Ústecký kraj před železniční revolucí. Na koleje vyjede 6 různých dopravců
Cestující v Ústeckém kraji čeká od 15. prosince změna, u které kraj doufá, že ji ani nepoznají a pokud ano,
Cestující v Ústeckém kraji čeká od 15. prosince změna, u které kraj doufá, že ji ani nepoznají a pokud ano, tak jen k lepšímu. Se začátkem platnosti nových jízdních řádů začnou v kraji jezdit vlaky šesti různých železničních dopravců. Kraj současně navýšil objem výkonů na železnici o zhruba 15 %, celkové náklady na veřejnou dopravu v zatím neschváleném rozpočtu počítají téměř s dvěma miliardami korun, o 400 milionů korun více než před dvěma lety.
„Není to pro nás krok do neznáma, se soukromými dopravci už spolupracujeme,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj kontroly u dopravců ukazují, že jsou na start připraveni.
Čistě formálně bude v kraji sedm různých dopravců, Die Länderbahn si totiž ještě založil nově svoji českou pobočku pro provozní soubor Lounsko, vlaky z Liberce do Varnsdorfu a Rybniště bude dál zajišťovat česká organizační složka německé společnosti. Dopravci označují Ústecký kraj za laboratoř liberalizace železniční dopravy. V žádném jiném kraji nebude působit tolik dopravců; všichni se ale na jednom místě nepotkají. Pět se jich bude každý den potkávat ve stanici Most.
Pro cestující by se nemělo mnoho změnit. I nadále zůstane v platnosti tarif Dopravy Ústeckého kraje, na rozdíl od některých krajů bude i ve vlacích Českých drah platný i tarif státního dopravce. Pokladní Českých drah mají ale prioritně nabízet krajské jízdenky. „Věříme, že přitáhneme do veřejné dopravy další lidi, chceme se více zaměřit i na prezentaci výhod jízd na krajský tarif,“ dodal Komínek.
Kraj vybíral nové dopravce v takzvaných tržních konzultacích. Dominantním dopravcem se 70 % výkonů zůstanou České dráhy, které ale dosud s krajem nemají uzavřené smlouvy. Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka je ale již znění dohodnuté a čeká se jen na schválení radou. Podle kraje dojde k průměrnému navýšení ceny výkonu u Českých drah zhruba o třicet korun na kilometr. Část smluv s ČD bude jen na čtyři roky.
Kraj chce i dál vybírat dopravce soutěžemi nebo poptávkou více firem najednou, jako to dělal v uplynulých dvou letech. O tom, zda půjde o otevřené soutěže, nebo tržní konzultace, zatím ještě nerozhodl.
Na kolejích v Ústeckém kraji budou nově společnosti Arriva vlaky, AŽD Praha, RegioJet a Die Länderbahn (česká pobočka), už delší dobu je v integrovaném systému společnost GW Train Regio. S výjimkou AŽD Praha, by měli mít všichni dopravci možnost koupě jízdenky ve vlaku bezkontaktní platební kartou, všichni budou plně uznávat krajský tarif, noví ani jiný v nabídce mít nebudou.
Od prosince se rozšíří i platnost tarifu Dopravy Ústeckého kraje do dalších oblastí. Nově bude platit u linek R23 a U32 až do Mělníka, dosud končila platnost ve Štětí. Krajský tarif bude platit i do středočeských Vraňan, v jednání je uznávání až do Kralup nad Vltavou.
Podle Jakuba Jeřábka z krajského úřadu je negativní zprávou rozvázání přípojů u části vlaků v Mostě. Důvodem jsou stavební práce na trati z Teplic do Mostu, kde bude zavedena pomalá jízda a situaci podle něj kvůli jízdním řádům jiných vlaků nešlo řešit.
Největší změny od 15. prosince
-obnovení provozu na trati 113 a zavedení přímých vlaků Litoměřice – Most (dopravce AŽD Praha)
-nárůst objednávaného výkonu na lince U5 (Ústí nad Labem – Bílína – (Most) a prodloužení do Most (v pracovní dny část, o víkendech všechny)
-objednání večerního spoje po všechny dny v týdnu v úseku Mělník (20:52) – Ústí nad Labem západ
-nárůst objednávaného výkonu na lince U3 (Děčín – Ústí nad Labem – Litvínov) -hodinový interval mezi Ústím nad Labem a Litvínovem, čeká se na dokončení elektrizace do Litvínova
-přidání nového páru vlaků z Ústí nad Labem na Moldavu, ranní na Moldavu a večerní zpět veden z Děčína.
-poslední rychlík z Děčína do Prahy (odj. 21.46) – nově každý den namísto provozu jen v neděli
-noční spoj na lince L2 z Děčína do Liberce jako přípoj od posledního rychlíku z Prahy (odjezd 1:19, Česká Lípa 2:00), veden každý den, nový ranní přípoj na první rychlíky do Prahy v Děčíně (odjezd Česká Lípa 3:32), pouze pracovní dny
-výluka na lince U28 na německém území v úseku Bad Schandau – Sebnitz, k tomu výluka kvůli opravě mostu ve Vilémově
Jízdní řády nových dopravců na tratích v Ústeckém kraji
Arriva
Kolín – Nový Bor: rychlíky a jejich protažení z Nového Boru do Šluknova v objednávce Ústeckého kraje. Jízdní řád rozdělen do dvou tabulek: Mladá Boleslav – Jedlová – Rumburk a Rumburk – Šluknov
RegioJet
osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony Ústí nad Labem – Chomutov – Kadaň -Prunéřov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň
Die Länderbahn
Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek město – Most – Rakovník a úsek Most – Osek město
Lužná u Rakovníka – Jirkov
Chomutov – Vejprty
AŽD Praha
Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.
Litoměřice – Most a pro úsek Litoměřice horní nádraží – Lovosice