Úzkokolejky ve slevě. Cena JHMD ve výprodeji klesla o více než pětinu

JHMD, dieselová lokomotiva T47 v Nové Bystřici. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, dieselová lokomotiva T47 v Nové Bystřici. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prodej po částech by nejspíš znamenal definitivní konec všem nadějím na obnovení vlakového provozu.

Odebírat
Upozornit na
guest
63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan beránek

kde je komentář senátora Chalupského, který se před časem neustále zajímal. asi má už na pořadu jiná atraktivnější témata, aby si zajistil pozornost potencionálních voličů

Kuzma

Právě teď….. ministr Blažek podal demisi.
Tak ta miliarda v Bitcoinech je asi volná a myslím, že do voleb jí nikdo chtít nebude.

Svojšín

Měla by jít na vězeňskou službu a oběti zločinu, což je za mě cajk.

Martin

Co na to místní podnikatelé, ví se, jak jim klesl obrat po zastavení provozu ?

Robert Pražák

Myslím, že jim neklesl.

David

Od zrušení EET jsou tam všichni jen ve ztrátě?

Pavel

Myslíte ty davy, které jim už nechodí na oběd do některé z hospod, protože jim nejede vlak? Tak toho si fakt vůbec nevšimli.

martin-2630

Jan Skácel (1922 – 1989): Malá recenze na vlastní smrt Až budu muset jednou umřít, pojedu si pro smrt lokálkou, co jezdí z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Bude to na začátku srpna, svatá Anna chladno z rána a stmívá se v osm. To znamená, že mohu vyjet hned po obědě a dorazím ještě pořád za světla. Jestli se od té doby, kdy jsem tudy cestoval naposledy, nezměnil jízdní řád. Kdyby ano, byla by to škoda a já bych nejel. Z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice je to po úzkokolejné trati rovných třiatřicet kilometrů. Vlak tu vzdálenost urazí přibližně za… Číst vice »

martin-2630

Překvapuje mě, že většinový názor na tomto fóru zní „ani korunu z veřejných zdrojů do jihočeských úzkorozchodek“. Jaký asi bude názor jihočeského zastupitelstva nebo široké veřejnosti? Asi ty dráhy nikdo nechce a většina bude ráda, že touto cestou tak nějak zmizí. Jen si říkám, že asi tak za 20 až 30 let se budou kousky obnovovat -viz Úštěk, Čierny Balog, Oščadnica nebo ten fanda, co má v zahradě kousek frýdlantské dráhy.

Pavel

Mínus za to, že různé modely financování a provozu tu už v minulosti byly vyzkoušeny a žádné z nich nevedly alespoň k uspokojivému výsledku, který by aspoň trochu ospravedlňoval výdaje z kapes daňových poplatníků.

Ondra K.

Pro běžnou „nedopravní“ veřejnost je osud JHMD tématem tak maximálně okresního formátu. S tím jak plyne čas od ukončení provozu se ten dosah neustále zmenšuje. Poslední krajské volby proběhly cca dva roky po ukončení provozu, a téma JHMD se před volbami snad ani vůbec nediskutovalo.

martin-2630

Kdybych bydlel poblíž, koupím si nádraží Kunžak-Lomy nebo třeba Střížovice s přilehlým kouskem trati, budu tam provozovat pension a po kolejích se prohánět ve šlapací drezíně. To myslím smrtelně vážně.

Jakub P

Kdyby byla nadeje, ze to rozumna castka z eraru zachrani, bylo by to neco jineho. Ale tady by to realne byly stamiliony na rozjezd a nemale kazdorocni dotace na provoz. A do takove cerne diry fakt ani korunu…

Jakub P

Respektive spousta peněz z eráru už do nich dávno padla a zkrachovaly. Proto jsem proti tomu, aby to erár kupoval. Pokud někdo rozjede na části trati turistickej provoz (asi jediný, co ještě dává smysl, protože pro dopravní obslužnost je minimálně Novobystřická větev (tu druhou tolik neznám, ale kraj Vysočina, lam zasahuje, se do toho fakt nehrnul) k ničemu vzhledem k pomalosti. A tím je nanic i pro turistickej provoz v celý dýlce.), klidně ať se o nějaké dotace z kapitoly turistického ruchu a historie uchází a klidně ať je dostane, když mezi ostatními projekty uspěje. Ale z ne z rozpočtu… Číst vice »

Pavel

V dalším kole zkusit prodat jižní větev včetně zázemí a vozidel v jednom balíku. Pokud je nějaký potenciál pro obnovení, tak jen na jih jako turistický „vláček“. Navíc, pokud by se jižní JHMD odpojila od celostátní dráhy, mohla by být provozována podobně jako Kolínská řepařská dráha mimo zákon o Drahách (hnusně řečeno jako luna park). To by ale mohlo výrazně ušetřit náklady na provoz.

