lot
Automobily Doprava ve městě

Uzavírka Smetanova nábřeží měla dnes skončit, ale potrvá dál. Podle Scheinherra se osvědčila

Nová podoba Smetanova nábřeží. Pramen: Twitter/Pan Klobouk
Nová podoba Smetanova nábřeží. Pramen: Twitter/Pan Klobouk

Pražský magistrát prodloužil do konce roku zákaz průjezdu aut na části Smetanova nábřeží ve směru od Národního divadla. Dnes na to upozornil Radiožurnál. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ČTK řekl, že omezení se osvědčilo zejména zvýšením plynulosti tramvajového provozu a bezpečnosti. Magistrát podle něj plánuje na obou březích Vltavy další úpravy, které mají provoz tramvají dále zlepšit.

Omezení začalo platit 23. května a původně mělo skončit dnes. Týká se zhruba stometrového úseku ve směru od křižovatky s Národní ulicí, na části vozovky tam vznikly předzahrádky restaurací. Opatření vyvolalo kritiku ze strany opozičních ODS a ANO a také vedení Prahy 1, které si stěžovalo, že s ním krok nebyl projednán.

Scheinherr dnes ČTK řekl, že opatření bylo prodlouženo zatím do konce roku. „Už na počátku jsme oznámili, že pilotně bude platit do konce září, ale pokud se osvědčí, tak bude pokračovat dále,“ řekl. To se podle něj stalo. „Opatření znamenalo celkový přínos k plynulosti a bezpečnosti dopravy,“ uvedl.

Na křižovatce s Národní se podle něj zlepšila bezpečnost pohybu chodců, protože dříve vznikaly nebezpečné situace v důsledku odbočování aut z mostu Legií doleva na nábřeží. Stejně tak odbočování způsobovalo kolony, kdy auta čekala v křižovatce a brzdila auta a tramvaje pokračující z mostu rovně. „Jezdí tam páteřní tramvajové linky, které přepraví v jednom směru 35.000 lidí denně. Tyto tramvaje přestaly mít ve špičkách zpoždění a navíc se nám podařilo na Smetanově nábřeží zkrátit v každém směru jízdu tramvají o jednu minutu,“ dodal.

Město plánuje také úpravy tramvajové infrastruktury na obou stranách řeky. Má podle náměstka požádáno o stavební povolení k vytvoření nové zastávky Karlovy lázně na Smetanově nábřeží mezi zastávkami Národní divadlo a Staroměstská. Měla by vzniknout v příštím roce. Nová zastávka se plánuje také u Žofína ve směru k divadlu. Na podzim pak magistrát podle náměstka plánuje rozšířit tramvajové ostrůvky na zastávce Malostranská, které neodpovídají normám. Ostrůvek se má rozšířit také na Staroměstské ve směru z centra.

ČTK

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Phill

Aha. Takže se ve skutečnosti osvědčil ten zákaz odbočení z mostu doleva a zavření nábřeží je jenom bonus navíc, který si Piráti vymohli navzdory MČ pro větší blaho lidstva. Sociální inženýři v praxi.

ušatá

Souhlas, jen by to už mělo být natrvalo.

otaznick

„Ostrůvek se má rozšířit také na Staroměstské ve směru z centra.“
Marně přemýšlím v jakém směru, když Staroměstská je v centru. 🙂

Kalanis

A kde je vůči Staroměstské Lazarská?

Frantík

Teď se to řešilo na K-report, u takových zastávek se „do centra /z centra“ uvádí buďto pro jakou linku, nebo se centrum vynechává a řekne se prostě „směr Národní (divadlo)“ nebo „směr Malostranská“.

123

Jen tak pro upřesnění. Tady nikdy nebyl skutečný problém v tom, že ta auta nemohou zahnout ausgerechte před divadlem, ale v tom, že je tohle omezení nahnalo do lokality, kam rozhodně nepatří.

