Unikátní výhybka má za sebou pět let zkoušek, výrobce nyní požádá o schválení

Pohled na současný stav výhybky. Foto: DT - Výhybkárna a strojírnaPohled na současný stav výhybky. Foto: DT - Výhybkárna a strojírna

Další na řadu přijde testování výhybky pro rychlosti 230 km/h do odbočného směru.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Několik lidí tady kritizuje, že ty výhybky jsou v takovém místě, kde teď 160km/h není prakticky možné otestovat. Nicméně přemýšlím, jestli je na české síti vůbec nějaké místo, kde se dalo jezdit 160 jak rovně tak do do odbočky.

Y.K.

Minimálně jakákoliv spojka mezi traťovými kolejemi (tam kde je 160 km/h).

Zesp

No jo, ale tam by to nemělo význam. V 95% ?? se jezdí po přímé. Prosenice jsou unikátní tím, že se ty veksle hází skoro po každém vlaku. Buď Přerov, nebo spojka na Olomouc… a tím to dostává zabrat. v bezne trati se prehodi párkrát denně, a to kdoví jestli…

Bubák2003

No tak , mohli ju naistalovat v Dluhonicích nebo v rámci několikáté modernizace Poříčan směr Praha,třeba?

Jan

V Dlouhonicích i v Poříčanech by se 160 nejelo ani v přímém směru natož pak do odbočky.

Kolvrat

V Prosenicích se jezdí 160kou do příma i do odbočky. Výkonnější vlaky, jednotky to využijí.

vlachjan

Jsem laik ale trochu si říkám, jestli by nebylo správné tu vysokorychlostní vyhýbku otestovat i na… já nevím… třeba existujcí vysokorychlostní trati? Schválit vyhýbku pro rychlost dvojnásobnou oproti testované rychlosti mi přijde jako slušný hazard.

Roman

Ve Francii vás nic otestovat nenechají, nejsou blázni. Od roku 1980 to dotuje stát a takové systémy mají vyvinuté před 20-30 lety a nenechají tam pustit konkurenta. Výhybkárna jako soukromník si nemůže postavit zkušební úsek na takovou rychlost. Takže se bude testovat na lidech. Snad VRT vyhrají Francouzi to už je o hubu.

Radek

Ono jde i o testy pro SŽ – oni se taky musejí naučit s novou technikou a tohle je dobrá příležitost.

Alík

Dobrý den, když už jsme u těch výhybek (výměn). Věděli byste někdo, jak to dopadlo s tzv. Ekoskluzy? Po roce 1989 se o tom hodně mluvilo, ale do praxe se to asi nedostalo. Proč?

Díky všem, kdož ví a poví.

Alibaba

Jestli se takto nazývají válečkové stoličky, které přizvedávají jazyk při pohybu, tak se to používá.
https://www.ekoslide.cz/cs/produkt/

jan táborský

To bude umět přehazovat i penězovody bez následků

Rec

Problém je že další kus je nevyrobitelný. Hlavní konstruktér umřel za covidu a při výrobě si dělal poznámky do sešitu který se ztratil.

Dejf

Tak ono to asi znova vykoumat půjde, bude to opruz, ale slovo nevyrobitelný bych na to rozhodně nepoužil.

Rec

Byly tam změny při výrobě oproti výkresové dokumentaci a ty jsou jen v sešitku. 3D sken takové tolerance nezměří. Šéf Jihlavanu který vyráběl hydrauliku a má všechny přípravky nezvedá DT ani telefon, asi tak.

Dejf

3D skrn je jen jedna z mnoha metod reverzního inženýrství. Zase z výhybky nedělejme lopatku prvního stupně turbíny z F-22…

Micky

Jakože nejsou schopni udělat kopii této? To nemáte moc velkou důvěru o konstrukčním oddělení.

Michal M

Doporučuju hledat ve zvonici kostela sv. Jakuba ve Stínadlech.

MajsterN

Expedice Adam?

Antonín Prokop

Ať se dílo daří. Špičková strojařina z kraje kde um má tradici..

JohnBodlis

Tak to je skvělé, máme vysokorychlostní výhybky bez vysokorychlostních tratí. To jsme na tom líp než francouzi, němci, španělé, japonci, atd…
By mě jenom zajímalo na čem ty zmíněné státy tu vysokorychlostní železnici provozují… ?

milanek

No na vysokorychlostních výhybkách, které jim dodali špičkový dodavatelé z celého světa. Jestli se nějakému českému týmu podařilo vyvynout špičkovou technologii, pak je to skvělé, protože taková technologie má vysokou přidanou hodnotu. Pokud jim stát lehce přidal z eráru tím, že je nechal nainstalovat takovou výhybku do zkušebního provozu v síti SŽ, pak to jsou rozhodně lépe vynaložené peníze, než daňové prázdniny pro montovnu televizních obrazovek. To, že to jsou Češi, kteří teprve dohnali svět, přeci neznamená, že ty výhybky nemůžou dodávat i na LGV nebo Rail Baltica.

