Doprava ve městě Tramvaje

Územní plán Brna počítá s řadou nových tramvajových tratí

Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Návrh územního plánu Brna, který město představilo před týdnem, obsahuje řadu plánovaných tramvajových tratí, o nichž se v posledních letech příliš nemluvilo. Jde například o trať ze Starého Lískovce do Bosonoh či z Komárova do Modřic přes plánovanou novou zástavbu Dolních Heršpic. Železniční stavby vycházejí z dlouhodobých plánů a také ze schváleného přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního, vyplývá z návrhu, který je zveřejněný na webu města.

Plány na nové stavby tramvajových tratí vycházejí z dlouhodobých rozvojových záměrů. Jde o ty, které se již několik let připravují, tedy trať z Ečerovy na Kamechy, trať ze Stránské skály do Líšně a trať ze Štefánikovy čtvrti na Halasovo náměstí. V návrhu jsou také tratě, které mají obsloužit nové odsunuté nádraží a zajistit propojení tratí v jižní části města.

Mezi méně známé projekty patří prodloužení tratě z Řečkovic po ulici Terezy Novákové a kolem areálu Technického muzea v Brně, dále z Technologického parku do Medlánek a z Komárova po Hněvkovského ulici, podél dálnice D1 a dále Havránkovou ulicí a novou zástavbou Dolních Heršpic až do Modřic. Zmíněné projekty by měly být předpokladem další bytové výstavby podél tratí.

V návrhu je také pokračování tratě ze Starého Lískovce podél Jihlavské ulice do Bosonoh, kde je již řadu let v plánu stavba tramvajové vozovny.

K novým tratím v existující zástavbě patří trať po ulicích Šumavská a Dělostřelecká k plaveckému stadionu za Lužánkami, spojka Staré osady po Gajdošově na Táborskou a spojka současných tratí Sochorovou ulicí. V návrhu je i trať na Lesnou po Seifertově ulici a také starý záměr tunelu pod Špilberkem z Komenského na Mendlovo náměstí.

Železniční plány počítají s novým hlavním nádražím a zrušením železnice mezi Horními Heršpicemi, hlavním a židenickým nádražím. Počítá se s vysokorychlostní tratí podél dálnice D1 na nové hlavní nádraží a s propojkou vysokorychlostních tratí od Prahy a Břeclavi. Má zaniknout komárovská spojka a z nového nádraží má vést trať přes Porážku na současnou trať podél Svitavy a dále se má napojit na současnou trať na Brněnské Ivanovice.

V plánu jsou také nové zastávky. Mají být u křížení dálnic D1 a D52 na jihlavské trati, ve Starém Lískovci, na břeclavské trati za dálnicí D1, v Brněnských Ivanovicích, v Holáskách, u křižovatky Olomoucké a Řípské ulice, v Maloměřicích, Obřanech a u letiště.

Územní plán obsahuje i trasu podzemní dráhy, u které není dosud zřejmé, zda po ní pojede tramvaj či vlak. Na jihu by se odpojila od břeclavské tratě, dále vede do dnešního hlavního nádraží, pod centrem, pod ulicí Veveří a na Šumavskou. Zde se trať rozvětvuje, jedna vede pod Zborovskou s vyústěním na Rosického náměstí, druhá vede souběžně s ulicemi Pod Kaštany a Hradeckou a napojuje se na tišnovskou trať. Další podzemní trať se má oddělit mezi dnešním a budoucím hlavním nádražím, kopíruje ulice Kalová a Masná a napojuje se za Svitavou na chrlickou trať.

ČTK

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Jsou to smělé plány. Samozřejmě se mi líbí rozvoj MHD, zvlášť té elektrické. Ale to by mi do práce projektanta nesměli kecat lidi, kteří nevědí, co chtějí a kteří mají navzájem protichůdné požadavky. Nejsem kouzelník, abych splnil požadavky všech. A jak jsem zjistil, zavděčit se všem taky nemá cenu, protože pak z různých stran slyším, že jsem každému nabídl polovičaté řešení. Chtělo by to, aby stáli nohama na zemi. A jestli to někdo umí líp, tak prosím. Třeba mi to předvede někdo z těch, kdo jen stříhá pásky a ani se neobtěžuje mě jako hlavního projektanta pozvat na otevření tratě.… Číst vice »

Pavel

Návrh územního plánu města Brna je zde https://upmb.brno.cz/pripravovany-uzemni-plan/navrh-2/ Dejte si v polovině stránky odkaz na Interaktivní prohlížení. A mějte trpělivost, než se vše načte

Jiří Kocurek

„prodloužení tratě … a kolem areálu Technického muzea v Brně“

Kolem TMB už trať vede roky, nebo se pletu?

