Už žádná nejlepší MHD na světě. Pražská doprava se v tradičním žebříčku propadla
Tramvaj u Národního divadla. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Letos se ankety TimeOut zúčastnilo 18 500 lidí v 50 zemích celého světa.
Letos se ankety TimeOut zúčastnilo 18 500 lidí v 50 zemích celého světa.
Souhlasím, za poslední rok mě MHD vytočila mnohem víc než rok předtím… Zlatý auto i přes Hřibovi překážky je to furt lepší
Je to otázka hodnotících kritérií. Ptát se místních je naprostá pitomost, národním sportem čechů je stěžovat si na všechno. Zase jinde jsou smíření s věcma, které by u nás byly nemyslitelné. A při neznalosti toho, že jinde je hůř se nelze divit. Žebříček podle hodnocení turistů by vyšel určitě jinak. Navíc čtyřiadvacáté místo ve světovém srovnání není vůbec špatný výsledek. Pořád jsme na tom dobře a pořád je co vylepšovat.
Zajímavé. Stejný průzkum, přitom jeden rok jsme druzí, teď nejsme ani v top 20. Tak jak takový průzkum může být brán vážně, a jak moc může být relevantní. A ta „stěžejní“ otázka, kterou letos pokládali, mi přijde dost stupidní. Takového významného průzkumu by se mělo účastnit víc lidí a měli by odpovídat na konkrétní otázky. Jinak je výsledek zcela zkreslený.
Být čtyřiadvacátý ve světovém měřítku snad není tak zlé. Byť se mi nepodařilo zjistit z kolika, ale třeba i kdyby to bylo z pětadvaceti, pořád je úspěch se do takového žebříčku dostat.
18500 je docela málo, kvůli lámání řádků (měla tam být pevná mezera) jsem ale nejdřív četl 500 což by bylo fakt málo.
A žádný normální čech vám neřekne, že je něco úžasné. Taková slova se ani normálně nepoužívají. Češi mají tendenci si na všechno stěžovat, co američan označí jako „amazing“ (úžasné) to čech označí jako „terrible“ (hrozné).
Neni to zadny pruzkum, je to anketa pro zajimavost a ta poradi jsou vzhledem k „metodice“ v podstate nahodna. Zadny zaver nejde udelat ani z umisteni vysoko, ani z propadu.
protoze PID
Protože opojení kvantitou a rezignace na kvalitu. Spoje i mimo špičky zpožděné, postávání v neredukovaných kolonách (pro ty, kteří operují s vyhnáním aut na koleje – ano, objezdy ostrůvků měly i své výhody, ve zbylých úsecích se ale v jízdních pruzích stejně většinou parkovalo, takže se po kolejích jezdilo). Tarifní džungle, škrcení času platnosti při prodlužujících se jízdních dobách, kumulace čekajících a narvání prvního spoje. Plus nulová osvěta stran stání ve dveřích při současném neobsazení místa dále ve voze, což jednak otravuje (v krajním případě se další „nevejdou“), hlavně ale prodlužuje pobyt v zastávkách.
Ta anketa je zjevně naprosto irelevantní. S jako takovou by se s ní mělo zacházet, tedy vůbec se jí nezabývat, když vyjde blbě, ale také se jí neohánět, když vyjde dobře.
Prazska mhd je trafika pro kamarády kamarádů. Nespolehliva. Jizdní plány dělají lidé, kteří mhd nejezdi. MHD se nijak nevylepsuje. Autobusy a tramvaje s klimatizací nefungují. Řidiči jsou pologramotni a arogantní. Venku je tma a je nenapadne rozsvítit svetla ve voze…atd…
Chcete-li něco zlepšit, udělej to. Pro začátek nahraď pologramotného řidiče.
Melete kraviny
A vy si myslíte něco jiného,jezdím po Praze skoro 60 let a určitě bych měl pár zlepšení,ale netuším za kým jít. Letos jsem byl v Berlíně a taky bych reagoval.
Je to trafika pro… ale zase na to neni tak špatná. Klimatizace se dlouhou dobu považovala za zbatečnou (vůz bez klimatizace se neprodá ani na Slovensko nebo do Ruska, češi jsou prý jediní, kdo to vyžadují). Poslední roky se to zlepšilo a už se kupují i klimatizované vozy. Se řidiči člověk přijde do styku akorát v autobusech, pro domluvu s nima je často potřeba ruština, kterou neovládám. Někteří jezdí příšerně. Ale zas tak zlé to neni. Jízdní řády radši nekomentuju. Zase zažil jsem, že se stačilo zmínit a jízdní řád se upravil (teda musíte se zmínit správnému člověku, to jsme… Číst vice »
Shrnul bych to asi tak: jediné, o čem ta anketa něco smysluplně vypovídá, je naprosto diletantská úroveň jejího pořadatele. Chtít srovnávat skutečnou úroveň různých MHD jen podle toho, zda se o ní nějaký naprosto nerepresentativní vzorek respondentů vyjádří, že je podle něj „dobrá“ nebo „úžasná“, může jen naprostý ignorant nebo provokatér využívající nesoudnosti většiny ostatních lidí.
