lot
Autobusy

United Buses posílí spojení Dačic a Brna, linka bude jezdit zatím bez dotací

Autobus Irisbus Arway. Foto: United Buses
Autobus Irisbus Arway. Foto: United Buses

Společnost United Buses posílí od 17. srpna autobusové spojení mezi Dačicemi a Brnem. Od pondělí 17. srpna vyjede nový, rychlíkový spoj Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Ivančice – Brno. Ten naváže na již fungující spojení mezi Českými Budějovicemi a Brnem.

Jízdní řád nové linky najdete v celostátním informačním systému. Trasa vede z Dačic přes Jemnice, Moravské Budějovice, Jaroměřice nad Rokytnou, Hrotovice, Rouchovany, Dukovany, Jamolice, Ivančice do Brna. Z Dačic pojede přímý autobus vždy ve 4:55 v pracovních dnech a v 15:25 v neděli. Do Brna autobusy přijíždí v 7:25 respektive v 17:45. Z Brna do Moravských Budějovic/Dačic pojedou autobusy v pracovních dnech v 10:10 a ve 14:20 a v neděli ve 12:30.

Obce a města po trase získají přímé autobusové spojení po více než půl roce. „Přímý autobus z Moravských Budějovic do Brna i Dačic jezdil přes 50 let a mezi veřejností byl velmi oblíbený. Proto nás velmi nemile překvapilo rozhodnutí dopravce Trado Bus z Třebíče, když v prosinci loňského roku všechny spoje na této trase zrušil bez náhrady a jejich případné obnovení si podmínil dotacemi. Přímé spojení regionu s Brnem je velmi důležité pro cestu za prací, do školy i k lékaři. Cesta s přestupy pro většinu těchto cestujících nepřichází v úvahu a než by několikrát přestupovali, přemístili se do aut. Proto nové přímé spojení vítáme,“ řekl Zdeněk Janderka, radní za Moravské Budějovice. Proti konci linky vznikla tehdy i petice, jak v prosinci uvedla Česká televize.

Nová autobusová linka je komerční, bez dotací z krajského rozpočtu. Obce na Vysočině platí v přepočtu 70 korun za obyvatele ročně do fondu na zajištění dopravní obslužnosti. Tuto částku musí hradit i tehdy, kdy doprava neodpovídá požadavkům obcí nebo potřebám občanů. „Hejtman kraje nám sdělil, že na dopravu nepřispějí. Z pohledu vedení kraje i hejtmana je veřejná doprava financovaná krajem dostatečná a občané podobnou linku prý nepotřebují,“ dodal Janderka.

Přes Dačice už jezdí spoj Brno – České Budějovice, teď United Buses otevírají novou linku. „Zatím ji budeme provozovat na své riziko, případná ztráta z provozu půjde tedy za námi. Podle toho nastavíme jízdné a budeme věřit, že zájem o cestu našimi autobusy bude podobný, nebo ještě větší, jako první ohlasy na její znovuzavedení,“ řekl majitel United Buses Karel Bílý. Podle něj jednají s obcemi a městy, že by se na financování podílely. „Nechceme dotaci na každý spoj. Řešení, které nabízíme, je spíše na principu spoluúčasti dotčených obcí,“ dodal Bílý.

Cestující bude vozit meziměstský klimatizovaný autobus Irisbus Arway vybavený elektrickým výtahem a plošinou pro přepravou až dvou osob upoutaných na invalidní vozík, nebo 2 kočárků najednou. Autobus v zájezdové výbavě je mimo jiné vybaven bezpečnostními pásy a vysokými sklopnými sedadly s loketními opěrkami a podnožkami.

Základní cena jízdenky zakoupené v e-shopu, bude stát z Dačic do Brna 171 korun, z Jemnice 152 korun, z Moravských Budějovic 133 korun, z Jaroměřic nad Rokytnou 114 korun, z Hrotovic 100 korun, z Dukovan 76 korun, z Jamolic 71 korun, z Ivančic 52 korun. Jízdenky nejlevněji pořídíte jen v e-shopu United Buses.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

„Trasa vede z Dačic přes Jemnice“
Poprosím o opravu, je to TA Jemnice. Takže „přes Jemnici“

Jiří Kocurek
Tom

170 Kč za 100 km, 2.5 h, tím budou jezdit tak maximálně studenti za 25 % ceny.

ABC

no a kolik to trvá státem / kraji objednanými spoji?

ABC

Ostatně Praha – Karlovy Vary 140 km trvá 2 h 15 min (bez celkem jistého zpoždění)

Jiří Kocurek

Vlakem přes Havlíčkův Brod za 3:33 a 280 Kč. Levnější je to za 4:16 přes Rapotice – 179 Kč. Zkrátit se to dá, když z Jihlavy použijete komerční bus. Pouze autobusem je to kovbojka a nebo použijete z Jihlavy komerční bus. Nic lepšího mi IDOS nenašel.

libor

to je linka přes tři kraje, už to je často problém… někdy si říkám, že objednávka (a spolufinance) by měly být z MD (ne z krajů)a hlavně Dačicko mělo vždy blíž k Brnu a Jihlavě než k ČB…

Gloglo

Dačicko jw totiž na Moravě!!

