Úleva od hluku pro západ Prahy. Letiště otevírá hlavní ranvej, klid však nebude na dlouho

Rekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště Praha

Veškerý provoz směřoval přes hustě obydlené čtvrti 4,5 měsíce. Příští rok se tam vrátí.

Letový provoz na pražském letišti se v pátek kolem 15:00 vrátí po 4,5 měsících opět na hlavní dráhu. Ta byla během dlouhých měsíců zasahujících do podstatné části hlavní sezony mimo provoz kvůli rozsáhlé rekonstrukcí okolních ploch. Sama dráha prošla obnovou už v minulosti.

Pro provoz se tak od konce března používala vedlejší dráha. Ta není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti, proto se podle letiště opravy musely provést v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší.

Průlet nad rekonstrukcí okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště:

Rekonstrukce nyní zahrnovala například vybudování nového výjezdu pro letadla, modernizaci osvětlení, výměnu plotu, stavbu nových stok nebo nové lávky přes dálnici. Provoz byl během oprav převeden na vedlejší ranvej.

Obrazem: Ze staré letištní lávky přes D7 zbyla jen suť

Přesun však znamenal zvýšení hluku pro obyvatele některých částí Prahy a Kladenska. Přiblížení na dráhu vedlo většinou přes Braník, Barrandov, Jinonice či Řepy. Vzlety pak probíhaly přes Kladno. Praha 6 nyní žádá po letišti kvůli hlukové zátěži kompenzace.

Urychlete stavbu paralelní dráhy, volá Praha 6. Za letadla nad hlavami chce i jazykové kurzy

Odklánění provozu nad hustě osídlené části Prahy a Středočeského kraje má vyřešit dlouho plánovaná paralelní dráha. Aktuálně probíhá územní řízení.

Před samotnou obnovou se provádí velmi detailní úklid dráhy, kolaudační řízení, obnovení značení či kalibrace a měření všech zařízení, které se na dráze nachází, a to zejména osvětlení a radionavigace,“ popsala práce z posledních dní pro Zdopravy.cz mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.

Příští rok znovu

Rekonstrukce podle ní zahrnovala celkem 15 letištních technologických a stavebních akcí. Součástí byla také pokládka nových povrchů o výměře téměř 50 000 metrů čtverečních, což je 7 fotbalových hřišť.

V roce 2026 budou práce pokračovat přibližně ve stejném termínu, přičemž se bude pokračovat v dalších stavebních akcích a technologických pracích. Podle letiště opravy bohužel nelze provést najednou v jednom roce, neboť by se letiště termínově opět pohybovalo v měsících s vyšším výskytem mlh.

Hlavní ranvej letiště opravovalo naposledy v roce 2022, práce trvaly přibližně tři měsíce. Opravy přesunuly provoz na vedlejší dráhu na několik měsíců také v letech 2013, 2012 nebo v roce 2004. Pravidelnou údržbu hlavní dráhy letiště kvůli provozní bezpečnosti provádí dvakrát ročně, na jaře a na podzim. Údržba v posledních letech trvá deset až 14 dní.

Rekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště PrahaRekonstrukce okolí hlavní ranveje ruzyňského letiště v roce 2025. Foto: dronové záběry Letiště Praha
Tagy Letiště Václava Havla Praha Praha 6 ranvej
14 komentářů