Úleva v Brně: Stavební povolení platí, dopravní podnik může začít hloubit tramvajový tunel
Největší projekt Dopravního podniku města Brna (DPMB), kterým je stavba nové tramvajové trati do Bohunic, může naplno začít. Rodina Kohnova
Největší projekt Dopravního podniku města Brna (DPMB), kterým je stavba nové tramvajové trati do Bohunic, může naplno začít. Rodina Kohnova z USA vzala začátkem května zpět své odvolání proti stavebnímu povolení, to tak nabylo právní moci. Oznámil to Drážní úřad na své úřední desce.
Město potřebovalo ke stavbě čtyři stavební povolení, z nichž právě to napadené je nejdůležitější. Týká se mimo jiné přes 600 metrů dlouhého tunelu, který tvoří větší část téměř kilometr dlouhé nové trati. „Zpětvzetí odvolání odůvodnil odvolatel dořešením soukromoprávního vypořádání k pozemkům dotčených stavbou,“ uvedl Drážní úřad.
Rodina Kohnů vlastnila jeden z pozemků, ale podle dopravního podniku jí právní nárok k restituovaným pozemkům vznikl až téměř po roce od nabytí právní moci územního rozhodnutí. Před restitucí pozemek vlastnil stát. Pozemek podle všeho koupilo město.
„Práce na hloubení tunelu tak mohou začít. Naštěstí nejsme ve skluzu, neboť dosud probíhaly hlavně přípravné práce,“ uvedla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Termíny jsou pro podnik klíčové kvůli dotacím. Stavba musí být hotova do konce roku 2022, aby nebylo ohroženo čerpání dotace 1,2 miliardy z Operačního programu Doprava. Dotaci, která pokryje 85 procent nákladů, získalo Brno loni.
Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice. Od stávající tratě se bude odpojovat v dopravním uzlu Osová, odkud bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí.
Vedení města si slibuje, že nová trať výrazně zjednoduší cestování desítkám tisíc lidí, kteří denně míří do oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice. Nyní musejí lidé využívat trolejbusy či autobusy. Dopravu na trase bude zajišťovat linka číslo 8.
Práce už jsou vidět prakticky v celé délce staveniště. U odbočky od současné trati až k prvním panelovým domům na Mikuláškově náměstí i na druhém konci u nemocnice jsou vykácené stromy a keře. Oploceno je také celé území mezi Labskou a Jihlavskou ulicí, kde se chystá stavební jáma pro hloubení tunelu. Zatím se na povrchu dělá archeologický průzkum.