Stejně to tehdy dopadlo při výzkumu Eurostatu, když se místních ptali na kvalitu silnic v jejich zemích. Poláci vyhráli, Češi skončili poměrně nízko. Ani jedno realitě neodpovídá, vypovídá to ale o našich národních povahách. Poláci v anketách vždy řeknou, že vše Polské je nejlepší, i když to může být totální šunt. Češi oproti tomu zkritizují i ten nejdokonalejší produkt, když ho drží v ruce.
Vzdycky, kdyz ctu jak je prazska MHD nejlepsi, tak jen premyslim, jak strasny musi byt ty ostatni. Chybejici okruzni trasa metra (takze pri ceste z periferie na periferii nema auto, natoz pak skutr, konkurenci), chybejici spojeni na letiste, vozy tramvaji a busu bez klimatizace… Prazska MHD je uzasna jen pokud bydlite u metra a chcete jet do centra, a to jen mimo spicku. Nikdy jindy. V ranni spicce drzi MHD kapacitne nad propasti auta, nebyt jich, tak instantne zkolabuje (zkuste se kolem osme ranni nacpat na Kobylisich do cecka smer centrum, za chvili budeme potrebovat nacpavace).
Argumentují tím, že nedostatek kapacity způsobují auta… takže by bez nich zvládl jeden řidič vytočit třeba o kolo navíc?
To je uplny nesmysl, dalsi kapacity by nemel kdo ridit, chybi minimalne stredni desitky ridicu, spis vic.
Ale soupravy se stávajícími řidiči by se otočily rychleji. Zpoždění 10 minut, to už je na další spoj.
Ale těžko říct jak moc to v té špičce pomůže, tam je potřeba zahuštění intervalu.
Jasně. Zejména auta zdržují metro, co, vy myslivno.
Proč hned okružní metro? Na to tam není zátěž. Ale rychlejší a kapacitnější trasy chybějí, to ano. Pro začátek preference, propojení tramvají na okrajích. A na letiště integrovaný vlak – kvůli aroganci na jedné a hysterii na druhé straně žel nyní v naprosto megalomanské a drahé „stejně-metro“ variantě. Hm, auta ji sice „drží“, ale také mohutně zdrží, pročež odbaví o dost méně lidí, než by mohla. Přecpané trasy přes centrum jsou i proto, že nemáme právě ty tangenty. Třeba D místo „zase-do-centra“ vzít přes Vršovice na Žižkov. Od Kobylis vede málo využívaná trať Trojskou (Holešovičky by ji naplnily patrně i… Číst vice »
Pomala. Nespolehliva. Neklimatizovana. Mala mista pro nohy. Za me je prazska MHD otresna
Ke klimatizovaným vozidlům: Vlastností nejvýznamnějšího a jednoho z nejrozsáhlejších tramvajových provozů na světě je, že dlouho nemá skoro žádné klimatizované tramvaje a pak jich má za několik let nejvíc na světě. O autobusech řeč již být nemusí (klima všechny), metro je díky hlubinnému založení klimatizované téměř přirozeně (narozdíl od mnoha světových podzemních drah).
Můžete, prosím, svá tvrzení doložit nějakými čísly? Že mají všechny autobusy v Praze klimatizaci platí snad jen pro nově nakupované, nikoliv pro všechny provozované vozy. A s těmi tramvajemi bych to také nepřeháněl. Klimatizaci kabiny pro řidiče mají už de facto všechny tramvaje, ale klimatizace salonu pro cestující je stále spíše výjimkou. A to nehovořím o stavu, kdy se klimatizace z úsporných důvodů nezapíná ani v počasí, které již interiéry vozidla značně přehřívá. Anebo o skutečnosti, že se opět z úsporných důvodů na konečných klimatizace vypíná a po takové 15-20 minutové přestávce je před další jízdou salon pro cestující rozpálený… Číst vice »
Akorat, ze maji, kvuli uspore paliva, nakazano tu klimu nepoustet.
Zrovna včera večer bylo venku příjemně, teplota akorát, ale po příchodu do tramvaje abych si navlékl bundu. Brr.
Co to melete za nesmysly. Metro klimatizované přirozeně díky hlubinnému založení?! V metru musí být velmi intenzivně měněn vzduch pomocí hlavního větrání, jinak by tam v létě bylo kolem 40°C. Nešiřtě prosím bludy.
kdy jste v ni jel naposled? v osmdesatych letech?
Rychlá. Spolehlivá. Nové vozy jsou klimatizované, ale klimatizace je nutná jen během letních veder. Místa na nohy je dost.
Za mě je pražská MHD výborná.
No, někdy i na výšku. Určitá sedadla mohou obsazovat jen lidé s delšíma nohama, jinak jim plandají ve vzduchu a odkrvují se. 🙂 Ale beru, každý má trochu jiné poměry délek. Jen křesílka formující kulatá záda nejsou nic moc, ale i ta ubývají.
Tyhle žebříčky nemá vůbec smysl brát vážně.
