající role podvazuí zejména kolize směrů (zejména příjezd od Vranovic x odjezd na vláru/přerovku. Jedno průjezdné nástupiště navíc by se šiklo, ale to není problém za stávající konfigurace bez výluk dostavět. Kolize ferdinandky a vláry/přerovky lze řešit zřízením vlakové cesty pro příjezd od Vranovic přes odstavnou skupinu (koleje tam už fyzicky jsou, akorát se při poslední reko „zapomnělo“ na tu cestu. A vláru/ přerovku udělat až k Sazenici jako dvoukolejku. Případně od mostu přes Švarcavu natáhnout další traťovou kolej pro Střelice (na příjezdu je díky existujícímu nadjezdu přes Ferdinandku možná variabilita směrování), do Šimic je postavitelná… Číst vice »

Jaaa

Ale ne, někdo kdo myslí v intencích možného? 🙂

Mimochodem, kterou kolej tou „odstavnou skupinou“ myslíte?

Jaaa

Joaha, průjezd odstavnou skupinou B. Jj, tam je mimoúrovňové křížení s Vlárou i Přerovkou, ale asi by to přeci jenom pro ten průjezd chtělo trochu přestavět. 🙂

xyz

„nové nádraží u řeky, které navíc může vznikat aniž by zásadně paralyzovalo železniční provoz“
Po nemalou část dobu výstavby budou muset nákladní vlaky projíždět přes osobní nádraží, protože bude přebudováván (rozšiřován/zvyšován) násep přilehlých úseků.

„Ale Brno by bylo rozkopané v centru a okolí na hezkých pár let a mělo by po celou tu dobu paralyzovanou železniční dopravu…“
Rozkopané bude např. i vlivem výstavby diametru, který „určitě bude vybudován“ kvůli žádoucímu napojení odlehlého, odsunutého nádraží.

D.S.

A bylo by nádraží v současné poloze pojmout i stále rostoucí provoz, včetně plánované VRT?

xyz

A jsme u obsahu jednoho z odsouvacích dogmat, kde jedno z nich už jsem napsal níže, a to:

A také „modernizace nádraží v neodsunuté poloze není možná kvůli problematice zapojení VRT; technicky není možné prokopat tunel pro VRT pod centrem Brna“ vs. „pod centrem Brna povede diametr, který vyřeší obsluhu odsunutého nádraží“ vs. „nádraží v odsunuté poloze pojme veškeré nákladní, běžné osobní i VRT-osobní vlaky“…

D.S.

Těžko říct jaká varianta by stála méně, protože obě varianty polohy nádraží si vyžádají astronomické prostředky, pokud budou funkční opravdu bez kompromisů.
Ale myslím, že nejde jen o nádraží. Třeba situace v Nádražní ulici není také zrovna uspokojivá. Vlastně celé okolí není moc kapacitně přizpůsobené na takovou zátěž lidí. Ostatně obecně centrum Brna je dost malé na 400 tisícové město, nevím, jestli jsem někde v Evropě viděl něco podobného.

xyz

„Těžko říct jaká varianta by stála méně“
Nutno dodat, že nynější odsouvací varianta je celkem dost „s kompromisy“ co do kolizí směrů osobních i nákladních.

„Ostatně obecně centrum Brna je dost malé na 400 tisícové město, nevím, jestli jsem někde v Evropě viděl něco podobného.“
Göteborg? (který má obyvatel ještě více)

„Třeba situace v Nádražní ulici není také zrovna uspokojivá.“
Přinejmenším u části tram-linek by šlo vyřešit zahloubením (a naopak podchody by mohly vyústít již do přednádražního prostoru). Ostatně, obdobně velká města v SRN to přesně takto vyřešila (změna tramvajových provozů na „Stadtbahn“ vedený v centrech měst podpovrchově).

Zdendik

Ten záměr zněl „Přestavba železničního uzlu Brno“. Aktivisté z toho vypíchli výstavbu nového hlavního nádraží, modernizaci tratí a ostatních nádraží ignorovali a novostavbu hlavního nazvali přesunem. Přesouvá se almara, která bude stát na novém místě ve své původní podobě. Tady jde o nové nádraží pro moderní město jako náhradu za hrůzu z přelomu 19. a 20.tého století.

Jaaa

Uzel není nutno přestavovat tak, jak si komunisti narýsovali. 🙂

Tomáš Gottschalk

Po minimálních úpravách by se kapacita zvýšila. Zapojení VRT od jihu do stávající role možné je. Přírůstek na VRT bude do značné míry kompenzován úbytkem na konvenční trati..

Jaaa

Ostatně, plocha před Malou Amerikou je pořád k dispozici, tam se čtyři nástupní koleje vlezou.

