Úřad stanovil Boeingu čtyři podmínky pro návrat 737 MAX
Boeing má od Federálního úřadu pro letectví poprvé jasné požadavky, co se musí změnit na problémových letadlech, aby mohla opět do provozu s lidmi.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) není po sérii zkušebních letů stále spokojen s úpravami letadel 737 MAX a Boeingu stanovil další čtyři podmínky, které musí splnit. Pro Boeing jde ale po téměř roce a půl o první jasné požadavky, co vše musí změnit, aby letadlo mohlo znovu létat.
FAA zveřejnil podmínky na svých stránkách. Důvodem požadavků je obava regulátora o bezpečnost. Letadla 737 MAX jsou uzemněna od loňského března po dvou tragických nehodách. Dokument s požadavky je na celkem 96 stránkách.
FAA požaduje aktualizaci softwaru pro řízení letů, systému upozorňování na mimořádnosti, změnu některých postupů pro piloty a jiné vedení kabeláže v části letadla. Změna se týká především systému MCAS, v požadavku je i upozornění na rozdílná data ze dvou senzorů úhlu náběhu.
Pro Boeing jde v podstatě o příznivou zprávu: FAA poprvé zveřejnila konkrétní nedostatky, které po Boeingu chce odstranit. I proto akcie výrobce na zprávu reagovaly růstem.
Dokument zveřejněný FAA teď bude 45 dní vyvěšen v americkém „úředním věstníku“, během kterého se k návrhům mohou vyjádřit aerolinky či odborná veřejnost. Ty potom FAA zpracuje a vydá finální rozhodnutí o tom, zda 737 MAX může opět létat. Deník Seattle Times, velmi dobře seznámený se situací v Boeingu, uvedl, že k rozhodnutí by mohlo dojít už v říjnu.
FAA ve své zprávě uvedla, že na hodnocení rizik se podílelo rok a půl na plný úvazek 40 odborníků, kteří odpracovali přes 60 tisíc hodin. Agentura Reuters citovala vyjádření Boeingu, podle kterého firma plynule směřuje k bezpečnému návratu letadla do provozu.