umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Železnice

Ústecký kraj schválil redukci peněz na veřejnou dopravu o pětinu. Hledá úspory

Motorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhy
Motorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhy
Vedení kraje slíbilo hledat úspory, aby nemuselo v jízdních řádech tolik škrtat.

Cestující v Ústeckém kraji čeká od července s největší pravděpodobností omezení veřejné dopravy. Zastupitelé Ústeckého kraje dnes schválili rozpočet na letošní rok, který může vést ke zrušení až pětiny spojů.

Po mnohahodinové debatě vedení kraje slíbilo, že bude hledat ještě vnitřní úspory, částečná redukce provozu je ale takřka jistá. Důvodem je očekávaný propad daňových příjmů. Letos dojde v kapitole veřejné dopravy k seškrtání desetiny rozpočtu, tedy konkrétně 220 milionů korun. Ke škrtům má dojít od července, prakticky se jedná o pětinovou redukci.

Nikdo nebude škrtat spoje do škol a do práce. Hledáme vnitřní úspory ve fungování veřejné dopravy, od nájmů přes naftu nebo nákladů na propagaci. Budeme jednat s městy, zda by neměla být do financování dopravy více zapojena,“ řekl radní pro ekonomiku Jan Růžička (KDU-ČSL). Odbor dopravy podle analyzuje skutečnou obsazenost spojů.

Zatímco loni měl odbor dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje rozpočet 3,156 miliardy korun, letos bude mít 2,748 miliardy. Na samotnou dopravní obslužnost mají jít dvě miliardy korun. Kraj letos počítá v návrhu rozpočtu se schodkem 770 milionů korun a výpadkem daňových příjmů ve výši 1,2 miliardy korun.

„Jedná se o zcela radikální, vlastně až drastickou redukci objednávané dopravní obslužnosti, která poznamená celou soudržnost a celistvost systému, a jen s vypětím úsilí se možná podaří zachovat zásadní síťové vlastnosti a provázání veřejné dopravy celého Ústeckého kraje,“ uvádí úředníci odboru dopravy v materiálu, který zastupitelé schválili.

Větší škrty čekají autobusy

Návrh rozpočtu počítá s redukcí ročního objemu výkonů veřejné dopravy o deset procent. Jedná se ale o omezení, které nastane až od července, prakticky tak dojde k seškrtání výkonů o pětinu. Kraj předpokládá, že takové omezení uspoří 6,5 % rozpočtu na veřejnou dopravu. Větší škrty čekají autobusy: o –12,9 % od července (z původní částky 855,8 milionu na 745,2 milionu korun). Na železnici pak dojde ke škrtům o desetinu z 1,014 milirdy korun na 912,6 milionu korun.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) upozornil, že omezení peněz přinese ještě větší škrty dopravních výkonů. Jinými slovy, deset procent ušetřených prostředků může znamenat podstatně větší procentní redukci spojů. „Bude potřeba se domluvit s dopravci na změně smluv. Je nutné si uvědomit, že pokud se například na jednom turnusu s 20 spoji pět škrtne, dál se bude muset platit řidič v práci nebo fixní náklady na autobus. Fakticky se ušetří jen za naftu,“ říká Komínek, podle kterého návrh rozpočtových změn přinese mnohem větší omezení výkonů. Kraj v materiálu uvádí, že smlouvy jsou nastaveny většinou tak, že lze omezit objem výkonů až o pětinu.

„Ekonomický efekt takto velké redukce je ve skutečnosti sporný a celospolečenské dopady neumožněných cest do práce a do škol u jednotlivých obyvatel s touto teoretickou úsporou neumíme porovnat. Zde je třeba srovnat a znovu zvážit účel a důsledky úspor, kdy místo cca 10 % poklesu výkonů uspoříme jen asi 6,5 % financí a rok 2021 skončí kraj s dopravou redukovanou o 20 %,“ píše se v textu úředníků.

Podle radního pro dopravu Marka Hrabáče (ANO) už v tuto chvíli vidí na kraji možné úspory. „Například nafta je levnější, než se počítalo v rozpočtu. Tlačíme na všechny smlouvy, kde to jde. Zatím jsme zatáhli za ruční brzdu,“ řekl Hrabáč.

152 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Proč to kraj neudělá tak, jako kraj pardubický v roce 2011 (vyškrtal většinu tratí kde jezdí šukafony) ? V pardubickém kraji toho sice nejezdí tolika, ale zase máte téměř vždy jistotu, že tam narazíte na moderní vozidlo – z autobusů tam v žádném případě nenarazíte na žádnou Karosu, u vlaků je pár tratí obsluhováno šukafony (což se určitě změní po zprovoznění 841) a co se týče MHD – z 99% nízkopodlažní, žádná Karosa, max v nouzi nejvyšší, žádné 14Tr ani 21Tr, vše většinou citelisy CNG a 30Tr – proč se DPMUL také neinspiruje Pardubicemi, a nezažádá o evropské dotace na… Číst vice »

xyz

„Proč to kraj neudělá tak, jako kraj pardubický v roce 2011 (vyškrtal většinu tratí kde jezdí šukafony) ?“
Šukafony jezdí v Ústeckém kraji již jen málokde. Rozhodně by nešlo o úsporu 10 % veškerých nákladů na dopravní obslužnost (tzn. vlaky i linkové busy).

„V pardubickém kraji toho sice nejezdí tolika“
… a i proto budu se zájmem sledovat, jestli Pardubický kraj nebude mít stejný problém s neufinancováním dopravní oblužnosti.