Jerry

Brno = Praha stejný …koko.. vymýšlení …začalo to přesunem nádraží a pokračuje to ..ještě si v Brně postavte metro .tunel na peníze tyhle projekty

xyz

Ne metro, ale tzv. Severojižní diametr jako obezlička typu „Sice to na odsunuté nádraží bude z většiny míst dál než dosud bylo na neodsunuté nádraží, ale diametr to vyřeší“. Bez ohledu na to, že diametr = další desítky miliard, kdy mj. v oficiálně navrhované verzi (přinejmenším z před pár let) by byl z jihu napojen POUZE na trať směr Sokolnice, ne však směr Břeclav či směr Střelice. Nebo pozice „horkého bramboru“ typu „město Brno chce, aby diametr byl železniční a aby ho budovala SŽDC“ (= no jistě, aby ho neplatilo město ze svého); „SŽDC jej stavět odmítá“ (= no jistě,… Číst vice »

Pavel P.

Problém je v tom, že je otázkou času, než z diametru bude nutná součást z důvodu kapacity dráhy. Studie proveditelnosti ukázala, že navržené řešení je tak akorát na vlaky v závazku, přičemž náklad musí jezdit v noci (skrze obytnou zástavbu v Židenicích). Není tam kapacita na komerční spoje, a explicitně říká, že linku na letiště nepůjde provozovat pro nedostatek kapacity, už při tom co navrhují. Z hlediska trasy diametru bych viděl logiku v tom, že zapojení Chrlické trati je u odsunutého nádraží problém (aktuálně navržen viadukt v ostrém oblouku přes řeku a památkové chráněný objekt), který diametr řeší. Vlaky od… Číst vice »

Tomáš

Pokud se Brno nebude bát mrakodrapů, tak si na současné centrum za 50 let nikdo ani nevzpomene. Nebude důvod opouštět okolí nádru, když okolní mrakodrapy budou stačí na vše kromě turistiky.

jan v

Velká část vysokoškolských zařízení se nachází v centru a na severu města. Snad jedinou větší vyjímkou je velmi nešťastně umístěný campus Masarykovy univezity u Fakultní nemocnice. Na vysokých školách v Brně studuje přes 65000 tis. studentů. Rovněž většina rezidenčního bydlení je v centrální a severní části města. Jsou to právě čtvrtě jako Střed, Veveří a Staré Brno, pro jejichž obyvatele je železniční doprava mimořádně atraktivní. Odsun nádraží je hloupý krok, bez ohledu na mrakodrapy (který navíc v Brně vzhledem k dostupnosti volných pozemků nemá příliš logického opodstatnění.)

Jakub

Tak to pardón ale ta pražská promenáda místo staré nevyužívané trati stojí zlomek ceny je tak nějak obhájitelná.

Jiří Kocurek

Parní lokomotivy jsou hlučné (píštaly a jiné zvukové návěsti) a kouřem znečišťují okolí. Tohle bylo na zašátku odsunu před II. světovou. A jak se Dráhy jednou chytily myšlenky, tak ji vzaly za svou. Sice se něco změnilo, ale ČSD, ČD, SŽDC a naposledy SprŽel se toho nápadu stále drží. Dokonce tam není místo, protože by se musel bourat Prior/K-mart/Tesco. Ten teď půjde k zemi, ale stále platí, že tam není místo na další dvě koleje.

Troll Navážka, Noční hlídka, Ankh-Morpork, dokzázal reagovat rychleji i bez chladící přilbice

xyz

„Dokonce tam není místo, protože by se musel bourat Prior/K-mart/Tesco. Ten teď půjde k zemi, ale stále platí, že tam není místo na další dvě koleje.“ Ano. Přesně tak jako „obsluhu odsunutého nádraží vyřeší diametr“, ale „nelze argumentovat, že vyřešením příliš nízkého počtu kolejí na neodsunutém nádraží by byl přesun příměstské dopravy do podzemního průjezdného diametru“. A také „modernizace nádraží v neodsunuté poloze není možná kvůli problematice zapojení VRT; technicky není možné prokopat tunel pro VRT pod centrem Brna“ vs. „pod centrem Brna povede diametr, který vyřeší obsluhu odsunutého nádraží“ vs. „nádraží v odsunuté poloze pojme veškeré nákladní, běžné osobní… Číst vice »

xyz

** A ještě jsem zapomněl na toto:

„Modernizace nádraží v nynější poloze by byla problémem pro osobní dopravu, protože část vlaků by musela jezdit odklonem“ (pozn. což už se v roce 2019 stalo a ukázalo se, že technicky to není nevyřešiteln), ale zároveň „modernizace dolního nádraží (ničím jiným ten odsun není) včetně změny nivelety navazujících traťových těles nebude problémem pro nákladní dopravu, která po delší dobu bude muset jezdit přes neodsunuté osobní nádraží“. 🙂

Lech Malý

Z pozice člověka žijícího v Brně můžu říct, že ty odklony přes Dolní stály fakt za vyliž, pravda lepší by to asi bylo, pokud by zároveň neprobíhala výluka šalin na Starou Osadu, která degradovala použití židenického nádraží.

