Posun čínského letadla COMAC, C919 převzaly další dvě aerolinky
Letouny COMAC C919 v barvách Air China a China Southern Airlines. Zdroj: COMAC
Letoun čínského výrobce již přepravil půl milionu cestujících.
Letoun čínského výrobce již přepravil půl milionu cestujících.
Pamatuji se jak začínali s automobily. A už nás smích přešel….
…proč, vy máte čínské auto?…nějak je na silnicích nevidím…vyrábějí proto, že nenažraní akcionáři preferovali krátkodobý zisk a přesunuli výrobu a licence do země downů…to samé je u vlaků, elektroniky a dalšího…
Výroba konkurenceschopného letadla trvá. Ale když pro něj budete mít startovací trh, což v Číně bude, tak to můžete dotáhnout.
To že je to plné západních komponent je spíše výhoda pro získání důvěry v zahraničí.
Časem je Čína nahradí vlastními. Jako u aut a vlastně skoro všeho ostatního.
Nemyslím si, že by to nahradili „tak rychle“. Za spoustou z toho je gigantické dlouho sbírané know how, které se sice dá postupně nabrat, ale fakt postupně. Technologický kapitál určitě mají silnější než třeba Rusko, které se na tom zaseklo, ale vývoj a certifikace opravdu stojí čas. První zkusí nahradit motory, které jednak obecně vyrábět umí, na vlastním vysokoobtokovém motoru (ACAE CJ-1000A) už pracujíe Aero Engine Corporation of China od roku 2010 nerbo tak nějak, 2017 měly hotové prototypy a 2023 měl být certifikovaný a létat. Nicméně nabral solidní zpoždění, poprvé letěl stad vloni, certifikovaný by měl bý 2025 a… Číst vice »
Tak hlavně Čína buduje letecký průmysl. Potřebují zkušenosti a vycvičené lidi. Zatím mají většinu dovoz a montáž, v průběhu 5-10 let ale vyvinou většinu vlastních systémů, naučí se konečně i motory a hlídání kvality. Zatím vyrobí letadla pro Čínu a za pár let i pro spojence – Pákistán, Bangladéš, něco do Afriky atd. Za 10 let budou konkurenceschopní. V té době budou mít snad i velké letadlo. BRICS je spíš parta států s některými společnými zájmy, toho bych se nebál. Obchod je obchod.
…rusko neumí motory doteď…
ruSSko je ovšem sto let za opicemi a pár desítek let za Čínou.
Technologické schopnosti a ekonomická síla Číny se Ruskem vůbec nedá srovnávat.
Rusko má především problém se sériovou výrobou nějakých pokročilejších technoogií.
5 – 10 let ani náhodou. Během následujících dekád se dá čekat, že postupně zvládnou většinu technologií v patřičné kvalitě.
BRICS bez Číny by byla jen banda chudáků. Také nezapomínat na to, že COMCAC nestojí o nic míň než produkt západních výrobců, kteří ho mají ale lety prověřený. Takový rozhodnutí, že koupím COMAC jen proto, aby nešly prachy západu se můžou zákazníkovi dost vymstít a západní výrobci mají výroby stejně dost..
Otázka zní, kolik procent dílů vyrobí čínské firmy a kolik západní firmy v Číně?
Pokud se bude výrobce ucházet i o certifikace v zahraničí, tak má poměrně velkou šanci uspět. Jednak tomu napomáhají ostatní výrobci zpožděním dodávek (oba) a problémy při výrobě (Boeing). A také země sdružené do BRICS by mohli využívat jednodušších obchodních podmínek. A tyto státy mají cca polovinu obyvatel planety, které jsou z většiny na hospodářském vzestupu.
Certifikace. A o tom to je. Pardon, ještě taky servisní síť. Ale s tím by Číňani nemuseli mít problém.
Startují z nuly. Bohužel (nebo Bohudík?) v BRICS figurují země, kde chybí spoustu parametrů k tomu, aby mohl být růst trvalý. A největší problém v tom růstu je, že v něm chtějí mít vůdčí slovo autokraticke bytosti jako je Putin. A to zároveň, jak vidíme u Ruska už nyní, vede nutně k úpadku.
Nechci kecat, ale podle mě má na to letadlo Comac takový backlog, přičemž velkovýroba se pomalu rozbíhá, že nově objednaná letadla budou dodaná stejně až po 2030. Je to tedy situace kupujících podobná jako u Airbusu. Zkrátka zatím nemá moc smysl se snažit ho dostat k zákazníkům na západ a i kdyby ho tam dostali, tak to čekání na nová letadla stejně nezměnil.
…jako že Indie si koupí letadla z Číny?…a Egypt, SAE to samé?…oslavné články na BRICS povětšinou pochází s čínských a rusských médiíí…
To ani náhodou. To bude letadlo pouze pro Čínu a maximálně pro Rusko. Žádná Indie, žádná Evropa. Ještě možná tak Vietnam na linku Hanoj-Peking.
Vzhledem k politice Číny, kdy je západním společnostem povolen vstup na trh/výroba v Číně za předpokladu vytvoření společného podniku, kde má většinový podíl čínská strana a zároveň sdílení know-how, tak se obávám, že jim „západní“ svět už vše potřebné předal a byli by schopni si to vyrábět už dnes. Jejich výhodou je to, že nefungují v rámci volebního období… A to nás prostě doběhne. Naše korporace viděli v Číně zdroj snadných zisků, ale neuvědomili si zcela jinou mentalitu jejich kultury…jedno čínské přísloví říká: dobré sazenice jsou poloviční úrodou. A obávám se, že jsme jim těch sazenic dali…a dobrovolně.