Jan Navrátil

Zajímavé je, že i přes to všechno byla pro tento odbor Ústeckým krajem podepsaná smlouva s pražskou marketingovou společností, které se tiše přeleje přes milion korun ročně…

Jan Navrátil

Ewing Public Relations

Nádraží

Veřejné peníze českých daňových poplatníků, nejraději do kapes zahraničních firem, to je ta prezentovaná podpora ryze českých firem v době covidové…😟

švestka

A ještě určitě jezdí pod náklady a vyrejžují při tom z toho mamon.

xyz

Které zahraniční firmy máte v tomto případě na mysli?

Nádraží

Komínek radši ať neradí, to co způsobil za jeho působení ve funkci, je jen důkazem jeho absolutní neschopnosti a ignorancí předvolební rétoriky a slibů vlastní strany!

-TR-

Myslíte to, že zadal dopravu mnoha alternativním dopravcům? To je právě dobře, protože to fakticky znemožňuje zastavení provozu na nějaké trati.

-TR-

Doplním: každá smlouva (a že těch smluv je hodně) stanovuje minimální objednávku, kterou kraj musí u dopravce objednat.

Apollo17

To,že nelze zastavit provoz na nějaké trati bude znamenat rušení většího množství spojů v celém kraji.

Hubert

To je dobře. Už doteď zavřeli dost tratí…nebo alespoň výrazně omezili „-(

Leinad

A to se nedá převádět? 😀 Dát víc dopravcům jednu linku, která by jezdila často?

USA

V cem je dobre, ze na kazde trati neco pojede, takze uz tak neatraktivni lokalni trate bude hoblovat 5 paru pro socky bez auta (kdokoli jiny na tohle nepristoupi) a vyznamne trate prestanou byt atraktivni?Mene trati, ale kvalitne obslouzenych, je mnohem lepsi nez model „vsude neco“, ktery je atraktivni leda tak pro fanousky vlaku, kteri se diky nemu budou nadale moci svezt vsude kde jsou koleje. Nema to ale nic spolecneho s kvalitni dopravou pro lidi, co nejsou nadsenci. Potvrzuje se, ze verejne doprave nejvice skodi jeji nadsenci.

xyz

„Mene trati, ale kvalitne obslouzenych, je mnohem lepsi nez model „vsude neco“,“
Ve skutečnosti to nyní je tak, že v Ústeckém kraji kde vlaky jezdí, tam povětšinou zajišťuji kvalitní obsluhu.

Hubert

Jenže na polovině tratí bohužel nejezdí vůbec, nebo jen sporadicky…

USA

Ale my se nebavime o soucasnosti, ale o radosi pana TR z toho, ze tam kde to ma smysl se kvalitni obsluha zhorsi, aby se mohlo zachovat tech 5 paru i na zbytecnych (radejcin, peruc, 3 postradatelne pary do luzne, podripska saskarna) nebo prinejmensim neprilis vyznamnych trati (draha vozba vzduchu z biliny pres uporiny do usti nebo pravobrezka z usti do decina). Takze ve vysledku se poskodi verejna doprava tam, kde urcity potencial ma. Kez by se slo aspon francouzskou cestou a ty vyskrtane pary na dulezitych tratich nahradil autobus vedeny v IDOSu jako vlak. Je to mensi zlo, nez… Číst vice »

xyz

Ale ono to tak vůbec být nemusí – v rámci smlouvy s Regiojetem se např. může zrušit celá jedna ze čtyř linek. Nemusí se „proškrtávat“ ve všech čtyřech apod.

To je opět jen váš domyšlený konstrukt.

USA

Muj konstrukt? Ja vychazim z toho, co tu nadsene pise TR, prectete si ho. TEN se tu raduje, ze hlavne ze dal vsude neco pojede. Ja reagoval puvodne na nej, pak az na vas, odrolujte nahoru.

xyz

„podripska saskarna“ Tam zase platí, že vzhledem k tomu, že jsou nasazována odepsaná vozidla (resp. odpisům podléhá možná tak „myšizace“ těch šukafonů), tak fixní náklady na provoz tamních vlaků jsou dost nízké, takže platí, že % úspory finančních prostředků se tam bude více blížit % redukce objemu dopravy ve srovnání s těmi tratěmi, kde jezdí nová či zásadněji zmodernizovaná vozidla. „Kez by se slo aspon francouzskou cestou a ty vyskrtane pary na dulezitych tratich nahradil autobus vedeny v IDOSu jako vlak.“ Škrtat se ale bude i u autobusů, tzn. i zřízení autobusové náhrady bude problematické. Mimochodem při platnosti DÚK ve… Číst vice »

USA

Ale to je prave ta vyhoda a v podstate nutnost, ze kdyz se proskrtaji i busy, tak pujde volne ridice vyuzit pro NAD na draze. Prehled do IDOSu a na web CD, kdyz je autobus vedeny jako vlak, je dobry. Malokdo z jinych kraju, natoz cizinci a nebo prilezitostni cestujici, jsou schopni pouzivat nejake mistni krajske vyhledavace. Ani takovym spojum neveri.Je naopak nejcastejsi, pokud jedu nekam, kde to neznam, ze pouziju vyhledavac hlavniho vlakoveho dopravce dane zeme a kdyz vidim, ze misto vlaku je bus, tak me napadne, ze je to nahradni doprava a bus bude jasne oznaceny a stat… Číst vice »

xyz

„Prehled do IDOSu a na web CD, kdyz je autobus vedeny jako vlak, je dobry.“
Naopak může jít o znepřehlednění, pokud bus bude zastavovat jinde než u jednotlivých nádraží (což zas pro něj může znamenat zajížďku).

„kdyz se proskrtaji i busy, tak pujde volne ridice vyuzit pro NAD na draze.“
Pak ale nemusí vyjít požadovaná úspora 10 %, zejména s ohledem na fixní náklady zejména za vlaky.

xyz

Mimochodem – u kterých konkrétních tratí v Ústeckém kraji byste si tu „náhradu vlaků autobusy zveřejněnými ve vlakových jízdních řádech“ představoval?