Pavel P.

Pro zajímavost, ve studii proveditelnosti je sice 8 průjezdných kolejí, ale jen 5 jich tak bude používáno, takže při natáhnutí nádraží dál na jih, by to místo ani nebylo potřeba.
Největší rozdíl variant Petrov (podle SP) proti současnému stavu je, že kusé koleje jsou na opačné straně kolejiště (tzn. ne na straně k poště, ale na straně k Tescu).
Ostatně, největším „špuntem“ v kapacitě není samotné nádraží, ale zapojení tratí z jihu – 4 směry (Střelice, Břeclav, Chrlice, Slatina) jsou zapojeny úrovňově do 4 kolejí, a tři z nich mají navíc jednokolejné úseky.

xyz

„Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu.“
= stovky vlaků denně jezdí po něčem, o čem se „neví, v jakém je stavu“?

Mmch. kdy že bude 40miliardový odsun hotov, tzn. kdy že se začne tento viadukt (v tu dobu už nepoužívaný pro vlaky) „odhalován“? 🙂

mauricio

Znám případ z hlavního města, kdy správce komunikací zjisitl díky zkušebním sondám investora jedné větší akce, že pod hlavní magistrálou mají nějaké „podezřele prázdné místo“, aneb „vrtáme, vrtáme, a tady je deset metrů vrtání vzduchu“. Po zjištění, že to asi nebude přírodní jev typu „propad do štoly“, se zjistilo, že stále, a to žijeme v roce 2020, nejsou všechny věci zpracovány digitálně a „tohle ani nemáme v archivu“. Nakonec se zjistilo, že „joooo, tam vlastně chtěl někdo před třiceti lety stavět podzemní parkoviště a my tam máme kvůli tomu most, no ale už jsme na to zapomněli, von to měl… Číst vice »

...

Různých nezdokumentovaných kabelů a trubek jsou v zemi tisíce.

medical_examiner

Ale těch zdokumentovaných bude kvůli nepotřebnému ETCS a jiným nesmyslům pouze přibývat.
Asi aby bylo co vozit do sběru…

mauricio

Jistě že. Spíše šlo o to přirovnání k mostu a trafostanici, což už bych čekal, že se bude alespoň vědět o existenci, když už ne o stavu.

K.S.

A nejhorší jsou ty „zdokumentované“ třeba když v projektu je kabel někde a pak se kvůli tomu že někdo zapomene vybavit povolení na pokácení stromu udělá dvoumetrový úskok. O deset let později to málem trefili při stavbě horkovodu.

K.S.

To nejde vymyslet, to píše jenom sám život.

Pamatuji si co nám objevily při opravě přípojky vody do kotelny na sídlišti. Uzávěr který zjistili že tam není, že trubka je asi ve 4 metrech a jinde než má být (to zjistili tak že ji regulérně vytrhli protože celou dobu mysleli že praskl hlavní řad a že to co tahají je zahozený odpad) a asi dvacet silových kabelů nějakých 40 čísel pod chodníkem. Nechali je tam po stavbě sídliště a jeden teda byl od původních lamp.

Jaaa

Zcela jistě to platí i o železnici. Nicméně zrovna brněnské hlavní nádraží je prozkoumané docela dobře.

ZdendaP

Tak já si myslím, že se ví o tom v jakém stavu je násep, po kterém vlaky jezdí. Ví se že je dostatečně únosný. To je důležité. Jestli jsou uvnitř toho náspu trosky zbořeného viaduktu, nebo „obsypaný“ a relativně zachovalý viadukt, to je těm vlakům patrně jedno.

Paja

Přesně tak. Dokud se nesesune tak je dostatečně únosný, jako na severozápadě. Až jsme se dozvěděli, že byl násep před 150 lety špatně založen 🙂

Gwann

Možná je úkolem zjistit, že tam je místo viaduktu černá díra. A proto se musí jezdit už navždy přes dolní nádraží.

Lech Malý

Ono je někdy lepší nevědět, po čem se jezdí. Jak že to bylo u těch Dalovic?

Jaaa

„Ono se to postavilo podle tehdy platných norem“ = „je to bezpečné“ = „je úplně jedno, že se to dnes nedá posoudit, dokut to drží, je to OK.“