Automobilový průmysl Automobily

Úkaz Dacia. Trh s novými auty klesá, rumunská značka roste o desítky procent

Dacia Duster, foto: Dacia
Dacia Duster, foto: Dacia

Trh s novými vozidly v Evropě dál klesá a většina velkých značek zaznamenává výrazný propad. Poslední vývoj přitom ukazuje i značné přesuny v pořadí jednotlivých značek. Unikátem na trhu zůstává Dacia: ta se svými výsledky už přibližuje první desítce.

Zveřejněná data Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že během prvního čtvrtletí objem nových registrací aut meziročně klesl v Evropské unii o -3,3 % na 4,032 milionů vozidel. V samotném březnu byly prodeje nižší o 3,9 %.

Podle statistiky propadly prodeje na všech hlavních trzích s výjimkou března, kde registrace stouply o 0,2 %. V Česku spadly registrace o 12,2 %. Pokles na trhu trvá od loňského září, kdy se změnily emisní normy a automobilky mohou prodávat jen vozy, které prošly novou metodikou měření emisí WLTP. Hlavním důvodem poklesu je ale především zpomalení poptávky a menší důvěra spotřebitelů v další vývoj. Trh je navíc po letech růstu nasycen.

Velmi zajímavý je přitom vývoj jednotlivých značek. Evropskému trhu dál vévodí koncern Volkswagen, i přes mírný pokles registrací jeho tržní podíl stoupl na 23,8 %. Z velkých hráčů v první desítce zaznamenává velký propad Fiat (-14,1 %) a Ford (-10,2 %). Nissan za první čtvrtletí zmenšil své prodeje v Evropě o více než čtvrtinu -26,9 %. „Nissan má už své klíčové modely Qashqai a Juke staré, podle všeho trpěli také omezenými kapacitami motorů. Evropa je pro ně region s malou prioritou,“ vysvětluje důvody poklesu Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY.

Mistrem růstu v období poklesu se ukazuje ale rumunská Dacia. Ta jen za březen v prodejích vyrostla o 22,2 % a dostala se například před Hyundai, Kiu či Nissan, za celé čtvrtletí pak roste o 13 %. Dacia se dlouho drží na předních příčkách u prodejů fyzickým osobám, roste o ní ale zájem už i u firem. „Dacia získává status auta, které lze použít i jako fleetové. Nabízí velmi dobrý poměr ceny a výkonu,“ vysvětluje úspěch rumunské značky patřící pod Renault Knap. V Česku se už několikrát Dacia dostala na třetí místo všech značek, v Evropě je aktuálně třináctá.

Posun obliby Dacie je patrný i na trhu ojetin. Podle dat z AAA Auto se Dacia letos posunula na desátou pozici nejprodávanější značky na trhu ojetých aut. „Nejlépe se z Dacií prodává model Duster, tvoří 51 % prodaných vozů této značky,“ řekl Michal Häckl z AAA Auto.  Průměrná cena prodaných Dacií stoupla ze 184 426 Kč za rok 2018 na 208 173 Kč v prvním čtvrtletí letošního roku.

Nejprodávanější značky v Evropě za 1. čtvrtletí 2019
Volkswagen 445 697 (-1,6 %)
Renault 268 838 (-5,1 %)
Peugeot 260 139 (-2,2 %)
Ford 258 210 (-10,2 %)
Opel 237 113 (-3,6 %)
Mercedes 207 248 (-5,6 %)
BMW 195 976 (-4,2 %)
Audi 195 536 (-6,6 %)
Škoda 186 750 (-1,7 %)
Toyota 182 357 (-4,5 %)
Fiat 176 865 (-14,1 %)
Citröen 173 966 (+6,1 %)
Dacia 143 466 (+13,0 %)
Hyundai 136 625 (-3,6 %)
Kia 130 028 (+0,6 %)
Nissan 113 402 (-26,9 %)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Aleš
Host
Aleš

Dacii jsme měl ještě v začátcích – Logana, kvalita byla docela bída, vrzající plasty, jednoduchý interiér, reznutí rohů u dveří a kufru po 5 letech… teď jsem šel do tři roky starého Golfa a je to jako nebe a dudy 🙂 a ani za to v bazaru moc nechtěli.