Apollo17

Za podřipské lokálky kraj platí 106 Kč/km,za Ešus z Ústí do Lovosic asi 180 korun.Takže stejná úspora bude zrušit 1,5 km podřipského motoráku,nebo 1 km Ešusu(samozřejmě jenom obrazně).Skutečnou úsporu přinese jen zrušení celých oběhů.Ale např. ta Radejčínka je skoro tak drahá ,jako ten Ešus (167 Kč/km)

Luboš

Sice zadal dopravu mnoha dopravcům, ale hodně velký podíl má stále jediný správný, takže nic moc. To teda zlínský a Liberecký se pochlapili mnohem víc

Zbyněk

Nejvýhodnější by pro kraj bylo stanovit poptávku v jednotlivých obcích, pokud má obec zájem, aby pro své občany a turisty se spolupodílena na financování, jako to bylo za Šulcd, samozdřejmě, že bude financovat jen ty z nějakého určitého průzkumu potencionálně ty vytíženější a starostové by si rozhodli, co zaplatí. Ovšem současný rozsah a kvalita je rozhodně nejlepší, jaká tu kdy byla a zrovna robití tohoto systému mi je velmi líto.

USA

Akorat ze kraje nemaji za jediny ukol financovat verejnou dopravu, musi zajistovat i jine sluzby, jsou tu i pro lidi, ktere vlaky ani autobusy nezajimaji a nemuzou se neomezene zadluzovat. Verim, ze se na luxus dobre zvyka, ale na dluh ci na ukor potreb druhych, zit nemuzete. To se pak zacnou prekvapive ozyvat.

Gwann

tak na úkor čeho se objednavaji vlaky, no řekněte…

Jarda Š.

Když dá kraj méně na dopravu, tak může dát víc třeba na zdravotnictví nebo na školství.

xyz

S ohledem na objem propadu příjmů + s ohledem na to, jakou částku „jenom“ chce kraj ušetřit v dopravě (což mimochodem znamená i údržbu silnic), je zjevné, že škrtat se bude i v dalších kapitolách (inu, když kraj nebyl schopen v „tučných“ letech tvořit rezervy…).

Gwann

objednávka dopravy po kraji rozhodovana poptávkou obce. o můj bože…to je kravina na dvanáctou. co uděláte s tím že jedna nacestna obec se rozhodne, že to nechce.

ano, může to dávat smysl u lokalky do Luzce. ale to je asi tak jediná trať…

obce si můžou doobjenat, to bych souhlasil. ale základ musí objednat kraj.

Hubert

Ani lokálka do Lužce neobsluhuje jen jedinou obec…

Gwann

takže nikde, ještě lépe 🙂

xyz

„, pokud má obec zájem, aby pro své občany a turisty se spolupodílena na financování“
Přeloženo: kraj je zastižen poklesem rozpočtových příjmů a (protože učinil objednávku nadoraz + protože nebyl schopen tvořit rezervy v nejhojnějších letech, tak: ) škrtá. Nabídne však spolufinancování obcím, které jsou zastiženy poklesem rozpočtových příjmů.

Jaaa

A s těmi nevyčerpanými prostředky radí vaše Veličenstvo udělat co?

xyz

Jakými nevyčerpanými prostředky

Myslíte ty „nespotřebované“ v „tučných“ letech? No samozřejmě z nich tvořit rezervy.
Anebo holt udělat objednávku tak, aby byla ufinancovatelná při hospodářském poklesu.
Anebo kombinace obojího.

Miloš

Snad to bude jen dočasné a po krizi se vše vrátí do tohoto stavu

Kalina

O nutnosti redukce nevyužívaných spojů na základě analýzy obsazenosti, jsem zmiňoval dávno a bude muset proběhnout v rámci celé sítě. Rozhodnutí je tedy rozumné. Diskutabilní je ale proč až od července. Okamžitě by měl začít průzkum obsazenosti, aby do konce března byl zpracovaný nový plán. Redukce až od července znamená propálení miliónů, které mohly být využité efektivněji, nežli na prodlužování lokálkové agónie. Další škrty počítám, že budou následovat po volbách, toto je zatím taková lehká přípravná fáze, před razantnější redukcí dotování dopravy;)

*h8*

okamžitý průzkum v době takových omezení pohybu a svobod, co tu nebyla ani za okupace? Vy jste se pomátl !

USA

Take to tak cekam a to i v dalsich krajich.

Gwann

v současné průzkum jakékoliv obsazenosti je pitomost. prázdná jsou i EC Brno-Praha v pátek vecer

nehledě na to, že i ty 4 prvnaky musí vlak odvézt, nemůžou za to, že ty větší děti jsou doma a školním spojem nepotřebují jet…

Žabák

Ten pocit že i když zrušíš půlku spojů VHD, stejně ta doprava bude lepší než v sousedním Karlovarském kraji (a nejenom tam) 😀

xyz

A to ještě s možným přihlédnutím k tomu, že pokud ani Karlovarský kraj netvořil rezervy (ať už finanční a nebo „v objemu objednaných spojů“), tak i on bude záhy nucen šetřit a možná i škrtat.

Iveta

Ha ha ,dost jsem se zasmál,Komínek byl chlap na svém místě,já byl u toho jak se přidělovali turistické linky ,žranice s hejtmanem Bubeníčkem a dnes je radní pro dopravu idiot co prosazuje nové nádraží v Chomutově ,přemístit jej z prdele ,do prdelákovic ,místo udělat městskou linku ,zruším hlavně autobusy ,kde se o víkendech do vesnic ani nedostanu a na dráze budou jezdit prázdné spoje po 10 ti minutách ,je to jen o prachách a kamaráčovtech ,ne o Covidu a spousta lidí to stále žere.