Zlámalík

Sice by to vyžadovalo překopat – osamostatnit úsek ke Kanclovu, ale to asi není neřešitelné. Jsem pro, jen zrovna nemám 78 mega.

JanM

To bude levnější. Za 78 mega je celý balík, tedy i severní dráha, všechny budovy co tam jsou a taky Hašišbedny

Roman Sk.

To je trochu hloupost. Sice by taková dráha šla změnit třeba na kategorii místní dráha, ale zákonu o dráhách se nevyhne!
V § 1 odst. (2) je uvedeno pouze: Zákon se nevztahuje na dráhy důlní, průmyslové a přenosné.

Cargo

Prodej už jen za “78 milion”, pokud by to chtěl člověk rozjezdit, tak potřebuje minimálně dalších 100 milion….
Šotoušci a všichni kdo to mají za památku, osmí div světa a nevím co ještě, začněte rozbíjet prasátka a obíhat banky ohledně úvěru, teď je VAŠE šance !!

Martin

Pocházím z regionu, kudy dráha vede. Pamatuji dobu, kdy měla být dráha zrušena, dobu rozkvětu, kdy dráha sloužila nejen turistům, ale i k cestám za prací a do škol a dokonce i k nákladní dopravě (byť ty smíšené vlaky asi nebyly úplně podle předpisů) a dobu postupného úpadku způsobeného chybami nového managementu. O dráze jsem dokonce psal diplomku založenou na dosud nezpracovaných fondech. Proto se mě osobně dotýká, když někdo mluví o dráze a regionu, kterým prochází, na základě znalostí z portálu Mapy.CZ. Bylo by skvělé, kdyby se podařilo zachovat větev do Nové Bystřice pro turistický provoz a zvážit, zda… Číst vice »

Karl vB.

Pane Martine, chápu vaše rozpoložení dané osobním vztahem k úzkokolejce. Věta, že se vás osobně dotýká, když někdo mluví o dráze a regionu, kterým prochází, na základě znalostí z portálu Mapy.CZ, se dá otočit. Třeba tak, že některých jiných, bez osobního vztahu k úzkokolejce, se zase dotýkají nesoudné požadavky formulované stručnou větou: „Ať to koupí stát“ a logický dotaz „proč?“, (když to stát prodal za 1 Kč, nepotřebuje to a má to cenovku 100/ 78 mil. Kč.) je onálepkován jako „hloupý“. 🙂 V diskusi u včerejší reportáže z konference Žesnadu ve Špindlerově Mlýně někteří naznačovali, že nákladní železniční dopravci ustrnuli… Číst vice »

Martin

Rozhodně netvrdím, že úzkokolejku má provozovat stát, který ji chtěl již jednou zrušit. Jenom přemýšlím, jestli není alespoň v nějaké omezené podobě udržitelná. Přiznám se, že nevím, jak jsou nastaveny autobusové spoje na Jindřichův Hradec dnes, nicméně dříve to bylo tak, že buď jste jel „vymetákem“, kterému cesta z Kamenice do Hradce trvala hodinu, nebo dálkařem, kterých bylo jako šafránu, nebo vlakem, který nebyl, světe div se, nijak výrazně pomalejší než dálkový autobusový spoj, avšak jezdilo jich mnohem více. Vlakové a autobusové nádraží je v Hradci na jednom místě, takže ani zde neměl autobus nijakou výhodu.

Karl vB.

Od pondělka 2.6.2025 bude projednávání návrhů nových jízdních řádů pro IDS JČ kraje s veřejností.
Své připominky budete mít možnost sdělit prostřednictvím starosty své obce na Jikord.
Bližší info je zde:
https://www.facebook.com/100063497509308/videos/1211358140765837/?__so__=permalink

Kubrt

To je otázka, jestli je tahle relace tak frekventovaná, aby tam měly smysl dvě vrstvy VHD (rychlejší, pomalejší) a jestli tu rychlejší vrstvu je nutné a nezbytné provozovat na extra infrastruktuře (neboli jestli by místo vlaku nestačil méně často zastavující autobus).

Svojšín

Jenže v Kamenici i JH je těch zastávek u regionálky poněkud více, což je dost rozdíl.

Petr

Dotaz sám o sobě je logický a není hloupý (tedy až na tu poznámku o někdejší prodejní ceně, ta je irelevantní). Hloupé je pokládat ho kolem dokola pod každým článkem o JHMD.
Ruku natahuje kde kdo a stát rozhazuje na kdejaký voloviny, takže zastánce „úzkorozchodné hračky“ bych definoval jako „jedny z mnoha“.