Prostě se místní jednoduše obětovali.
Takové … jo, říkali jsme, že to bude jen do září, ale nám se to líbí a vy se tady z toho klidně po..rte. Vždyť jenom bydlíte …

A ty kecy že neslíbili. že to bude jen do září, a že si tam nechali zadní vrátka, o kterých ale byli hodně zticha … prostě féroví kluci se kterejma zažijeme Prahu fakt jinak.

Ryk Mat

Omezování přebujelého automobilismu a jeho vytlačování nejen z center měst, ale i z lokálních center městských čtvrtí je trendem zdaleka nejen v civilizovaném světě už několik desetiletí. Buď se s tím vyrovnejte nebo se odstěhujte někam do Moskvy. Tam zrušili téměř všechny tramvajové tratě a zaasfaltovali mnoho někdejších alejí. Dokonce i trolejbusy tam zrušili, protože prý překážely automobilům. Odstěhujte se tedy do Ruska. Mnoho jiných zemí, kde dopravu organizují v intencích marketingových oddělení automobilek už dnes ve světě nenajdete. Ačkoli nepochybuji, že tam, kde vládnou Boko Haram nebo třeba ve Venezuele byste mohl být spokojen také.

Phill

Jste snad Pirát z magistrátu, že máte dojem, že můžete někoho vyhánět?

Horst

Tady byl vždycky skutečný problém přejít ulici, kdo šel od Parnasu k Novotnýho lávce, ví o čem je řeč. Další věc je ta, že alternativa pro auta je přes Malou stranu, nebo až magistrála. Rezidentům ale slouží Divadelní ulice a její přípoje dobře. Fakt není důvod, aby nábřeží s unikátním pohledem na kamennej most a Hradem, sloužilo jako tranzit.

súdružka Kolesárová

Ehm,prave obyvatele v Divadelni ulice a v Karoline Svetle jsou uzavrenim Smetanova n.nejvic dotceni.Zvysene intenzity, ramus, emise, vibrace. Uzky chodnik v Divadelni a mistni prechod je rizikove misto.Az dojde k prusvihu,uvidim zda se k tomu Scheinherr a spol. postavi celem…

kanafasik

Tyhle experimenty sociálních inženýrů jsou zlo a nic ale vůbec nic neřeší. Vzpomínám si jak ryčeli blahem obyvatelé Malé Strany, když Hudeček dostal nápad zaírat v sobotu nábřeží od slavie až po Staroměstskou. Na Malé straně to vypadalo hůř jak v pátek v odpolední špičce. To byl každou sobotu masakr. Hlavně, že na druhém břehu se žonglovalo a dělaly se podobné vylomenini. To malostranaci vemi ocenili. .))

Jakub P

Protoze to nedotahli a nezavreli i prujezd skrz Malou Stranu.

kanafasik

takze by se to zase jen odsunulo do jine mestske casti, ktera by si to nalezite uzila.

Jakub P

Nechat volnej prujezd pro auta pres Malou Stranu a nabrezi Staryho Mesta, zejmena v teto jeho casti, je takova prasarna, ze to uz bych ty auta fakt radsi videl i na magorstrale a ve Strahovskym a Blance. I kdyz je jich tam taky moc, problemy tam s nima jsou sakra velky a vidim je z prvni ruky.

Jakub P

A vzhledem k tomu, jak moc by se tim zlepsil prujezd tramvaji a kol, tak by tech aut i ubylo, ne vsechna by se jen presunula.

Phill

Máte pro tohle tvrzení nějaké podklady, nebo je to jenom normální dojmologie?

dopravak

Pochopte už konečně, že centrum z principu není vhodné pro tranzitní dopravu. Pro ty tady máme částečně dokončený MO. Tyhle opatření pomohou alespoň částečně tranzit přesunout z centra do Strahovského tunelu a Blanky. Je to sice o něco dále, ale pořád lepší, než takto silný provoz okolo Karlova mostu. Pokud se navíc podařilo zrychlit provoz tramvají, které zde přepraví většinu cestujících, tak je to přece jenom dobře.

