Útlumová řada. České dráhy mají posledních sedm provozních plecháčů

Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů, jeden slouží jako topírenská lokomotiva.
Lokomotivní řada 242, které se dostalo přezdívky plecháč, se v osobní dopravě Českých drah smrskla z několika desítek na posledních sedm provozních kusů. Deníku Zdopravy.cz to sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
„Řada 242 je u Českých drah útlumová a s rozšiřováním provozu ETCS bude dále docházet ke snižování potřeby,“ uvedl Šťáhlavský. Připomněl také, že plecháče v osobní dopravě míří mimo službu díky akvizicím nových lokomotiv Vectron. Na konci roku má začít dodávka 50 kusů pro rychlost 230 km/h.
Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů. Jeden je na oběhu vlaků Rožmberk a Bezdrev, konkrétně jde o vlaky 658, 665, 666 a 657, kdy denně ujede zhruba 550 kilometrů. Druhý zajišťuje sezónní víkendový provoz na spěšném vlaku Sp 1967/1967 Cyklo Ohře a třetí slouží jako tzv. topírenská lokomotiva v Chebu, kde zajišťuje napájení vozových souprav elektrickou energií.
„Další lokomotivy slouží jako záloha a mohou se objevit v některém oběhu jiných řad jako náhrada. Zde je nepravděpodobnější využití na vlacích Rožmberk nebo Bezdrev v celém elektrizovaném úseku od Plzně po Vysočinu,“ doplnil Šťáhlavský.
Plecháče ale z českých tratí nezmizí. Už více než 30 jich převzalo od matky ČD Cargo, které mašiny posílá po převzetí od ČD na revizní opravy různého stupně (R1-R3) dle potřeby. Některé z nich přitom opatřilo barevnými schématy z minulosti. Cargo také letos na jaře uzavřelo smlouvu na vybavení 30 plecháčů systémem ETCS.
Lokomotivy jsou v Českých Budějovicích, odkud se také deníku Zdopravy.cz dostalo informace, že ČD uvažují o jejich zpětném pronájmu. To ale Šťáhlavský popřel. „Aktuálně o žádných zápůjčkách od ČD Cargo ani o jiné renesanci této řady není řeč. Nicméně jízdní řád je v současné chvíli stále v přípravě a finální podoba oběhů bývá známá až po finálním dokončení konstrukce JŘ,“ dodal mluvčí.
Plecháče vyráběla plzeňská Škoda v letech 1975 až 1981.