Nádraží

Musím brečet, když slyším, že pan (soudruh)Bubeníček byl člověk na svém místě… 😪Možná pro lidi, kteří vlakem nikdy nejeli, nebo radši nepojedou, nebo tak pro mediální masáž neznalého občanstva…. Doufám, že už pana (soudruha) občané UL kraje nikdy nezvolí!!!👍

Apollo17

To je štěstí,že je tam někdo,kdo má jiné názory,než Iveta.Městská linka do slepé ulice k nádraží je úplnám kravina,

Anonym ze severu

Pan Komínek byl chlap na správném místě, škoda jej.

-TR-

Loni jsem mu dal hlas, přestože mám výhrady k jeho stranické příslušnosti. Nelituji toho. I jako opoziční zastupitel pracuje, jak nejlíp umí.

Ale svým způsobem chápu, proč je právě člen KSČM, i když ta strana je pro mnohé nepřijatelná. Je to bývalý voják, který se nemohl koukat na zlodějny v 90. letech, které dopadly i na armádu. Do strany vstoupil v roce 2004, tehdy politické scéně dominovaly ODS a ČSSD, obě prolezlé korupcí, a pak už byli jen lidovci, kteří ale korupční systém tiše tolerovali.

USA

Co to je za pohadky? Nemohl se na to koukat, tak sel ke KSCM? To je ted nove vysvetleni z prirucky pro mlade bolseviky, jak nenadne a neokoukane propagovat tuhle nastupnickou stranu zlocincu a ziskat nove ovecky? Clovece, nevim kdo jste, ale s vami bych si ruku nepodal v rukavicich. Dobra POLITICKA PROPAGANDA a demagogie, co tu zkousite.

-TR-

Já taky vás nemůžu ani cítit, takže to, že byste si se mnou nepodal ruku, je mi upřímně fuk.

Vy totiž jste úplně stejný jako ti kádrováci za minulého režimu. Jak zpíval Karel Kryl, správná příslušnost je víc než v botě díra. A Kryl byl naštvaný jak na komunisty, tak na to, co přišlo po nich. Utrápil se z toho k smrti.

USA

Proc me ma zajimat Kryl? Par slusnych pisnicek, zbytek neni muj vkus. Vas vkus je lepsi nez muj? Internacionalu mate v nejlepsi zvukove kvalite?

medical_examiner

Co třeba 63er regimentmarsch?
Ten je pěkně od podlahy, stejně jako anglický „Washinghton grays“…

Gwann

ta internacionála je jako co?

xyz

„Do strany vstoupil v roce 2004, tehdy politické scéně dominovaly ODS a ČSSD“
Přičemž vstupem do KSČM coby strany s fakticky nulovým vládním potenciálem se mohl do nějaké významnější funkce dostat v rámci kraje.

Mimochodem – právě strany typu KSČM či SPD se můžou holedbat, jak ony se nepošpinily korupcí apod. Ovšem – protože nikdy nebyly ve vládě. Pokud by tam byly, nemuselo by to dopadnout o nic lépe než u (korupčních?) ODS či ČSSD.

-TR-

KSČM vyhrála volby do zastupitelstva Ústeckého kraje v roce 2012, po obřích skandálech ODS a ČSSD v kauze ROP Severozápad. Mimochodem tyto strany utvořily v roce 2008 spolu koalici i proto, aby vyšachovaly fuj fuj komunisty a mohly neomezeně krást. A tehdy s tím bylo spojeno i to, že byl odstaven Foldyna, původně kandidát ČSSD na hejtmana.

medical_examiner

Ačkoliv mají teoreticky opačné směřování (levice a pravice) tak jsou velmi ochotní spolupracovat…zajímavé…

xyz

Na komunálních a krajských úrovních se na žádnou pravici nebo levici nikdy nehrálo (ani nebylo proč – tyto úrovně nerozhodují o daňovém systému ani dalších věcech typických v rozdílnosti názorů pravice vs. levice), tzn. koalice ODS + ČSSD na těchto úrovních byly běžné i dříve.

xyz

Bohužel se zdá, že za jeho působení došlo mj. k nevhodnému kroku v podobě učinění objednávky „nadoraz“ tak, že ufinancovatelná na dalších 10 smluvních let by byla jen v případě, pokud by rekordní ekonomický růst po celou tu dobu pokračoval + pokud by nedošlo ke změně daňového systému.

Tzn. poněkud vratké základy pro byť jinak propracovaný (ale vlivem výše uvedeného nestabilní) systém.

USA

Minule jsem vas zkritizoval, ale ted pisete vcelku rozumne.

Pajos

Minule jste psal že pan xyz je nějaký zoufalec s duševní poruchou protože nevede tak nudný život jak jste popisoval ten svůj …

USA

Jo, provozovat vlaky na dluh, at to zaplati ti po nas, tomu se rika skvely pristup skveleho chlapa. Asi jako kdyz Cajanek konecne odstavil skveleho Satavu a vyslo najevo, jak spatne na tom ve skutecnosti JHMD je. Fajn, udelejte me reditelem zemekoule, nasekam dluhy, ale splnim vam co vam uvidite na ocich. Pak si tu uzijte druhe Recko a ja si uziju penize na Seychelach.

Anonym ze severu

Kdy jste naposledy jel zeleným busem? Docela by mě to zajímalo.

Anonym ze severu

Myšleno busem v DÚK

USA

Nepamatuji se, ze bych nekdy v zivote jel na ustecku busem. Mozna NAD busem? Ale v Usteckem kraji jsem nebyl uz 3 roky, co tam? Na domaci dovolenou byla vzdy hezci Sumava.

xyz

„Na domaci dovolenou byla vzdy hezci Sumava.“
Tak aby se nestalo, že i Plzeňský a Jihočeský kraj (tzn. „šumavské kraje“) záhy zjistí, že „nevycházejí peníze“ a nebude se škrtat i v šumavských spojích.