Pokud v žebříčku vyhráváme, bereme ho vážně (zvláště politici), ale pokud jsme v něm propadneme, nemá smysl ho brát vážně? Ruku na srdce, loňské druhé misto bylo hodně přehnané, jezdím MHD denně, tak vím o čem mluvím. Ráno a odpoledne ve špičkách metro a tramvaje, autobusy trvale narvané. Dobrá to je špička, s tím se počítá. Ale pak v zimě nebo dešti v každé soupravě bezdomovec, takže vepředu narváno, vzadu smraďoch, zcela bez zájmu DPP a revizorů, pro turisty opravdu „lákadlo“. Linkové vedení je dennodení dobrodružství kvůli neustálým výlukám. Mnoho toho nejezdí tak, jak pravidelně má, denně mnohaminutová zpoždění tramvají… Číst vice »
Ty intervaly by se daly snést, kdyby v těch obdobích fungovaly návaznosti (trochu se ovšem vylučující se složitým linkovým vedením – zjednodušení by třeba pomohlo). První spoj si najdu, halt nemohu chtít, aby jezdil co pět minut vůz pro pár lidí. Kdysi se na úkor přípojů řešily též proklady – aby byly přesné, „musely“ si mezilehlé spoje těsně ujíždět. A to i tehdy, když spoje neměly stejnou kapacitu, byť se argumentovalo vyvážením. Daň za spojení odevšud všude, asi. Také kratší přestupní vzdálenost, rezervu na čekání a minimalizaci zpoždění málokdo řešil. Teď už je to i tak marné, když bývají větší… Číst vice »
Byla to blbost aby se tam praha umístila stejně jako je blbost skvělý život v Říčanech
V Říčanech je skvělý život.
V Edinburghu ziju uz skoro 20 let a nad tim patym mistem se musim zasmát. Jizdne je drahe, tarif neprestupni, takze je jedno jestli jedete jednu zastavku nebo pres cele mesto, nastup do autobusu (vetsina je dvoupatrovych) pouze prednimy dvermi, jizdni rad je tak trochu car papiru. Plus ze Lothian Buses maji ty linky prehledne a dobre cislovany a zastropovani denniho a tydeniho jizdneho pri pouziti stejne platebni karty.
Jo tam si pamatuji jak jsme na zastávce sledovali digi info jak se blizi autobus a nejednou zmizel nebo jak přijeli 3 stejné najednou …
Stejne tak apka Litacka, autobus ma prijet za 7 minut, ukazuje to zpozdeni 4 minuty a prijede o minut driv nez ma… A udaj o posledni navstivene zastavce je uplne mimo misu… Stejne tak nabidka spojeni, nelogicke trasy, kolikrat o desitky minut delsi nez spojeni co si clovek najde sam z pameti…
Zajímavé, že mapa polohy vozidel i web idos ukazují v Praze příjezd přesně. Naopak v Brně to nesedělo.
V ČR to bereme tak, že co se pochválí, už se nemusí zlepšovat. Takže lidi přestali chválit
Pražská MHD mi přijde asi jako jídlo v takové běžné hospě před covidem … na jedné straně je to levný a je to toho docela dost, na straně druhé ta kvalita není úplně hitparáda a ten lokál s obsluhou taky už ledacos pamatují a s ohledem na to, že jezdím hlavně 9, tak někteří „štamgasti“ jsou fakt kapitola sama pro sebe a hospodský to má tak nějak na háku. Pro běžné jízdy do háku … tedy ve špičce a do centra to stačí, a s ohledem na alternativy i stačit musí … večer a o víkendu, kdy se pohybuji mimo… Číst vice »
Tak ona ta doprava může být „úžasná“ a „špatná“ současně. Prostě jste stále v úžasu 😀
Jo to je ten ruský význam slova úžas.
jinak velmi pěkný doprovodný snímek tažného koně českých tramvají ČKD Tatra Smíchov T3M, tahle konkrétní s číslem 8085 jezdí v Praze už od roku 1981 a ujela již více než 2 100 000 km, přesto ostudu nenadělá, naopak je častým cílem focení turistů.
Moc hezké, ale já měl vždycky pocit, že turistických zajímavostí je v Praze celkem dost. A že bych si pravidelné cestování poskakující té trojkou v kolonách v létě, kdy tam díky absenci jakékoliv klimatizace bylo k padnutí, klidně odpustil, kdyby se místo toho dalo jezdit něčím, co nebude připomínat dobytčák i za cenu toho, že si to turisti třeba nebudou chtít tak moc vyfotit….
No, linka č. 23 je cíleně provozovaná jako retro. Takže na ní jezdí T3 bez modernizace, loni dokonce i T2.
Já bych řešil nejdřív tu kolonu, z ní vyplývající zpoždění a tím i možné přeplnění, pak návaznosti a umístění zastávek. Potom teprve to, že když to nejede a je to plné, je tam vedro. Klidně by mohli s větší kvalitou i trochu zdražit předplatné. Lepší, než příliš levné, zato nepohodlné a nespolehlivé. A nakupovat další a další vozy, najímat další a další lidi, protože se spoje z kolon nestíhají otáčet, a zpožděné ještě těžko navazují, je cesta do…
To je strašně krásné že to je pojízdné muzeum pro turisty kteří během 24 hodin dychtí po tom vyfotit co nejvíce bizarností. A co takhle mít raději tramvaje s přínosem pro občany? Všechny, ne jednu ze dvou…
Inu pokud chci jet nízkopodlažní tak si příště počkám, jaký jiný přínos máte na mysli?
A pocitate s tim, ze to cekani na nizkopodlahu muze byt klidne pulhodinove a ze muze byt tak narvana, ze se do ni s kocarkem nevecpete?
