Letectví

Úřad stanovil Boeingu čtyři podmínky pro návrat 737 MAX

Odstavené boeingy 737 MAX na parkovišti pro zaměstnance v Rentonu. Foto: King TV / Youtube.com
Odstavené boeingy 737 MAX na parkovišti pro zaměstnance v Rentonu. Foto: King TV / Youtube.com
Boeing má od Federálního úřadu pro letectví poprvé jasné požadavky, co se musí změnit na problémových letadlech, aby mohla opět do provozu s lidmi.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) není po sérii zkušebních letů stále spokojen s úpravami letadel 737 MAX a Boeingu stanovil další čtyři podmínky, které musí splnit. Pro Boeing jde ale po téměř roce a půl o první jasné požadavky, co vše musí změnit, aby letadlo mohlo znovu létat.

FAA zveřejnil podmínky na svých stránkách. Důvodem požadavků je obava regulátora o bezpečnost. Letadla 737 MAX jsou uzemněna od loňského března po dvou tragických nehodách. Dokument s požadavky je na celkem 96 stránkách.

FAA požaduje aktualizaci softwaru pro řízení letů, systému upozorňování na mimořádnosti, změnu některých postupů pro piloty a jiné vedení kabeláže v části letadla. Změna se týká především systému MCAS, v požadavku je i upozornění na rozdílná data ze dvou senzorů úhlu náběhu.

Pro Boeing jde v podstatě o příznivou zprávu: FAA poprvé zveřejnila konkrétní nedostatky, které po Boeingu chce odstranit. I proto akcie výrobce na zprávu reagovaly růstem.

Dokument zveřejněný FAA teď bude 45 dní vyvěšen v americkém „úředním věstníku“, během kterého se k návrhům mohou vyjádřit aerolinky či odborná veřejnost. Ty potom FAA zpracuje a vydá finální rozhodnutí o tom, zda 737 MAX může opět létat. Deník Seattle Times, velmi dobře seznámený se situací v Boeingu, uvedl, že k rozhodnutí by mohlo dojít už v říjnu.

FAA ve své zprávě uvedla, že na hodnocení rizik se podílelo rok a půl na plný úvazek 40 odborníků, kteří odpracovali přes 60 tisíc hodin. Agentura Reuters citovala vyjádření Boeingu, podle kterého firma plynule směřuje k bezpečnému návratu letadla do provozu.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Nevěřím že do tohoto typu letadla ještě někdo nastoupí

Tomas

A stejně se v praci setkam s větou: to je Mex ? Tak tim neletime.
Aneb rozčilování ostatních, že budou mit zpoždění is coming 🤔👊

Ondra

Skoro se mi nechce veřit, že to, co je uvedené v kapitole „Proposed Design Changes“ (dokument FAA, od str. 8), nebylo součástí návrhu chování MCAS resp. software FCC už na začátku. Alespoň jsem si myslel, že má letecký průmysl natolik propracované standardy pro vývoj, že se chování každé komponenty zvažuje pro všechny byť neobvyklé a hypotetické situace. A že se to taky patřičně testuje. Tohle je opravdu šlendrián.

Filias

Protože Boeing ten úřad zcela ovládl. Navrhoval co se má kontrolovat, a pak to kontroloval. Ve FAA vůbec neměli kapacity, finance a vůli s tím cokoliv dělat. Proto si to i některé státy budou certifikovat sami. FAA už nevěří.

bohyn

Jestli on neni problem v tom, ze komplikovanost letadel davno prekonala moznosti techto uradu. Co udelate s temi inzenyri, kdyz se nic nebude schvalovat, ale potrebujete si je udrzet. Oni se nebudou chtit nudit v kanclu. Teda nektery jo, ale ty by zase nebylo skoda vyhodit.
Tu separatni certifikaci povazuju za naschval EASA za (mimo jine) zdaneni Airbusu. Tam to zrejme hodili na spanelskou pobocku, protoze certifikace jeste nezacala a s testovacimi lety se pocita nekdy na konec roku. Kanadska TSB taky chtela udelat ramena, to budou jen nejake testy na oko, protoze pochybuji, ze maji kapacity na kvalitni certifikaci.

R.L.m.

Tak snad už je v FAA vše ve správném stavu, u B737 ovšem asi moc nee: https://ad.easa.europa.eu/ad/US-2020-16-51 (tak trošku to dělá dojem snahy „vyleštit“ pošramocenou pověst FAA, ale nic proti té EAD)

Greta

No příznivé, předělat kabeláž ve všech již vyrobených 737, tedy prakticky ve všech, které se vůbec prodají, aby je mohl s dvouletým zpožděním začít konečně dodávat, mi zas takové terno pro Boeing nepřipadá.

bohyn

U jiz dodanych je to problem aerolinek. Cenovy odhad upravy ve zprave je $15000 a casove cca 15 mandayu. Jsem ale zvedavy, jestli se jim to podari preuctovat na Boeing.

Ondra

Tohle asi jo, ale to je ta menší položka. Kolik činí ztráta za jedno letadlo, když je rok a půl uzemněné? Nevydělává, ale leasing se platí, taky někde parkuje a musí se udržovat i když je na zemi.

bohyn

Vsak za to uz Boeing aerolinky zaluji o usly zisk. Ted jim ale skonci obdobi, za ktere budou moct chtit nahradu. Ikdyz i na to budu zvedavej, jak to pujde u soudu. Tohle se snad jeste nestalo, ze by za uzemneni platitl vyrobce. Aerolinky maji taky moznost se na uzemneni pojistit, ale asi to moc nevyuzivaji.

Ondra

Na to jsem taky zvědav, ale nedělám si iluze, že to proběhne hladce, potáhne se to roky. Boeing to uzemnění nevyhlásil a dozajista bude tvrdit, že ten problém s MCAS měl i jiné řešení než uzemnit MAXy – sedí tam přece pilot, když mu zničehonic půjde čumák letadla dolů, vždycky může MCAS vypnout a převzít plnou kontrolu, je to bezpečný, working as designed… mohla se jen vydat informace pro piloty a lítalo by se dál.

Greta

Tvrdit může Boeing co chce, ale co rozhodne arbitráž, to musí zaplatit.

Analytik

Tak to je pro aerolinky špatná zpráva. Většina jich ty letadla momentálně vůbec nepotřebuje a tam kde se jim nepovede objednávku zrušit nebo přesunout na později budou muset letadla převzít a splácet.

kulhán

Přesně tak, pár let nebudou ty éra vůbec potřeba.
Ale zase ono jim to uvedení do provozu nepůjde zase tak rychle 🙂

bohyn

Trochu bych to poupravil, nebudou potreba stavajici letadla v teto kategorii. MAX je uspornejsi, takze se nebojim, ze bude stat na zemi. Dojde k nucenne generacni vymene flotil.

Analytik

To není tak jisté. Hodně aerolinek je a bude v následujících letech v mínusu a budou chtít létat stávajícími splacenými letadly, která pro ně budou celkově méně nákladná, než novými na jejichž splátky nebudou mít prostředky.

bohyn

Za ty letadla budeou stejne platit leasing/uver at litaj, nebo jsou na zemi. Takze kdyz se jim nepovede odlozit dodani, tak budou litat MAX.

GPGP

Teď mají v rámci EU aerolinky max. provoz na 30 % z loňska , tzn. 2/3 letadel vůbec nelétá, po krachu části z nich, zbyde plno zanovnich let. za hubičku, tzn. B 737 Max nebude pár let vůbec potřeba. 🙂