Mmch. Ústecký kraj = mj. České Švýcarsko, Krušné hory, České Středohoří atd. Rozhodně i tato místa jsou krásná.

Anonym ze severu

Tam on nebyl, to není přece Šumava 😉

Hubert

Do Krušných Hor Ústecký kraj dopravu zredukoval na naprosté minimum už dávno…

USA

A co se stane, kdyz tam jezdim autem? Vy jste na Modrave nebo Kvilde videl koleje? Vtiona predstava, ze tam jezdime s lidma tak, ze bereme kazdy krosnu a tasky a 5 krat prestupujeme. Pobavil jste. 🙂

USA

Ale at nepusobim jen arogantne, ackoli na tomhle webu nemam sebemensi chut pusobit jinak, tak souhlasim ze Stredohori je pekne, i u Hrenska to jde, ale asi pochopite, ze z Prahy tam nemam duvod jezdit autobusem DÚK. Bud vlak, kdyz me pak v Lovosicich vyzvedne kamarad z Hlinne autem, nebo auto rovnou, kdyz nas jede vic. Krusne hory moc neznam. Ono se to neda stihat. Rad cestuju do zahranici, nez prisla epidemie ale na to si clovek musi take nekdy vydelat a kdyz 3 mesice travim rocne cestovanim, musim nekdy i vic pracovat a tak v Cechach uz jezdim v… Číst vice »

Anonym ze severu

Tak když jste tím nejel, tak proč o tom něco melete? Nejdřív si zjistěte fakta a pak něco povídejte o přefinancování dopravního systému. Jasný?

Nj, další Kolovrátko.

Pajos

Protože pan USA má jen dva druhy příspěvků.
1) kritizuje veřejnou dopravu protože se podle něj skládá pouze z prázdný autobusu a prázdných vlaku na lokolalkach
2) uráží ostatní diskutující bez zjevné příčiny

USA

Urazky jsem tu zatim cetl jen od vas a nekterych vasich pritakavacu. Asi vas neprekvapi, ze na ne samozrejme reaguju. Pokud si potrebujete ulevit vzkazovanim mi, ze jsem bezmozek a kdovico dal, tak si ulevte. Verejnou dopravu rozhodne plosne nekritizuju. Volam po jejim drastickem omezeni ci co? Maximalne si dovolim pripomenout, ze jeji financovani neni z vyssi vule a jeji fanousci by za to meli byt vdecni. Ono je to v zahranici o dost jine. A proc rikam fanousci? Protoze mi neprijde, ze ti co zde diskutuji a pomalu jak fanativi se dozaduji sveho prava na vlak, jsou obycejni lide,… Číst vice »

USA

Reaguju melo byt nereaguju

Pajos

Tak se rozmyslete jestli jste pro nebo proti, to je celkem zásadní 😁

mocanita

USA = Souprava = Spravedlnost = mnoho inkarnací téhož věčně nenávistného,
ukřivděného človíčka s nekonečnou potřebou vylévat si zlost na okolí a dožadovat se glajchšaltu společnosti do správné podoby. Maďaři, Dánové, Holanďané, Švédové, Švýcaři, Japonci i Jihokorejci by se na takového človíčka blahosklonně usmívali a litovali by jeho fanatických amerikánských postojů.

Pajos

Můžete prosit najít alespoň jeden příspěvek kde jsem psal že jste nezmizel nebo něco podobného. Evidentně si mě s někým pletete.
To samé platí o tom, že bych tady kdekoliv obhajoval vozbu nějakých prázdných vlaků. Nemluvě o snižování daní za které jsem tady byl řádně minusovan.
Myslím že jde o vás další bezmyšlenkovitě příspěvek ve kterém jen automaticky napadate ostatní
PS: díky za pokračování seriálu na přání: USA a jeho rodinný příběh

michalspina

bravo, těch pár stovek „ušetřených“ na daních po svorném hlasování ANO+ODS teď budou muset Ústečáci dávat za benzin a naftu — kvůli likvidační politice těch samých stran.

Jimbo Jones

Snižování nemravně vysokých daní je v pořádku za jakýchkoli okolností. Statisíce lidí ušetří tisíce a zruší se vzduchovoziče, co mají „hromadnou“ dopravu jen v názvu – dvakrát plus.

michalspina

:))
jak kdysi v lepších časech USA pronesl jeden tamní soudce:
„Platím daně rád. Kupuji si za ně civilizaci.“

USA

V USA civilizace neni? Ja ji tam zazil, navzdory tomu ze tam lide plati nizke dane. Za vysoke se kupuje jen korupce, predrazene propisky a nesmyslne neefektivni sluzby pro jinde nezamestatelne a prebujele urednictvo.

Pajos

Jako vždy nereagujete na to co je v příspěvcích napsáno ale na to co byste tam chtěl vidět abyste se mohl hádat o nesmyslech a zásobovat ostatní svými moudry.

ABC

ano ze soudcovského platu to obvykle tolik nebolí
A jeden prezident tam zase v lepších časech pronesl „Stát není řešením problému, stát je jeho součástí.“

xyz

Ať na stránkách https://www.kr-ustecky.cz/tarif-a-cenik/ds-99089/p1=231493 hledám jak hledám, tak výraz „hromadná“ tam nenacházím. Ovšem, je možné, že jsem se přehlédl.

P. S. Jen tak pro zajímavost – hranici mezi „mravně“ a „nemravně“ vysokými daněmi máte stanovenu v jakém % (či jiném vyjádření) zdanění práce?