Linka 23 je retro linka. Hotovo
Coz by bylo v pohode, kdyby podobny retro bezne nejezdilo i na 22…
MHD v Praze má dobrý poměr cena/výkon, zejména pokud máte roční lítačku nebo jste déčko a jezdíte zadarmo.
Ale pohledem čistě na kvalitu to žádná sláva není – úplně chybí městská železnice a nějaká okružní linka.
Důsledkem výše napsaného jsou pak přecpané spoje ve špičkách. Zlepšení v nedohlednu.
Souhlas. Kvalita je desiva. Klimatizace kdyz uz je, tak je vypnuta. Sedacky jsou pro trpasliky. Navaznosti spatne. Jizda pomala. Je to proste socka a umastena tyc se vsim vsudy
Hlavně bezdomovci, je jich čím dál víc a ve zbědovanějším stavu 🙁
Což je ale důsledkem současné sociální a hospodářské politiky, nikoli něčím, co by se dalo efektivně řešit jen v MHD. I když odsunout „někam jinam“ se to dá, jakožto řešení dočasné, jen z hlediska MHD.
diskusi na novinkach zakazali, tak vas mame tady?
Vypadá to tak.
Rikejte si co chcete, ale IDS JMK je to nejlepsi co jsem kdy videl..a to porovnavam svetove.
DÚK je lepší.
Měl jsem tu kolegu od Mnichova, byli jsme dva dny v Plzni a nestačil valit bulvy. Placení kartou, nízké ceny, krátké intervaly, trolejbusy (a ne autobusy), to vše tam prý nemají nebo velmi komplikovaně.
Teď jsem byl v Plzni a o víkendu to od Univerzity jelo jednou za 20min, to se mi v Brně u tramvaje nestalo. Ale jinak systém dobrý
To je logické… V Brně žádné „tramvaje“ nejezdí 😀
Jistě, tam mají, jako ve správném poloněmeckém městě, (elektri)sche Linien. Už to není vtipné.
Tak zcela upřímně, kdo by jezdil o víkendu dopoledne od univerzity? Takže to ty 2 zastávky z Borů na univerzitu a zpět jezdí skutečně jen po 20 minutách, z Borů do města a na Košutku už po 10. A ve všední dny je špičkový interval tramvaje č. 4 pouhé 3 minuty. To je myslím nadstandardní.
A co má ta tramvaj o víkendu od univerzity vozit? Vás a vzduch? Tak hloupí zas v Plzni nejsou.
Plzeňské MHD je jedno z nejlepších kterým jsem jel
IDS JMK má taky svoje chyby.
Jejich řešení např. Holubice – Brno je naprostý propadák.
skoro bych řekl, že to může být i výsledek “ dobré práce“ místních politiků před volbami . My Češi se rádi stavíme do pozice, že u nás je to všechno na “ ho.no“ a letos se s tím všeobecným kvílením možná “ svezla “ i veřejná doprava. Počkejme až se začnou v metru rozdávat koblihy a z voličů opět vytryskne radost 🙂
Ale koblihu bych z toho fakt nevinil, to nadávání na vše naše máme v tradici napříč politickým spektrem.
Já ho nevinim jen říkám, že když rozdávají na metru bebe sušenky nebo koblihy tak se cestujici narod nadechne
Co je, prosím, to politické spektrum? Vím, od jisté doby mnohými kdovíproč oblíbený výraz, ale nedává smysl.
Byt volic SPOLU tak skocim pod vlak
A být volič Ano ebo jiné, ještě horší bandy tak balím na cestu do Uher.
V Praze je MHD na dobré úrovni, občas tedy v centru narvané tramvaje, kapacita trasy C je na max ale ještě se to dá a hlavně totálně levný roční kupon. Ten dělá hodně si myslím
Levný to je. Ale nechutný také, bezdomovec nebo ožrala každý den. A chybí tyče na držení nebo jsou vysoko. Plus kapacita nedostačující.
Tak jsou běžné i mnohem nejchutnější systémy. Nemusíme ani do nechvalně proslulé aneriky, takový řím je taky dost číslo a když mluvíme o bezdomovcích tak alespoň v pražském metru nemají rozližený kartóny na nástupištích jako jsem viděl v paříži.
…tak jestli jsi postiženej, můžeš si objednat sociální taxi…
Ano, ten dělá hodně. Nemůžeme za tu cenu čekat přece jen o něco více. Bohužel jsme ustrnuli na vavřínech, a budeme sklízet toho plody. Nevylepší to ani samolepky s citáty na zanedbané stěny stanic metra, či podobné estetické zvrhlosti poslední doby.
Ono to souvisí i s národní mentalitou. Čech či Němec často odpoví, že ujde/není špatná (na ja, geht…/nicht schlecht), kdežto jiné národy užívají častěji pochvalné výrazy.
Ano, veřejná doprava v Praze je levná a relativně frekventovaná (ne že by to nešlo líp), ale mně asi nejvíc vadí malá segregace od jiných typů dopravy. Opravdu je nutno v takovýchto místech mít parkování po obou stranách ulice a auta nechat jezdit po kolejích: https://mapy.com/s/kupedofuha ?
Nevím vy žijete na té ulici nebo tam máte podnik? Asi bych se první zeptal místních. Jako úplní začátek.