Pavel

Je to jen o malý kousek, jedna nebo dvě stanice. Protože to volné území mezi Medlánkami a Technologickým parem se má celé zastavět.

Jiří Kocurek

Dobře, ale pak to není kolem TMB, ale kolem Kolejí VUT.

M19

Je to směrem na Ivanovice, tam mají depozitář.

Jan

To je iný areál TMB. Toto je depozitár, na ulici Terezy Novákové, pri zastávka Žilkova.

Jiří Kocurek

Jo tak. Díky za info. Teď už to dává smysl.

Luděk

Když použiji celou část textu „prodloužení tratě z Řečkovic po ulici Terezy Novákové a kolem areálu Technického muzea v Brně“ tak bych předpokládal že je myšlen areál TMB v Řečkovických kasárnách kde jsou hlavně autobusy

liposh

Ty akce jsou dvě. 1) Od VUT do Medlánek a 2) z Řečkovic kolem depozitáře TMB do Ivanovic.

Pavel

Většina nových linek tramvají (šalin) je již dlouhodobě plánovaná, některá již desetiletí, a žádná výrazná změna to není. Teď je to aspoň oficiálně na „papíře“. O prodloužení šaliny z Komárova na jih se rovněž dlouhodobě diskutuje,, zejména kvůli obsluze obchodního centra IKEA a Olympie, kde by mohl vzniknout přestupní uzel regionální bus – šalina. Takže mne překvapuje návrh vedení šaliny po ulici Havránkové. Co se týká brněnské podzemky, zatím je to takový kočko-pes. Teprve vzniká studie, co by to vlastně mělo být. Jestli vlak, šalina, tramvaj, metro … Už všem došlo, že napojení podzemky jen na Chrlickou trať je hloupost… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jedna z historicky zvažovaných variant vedla zhruba takto: https://mapy.cz/s/nujonazovo
Těch 500 metrů prvního úseku by mělo zcela dostačovat pro zanoření pod zem i při max. spádu 20 promile. Což by nebylo překážkou ani pro nákladní vlak, natož pro příměstskou jednotku. V tom návrhu byla ještě větev, která v Krpoli odbočila na východ do Maloměřic. Takže by to pobralo dnešní linky S2 i S3.
Mimochodem, odsun nádraží vzdálí Bystrc o dobrých 10 minut od vlaku. A není to kvůli tomu, že by šalina od Výstaviště do Přístaviště jela pomaleji než dnes.

Pavel

Vámi naznačená trasa podzemky je sice relativně „snadná“ na výstavbu, ale vlastně nic nepřináší. Protože kopíruje trasu šaliny. A vést prakticky ve stejné stopě dvě kolejové linky je přepych, který si ani Brno nemůže dovolit.
Co se týká přístupnosti nového hlavního brněnského nádraží bystrčákům, prodlouží se jim to asi o dvě až tři zastávky šaliny. Protože na Nových sadech šalina odbočí a kolem Vaňkovky zamíří na nádraží. A je třeba zmínit zkrácení jízdní doby úsporou kličkování po ulici Václavské a Křížová, protože šalina z Bystrce pojede novým průrazem kolem svaté Anny, takže uspoří jednu věčně ucpanou križovatku na Křížové.

Petr766

Bystrc je pro vlak irelevantní

liposh

Já myslím, že Bystrc je prostě ztracená, té už nic nepomůže 😀 …Je to krásné místo, ale nejde mu nijak pomoct 😀

Vojta

Mně přijde hodně zajímavá hlavně spojnice Tkalcovská – Masná – nové nádraží – Heršpická – Hluboká – sice je to hudba vzdálené budoucnosti, ale je dobré s tím počítat, aby se to neznemožnilo. Aby nová rola zapadla do urbanistické struktury města, tak bude tangeciální spojení potřebovat.

Pavel

Toto je nadmíru potřebná spojnice. Taky se plánuje už řadu let. Pozemky jsou už rezervovány a nové stavby, jako třeba přeložka šaliny Plotní, s mí už počítají. Heršpickou je třeba obsloužit, součásti stavby bude mimo jiné i nový most přes řeku Svratku.

Jiří Kocurek

Až na to, že se ta šalina bude motat v obloucích a světelných křižovatkách. Takže z Líšně na nové nádraží to bude trvat déle než na alte unbrauchbare Bahnhoff, si vypůjčím z České sody.