Lukáš

Nakonec to koupí šotouši za hubičku.

Libor

A co s tím pak už dělají? To by mě zajímalo…😄

M1M2

Šotouši a taktouši budou schopní tak ve Střížovicích opékat buřty.

Bisik

Jestliže jsi labužník a přes kapsu se praštíš, upečeš i krávu na železničních pražcích!

Karl vB.

V Ústí nad Orlicí byla po koupi ze začátku taky nějaká kavárna…

Petr

Smutné….takovou památku by měl koupit stát. Druhá šance nebude, až se to zavře úplně a rozkrade…Ale mi potřebujeme nutně kosmonauta…

Libor

Otázkou proč tomu říkat památka. Tehdy z důvodu úspory udělali úzký rozchod, což je hrozně blbé, páč vozidel málo. Dále je to v kraji, kde lišky a jezevci dávají dobrou noc. A provozovat skanzen v takovém rozsahu je prostě blbost. Pro VD se to nehodí vůbec. Ať na památku kus nechají a zbytek prostě obětovat. Doba jde dál, nic není věčné..

Pacicka

No my si hlavně musime zopakovat pravopis…

Zlámalík

Stát nemá co kupovat. Ten má držet kritickou infrastrukturu a bránit hranice. A to, že si nevidíte na špičku nosu s výzkumem vesmíru, je v naší zemi tak nějak typické.

Greta

Cesta do kosmu přinese Česku prestiž a firmám zakázky, ježdění hašišbednou do Obrataně bude o trochu levnější, ale nepřinese nic.

Mynic

A co kdyby se všichni šoto-ekonomové spojili, vzali si úvěr a tuto dráhu koupili ? Vždyť celá ta sranda stojí 10 krát víc, než mě stál můj dům. Jo já zapomněl, že kafrat na netu, jak to mají delat druzí je jednodušší.

Ferda

Držím úzkokolejce palce… Jako turistické lákadlo regionu to jistě může fungovat velice dobře… Ať to někdo koupí a stát ať mu pomůže finančně to dát do slušného stavu…

Ale stát ať to hlavně nevlastní…

Martin

Ať to koupí stát

Karl vB.

Proč?

Petr

Vážně je potřeba se na tohle po všech těch diskusích ptát?
1) Za jedno jsou lidi, kteří si myslí, že to je památka, takže si to zaslouží stejnou podporu jako hrady, zámky, muzea, divadla…
2) Pak jsou lidi, co to vidí jako ZDO a je prostě fakt, že z veřejnejch peněz platíme spoustu podobnejch vzduchovozičů, takže proč ne i JHMD.
3) V Německu spočítali, že každý euro investovaný do veřejný dopravy se třikrát vrátí.

Ty důvody vám nemusí připadat opávněný, ale taky není potřeba se hloupě ptát.

Libor

Každé euro investované do VD se třikrát vrátí, ale to není případ JHMD. To není veřejná doprava 21.stoleti. to je sotva skanzen

Petr

Skanzen? Čili muzeum?

Karl vB.

Ano.

Bisik

každý euro investovaný do veřejný dopravy se třikrát vrátí

Jo, to prej i do zbrojení se třikrát vrátí. A do kosmonauta dokonce osmkrát!

Primářek

1) Jsou lidi, co si myslí, že jejich hospoda je památka. Zaslouží tedy „stejnou podporu jako hrady, zámky, muzea, divadla…“?
2) Jediný podobný vzduchovozič, který se platí, je Osoblažka a tam je opodstatnění podobné, jaké by mohlo být na jižní větvi JHMD. Všechny ostatní vzduchovoziče jsou aspoň na normálním rozchodu a je tedy pro ně dostatek dostupných vozidel a netřeba dodatečné údržbové zázemí.
3) Kdyby to platilo vždy, tak tu máme ekonomické perpetuum mobile. Takže tam musí být nějaké podmínky, typu že se ta VD třeba i adekvátně používá…

Petr

1) To právě záleží na názoru. Někdo si třeba myslí, že si veřejný peníze zaslouží výrobní linka na toustovej chleba a čapák.
2) Hmm, já jsem třeba pár dní zpátky jel sám v dotovaným autobuse. A když jsem vystoupil, tak pokračoval prázdnej. A na Osoblažce to nebylo.
3) Ano, taky jsem to tak nazval. Podmínky tam nebyly.