Milionkrát vyvrácený argument s podniky musí zaznít v každé diskuzi. Opravdu si myslíte, že pěší zóna s tramvají a vjezdem (a omezeným parkováním) pro obsluhu/místní/imobilní by místním podnikům ublížila, nebo je to jen trolling?
Je tam treba prodejna posteli, rostu a matraci. To je presne sortiment, ktery si bezne hodim na zada, projdu se s tim pesi zonou a pak naskocim do tramvaje😄 Ono by to chtelo zacit tim, ze “podnik” neznamena jen hipsterskou kavarnu se sojovym latteckem😉
To je přesně typ podniku, kam dneska drtivá většina lidí přijde, vyzkouší, vybere, objedná a domluví si dopravu a případně i montáž. Jasně, asi se najdou zákazníci, kteří si budou chtít postel rovnou odvézt svým autem, ale tací mají k dispozici dost prodejen postelí s parkovišti.
U obřích fancy postelí, co tam prodávají, bývá doprava/montáž zdarma. A já bych právě rád, aby i ti, co stěhují postele měli, kde parkovat. Bydlím na podobném místě a fakt nemám, kde zaparkovat s postelí/babičkou/instalatérem, protože líní sousedé mají roční parking za 1200,- a nedojdou si tak ani pár metrů navíc do podzemní daráže, která je výrazně dražší…
Dnes je totiž strašný problém zastavit za rohem a na tom rudlu, které se dnes dělají i s pomocnými motory (!), ty věci dovézt. Raději zabereme půlku chodníku dodávkou, půlku reklamním panelem, a ty, chodče, to obejdi vozovkou – až nic nepojede. Osobní zážitek mj. od zastávky Na hroudě, před pár lety.
Tohle místo znám velmi dobře. Chodníky jsou tam mnohdy narvané lidmi a když potkáte kočárek, někdy je dost obtížné ho předejít. Parkovacích míst je v bočních ulicích fůra.
A hlavně! Když nasčítáte počet minut zpoždění všech lidí v tramvajích, kteří tu musí trčet kvůli parkujícímu, nebo špatně zaparkovanému autu, je pár minut zacházky z vedlejší ulice zanedbatelná marginálie.
Opravdu není lidské právo zaparkovat přímo přede dveřmi.
Ano, nutné to je. Vyparkovat takové ulice a auta vést podél kolejí a současně vyloučit i jakékoli zásobování je pro jakoukoli městskou část a většinu místních voličů ABSOLUTNĚ vyloučené.
Prostor pro zásobování je zpravidla v rozporu s dlouhodobým parkováním.
Pražská doprava není ani špatná, ale ani nějak excelentní. Je to takový průměr. V porovnání se světem je stále ještě relativně hustá a laciná, tedy alespoň z hlediska ceny jízdenky pro cestujícího. Náklady hrazené MHMP a jejich adekvátnost neumím (a raději snad ani nechci) posoudit. Bylo by ale potřeba věnovat více péče rutinní údržbě – do stanic metra teče, eskalátory jedou ze dvou jen jedny, výtahy jsou často neudržované až odporně špinavé, stejně tak zastávky a vozidla, zejména tramvaje. Na zastávkách staré děsné koše na odpadky přetékající obsahem.
Je to rozhodně nadprůměr, hlavně co se týče hustoty sítě a frekvence provozu. Je třeba srovnávat opravdu se světem, ne jen se sousedy (ona celá střední Evropa je v MHD hodně nadprůměrná).
No, z hlediska stanovování cílů je třeba se porovnávat s těmi nejlepšími, jinak se nikam neposuneme.
Vacsina ludi ten odstup nema a nadavanie na MHD je kulturou snad vo vsetkych mestach na svete.
Záleží případ od případu. Hustota sítě – vymetací minibusy po půlhodině někde prázdné, jinde nahrazují kapacitnější spoj. Chybějí lepší přestupní či přechodové vazby. Frekvence je hezká věc, ale neměla by suplovat přípoje a kompenzovat velká zdržení v kolonách aut. Zpožděný rozvoj tramvajové sítě už se jakž takž dohání, i když některá řešení jsou poplatná místnímu odporu i za cenu horší funkce, ale to se asi nedá moc dělat… Jinak je fajn, celkem příjemná, použitelná, to jo. Ceník žel příliš preferuje časté používání (je výhodnější jezdit více a plnit i plné spoje) před občasnou potřebou, to bych klidně trochu zmírnil, aby… Číst vice »
Také mne udivuje ta špína. Některé stanice ok, ale třeba Háje, tam za 40 let žádná změna.
Zbytečný článek. Vyhostit.