Martin

S timto se neda nesouhlasit a sam jim fandim.
Mirne me ale nadzvedlo toto prohlaseni:
„Projekt představuje významný krok nejen směrem k vyšším rychlostem na české železnici, ale především ke spolehlivější a plynulejší železniční dopravě,“ dodal Smolka.

Z toho tak nejak je citit, ze ceska zeleznice s rozvojem ceka, az v CR nekdo konecne vynalezne kolo…

Projektant

DT dodává výhybky pro zkušební provoz za cenu nejbližšího nižšího schváleného typu, takže na tom SŽ naopak dost ušetřily. (dle aktuálního třídníku stojí zřízení výhybky podle rychlosti do odbočky: 50-4,7M; 60-5,5M; 80-6,8M; 100-8,1M; 130-27,4M)

Alibaba

A myslíte si, že francouzi, němci, španělé, vyrobily výhybky do VRT, rovnou je vložili do VRT a hned provozovali?

To bych řekl maximálně o japoncích (určitě víte proč), ale ti taky začínali na nižších rychlostech (cca 220 km/h).

A máme si ty výhybky u francouzů, němců, španělů, kupovat nebo si je můžeme v ČR i sami vyvinout?

vlachjan

Zcela upřímě bych považoval za rozumné, aby zde byla možnost férové soutěže. Abychom za tu naši hezkou českou vyhýbku třeba neplatili dvakrát tolik co francouzi.

Alibaba

Vo tom žádná, ale o tom můj text není.

A jestli si myslíte, že SŽ chce z hladiska údržby (hlavně náhradních dílů) mít co nejvíce typů výhybek, tak si to myslíte špatně. U VRT se počítá, že bude mít i ty nejdůležitější soušásti pro výhybky na skladě. Takže až jedna firma vyhraje, tak bude mít v podstatě i tady monopol.

Zesp

Až na to, že hned za těmi veksly ta 160 km/h končí a do oblouku v Prosenicích se jede pomaleji. Takže se zde nedá těch 160 využít ani teoreticky…

BohDan

Ty vyhybky tam jsou pro VRT Moravská Brána, ktera bude zacinat prave v Prosenicích a koncit v Ostravě – Svinov. Ma to byt prvni VRT v ČR. Je to instalace do budoucna.

Péťa

No, jen aby ta výhybka nebyla zralá na výměnu než tu vrtku postaví.

tarten

A já hlupák myslel, že ji už mají na 160 otestovanou v reálném provozu…

Alibaba

VRT Moravská brána bude zapojena do opačného zhlaví než jsou tyto výhybky a s vjezdem na VRT vůbec nesouvisí.

Péťa

Mě osobně se přes ni jednou povedlo jet strojně 145-150 km/h od Prosenic do Dluhonic.
Hned u rychlostniku páka k oknu a ani tak to Vectron nedal.

N.N.

Solidní zátěžový test, vzít to pod plným výkonem přes jazyky.

Pavel Kopeček

Nevíte jak to tam je s přestavníky, jedná měla mít klasické AŽD a druhá nějaké testovací hydraulické? Nevíte jak se ta hydraulika osvědčila? Nikde o tom nic nejde najít.

Mig

Hydraulická byla někde u Praskačky

Pražák

ano, jedna výhybka je „hydraulická“, dle vyjádření DT výhybkárny nebyly zaznamenány žádné problémy.

Svoje jméno neřeknu

Fandím jim, aby se jim podařilo schválit i jiný přestavník pro výhybky v ČR, než ty od AŽD.

dolf

U Praskačky je v provozu asi 15 let(nevím přesně) bez problémů. V Prosenicích má jedna elektromotorické přestavníky AŽD, druhá hydraulické. Zpočátku, měly obě řešení nějaké „mouchy“, ale to se u hydrauliky vychytalo, jinak je to principielně jiné řešení náročnější na přesnou montáž, provozní tolerance jsou přísnější, pro vysoké rychlosti asi nutnost. Celkově technické řešení na základě dosavadních zkušeností o úroveň výše než klasické řešení, pro VRTky asi budoucnost. Obě řešení mají své výhody a nevýhody. Nevím jak z pohledu životního prostředí.

Filip Jirsák

Ty extrémní klimatické podmínky testovali také v Prosenicích?

czhunter

Jo, nejdřív přivezli vysokorychlostní teplo z Malagy a potom vysokorychlostní zimu z Hokaida.

tarten

To se muselo dost prodražit.

Michal

sice 160km/h umožňuje, nicméně je v tak skvělém místě, že poteciál plné rychlosti se tak nějak rozplynul

stejně jako umístění ASDEKů, téměř vždy na palici

JohnBodlis

Jsou určitě umístěny na správných místech.
Chyba je pouze v tom, že u nás v ČR se brzdí kdekoli a kdykoli, čímž máme kolečka neustále zahřatá.

Michal

Uniká mi správnost umístění ASDEKU v prostoru 2. tk Mohelnice – Lukavice, 0. tk Č. Brod – Úvaly. A cenu pro trefu do černého vyhrává ASDEK – Suchdol – Polom v 2. tk, kde se ze 160 má brzdit na 125. Efektivnost vs poloha trochu pokulhává.