Ústecký kraj má nový dispečink pro veřejnou dopravu, autobusy a vlaky jsou online

RegioPanter Českých drah v Ústí nad Labem. Foto: Jan SůraRegioPanter Českých drah v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra

Ústecký kraj dnes oficiálně představil nový dispečink pro Dopravu Ústeckého kraje. Nové zařízení má lépe koordinovat provoz autobusů i vlaků

Ústecký kraj dnes oficiálně představil nový dispečink pro Dopravu Ústeckého kraje. Nové zařízení má lépe koordinovat provoz autobusů i vlaků v kraji v případě zpoždění či mimořádností. Cestující se díky tomu mohou i dozvědět například kdykoliv online, kde se právě nachází jejich spoj a kdy přijede.

„Je to takový dárek, který jsme si naděli k pětiletému výročí integrace veřejné dopravy,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj se zejména v případě mimořádností stávalo, že dopravci se zákazníky nekomunikovali a cestující se neměli kam dovolat.

Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka zatím není v systému 100 % všech vozidel, které jezdí v objednávce Ústeckého kraje. „Řešíme ještě předávání dat z vlaků Die Länderbahn. Cílem je pochopitelně mít přehled o všech vozidlech,“ dodal Franěk. Postupně by se do informačního systému měla dostat i vozidla MHD.

Dispečink, který sídlí v přízemí budovy krajského úřadu, má řešit například i návaznosti jednotlivých spojů a čekání na přípoje v případě zpoždění jednoho. Podle vedoucího dispečinku Jindřicha Jelínka neexistuje ale jednotný čas, jak dlouho se bude čekat. „Je to vždy individuální. Jedno čekání může způsobit další problémy u jiných spojů,“ říká Jelínek. Podle něj ale například u posledních spojů může autobus čekat až dvacet minut.

Nový dispečink bude zaměstnávat celkem sedm lidí a není v provozu nepřetržitě 24 hodin, od půlnoci do čtyř hodin ráno je mimo provoz.

Nový dispečink Dopravy Ústeckého kraje. Foto: Ústecký kraj

Nový dispečink Dopravy Ústeckého kraje. Foto: Ústecký kraj

Pro cestující a veřejnost dispečink umožnil vznik zajímavých dat. Jednou aplikací je mapa, která online ukazuje polohu všech autobusů a vlaků, druhou jsou virtuální odjezdové tabule z každé zastávky, které ukazují skutečný čas odjezdu. Kraj se nebrání tomu otevřít data o pohybu autobusů a vlaků komukoliv k dalšímu využití.

Podle Komínka vznikla potřeba dispečinku i tím, jak přibylo v kraji dopravců. „Našim cílem je cestování neustále zlepšovat a jedním z klíčů je také včasné informování cestujících o nastalých mimořádnostech na jejich cestě,“ dodal Komínek. Dispečink nemá podle něj nahradit infocentra a neslouží k tomu, aby poskytoval informace o vyhledávání spojení.

Tagy Doprava Ústeckého kraje Ústecký kraj
14 komentářů