Pražská MHD nikdy reálně nemůže zabodovat v kvalitě. V čem bodovat může a boduje je využívanost. Kterou politici i DPP a ROPID rádi za kvalitu vydávaj. Spíš než kvalitou je ale ta využívanost pražské MHD dána jinými dvěma faktory – nízkou cenou, zejména předplatného, a tím, že ostatní možnosti pohybu po Praze jsou nezřídka ještě horší… Na kvalitu je příliš nespolehlivá, příliš nevyrovnaná (v některých směrech to není špatný, ale tam pak je častý přetěžování; v jiných směrech je to spíš hrůza). Nemůže za to ovšem ani zdaleka MHD samotná, respektive její provozovatelé. Technickej dluh v infrastruktuře je obří a… Číst vice »
S tímhle hodnocením moc nesouhlasím. Celkové pokrytí je dost husté i mimo okrajové části to jezdí každou chvíli. I v noci jsou klíčové směry pokryty kombinací bus+tram. Dluh v infrastruktuře tu byl nejlíp vidět v 90. letech, od té doby se rekonstruuje jako o život díky penězům z EU. Zůstávají nám jen systémové problémy jako málo kolejí na koridorech nebo auta v centru. Preference MHD dnes funguje obstojně, což je právě vidět s proovnáním se zahraničím. Projeďte se takovou Varšavou a kochejte se dlouhými jízdními dobami a minutou před každou větší křižovatkou. Obměna vozovového parku jde myslím taky dobře, autobusy… Číst vice »
Pokrytí je husté, ale směrová nabídka je furt téměř jen radiální. Všechno je dělané na to, dostat se z okrajů do centra a naopak. Naprosto to ignoruje vznik klastrů kancelářských budov a obchodních center na okrajích. Strašlivě chybí kolejový tangenty. Metro D už mělo být dávno. Už to samo o sobě je obří technologickej duh v infrastruktuře. Autobusy jsou všechny nízkopodlažní, ale jen papírově. Aby byly nízkopodlažní funkčně, museli by řidiči pečlivě najíždět k obrubníku a používat kneeling. Ani jedno se běžně neděje (a jsou zastávky, kde to ani fyzicky nejde). Prakticky je třeba s kočárkem jistejší používat přednostně tramvaje,… Číst vice »
Promísení funkcí, právě, tím bych začal. Ono by sice bylo snesitelné mít i 6 pater (a na Vinohradech se často už pátá dávno přistavovala), ale zase bych to nad ně už nepřeháněl, a to ani na tom Smíchově. Ten život tam už by pak byl úplně jiný, příliš mnoho lidí stísněných v betonu. Menší akcenty nároží, snad. Ale příliš nesourodá směs hmot a nelidské měřítko mohou vést k frustraci. Často jsou to pak jen peníze nalité do betonu, bez života. A prodlužuje to současně cestu k něčemu živému, jež „musí“ být o to větší, mohutnější a nelidštější. Včetně kapacit pro… Číst vice »
Ještě k té hustotě, schválně jsem si projel všechny trasy metra a počítal stanice, které jsou obklopeny hustou zástavbou na všech stranách. Byl jsem celkem mírnej, ale stejně jsem napočítal na trase B pouhých 9 takových stanic z 24. Na A i na C jsem se dostal stěží k 5. Jasně, někde by to bylo obtížný (historický centrum, terén, parky, atd. Ale v mnoha případech je ta nízká hustota kolem stanic nejkapacitnějšího a investičně i provozně nejdražšího prostředku neomluvitelná. Pokud stavíme město tak, že kolem stanic metra máme pole, pustiny nebo zahrádkářský kolonie a vilový čtvrti a lidi na to… Číst vice »
Ano, z ČM na Zličín je to 40 minut, ale to je zrovna směr, kudy to metro jede, ten je dobrej. Zkuste si ale jet z ČM nějakym radiálním směrem. Většinou pojedete neskutečně dlouho nějakým naprosto neuvěřitelně narvaným autobusem, který po ránu poskakuje v kolonách (zdravíme na Spojovací). Tenhle dluh je pořád obrovský.
jako používal jsem desítky mhd napříč planetou a pražská rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co existuje. moderní vozový park, jízdní řád, informace online, ceny, nákup jízdenky, hustota sítě, frekvence… žádný vyloženě slabý místo. jsem si naprosto jistý, že mhd prahy patří do kategorie těch úplně nejlepších na planetě a ano, pomáhá tomu i cena.
Tak to určitě. Do nedávná starým autobusem na letiště a v metru nemáte ani LED panel ve voze, který stojí tři tisíce na Aliexpressu (ano, tam to ti výrobci kupují). DPP sami neumí objednat ani nastupištní stěnu, a místo pohodlného vozu přijede stará T3. Klimatizovaná není ze 100%. Mám pokračovat, proč je to oproti Asii propadák? Nejlepší haha. Průměr.
Led panely v metru jsou 🙂 letiště se snad vyřeší, ale teď je tam trolejbus,
*Jinak bych řekl, že jsou země, kde v Asii veřejná doprava téměř není, ne, MHD v Praze je rozhodně nadprůměr
…pakliže myslíš asií čobolstán za řekou Moravou, tak dost pochybuju…
Žádný vyloženě slabý místo? Tak to fakt asi používám jinou MHD v jiný Praze v jiným vesmíru. Zkusil jste ji někdy použít v tangenciálním směru mimo úplný centrum? S kočárkem? První noční spoje těsně po půlnoci? 22 v turistické sezóně z Malostranské nahoru na Hrad? V té výseči sídlišť na jihu, kde se chystá trasa D?