Pajos

Podle toho kolik máte mínusu asi místní diskutující nefandi snižování daní. Přitom jde vlastně o kouzelný nástroj který bez práce vytvoří nové peníze. Stát sice vybere na dpfo o nějakých 100miliard méně ale stejná suma zůstane lidém. A protože lidé časem tyto volné peníze začnou utrácet tak stát vydělá na DPH. Tudíž výsledek bude celkové více peněz než doteď …

USA

By me zajimalo, jak by se vam libilo, kdyby se dane naopak v prumeru o 2000 zvedli a melo to jit do skol, nemocnic a silnic a ani koruna do zeleznice. Byste byl prvni mezi odpurci, co?

Pajos

Samozřejmě že bych byl proti zvedání daní. Takový protirustovy nástroj nemůžu totiž vymyslet nikdo se základním ekonomickým vzděláním.

USA

A proc vam vadi snizeni? Asi nikdo nechceme pad zdravotnictvi, skolstvi, bezpecnosti a neuklizene chodniky, zarostle parky ani aby vubec nebyla verejna doprava jak nekde v Africe, ale kde je ta rozumna mez? Kdyz z dani zbyva i na lokalky pro 1 babicku a psa, tak to asi uz bude prilis vysoke.

Pajos

Já jsem určitě nikde nepsal že.mi vadí snížení daní. To je opět to vaše vymýšlení si!

Řiditel

No, často si říkám co se tu vyskytuje za podivné osoby, protože dát mínus za myšlenku, že by neměly být vypravovány zbytečné spoje, které jezdí prázdné, to bude skutečně asi buď nějaký kovaný bolševik, který by jen nesmyslně rozhazoval peníze z eráru, tak jak to komouši uměli anebo šotouš, který by chtěl aby mu v noci jezdili pod okny vláčky a autobusy se svítícími okénky a on se na ně občas mohl podívat, když nemůže spát. A kdyby tu někdo chtěl zas tvrdit, že žádné prázdné spoje nejezdí, tak jsem několik let jezdil v Praze s autobusem a ty nesmysly,… Číst vice »

xyz

„protože dát mínus za myšlenku, že by neměly být vypravovány zbytečné spoje, které jezdí prázdné“ Ono i záleží na kontextu napsaného. Dá se k tomu případně namítnout několik věcí: – Dlouhodobě prázdné spoje by neměly existovat za jakéhokoliv stavu krajské kasy. A ne že se začnou rušit až ve chvíli, kdy se (mimochodem pouhý rok poté, co v té krajské kase bylo nejvíc peněz v historii) „zjistí“, že peněz je méně než je potřeba k ufinancování zasmluvněných výkonů. – Takových dlouhodobě prázdných spojů možná nějaké malé % existuje i v Ústeckém kraji, ale bude to mít dost daleko do kýžených… Číst vice »

Pajos

A proč mi to píšete? Já psal něco o vypravování zbytečných spojů?

Řiditel

To bylo v kontextu s těmi mínusy, protože se tu evidentně vyskytují osoby nesoudné a nemá cenu argumentovat jejich hlasy.

Pajos

Aha, tak to jsem předtím nepochopil. Snižování daní je tu velice nepopulární téma 🤷

michalspina

tak ono chodit na server věnovaný hlavně veřejné dopravě a prosazovat daňové škrty je tak trochu jako chodit na rybářský web a prosazovat vypouštění kyanidu do řek. 🤷

Pajos

Proč? Protože všechny peníze z rozpočtu jdou do dopravy?

USA

DPH se plati jen jednou, platinji az koncovy spotrebitel. Takze tak rychle to nebude. A navic sikovny clovek ma zname a minimalne elektroniku si necha z dani odepsat. Jsou to prijemne penize zpet.

Pajos

To co píšete nemá žádnou souvislost s dlouhodobým vývojem ekonomiky. To je jen pohled člověka bez ekonomického rozhledu.

Jaaa

Myslíte? Člověk s ekonomickým rozhledem vidí, že peníze, které stát přestal vybírat na daních, pouze spustí inflační spirálu. Což se už děje. Člověk s ekonomickým rozhledem vidí, že peníze, které stát přestal vybírat na daních a přenechal lidem, investují tito lidé veskrze pouze do své renty, tedy budou si kupovat další nemovitosti, které tak ještě více podraží a ještě více přestanou být dostupné pro běžného člověka. Jen velmi malá část z těchto lidí je bude investovat do výrobní nebo vývojové ekonomiky. Člověk s ekonomickým rozhledem vidí, že peníze, které stát přestal vybírat na daních, budou chybět v základních službách pro… Číst vice »

Pajos

No představa že člověk s průměrnými a nižšími příjmy ty peníze navíc vloží do nějakých investičních bytu nebo podobné je dost úsměvná. No ale vložím tady trochu matematiky. V roce 2008 kdy byla zavedena sleva na poplatníka ve výši 2070kc byla průměrná mzda 22tis. V roce 2020 byla průměrná mzda 35tis Kč. Z toho jasně vyplývá že procentuálně se z průměrné mzdy zaplatila o dost vyšší částka na daních. Kdyby sleva na poplatníka rostla úměrně průměrné mzdě tak by dnes měla být cca 3300kc. Tudíž z průměrné mzdy by se platilo o cca 1200 měsíčně daní méně. Z toho vyplývá… Číst vice »

Gwann

jsem jedním z daňových osliku. zaměstnanec s vysokým příjmem bez dětí. moje daně mi nevadí. 2-3tis/mesic nepotřebuju. spíš mne trápí, co vše mi poskrtaji. stejně budu platit „hafo“ a akorát přijdu o služby jako doprava, zdravotnictví aj.

mnohem zajímavější je zdanění živnostníků. ti reálné neplatí skoro žádné daně z příjmů a male pojištění. pokles sazby u zaměstnanců měl byl doprovázen nárůstem u živnostníků (a zrušením výdajovych paušálu). kdo je ve ztrátě, beztak neplatí skoro nic.