Frantík

Pro tranzit centrum – centrum asi nebudou využívat městský okruh. Jestli někdo mimopražský opravdu jezdí přes Staré město, pak je to debil a magistrát za to nemůže.

Jakub P

Moderni navigace vas tim centrem navede i pri tranzitu, jakmile ji vyjde, ze tim pri hodinovy ceste mozna usetrite minutu. A kdyz to mesto neznate, nemusi vam to vcas dojit. Plus mistni, kteri to znaji a berou jako zkratku zamerne. Obranou je prave to, aby centrum proste pro IAD prujezdny nebylo. Rozdelit na sektory a kazdej pristupnej jen z jednoho mista vetsich ulic kolem. Tim se zachova dopravni obsluznost i autama, ale znemozni pouziti historickeho centra jako zkratek. I v Praze uz to misty je, jen bohuzel nedusledne a prave ty volne prujezdy pro auta po obou stranach reky v… Číst vice »

libcha

Já jsem ortodoxní „protiautíčkář“, takže každou takovou kapku vítám, jen kdyby pršelo víc.

Na druhou stranu, zrovna tohle by mělo být jednoznačně v kompetenci městské části, a magistrát do toho nemá co zasahovat!

dopravak

Tyhle věci nemohou být z principu jenom v kompetenci MČ, protože doprava jde napříč MČ a musí tedy být řízena z magistrátu.

ušatá

Magistrát je od toho, aby koncipoval dopravu celoměstsky, ne aby to byla jen záležitost obvodu.

Hanzi

A měli by se ty ulice pozavírat všechny v centru. Rohlíky dovezeme tramvají, Hasiči vyfasuji káry s nádržemi, rychlá bude vozit akutní případy metrem, po ulicích budou tančit duhové průvody a bude všeobecná spokojenost. Když bez aut tak ani kolo.

ViliamS

A dodatková tabuľa: vjazd povolený zasobovaniu izs nehovorí nič? Jó ak si niekto musí doviezť prdel aj na záchod ten vrieskať bude…

Hanzi

Aco že tak najednou by se chtělo požívat výhod automobilů? Jo jenom někde a nějak a někdy že? Já si to dovežení prdele na záchod rád zaplatím a bohužel z toho platím i vaší tramvaj, nebo snad pokryjete náklady na MHD v ceně jízdenky 32 Kč?

kanafasik

Asi to budou autíčka, co jezdí nanhodnou zelenou elektřinu vyrobenou větříčkem nebo sluníčkem. A baterie do nich vyrábí delfíni v oceánu naprosto bezodpadpvě ještě za to dostávají zaplaceno v rámci fair trade. Protože jiná autíčka jsou ee! Fuj!

dopravak

Když už dochází argumenty, tak je třeba si kopnout aspoň do elektromobilů. Fakt je ale ten, že IAD v Praze opravdu způsobuje podstatnou část znečištění. Je proto naprosto žádoucí, aby se zvýhodnila MHD, což se v případě úprav nábřeží děje a v případě IAD podpořila bezemisní doprava. A teď nemluvím o emisích CO2, ale o emisích NOxů, CO a pevných částic, které jsou opravdu u elektromobilů lokálně nulové, nebo výrazně nižší.

ušatá

Víte, co si tak platíte?

KarelF

A co u Vás na Slovensku? Například nevím, že bych si mohl v Praze dojet autem, až k vratům do Pražského hradu. V Bratislavě pokud vím to jde. Tak jasně můžu, ale poruším asi 20 zákazů vjezdu. Nemyslím si, že na Slovensku by jste na tom byli lépe.

robert

Extrémy a nemysly ti jdou, že?

ušatá

No vidíte, už i vy jste pochopil. Palec nahoru, že to ale trvalo.

Martin Š.