Pavel

Právě že ta trasa šaliny bude mnohem rychlejší. Místo semaforů na Křence a hlavně toho věčného čekání na křižovatce Křenová – městský okruh. Šalina odbočí za řekou na Masnou a pak rovno na Hladíkovou a po ní, resp. po jejím pokračování kolem žel. tratě až na křižovatku se šalinou Plotní a pak na nádraží. Na Křence ty šaliny samozřejmě také zůstanou.

liposh

Plán je takový, že lidé z Líšně přestoupí ze šaliny na vlak na nádraží Brno-Černovice a odtud vlakem na hlavní nádraží. Zní to sice báječně pokrokově a moderně, ale v detailech toho plánu je to kravina. Nejsme 5 milionové město, jsme malá díra uprostřed Moravistánu a jediné co potřebujeme je uvolnit silnice a ulice tak, aby stávající síť MHD nic nebrzdilo.

Pavel

Nikdo z Líšně přece nebude přestupovat na novém nádraží Brno-Černovice, aby jel na hlavák. To přece pojede rovnou šalinou ne? /Proto ta nová trať šaliny z Líšně. Ten přestupní uzel Brno-Černovice má obrovský význam hlavně z toho důvodu, že skoro všechny regionální vlaky tady budou stavět (linky na Blansko, na Tišnov plus na Vyškov a opačný směr ) Jen pokud na VRT, rychlík, nebo na vlaky směr Střelice, tak pojedou Líšeňáci šalinou na nové hlavní nádraží.

liposh

Hele, to jsem lidem z kanceláře architekta města Brna taky řekl. „Nikdo přece nebude přestupovat v Černovicích na vlak, aby jel do centra, to už je lepší prostě šalinou a jen jí nepřidávat křižovatky“. …je fajn, že máme všichni stejný pohled na věc. …Ale oni mají holt jinou představu 😀

Jiří Kocurek

To máme kolik, 30 schodů? Pak přejít 2 koleje šaliny a 6 jízdních pruhů. Potom počkat, až to pojede. Při intervalu Eska 15 minut je střední čekací doba 7,5 minuty. (Toto je oficiální metodika výpočtu čekací doby při přestupu). Mno ze dveří šaliny na peron nového nádraží to pod 12 minut nepůjde. To je totéž, co dneska, nikoliv výrazné zlepšení. Ze zastávky Krásného je to na Nádraží 10 minut a to se ta šalina ještě musí vymotat z Nezamyslovy na Olomockou. Aby se tomu pomohlo, plánuje město trať napřímit. Ze zastávky Životského je to na hlavní nádraží jen 5 minut,… Číst vice »

Jiří Kocurek

No právě. Namísto jedné zatížené křížovatky to budou hned 3 a všechny bude projíždět do oblouku, max 10 km/h proti hrotu. A to věčné čekání na křižovatce s městkých okruhem je dáno z velké části tím, že chybí _silniční_ spojení sever – jih. A tak jede hromada lidí kolem Teska a Boby. A to jen proto, že Černovická vede do zácpy u Kasáren, takže si nepomůžou.

Jiří Kocurek

Opravdu mi chcete tvrdit, že tohle https://mapy.cz/s/jodunonesa tramvaj projede rychleji než tohle? https://mapy.cz/s/malatucome Že trasa, která je o 300 metrů delší a 2x přes výhybku navíc, bude rychlejší?

Jiří Kocurek

Uvědomte si, že při nájezdu na Plotní bude ta „nová a rychlá šalina“ křížit ten samý automobilový proud, který jede po Dornychu + to, co ještě Dornych posbírá z Úzké a ze střechy Vaňkovky. A namísto jedné linky šaliny, jako u Teska, bude „rychlejší“ šalina muset nějak zahnout na společné koleje, kde se tak budou setkávat odhadem nejméně 3 linky. To se bez čekání sotva povede, je to obdočení vlevo.

Jiří Kocurek

Jinak proti tangenciální lince apriori nejsem. Zhruba v trase Mendlák – Poříčí – Zvonařka – Olomoucká. Ale to je tak na parcální trolejbus, pro začátek.

liposh

Když vidím, jak „zkapacitnit“ dokázali Dornych a Plotní (3 roky hluku, prachu a brutálních zácp (zácep? :-D) a efekt to bude mít nulový) , tak při té představě napojení „nového nádru“ na šalinu mám taky hrůzu v očích .

Eduard

Plány jsou to hezké. Jen je uskutečnit. Snad se aspoň něco z toho povede.