Jakub P

Živnostník ve ztrátě platí minimální zálohy, což pro rok 2021 vychází na zhruba 5000 měsíčně, což mu tu ztrátu za rok prohloubí o hezkých 60 000. (Plus pochopitelně DPH, spotřební daně, atd. jako všichni ostatní).

Gwann

tohle zaplatím na dani a pojištění za měsíc a půl…plus DPH a další…

zatížení zaměstnanců oproti zivnostnikum je úplně mimo a mnohdy jsou na ZL i recepční…a s tim se dlouhodobě musí něco udělat.

Jakub P

No a co? Psal jste, že kdo je ve ztrátě, neplatí skoro nic, což zkrátka není pravda. Pro člověka, kterej rozjíždí podnikání nebo řeší propad do ztráty z jiných důvodů (expanze, aktuálně pandemie) to zdaleka nemusí být malý peníze. Je samozřejmě pravda, že slušně vydělávající živnostník odvádí o dost míň než zaměstnanec (ti opravdu hodně dobře vydělávající živnostníci většinou přecházej na obchodní společnosti, protože tam se zas vyplatí to). Zas mají oproti zaměstnancům jiné nevýhody. (občas docela koukám, co všechno se zaměstnavatelům vyplatí z daňových důvodů zaměstnancům financovat). Diskutovat o tom, jestli ten rozdíl ve zdanění je nebo není příliš… Číst vice »

USA

Aha, takze misto abych si usetrene 2000 nebo kolik to bude, nechal a projel se za ne treba po nemecke VRT a kamarad si zase koupil neco noveho do auta, tak je mame dat vam, aby jste se vozil vlackama po usteckem kraji. Hmmm, ne asi s diky vasi nabidku, nechat vam me penize na vasi hracku, odmitnu. A celkem chapu, proc je vetsina lidi rada. Ono mimo mesta verejnou dopravou vetsinou nejezdi vic jak 15% lidi a to nemala cast jsou skolaci. Vsichni ostatni usetri. Ze jsou za radi a na chudaky fanousky lokalek ani nepomysli? Divny…

Jaaa

Ne, vy ty 2000 zaplatíte za zdražené služby. Nezůstane vám nic. Zůstane lidem, kteří z těch daní dostanou zpět 5000.

USA

Velice rozumne, setrit se ma predevsim na polozkach, ktere jsou na jedne strane velmi drahe a snadno a levne substitutovatelne a na druhe je vyuziva jen minimum ovyvatel kraje. Ted jen dat vedet vcas SZ, ze obnova trate u Dobkovicek uz neni potreba, at se nestavi zbytecny drahy most.

Pajos

Server o vyšívání jste stále nenašel?

medical_examiner

Nebo třeba o houbařství…

USA

Bedly na podzim rostly paradni, co vam budu povidat, ale ted je to dost bida.

-TR-

Obnova tratě u Dobkoviček bude potřeba. Na provoz na trati Teplice – Lovosice je s ČD uzavřena samostatná smlouva, kterou nelze jen tak vypovědět, a dle ní je minimální rozsah dopravy zhruba 5 párů vlaků.

MLB

Ultimátně Stupidní Analfabet?

xyz

„setrit se ma predevsim na polozkach, ktere jsou na jedne strane velmi drahe a snadno a levne substitutovatelne“
Jestliže se má výrazně škrtat i na autobusových spojích, tak za jejich levný substitut považujete co?

USA

Nepovazuji dopravu o vikendu nekam na venkov za zakladni obsluznost. K nam do vesnice ve stredoceskem kraji se 400 obyvateli, kde mame chalupu, nic o vikendu nejezdi, snad jen jeden par v nedeli a v kladiva staci 5 paru, 6 ve skolni dny. A lide si tu stavi nove domy a funguje tu i obchod Koruna. Zahada, co?

Pajos

Zapomněl jste ten dojemný příběh o vaší kadibudce …

medical_examiner

Jak mu jí zdemoloval medvěd, když místo novin popadl ježka?

USA

Kdyz navsteva akutne potrebuje a toaleta je obsazena, jsou radi, ze ji tu porad mame. I kdyz holky se tam boji pavucin. 🙂

xyz

Uhýbáte k víkendovým spojům, přičemž k dosažení deklarovaných až 20 % škrtů nebude stačit ani zrušení většiny víkendových autobusových spojů.

Mimochodem, tím hůř pro Středočeský kraj, který nyní deklaroval nutnost úspor, kdy v případě té vaší vesnice už ani nemá víceméně v čem škrtat.

Gwann

asi vlastní škodu 120 nebo felicii

LiborV

Ano, bude líp. Kraj vede Ano, je už líp?

Původní Pražák

Jestli líp, nevím, ale že bude ještě hůř, a to úplně všude, na to si klidně vsaďte.

Pajos

Šíření demagogickych tvrzení je váš obor? 😁

Původní Pražák

Já se vám pod dalšími články o škrtech v jednotlivých krajích taktně připomenu.

Pajos

Takže ekonomický růst podpořený snížením daní nepředpokládáte ani v dalších letech … ?

Původní Pražák

Rozhodně ne podpořený snížením daní. Myslím, že spousta lidí si ty peníze s ohledem na nejistotu radši nechá jako rezervu, část zase odplyne bez užitku do zahraničí, třeba za dovolené a dovozové zboží, takže to, co se vrátí do české ekonomiky, žádný zázrak neudělá. A už vůbec se to nevybere zpět na daních, tam ta díra bude, dokud příští zoufalá vláda ty daně zase nezvedne. A do toho si pripočtěte, že poptávka po dopravě do práce se uz asi nikdy na původní úroveň nevrátí.