Souhlas, až na to zahušťování za každou cenu. V první řadě jsou funkce. Ještě hustší sídliště, pokud je jen noclehárnou, znamená akorát ještě více cest do zahuštěného kancelářského ghetta či hyper-super-….-obchodu. Naopak bych byl pro, aby se držela určitá konstantní hustota (struktura) jednotlivých částí a mělo to nadále estetickou úroveň; mnoho domů je prázdných, zaměřil bych se primárně na jejich využití, než přidávání nadměrné hmoty tam, kde to způsobí akorát disharmonii, a dopravu to samo o sobě nevyřeší. Měla by se řešit funkčnost území jako celků. Sídla, kde jsou funkce rozmístěné tak, aby vyžadovaly minimum dopravy. Více využívat stávající sídla… Číst vice »
Ten žebříček asi není moc vypovídající. Pokud by totiž byl věrohodný, potom by musela platit jedna ze dvou možností či jejich kombinace:
1) Pražská MHD se z roku na rok výrazně zhoršila (pochybuji).
2) 20 měst, co Prahu náhle předběhlo, se z roku na rok dost zlepšilo v MHD. Možné, ale dost nepravděpodobné.
Ono taky ptát se v průměru 18500/50=370 lidí v jednom městě, to není moc statisticky věrohodný vzorek obyvatel. I průzkumy veř.mínění dost pečlivě vybírají respondenty, a vyberou jich aspoň 800.
Nova vozidla jsou jednoznacne krok zpet. Mene pohodli, mene mista pro nohy, absence okenek pri vyple ci nefunkcni klimatizaci, nedostatek prostoru pro stani bez nutnosti uhybat vystupujicim v autobusech… Zlate stare Renaulty
Souhlas s těmi novými vozidly, když člověk nesedí, stále překáží.
A není to trochu problém města a DP, že si mezitím nestačili všimnout, že provozní koncept nelze pořád násobit nxT3 a že uspořádání vozidel a jejich kapacitám je nutné přizpůsobit nabídku, provozní koncept a infrastrukturu? Neustále jen konzervovat umí cvičená opice.
No, kolikrát by stačilo, kdyby ti – s odpuštěním – tupouni popolezli kousek dále do uličky, neřku-li obsadili volné sedadlo. Úzké uličky sice nepomáhají pohybu (dost lidí musí uhýbat, pokud lidé nenastoupí podle toho, za jak dlouho vystupují), ale přemlouvání člověka, který – civě nezúčastněně do telefonu – překáží přímo ve dveřích, už vůbec ne. Zažíváno dnes a denně; vždy požádám o dovolení, „přelezu“ jej, a po pár zastávkách opět. Jo, někdy také už není kam, inu, mnoho sedadel pro nic.
Odkud bere redakce tvrzení, že v Abu Dhabi více méně žádné MHD není, nebo že má jen 8 linek? Letos jsem v AD byl a MHD ve formě autobusů tam funguje celkem dobře, linek je tam spousta. Přímo stránky místní MHD ukazují jízdní řády desítek městkých linek (a dalších desítek regionálních)
https://admobility.gov.ae/en/pb-bus-service
V abu dhabi je tak kvalitní mhd ze vlastne clovek ani nevi odkud autobus pojede, kdyz chybí oznacniky
Ono to není ještě vše online? Aha, někdo přece jen (konečně) chce i funkční offline navigaci a informace i mimo telefon. 🙂 Hurá.
Vzdy zalezi koho se ptaji, jak se ptaji… a jaka jsou prvotni ocekavani respondentu, kde je nastavena latka, ke ktere porovnavaji. V tom to bude vzdy problematicke.
Za mne je prazska MHD skvela – huste a frekventovane pokryti, moderni vozovy park, skvely pomer cena/vykon (zejm u rocni jizdenky).
Jestli nekde vidim zasadni prostor pro zlepseni (krome zeleznice a tangent), tak je to odbavovaci system pro navstevniky a obcasne uzivatele – kdyby tady byl podobny system jako v Londyne, jen pipani kartou a na pozadi optimalizace jaka jizdenka vyjde nejlepe, pak bych prazske MHD asi vytknul maloco.
Skvělá ve srovnání s čím? Se singapurem či bratislavou? To jsou dva světy a Praha je tak uprostřed.
Tak Singapur má parádní síť metra, ale zase ne až tak oslnivou síť povrchové dopravy, a to vše v homogénním, hustě osídleném území. Srovnává se to těžko.
Londýnský TfL funguje jako organizace velmi dobře – podle mě hlavně díky penězům (jaké to překvapení). Jízdné tam není zrovna za lidové ceny a pečlivě si hlídají aby lidé platili – turnikety v metru, nástup pouze předními dveřmi u busů apd. Nedávno jsem dokonce četl, že jim dotace ze strany města/státu už nedělá ani 50% toho co potřebují pro pokrytí nákladů. jízdné a další příjmy to pokrývají dostatečně. Jasně, Londýn je extrémní město a třeba příjmy z reklamy tam budou asi jinde, ale stejně je to k zamyšlení, co bysme si z toho mohli vzít, lidem se to zjevně líbí.… Číst vice »
Peking jsem navštívil nedávno a té příčce opravdu nerozumím. Hlavně autobusy a trolejbusy jsou naprosto tragické. Nemají kloubové ani patrové a na množství osob vůbec nestačí. Metro je OK, ale není lepší než jiná asijská města, spíš působí trochu zanedbaně.
Však se v článku píše, že ten žebříček má nulovou vypovídací hodnotu, kvůli své „metodice“.