Je to super, křižovatka Národní a mostu Legií je plynulejší než dřív, tramvaje mají hladší průjezd a pěší alespoň o něco klidnější promenádu po nábřeží.

Greta

Zastávku Karlovy Lázně chválím, už dávno měla stát. Když jde člověk na ČKAIT nechce se mu vždy jít procházkou.

gogo

ČKAIT je snad Na bojišti

Greta

Na Novotného lávce dělají hodně akcí.

fsadds

Když člověk jde tak rozhodně nejezdí a to ani tramvají 🙂

Ryk Mat

fsadds, vy asi bude nějaký okamůroidní flástenec, když veřejně prezentujete svou jazykovou nedostatečnost.

robert

Nevidím jediný důvod to rušit.

Petr766

Ono se neosvedcilo vůbec nic, ale aktivista to nikdy nepřizná. Už se těším až budou prezentovat výsledky nesmyslu s cargokoly…

Luděk S.

No přesně. Souhlas. Praha AUTEM!

MHD

To nebylo ani trochu vtipné.

Lukas

Co se neosvedcilo?

MHD
Jakub P

Jasně, jeden z několika dotázanejch obchodníků má dojem, že za problémy může mimo řadu reálnějších důvodů i zklidňování ulic (toho se mimochodem bojej a projekty se snažej brzdit snad všichni obchodníci všude, kde se něco takovýho dělá, aby se pak v drtivý většině případů ukázalo, že na tom nakonec vydělali). Ale na seznamu to šoupnou do titulku a v komentáři se dá rovnou psát, že to tam přehnali jako by to byl fakt a ne domněnka jednoho obchodníka z těch pěti nebo kolik jich citujou).

Kalina

Auta již neodbočují doleva, takže neblokují most Legií, tudíž opatření se osvědčilo a přejde v trvalý stav.

123

K velké radosti těch, co v okolí té objízdné trasy bydlí.

Y.K.

Jinde na nábřeží nikdo nebydlí? Mě tyto argumenty, že auto jede o ulici vedle, tak je to určitě špatně přijdou naprosto mimo. Pokud se centrum silně neomezí jako celek, vždy to auto pojede někomu pod okny. Klasický případ NYMBY, ne pod těmi mými.

dopravak

Myslíte krtky bydlící okolo ostění Strahovského tunelu?

Frantík

Spíš odbočují na další křižovatce (pokud správně rozumím „objízdné“ trase).

Jakub (easydrink)

Myslím, že to je dobrý krok.

Luděk S.

Neomarxisti, odporný fašistický neomarxisti!

Tomáš

Vy si asi nevidíte příliš do pusy, když z ní vypouštíte sousloví jako „fašistický neomarxisti“. Je vidět, že nerozumíte ani fašismu, ani neomarxismu. Doplňte si vzdělání.

BND 30

Máš snad něco proti konstruktivní kritice !?!?

Tomáš

Proti konstruktivní pozitivní kritice rozhodně ne:)

Jiří Šrámek

To pozitivní konstruktivní byla satira

robert

To je všechno, co umíš? Máš nějaký nápad, aby v ulicích bylo méně aut? Nemáš. Tak se vztekej dál. Já jsem v klidu.

Milan

V ulicích by nemělo být méně aut, ale méně aktivistů.

Thegrid

Už jsem se bál ze by Vochumůrka a spol udělali něco pro plynulý provoz v Praze. Zatím se jen uzavírá a staví semafory. Co je na těch socialnich vědách učí?

Broge

Tak přesně toto plynulosti tramvajové dopravy pomohlo. Vy neumíte číst?

kanafasik

A jak přesně to plynulostí tramvají pomohlo v to uzavřenm úseku? Tramvaj a auta tam mají oddělené pruhy. Sbíhají se až u Karlových lázní a dopravu tam pak brzdí semafor. To je jen vymyšlený a neprokazatelný argument radního, který si nemůže a neumí připustit, že vymyslel hloupost. Jinak opravdu moc hezké místo na posezení. Na refíži a půl metru od hlavy vám jezdí tramvaj.

