Unikátní ponton řízený iPhonem veze po Vltavě obří podpěrnou skruž pro Dvorecký most

Doprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Po dobu stavby bude 54 metrů dlouhá konstrukce skruže sloužit jako most pod mostem.

Vltava v pražských Modřanech zažívá v pondělí další netradiční přesun nadměrného nákladu vodní cestou. Z dílen u modřanského jezu se na cestu dlouhou 4,5 kilometru vydává 54 metrů dlouhý a 300 tun těžký ocelový segment, který bude sloužit jako podpěra pro budování Dvoreckého mostu.

Obdobný kus již na smíchovské staveniště doputoval před několika týdny, ten současný bude stavbařům sloužit na protější podolské straně a poté uprostřed koryta řeky.

Segment přepravuje po vodě unikátní pontonový systém české konstrukce, který tlačí tři remorkéry.

Jde o náš patent vyvinutý s ČVUT. Dá se rozebrat na malé pontony a přepravovat po silnici aniž by to byla nadrozměrná doprava,” popisuje pro Zdopravy.cz majitel firmy Česká lodní doprava Vladimír Toman.

Doprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýMajitel firmy Česká lodní doprava Vladimír Toman.Místo, kde by měl v budoucnu stát přestěhovaný Výtoňský most. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýBetonáž Dvoreckého mostu (červenec 2024). Foto: Metrostav, MakeproPřeprava podpěrné skruže na budování mostních polí. Foto: MetrostavPřeprava podpěrné skruže na budování mostních polí. Foto: MetrostavPřeprava podpěrné skruže na budování mostních polí. Foto: Metrostav

Systém využívá hydraulické podpěry do dna a zároveň i na palubě. Umí se potápět a vynořovat pomocí balastní vody, přičemž se může každá část pontonu ovládat zvlášť. „Balastování probíhá systémem čerpadel, celý ponton je řízen buď systémem tlačítek, nebo elektronicky pomocí běžného iPhonu,” doplňuje Toman.

Cesta bude trvat tři hodiny, o přepravu se stará tým 10 lidí.

Zpoždění

Konstrukce bude pomáhat k tvorbě obřího bednění. Celé pole mostu mezi pilíři se bude betonovat 5–6 měsíců. „Po dopravě na místo na konstrukci proběhne montáž lehké skruže, bednění a následně armatur. Po dokončení betonáže se pole přesune opět do Modřan a rozebere se,“ vysvětluje stavbyvedoucí Metrostavu Petr Koukolík.

Podle něj jde vlastně o most pod mostem. Jde o pomocnou ocelovou skruž, která slouží k překlenutí prostoru mezi pilíři.

Dvorecký most se potýká s velkým zpožděním oproti původnímu harmonogramu. Podle stavbařů za něj mohou obtížné geologické podmínky na dně Vltavy, ale třeba i nález nezmapovaných inženýrských sítí či zbytků neznámého mostu, který sloužil k plavení dřeva.

Obrazem: Betonáž přes ponton a obří transport po Vltavě. Na Dvoreckém mostě roste čtvrtý pilíř

Po geologických problémech se snažíme držet termíny. Počítáme s dokončením na přelomu let 2025–2026,“ dodal Koukolík. Dosud se hovořilo o srpnu 2025.

Dvorecký most bude sloužit hlavně tramvajím a pěším, s automobilovou dopravou se nepočítá.

Pro pražskou MHD je most jednou z nejzásadnějších staveb. Má se stát zárodkem takzvané jižní tramvajové tangenty, propojující významné tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Východní vyústění mostu bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů.

Tagy Dvorecký most Metrostav TBR Vltava
7 komentářů