Pajos

Ale v okamžiku kdy začne ekonomika růst lidí zase ty naspořené peníze vytáhnou a utratí.
A jaká vláda by ty daně zvedla, když kromě zoufalců z top a podobných pidistran hlasovali všichni pro nějaké snížení.
To že se doprava do práce nevrátí tam kde byla je zatím neověřená teorie.

xyz

Jestli se ale část lidí nevrátí ke každodennímu dojíždění do práce (vlivem toho, že home-office se stane u odpovídajících pracovních pozic standardem), pak určité omezení nabídky spojů smysl má.

Ale samozřejmě jen tam, kde k tomu omezení poptávky po dojíždění dojde.

Původní Pražák

Jaká strana by je zvedla? Každá, až bude sestavovat další rozpočty a uvidí, že ani tento slib „nebyl zasazen do reálného ekonomického rámce“. Nic, co by tu už nebylo. Pak je tu samozřejmě jeste scénář „Řecko“, ale dlouhodobě nemůžete mít nízké daně a štědrý stát. No a s ohledem na českou náturu sázím spíš na ty vyšší daně – byť třeba v jiné formě než daň z příjmu fyzických osob.

Pajos

Ona se hlavně žádná strana nepokusila snižovat výdaje státu a celého jeho aparátu. Protože postupem času by se provoz státu stal neúnosným při jakékoliv výši daní. V době hojnosti měl stát ročně navíc vzhledem k předchozímu roku vždy 100miliard a stejně je někde utratil …
Scénář Řecka je zatím pro ČR dost mimo.
Nehledě na to že zvýšení daní by uvrhlo zemi do další recese.

Kubrt

To s tim nemá co dělat, před stejným rozhodováním by bylo jakékoliv zastupitelstvo a čeká to všechny kraje.

Knížecí rada

Tak v jiných krajích nemají vlastního bus dopravce s náklady kolem 50 Kč/km.

Kubrt

To sice ne, ale to je od podobné situace neuchrání.

-TR-

Hlavně, že jsou pryč fuj fuj komunisti. To je to nejdůležitější na světě! 😀 😀 😀

-TR-

Hlavně, že jsou pryč fuj fuj komunisti. To je toto nejdůležitější! 😀 😀 😀

-TR-

(Pardon, příspěvek se odeslal dvakrát, prosím o smazání duplikátu.)

Josef Trögl

Komunisti kraj zadlužili a někteří navíc hlasovali i pro snížení daní.

xyz

„Ústecký kraj schválil redukci peněz na veřejnou dopravu o pětinu“
(…)
“ Letos dojde v kapitole veřejné dopravy k seškrtání desetiny rozpočtu, tedy konkrétně 220 milionů korun.“

Rozpor nadpisu s textem článku.

Vít Jůza

Zdánlivý rozpor souvisí s tím, že 20% se bude šetřit až od poloviny roku, tedy jen půl roku.

xyz

Pak to ale znamená, že počínaje 1. 1. 2022 se bude šetřit 20 % celoročně, z čehož ale (při nelineárnosti mezi objemem financí a objemem vozokm kvůli logickému vlivu fixních nákladů, které se s poklesem objemu výkonů nemění) vyplývá, že poté bude pro úsporu 20 % nákladů nutné vyškrtat více než 20 (třebas i 30) spojů.

režista ČD

Pokud jde o železnici, kdyby byla organizace dálkové i regionální dopravy jednotnější, mohly by v některých případech (například v okrajových dobách dne) nahradit na některých úsecích

. . @ . .

To co se roky budovalo teď příjde vniveč.. Jak už sem psal předtím, kdyby zrušily DSÚK udělali by daleko lépe a možná by se nemuselo tolik škrrrtat

-TR-

DSÚK je tu proto, aby už žádný dopravce nemohl vyhrát soutěž za podnákladové ceny a následně vydírat kraj, že dopravce nemá peníze a svévolně porušovat smlouvu. Jeden takový dopravce už tu byl, a stačilo.

xyz

„by už žádný dopravce nemohl vyhrát soutěž za podnákladové ceny a následně vydírat kraj, že dopravce nemá peníze“
Tak to nyní bude naopak – sám kraj bude u dopravců prosit, aby došlo ke změně znění smluv tak, aby škrtance mohly být co největší (o to větší kvůli vyšší úhradě za autobusy). 🙂

xyz

„Jeden takový dopravce už tu byl, a stačilo.“
Ano, kdysi Dopravní podnik Ústeckého kraje. Se založením DSÚK nyní ÚK podruhé vstoupil do téže řeky.

-TR-

DPÚK byl v soukromých rukou. Já ale mám na mysli BusLine.

Karel Kouba

Vy jste tak naivní. Kdyby tomu tak bylo, jak říkáte, proč tedy nemají vlastního železničního dopravce. Já vám to prozradím. Ono to není tak jednoduché. Vzpomeňte za pár let, až bude Komínek následovat Ratha a podobné.

-TR-

Protože zatím se nestalo, že by se nějaký železniční dopravce choval jako BusLine.

Jinak železniční dopravce vlastněný krajem (vojvodstvím) je typický model v Polsku.

Karel Kouba

Tak si někdy po sobě přečtěte, co píšete, než budete takto lhát. Firma žádala kompenzaci za nařízení vlády. Jiné kraje, jiným dopravcům to kompenzovali. Tady bohužel nějaký politik nedostal všimné, tak to prostě nejde. Přestaňte neskutečně lhát. Až ho zavřou, budete znát i podrobnosti.

-TR-

DSÚK je prevencí proti scénáři, kdy dopravce vyhraje soutěž za podnákladové ceny a následně vydírá kraj a porušuje smlouvu. A to se taky stalo.

-TR-

(Omlouvám se za duplikát, prosím smazat. Mám problém s připojením.)

Karel Kouba

Nejen s připojením, ale především s pochopenim reality.