Martin Š.

Protože tam těch aut jezdí méně.

kanafasik

Znovu, čím přispěje méně aut v daném úseku větší plynulosti tramvají, když jsou tramvaje a auta odděleny? Mimochodem o to vícmaut jezdí Divadelní ulicí potažmo K. Světlé. N arozdíl od Smetanova nábřeží v daném úseku ulicemi, kde jsou bytové domy.

Tomáš

Znovu, přečtěte si ještě jednou ten článek. Na mostě Legií nejsou auta a tram oddělené, auta čekající na odbočení vlevo blokují tramvaje…

KarelF

To jsme si přečetli, takže nyní ty auta čekají o 250 metrů dále na odbočení vlevo do Karolíny Světlé kde musí přejet přes ty koleje zase. Navíc jsou zde auta které tam odbočují z Národní z protisměru takže to zpomalují z druhé strany.

kanafasik

Tak to asi jezdíte po jiném mostě legií ne? Autantam po kolejovém pásu nejezdí, pokud se nepletu.

dopravak

Po pásu sice neodbočují, ale v praxi se velice často stává, že někdo zůstane stát při odbočování na kolejích a zablokuje tak křižovatku. V křížení s ulicí Karolíny Světlé už má tramvaj přednost, takže tam je pravděpodobnost zdržení pro tramvaje mnohem nižší, než v nahuštěné křižovatce. Nehledě na to, že taková opatření motivují k objetí centra Strahovským tunelem, což je pro centrům úplně nejlepší. Prostě doprava v takovém místě je složitý ekosystém a pokud magistrát říká, že to pomohlo, tak to zřejmě opravdu pomohlo. Možná by bylo lepší se nad tím trochu zamyslet, než hned hejtovat všechno, co současný magistrát… Číst vice »

KarelF

Aut tam jezdí pořád stejně jen se paradoxně problém posunul ještě více do centra. Ti co jedou od tančícího domu projedou mezi starou a novou budovou ND. A ti co potřebují odjet k Karlovým lázním odbočí do Bartolomějské a prokličkují starou zástavbou k Karlovým lázním. Takže se to celé posunulo o cca 500 metrů dál.

Mickey

Stavět semafory je špatně? Kdyby vás v těch plechovejch deštníkách nejezdilo tolik, nemusely by být křižovatky a přechody řízeny světly. Jinak víte, že za posledních tak pět let přibylo jen asi pět světelných signalizací?

SSZ

Bohužel pán neumí počítat více jak do čísla 5 🙁

Thegrid

Pět dobrý no. A kolik ubylo pruhů pro auta? A co se tim vyřeší? Nic. Jen budou víc poposkakovat a vypustí vic exhalací.

BND 30

Správně. To by tak hrálo, aby po ulicích jezdila auta a ve městě žili lidi.

Luděk S.

Přesně. Jak to nemá 12 V a 3 L, tak to nemá smysl. Na nějaké sousedské setkání kašlu. Ulice jsou od toho, aby se s nima jezdilo autem. Ne jako socka pěšky, MHD, nebo na kole. Fuj.

BND 30

V autě koronavirus nechytíš.
Na kole asi taky ne, ale chytí tě/ vdechne Tatra…

Phill

A že se od toho slavného uzavření tam ta sousedská setkání dějí denně, že?

kanafasik

Ano, je potřeba se pochválit. Osvědčilo se to velmi, na ulici jsou prázdné stoly a o kus dál hormada palivového dřívíposlkádaného do tvaru lodě. Doporučil bych ještě tam postavit eiffelovku ze sirek v měřítku 1:3

Jakub P

Prázdný stoly jsou problém těch podniků, ty nás ostatní celkem nemusej trápit. Pokud to skutečně (a není moc důvod si myslet opak) přineslo míň zdržování tramvají v kolonách aut, tak jen houšť a větší kapky…

kanafasik

Spíš to bude problé hostů, kteří asi netouží sedět půl metru od projíždějící tramvaje. To je fakt super posezení. A zdržování tramvají je blud. Kde přesně vmtom úseku se stolama auta zdržovala tramvaje, když mají oddělené pruhy?