Dalibor

No řekněme, že tvar hranic dneěních krajů a průběh historické hranice mezi Slezskem, moravou a Čechami jaksi moc nekoresponduje. (mj. proto, že se kraje tvořily u stolu v Praze, takže nerespektují zhojna ani historické členení ani přirozenou spádovost). Dačice, Slavonice, Náměšť nad Oslavou, Velká Bíteš, Moravské Budějovoce jsoupřilepený k českým Budějovicím nebo k Jihlavě je stejně nesmyslně jako Svitavy a Moravská Třebová přilípnutý k Pardubicím.

libor

zemsky na Moravě, úředně v jčk 😉

Tomáš N.

Jsem rád, že spojení bude obnoveno. Akorát mě trochu mrzí, že nepojede v sobotu. Ale jistě se bude hodit i nedělní spojení.

Petr766

Vím že za to dopravce nemůže ale 2.5 hodiny cesta je vizitka naší infrastruktury…

MlB

Nechci se přehnaně zastávat ŘSD, ale trasa tohoto busu prostě vede mimo hlavní komunikace. Na silnici první třídy najede za celou cestu jen asi 3km. Když se k tomu přičtou všechny průjezdy vesnic a četné zastávky, je ta jízdní doba zcela pochopitelná…

kakov

spíš bych se zeptal dopravce, proč to nazývá rychlíkový bus, když je to obyčejný „vymeták“

Jiří Kocurek

Ono to zastavuje i v Příložanech, Myslibořicích, Račicích, Hrotovicích a Slavěticích? Jen tak pro příklad.

kakov

nezlobte se, ale rychlíkový autobus si opravdu představuji jinak

Aleš Stuchlík

Aktuálně, v době uzavírky silnice mezi Třebíčí a Jaromeřicemi, bych tý přímé busy do Brna ocenil. Za normálního stavu je ale návoz na vlak do Třebíče dobré řešení.

svojsin

On ten „normální stav“ , tedy bez zpoždění vlaků, zase tak často není.
A třeba z Dačic jsou to dva přestupy, pokud jedu na vlak do Třebíče.
V případě, že jde o cestující kterým se hodí vystoupit v Bohunicích , tak další.

Vojta

Jenomže normální stav bude možná za pár let taky až skončí oprava tratě do zastávky a s tím související výluky.

Vojta

Hlavní problém ovšem je, že linky VDV, které měly zajišťovat pravidelné spojení Dačice – Třebíč (tj. ne 2 spoje denně), konkrétně:
350 TŘEBÍČ – TELČ – DAČICE (https://www.kr-vysocina.cz/assets/File.ashx?id_org=450008&id_dokumenty=4094221)
406 TŘEBÍČ – ŽELETAVA – BUDEČ – DAČICE (https://www.kr-vysocina.cz/assets/File.ashx?id_org=450008&id_dokumenty=4094232)
zkrátka dosud nejezdí.
Zdroj:
https://www.kr-vysocina.cz/aktualizace%2Dnavrhu%2Djizdnich%2Dradu%2Dk%2D1%2D3%2D2019/d-4087918/p1=95638

Dalibor

Přestup v Třebíči spojený s „příjemnou“ procházkou s profilem tůry v Nízkých Tatrách z autobusáku na nádražína něco kolejového, co táhnou Brejle max 80? To myslíte vážně? Tušíte kde je v Třebíči autobusák a kde nádraží? Leda s přestupem na „místní“ autobus.
A to se fakt vypaltí!!

Jiří Kocurek

Tak si přestoupí u přejezdu v Krahulově, ne? Já vím, blbý vtip.

Dalibor

🙂

Thijs

co vidím, tak linka 350 (navrhovaná, zatím nezavedená) má jezdit i na žst., tedy bez nutného „vysokohorského“ výkonu

Vojta

„Dačice na Vysočině“ – správně, i na tomto webu se ví, že okupace Dačicka tzv. Jihočeským krajem je totální nesmysl.

Vojta

V textu už to bylo opraveno, ale rýpnout jsem si musel 🙂

Frantisek

Okupace? Jako že je z vlastní vůle zabrali a obsadili? 🙂

Damián

Proč Jihočeský kraj jako jediný kraj zasahující na Moravu nemá ve svém znaku moravskou orlici???

Dalibor

A třeba perníkáři od Pardubic na Moravu nezasahují? A co Vysočina? Ta taky na Moravu nezasahuje? Jo mají tyto „pseudokraje“ ve znaku orlici. To že to jsou uměle vytvoření kočkopsi, kde v mohých regionech je spádovost dost „pochybná“ – zkuste jet sanitkou, pokud máte komplikace a místní špitál na to „nedosáhne“ z Třebíče, Náměště, Velkýho Meziříčí? Kam pojedete, na Jihlavu nebo do Brna? Jihočeský kraj tam má Rožnberkskou růži což Moravu taky asociuje.Holt je tam díl Moravy tak malej, že se jim na znak „nevlezl“. Nicméně pokdu budu mít těžkej zdravitní problém v Dačicích, raděj pojedu do Brna, než do… Číst vice »

Damián

Pardubický kraj i Kraj Vysočina ve znaku moravskou orlici mají.
Jak znak Rožmberků symbolizuje Moravu??? Rožmberské dominium bylo celé v Čechách.
Jinak zhruba 3% obyvatel Jihočeského kraje žije na Moravě, což se mi nezdá tak málo na to, aby ho znak ignoroval.