Na druhou stranu, co si budem, k dokonalosti to má daleko (jasně 24. místo je mimo). Plusy jsou jasné – hustá síť, docela přehledný systém (až třeba na Airport express), relativně moderní vozový park Ale mínusy to taky dost potápějí a měli bychom si to přiznat – nepravidelnost způsobená IAD, přeplněnost některých linek ve špičce (metro C, tramvaje), což pohodlí extrémně snižuje, a pak absence rychlých spojení typu S-Bahn/expresní linky, a absence tangenciálních spojení – téměř vše ženeme přes centrum. Do toho rozvoj tramvajové trati je sice poslední dobou lepší, ale pořád máme slabá místa v centru a špatně obsloužená… Číst vice »
Přeplněnost Céčka i tramvají ve špičkách je opravdu nepříjemná.. ale pořád je to i jinde výrazně horší. V tom se nemusíme zbytečně ponižovat.
S chybějícími tangentami ale naprostý souhlas. To blokování tramvajového propojení Dvorce – Pankrác je opravdu tristní.
Já to neberu jako ponižování spíš prostor pro zlepšení. U céčka snad pomůže automatizace, ale to spíš jen pojme nové přírůstky, jinak už je asi fakt na hraně. Ale ono je to i mimo špičku, když se v nějakých večerních hodinách/víkendy prodlouží intervaly, tak je to taky slušný maso. Je hezky, lidi jsou furt venku, ale metro má furt dlouhý intervaly. U těch tramvají se to zas asi neřeší vůbec. Infrastruktura v centru je přeplněná a DP očividně ani neuvažuje o možnostech nákupu delších tramvají pro navýšení kapacity (jasně, bylo by potřeba zajistit další úpravy, ale to se holt někdy… Číst vice »
Ono to souvisí. Naprostá marnost tangent logicky dřív nebo později přetíží centrum… Vemte si, jak narvaný jezdí nebo jezdily busy 125 po Jižní spojce. Protože to byla najednou nějaká tangenta, byť v dost zoufalý podobě.
Druhej faktor pak souhlasím je nechuť DPP uzpůsobit aspoň trasy nejpřetíženějších linek a pořídit delší tramvaje než 30 m. (přičemž používaný typy, ať už jsou to dvojice T3, 14T nebo 15T nemaj kapacitu nijak zářnou ani na těch 30 metrů).
Máte pravdu. A právě linka 125 ukazuje, jaký zájem o to je. Tam by reálně taky mohly jezdit delší autobusy jako na letiště. Jen by to chtělo dotáhnout – na slabých místech Jižní spojky udělat buspruh a ideálně trochu proškrtat zastávky. Spojuje to 3 linky metra, ale ty časy jsou děsný Skalka – Háje 26 minut, Skalka – Smíchovské nádraží 47 minut. Fakt bych rád viděl třeba linku (Dejvická) – Smíchovské nádraží – Kačerov – Skalka – (Vysočanská) – (Prosek) bez mezizastávek (případně s max jednou). Mít ty časy srovnatelné/rychlejší (priorita, buspruh) oproti autu by byl gamechanger. Jasně, není to… Číst vice »
No, tady by pomohla ta Jeremenkova (bez kácení alejí ve prospěch parkování, ovšem; stín se už teď náramně hodí). Škoda, že ze Dvorců nakonec nebude úplný uzel, kvůli posunutí mostu. Sice ano, sdružené zastávky, ale odříznutí od linky Podolí – Hlubočepy (Barrandov) pro lidi od Zeleného pruhu, plus dvě křižovatky místo jedné. Ta 125 je spíše náplastí, jen pro Jižní Město; přitom C po Kačerov (až Budějovickou) není tak kritické. Ještě bych ji nechal sjet na Modřanskou (ulici, zast. Pobřežní cesta), kde by umožnila přestup směr Modřany, ale to by zase mnozí řvali „moc zdržení“. 🙂
Jo, Jeremenkova by měla být bez debat největší priorita
Linka 125 je krásný příklad! Přeplněné spojení, které by potřebovalo posílit… nebo alespoň pomoci právě tramvajovými tangentami. TT v Jeremenkově, prodloužení TT ze Spořilova na jih k Roztylům by byla naprostá paráda… ale nesmím tolik snít.. pak bývám akorát zklamaný.
To se vlastně asi shodneme na všem. 😉👌
Tyhle ankety mají podobnou relevanci, jako když se u nás tříčlenný Svaz cestujících ve veřejné dopravě, z.s. vyjadřuje k problematice VHD…
Oceňuju, že pan Nevyhoštěný tu nesmyslnost toho žebříčku v článku jasně popsal. Ačkoliv ten titulek? Chápu, čtenáře je třeba přilákat 🙂
Ale je třeba si přiznat, že ten žebříček byl nesmyslný i v době, kdy Praha vyhrávala.
To samozřejmě.
Pokud se za hodnocení na předních příčkách politici chválili tak by za tento tristní výsledek měli rezognovat 🙂
Svaz cestujících ve veřejné dopravě, z.s. je vůbec dobrej bizár. A v čele těch tří stojí Prezident!
Propaguje něco špatného? Nikdo nikomu nebrání jeho řady v případě zájmu rozšířit. President (mimo začátek věty s malým p) není v překladu z latiny nic jiného, než předsedající (u nás se užívá spíše výraz předseda). Na tom rovněž není nic špatně.
Otázkou je, zda se netituluje Prezidentem (s velkým) on sám.