Obyvatel Brna

Je mi 28 let a za svůj život si pamatuju jen kosmetické úpravy (linkové vedení, malá prodloužení tratí). Jsem velmi zvědav, čeho všeho z uvedených projektů se dožiju. Podle mě tak 1/20. Tím tempem, jakým se u nás (nejen v Brně, ale celé ČR) staví dopravní stavby odhaduji, že by to mohlo vše být realizováno tak v roce 2150. To už tady ale určitě nebudu…

Tomáš Gottschalk

Územní plánovači jsou jako bruselští úředníci – nezlomná víra v mega nesmysly, zejména v odsun role. Tak určitě erár po coroně vysype 40 miliard na nic nepřinášející projekt. Budeme rádi, když se podaří obnovit trať do staré Líšně a do Čertovy rokle. Smysluplně se jeví prodloužení z Komárova dál na jih, podle mne by se dalo skončit v Avionu, nebo aspoň odbočka.

rsp

Stejně je jasné, že všechny plány nevyjdou anebo se uskuteční až ve velmi vzdálené budoucnosti.

ene bene

Znám Brno jen z občasných návštěv a tak mi připadá nejzajímavější „trať po ulicích Šumavská a Dělostřelecká, k plaveckému stadionu za Lužánkami“, zvláště pokud by se propojila až na trať k Lesné (což ale nevím, jestli má být). To by přivodilo vznik asi první linky vedené mimo nejprostřednější střed Brna – vlastně je zajímavé, při poměrně značné velikosti města, že všechno nakonec projede po hradebním okruhu.

Martin z Moravy

Jednou se ten komentář neodešle, jindy zase ano. Každopádně jezdit šalinou na zápasy Komety k plaveckému bazénu by bylo super.

Jiří Kocurek

Bylo. Ale z hlediska dostupnosti je mnohem lepší areál BVV. I ta šalina je tam už nachystaná na obrovský nával.

Petr766

Než tam ta šalina „zatočí“ a projede, jsem tam rychleji z Pionýrské pěšky. A stadion tam stejně nebude, je to nesmysl zatěžovat centrum města další dopravou

Martin z Moravy

Aspoň jsme letos vyhráli ligu. A obě Prahy byly v Brně potupeny 😀

Jedine vlaky

Přesun nádraží k řece dopadne opravdu tragicky. Doufám, že se toho nedožiju. Dále, k čemu je trať Štefánikova čtvrť – Halasovo náměstí? Snad jen lepší spojení s nádražím na Lesné, jinak to nevidím jako příliš důležitý projekt.

Nějaké jméno

Využití by našla mj. v případě výluky na jedné z těchto tramvajových tratí, zůstalo by zachováno tramvajové spojení s Lesnou. Aspoň takto jsem o tom četl a v zásadě se s tím ztotožňuji. Navíc by byla zastávka u polikliniky. Co se nádraží týče, to bych nechal bez komentáře, ale jestli by jste věštec a víte, že to skončí špatně, blahopřeji.

liposh

Celkově to nedává smysl. Na nejbližších dvou ulicích jsem prožil 29 let ze svého života a to spojení od vlakové zastávky (tam co je ten slavný úsek kolejí odnikud nikam) do středu Lesné na Halasovo náměstí nedává smysl a nikdo z obyvatel o to nestojí. Jen se to na dlouhé měsíce rozkope, poté asi bude jezdit míň šalin do Černých polí a přínos to mít nebude. A to si vemte, že to říkám, jako člověk, co těch 29 let musel přestupovat z busu na šalinu do města ve Štefánikově čtvrti a jsem zastáncem pokroku.

Jiří Kocurek

Mno špatně dopadně. Dneska má nákladní doprava mimoúrovňový přesmyk na severu Brna a zkrz město projíždí bez kolize trasou osobní dopravy. Navzájem si nepřekážejí. Jen se teda potkají v Heršpicích. V zářné budoucnosti bude nákladní doprava projíždět zkrz osboní nádraží a křížit trasy příměstských i dálkových linek přímo v tom nádraží. Ani 11 kolejí u Řeky, o 1 více než ve Vídni, nezajistí tak hladký průjezd pro nákladní dopravu (zároveň bez ovlivnění osobky) jako varianta Petrov. Sami zastánci odstunu toto přiznávají, když počítají s výstabou odstavného nádraží na jih od Brna. S bohorovným argumentem: Nákladní vlak si počká, až bude… Číst vice »

Petr766

Petrov je nesmysl

liposh

Varianta Petrov, tak, jak je ten plán, je opravdu nesymysl. varianta Petrov místo železářství a Tesca na Úzké by byla jiná káva. Případně na přímce mezi Auto Esa a Tescem (přibližně) Jsem překvapen, že to tak před 20 lety nikoho netrklo.Teď už je na to pozdě.

Luděk

Prodloužení ze Štefánikovi čtvrti do čertovy rokle je hlavně aby se dostala trať k Seifertové ale zatím se neví kam by po té Seifertové vedla jestli až k Haškové jak bylo původně plánováno nebo někam směrem na Soběšice