libor

stát se toho rád zbavil za 1Kč a teď to bude kupovat. vůbec. ať to koupí kovošrot

martin-2630

Zajímalo by mě, jaký je model fungování dráhy do Osoblahy nebo třeba Zastávka – Zbýšov nebo Mladějov nebo Kolešovice. Ta první, pokud se nepletu, je zahrnuta do ZDO, takže ji asi se vším všudy platí kraj (tato dráha musí být obrovský žrout peněz). Teď ji mají nějak převzít obce. Zbýšov či Mladějov mají provozovat spolky, ale ani to není zadarmo a jen z členských příspěvků a jízdného se to nemůže zaplatit. Kolešovice (údržbu dráhy) platí asi stát. Přitom ani jeden z příkladů neleží v turisticky atraktivní oblasti, na rozdíl od JHMD. Zatímco JMHD, poté, co ji přestaly dotovat kraje, byla… Číst vice »

libor

a co jako chcete? To se z veřejných peněz má zachraňovat černá díra na peníze? Víte kolik to celé musí stát? co vše se pro provoz musí udělat? To jako kraje mají objednat VDO, pak SFDI do toho nasype peníze, aby si šotouši měli kde hrát? tak to vůbec. Máme i jiné černé díry na peníze a prosím se zámkem Hluboká, Karlštejn apod bych to nesrovnával.

diem72

Přesně takto to funguje na „velké“ dráze a ani to nejsou takové výjimečné trasy, jako tato. Takže co?
Stát a kraje hodlají zůstat v macešském strkání hlavy do písku?

Kubrt

„Velké dráhy“ podporuje stát z důvodu jejich významu jako dopravní infrastruktury ( i když v některých případech je to na pováženou), nikoliv pro jejich scéničnost a zajímavost.
Stát i kraje do téhle dráhy (jako celku ve správě JHMD a.s.) už v minulých letech naposílali dost peněz a výsledek byl krach, takže celkem chápu, že pro kraje už to není moc žhavé téma (a stát posílá tam, co je pravidelná doprava).

libor

a jestli někdo chce skanzen, ať ho udělá třeba v NB pák km tratě na sranda provoz.

Kubrt

Akciová společnost JHMD spadla do insolvence už v době, kdy si u nich kraje objednávaly dopravu a stát posílal peníze na infrastrukturu.
Na osoblažce kraj objednává osobní vlaky a SŽ provozuje dráhu a Státní fond dopravní infrastruktury platí. Co konkrétně by mělo znamenat ono převzetí obcemi mi není moc jasné, každopádně po povodních to (nepřekvapivě) usnulo a škody řeší stát (SŽ).

Honza

No, obce by měly jen provozovat vlaky, o trať se má stále starat SŽ pokud vím, kdyžtak mě opravte

T_t

Osoblažska je státní, provoz SŽ, dopravce ČD, obce si chtějí jen udělat vlastního dopravce , infra by mělo zůstat pod SŽ. Mladějov vlastní stále doly , infra je dozorovana Banskym spr.u. ,celé to je na dobrovolnictvi, Zbysov je taktéž dobrovolnický. Infra je tuším obce.

Ondra K.

Zastávka – Zbýšov papírově není dráha, takže spousta věcí je výrazně jednodušší.

JanM

Rozprodej po částech by mohl vést k částečnému obnovení provozu. Nějaký dopravce by mohl koupit jižní větev, budovy pár TUček a Balmů a zajistit turistický provoz. Zbytek vozidel by mohla odkoupit SZD na Osoblažku. Obrataňskou větev by čekala přeměna na cyklostezku.

noerf

Kdo by to za 78 milionů koupi, aby provozoval železniční dopravu? Pokud to někdo koupí celé, tak možná zanechá v provozu dílnu, muzeum a bude pronajímat ubytování v objektech. Pro turistický provoz reálně nedostanete peníze od SFDI na údržbu tratí, takže nebudete mít peníze na její pravidelnou údržbu.

Ivo

Jediný, kdo má tolik peněz, je Aleš – a shodou okolností bývalý spolumajitel. Otázka ale je, jestli je dokáže i legálně doložit. Mít peníze a umět je oficiálně přiznat jsou dvě úplně jiné věci. Aleš se sice dobře vyzná ve věcech a papírech, takže možná najde způsob, jak to všechno „provozovat“

Karl vB.

Tak za tuhle repliku vám bude „bývalý spolumajitel pan Aleš“ jistě moooc vděčný. 🙂

Frantisek X

Jistě. Tu část, která má aspoň z poloviny šanci zajišťovat i běžnou dopravu (když ta druhá směrem ku hranicím zůstává do jisté míry uspána), předěláme na cyklo, a ze zbytku atrakci. Něco jako Frýdlant – Dětřichov cyklo, Dětřichov – Heřmanice vlaky a Heřmanice – Zittau díra po uhlí. Hlavně, aby už to nikde nemělo šanci sloužit původnímu účelu, a jezdilo se více auty.

Os5600

Děkujeme pane Čajánek. Opravdu děkujeme….