VencaM

Píše se na mostě. Stačí si přečíst ten článek. Auto odbočující vlevo z mostu stálo v křižovatce, dávalo přednost provozu proti a za ním se udělal štrůdl aut a tramvají.
Jezdím tudy pravidelně na kole různými směry a OK. I na zájaz odbočit vlevo od Národní k Mánesu jsem si zvykl a nalezl řešení.

kanafasik

a nestacil by tedy danym smerem prosty zakaz odboceni, nez zavrit ten usek pro vsechny?

KarelF

Ono by stačilo nastavit inteligentnějším způsobem to řízení křižovatky. Například nepustit do křižovatky provoz z protisměru přímo, ale jen na odbočení. Nebo pouštět jen jeden výjezd tak, aby auta bezkolizně jeli vlevo, vpravo, přímo a zleva zprava z protisměru tam měli červenou. Běžná praxe na mnoha Pražských křižovatkách.

Jakub P

Prazsky podniky cileny na turisty maj holt problemy, at maj zahradku kdekoliv. Podle toho bych to fakt neposuzoval. To bude dulezity spis pri jednanich o vetsi rekonstrukci toho nabrezi nez pri posuzovani tohoto opatreni. Oddeleny pruhy v danym kratkym useku moc nepomuzou, kdyz hned nasleduje uzky hrdlo, kde se to vse sjizdi do jednoho pruhu. A je klidne mozny, ze ten pomalejsi a klikatejsi prujezd okolo postupne odradil a presmeroval uplne jinam tolik aut, ze to uzky hrdlo je najednou pro tramvaje o chlup mene zdrzujici. To je ostatne spis neco, co se dalo cekat, nez prekvapivej objev. Plus to… Číst vice »

kanafasik

Znovu, v tom uzavřeném úseku oddělené pruhy jsou, sbíhají se až daleko za vyústěním ulice K. Světlé. Až u Karlových lázní. Celá tahle akce randích je jen plácnutí do vody, aby se něco dělo. Problémy, které hoří a které je nutné řešit, neřeší. Protože to už je náročnější. Je třeba vykázat činnost a starost o blaho občanů. Jo ta hromada dřeva, to je taky pěkný počin. To je v centru města fakt potřeba.

Jakub P

Jo, jo presne o tom uzkym hrdle u Karlovek pisu. Pokud komplikovanejsi prujezd touto oblasti jako celkem nejaky tranzitujici ridice odradil, je mozny, ze se to projevilo i tam. Jasne, radsi bych videl zavrenej pro auta i ten prujezd u Karlovek, to by bylo urcite o dost ucinnejsi, ale treba se nekdy dockame.

Jan Pytela

Přesně tak, i kdyby byly tramvaje jediný argument, tak je to správně. Zbytek přestavby nábřeží se holt bude muset udělat salámově (zase je třeba uznat, že ty stolečky hloupě opravdu vypadají). Ale třeba z toho za 20 let bude slušné městské nábřeží evropského střihu.

Phill

Fascinuje mě., jak zastánci uzavírání čehokoli bohorovně pomíjejí potřeby velké skupiny obyvatel, pro které je z jakéhokoli důvodu jízda autem v dané oblasti nutností. Věřte, že dnes nikdo soudný přes centrum bez velmi dobrého důvodu nejede, řeči o ježdění pro zábavu jsou jen demagogické žvásty.

Stejně tak je fascinující ta levičácká víra, že k čemukoli lepšímu se lze prozakazovat namísto skutečného budování alternativ.