Libor
Host
Libor

Od firmy (služební auto) bych Dacii určitě nekupoval, protože víme jak se k tomu každý chová, když to není jeho. A firmy to nakupují ve velkém, protože ta cena je lákavá. Ale po někom, kdo se o auto staral bych ojeté auto vzal hned – s rozumným nájezdem. Není to tak dlouho, co jsem narazil na pěkný zachovalý auto v bazaru, nejspíše po nějakém důchodci, co jezdil jen občas na nákupy. Do nového bych nešel nikdy.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Vrana , čo ako vysoko vyletí , nikdy orlom nebude. Slovenské přísloví

MiKi
Host
MiKi

V tomto případě toto přísloví ale neplatí. Aplikujete je na špatný příklad.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Jako že si pan Macron místo limuziny DS nebo Renaulta sedne do Dacie ? Nebo Merkelová ji koupí a vyřadí Mercedes?

mfr
Host
mfr

No nevím, jestli někdo přemýšlí o koupi ojeté Dacie s motorem 0,9 za 200k, tak to je snad překlep nebo má slušnej přísun dobrýho “ matroše”

Tomáš
Host
Tomáš

Nad ojetým Dustrem jsem přemýšlel, pořizovací cena rok starého auta je o hodně nižší, než tomu je u nového. Jinak zajímavý přehled, jen Citroen a Dacie v plusu jinak vše rapidně v prodejnosti padá.

Milan
Host
Milan

Docela prekvapujici vyvoj trhu
Zkusenost caddy /doker
338tis/310tis nakup bez dph
55kw/55kw
127/109 tis km aktualne
19200kc/56800kc servis
U vw vse kde byl problem tak zaruka, u dacie vse zamitnuto a ty jejich slibene zaruky plati jen nez to auto koupite pak je na vsechno vyjimka a nehlede na to jak to budu chtit pri 250 000km prodat to jsem zvedav jaka bude cena a kolik bude celkem za servis

Miro
Host
Miro

To záleží na obchodníkovi. Ja som kúpil u dobrého predajcu. Nikdy žiadne problémy. Po servise auto povysavane, umyté. Prehliadky za dobré ceny aj po 5 ročnej záruke. Teraz najazdené 120000 km a žiadny problém. Mam model Lodgy. A nové auto bude na 90 % znovu Dacia. A to ešte stále starú predám za 4 až 4500 eur.

jirka
Host
jirka

Jednoduché vysvětlení, lidi nemají na zbatečně drahá nová auta ani nepotřebují zbytečné serepetičky které vozy prodražují. Jsou to nová auta – za ještě rozumnou cenu.

DPDP
Host
DPDP

Tak pánové to auto je levné proto, že má jen 3* v NCAP testech.
Špatně se mu nafukují např. airbagy při nárazu atd.
Divím se, že se takový šrot může vůbec prodávat v EU.
Ale kavek co se na to chytí je stále dost. 🙂

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

To, co má dnes Dacia, by ještě relativně nedávno patřilo ke „špičce“. Stačí se podívat na starší TopGear a prémiové vozy. Tehdy to všem natřela malá Toyota a myslím, že nějaké drahé SUV BMW nebo Mercedes bylo na úrovni současné Dacie Duster.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Jinak pro srovnání:
Škoda Fabia: 81% / 81%
Dacia Sandero: 80% / 79% (Adult/Child)

Jen tak
Host
Jen tak

Auta jsou nejlevnejsimv historii … tak jaka znytecne draha?

jirka
Host
jirka

nových aut do 300 000 Kč je opravdu pomálu

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Zase nemovitosti nejdrazsi v historii a jsou to casto spojene nadoby.

Jan Sova
Host
Jan Sova

to bych jen tak netvrdil. V poměru na kubaturu se jedná převážně o předražené šunty (v kategorii do 500 tis.). Naopak kategorie luxusních aut nad 1,5 milionu nabízí oproti minulosti mnohem více konkurence a pestrého výběru. Ovšem masa si na to nedosáhne, to je pravda…

MiKi
Host
MiKi

No jo, Michal Häckl z AAAauto řekl. To mu bych nevěřil ani ťuk. Zrovinka jsem se před týdnem u nich pokusil koupit hnědého Logana MCV 0,9 Tce za 200 000 Kč a jak na potvoru, zrovinka ho prodali. Kuknu za pár dní na jejich web a auto tam pořád je. Tak brnknu z jiného čísla a co myslíte ? No před chvíli si ho někdo rezervoval. A to se ani nebavím o tom, že když mě vymazali z jejich databáze(potvrzující email), tak cca 3 hodiny potom mi volal jejich obchodník s nabídkou jiných vozů. Tak pak jim věřte jejich čísla.… Číst vice »

thegrid
Host
thegrid

stejná zkušenost

jirka
Host
jirka

proč si kupovat ojeté auto.. ??? 🙂
navíc toto je článek o nových vozech tak co sem mícháte ty překupníky AAA ??

Jan Winter
Host
Jan Winter

Tento web má ve zvyku přetiskovat tiskové zprávy šmejdů z AAA Auto a vydávat to za původní zpravodajství.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll